Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koppeling bijna defect

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Als je die wil verkopen voor export ZONDER de koppeling te vervangen, dan kan je er hoogstens 2 weken mee rijden.
    Zodra de koppeling echt slipt bij het rijden gaat het echt héél snel bergaf, en kan je gewoon de eerste beste heuvel niet meer op.

Die auto moet wel zelf de vrachtwagen kunnen oprijden, en later de boot, anders willen ze die auto niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door STL Bekijk Berichten
      Veel voer voor nadenken ! Denk als ik alles lees dat ik toch gewoon nog een jaartje verder rij, want als ik hem te koop aanbiedt zal ik er toch maar een paar honderd euro voor krijgen.Indien koppeling breekt heb ik pech en krijg ik er niets meer voor maar dat is dan de gok die ik maak.

Wagen zelf begint zijn tanden te tonen zeg maar. Hij start heel moeiljk bij warm weer als hij niet gedraaid heeft, bij koud weer gloeit hij wel behoorlijk en start hij direct. bij warm weer gloeit hij niet en probeert de startmotor heel lang vooraleer hij aanslaat. vermoedelijk injectoren of iets anders. Dus kortom, is niet enigste kost.

ikzelf gebruik de regel, max. 500€ / jaar kosten vanaf een bepaalde leeftijd (bovenop normale onderhoud).
      dus denk dat ik de kost niet meer ga maken.

Zeer verstandige regel. Als je naar de toogpraat van sommigen hier zou luisteren dan zal je niet ver geraken zonder hoge kosten te maken.

Comment

Anders eens een andere garage raadplegen , het lijkt erop dat de koppeling hydraulisch bediend wordt een check op lek van de bedieningscilinders kost ook niet de hoofdprijs.afhankelijk van het onderhoud of herstelling vraag ik een offerte bij een 3 tal garages in de buurt. Je verschiet soms van de verschillen en dan is het onderhoud uitgevoerd door officiele skoda dealers.

Comment

mijn ma heeft dezelfde maar eentje van de eerste. Bouwjaar 2000. Ze doet eigenlijk te weinig km's om met een diesel te rijden maar ze neemt geen afscheid van haar trouwe metgezel. Vorig jaar was het tijd voor de distributieriem wegens kapotte waterpomp plus nog wat prullen. Hoewel de factuur meer dan 1000€ was en eigenlijk als ik het hier lees complete toogpraat is als je dat betaalt aan zulk een oude auto, heeft ze dat betaalt op mijn aanraden. Ze kent de auto door en door en weet dat er voor de rest niets mis mee is.
          Mijn schoonzus heeft dezelfde motor gehad in haar golf en heeft die heel slecht onderhouden. Op 600k weggedaan wegens kapotte kathalysator. Distributieriem heeft ze nooit laten vervangen trouwens. Dus opnieuw toogpraat waarschijnlijk dat je nog ettelijk wat km's kan doen eer die zijn kop gaat leggen.

Kijk, gij kent uw auto als geen ander. Zijn er buiten de aangehaalde problemen nog andere punten die niet goed zijn? Zo neen, laat die dan eens deftig nakijken door iemand die er kennis van heeft en vraag die of het de moeite nog is.
          www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

Kijk, gij kent uw auto als geen ander. Zijn er buiten de aangehaalde problemen nog andere punten die niet goed zijn? Zo neen, laat die dan eens deftig nakijken door iemand die er kennis van heeft en vraag die of het de moeite nog is.
            Voilà, hier komt het inderdaad op neer.

TS kent zijn auto het best, dus is hij best geplaatst dat oordeel te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
              een koppeling is defect als je toeren omhoog schieten zonder dat je sneller rijd. dat de koppeling laat pakt wil niet zeggen dat ze versleten is hoor. zolang je geen slip hebt, kan je voort.

is dit de originele koppeling nog steeds? 300k is tamelijk hoog. de meeste die ik weet gaan maar 120-180k km mee. en dan zou je nu bijna de 2de of 3de koppeling versleten hebben.

hoe oud mijn koppeling is, weet ik niet, maar sinds aankoop slipt deze al (5jaar geleden met 361k km). als ik van 1de naar 3de schakel en laat de koppeling opkomen met verhoogd toerental, blijft de motor op 4000rpm terwijl de auto langzaam mee optrekt. vollop slip dus.
              ik heb ondertussen al 460 000km en de plaat leeft nog ;-)

als je een sleep verzekering hebt, zou ik gewoon doorrijden en die kost niet uitvoeren
              Een koppeling gaat toch langer mee dan 180.000km?
              Op onze bedrijfsvoertuigen is er nog geen 1 vervangen en die hebben meer km's en al wel eens misbruikt geweest in t veld + zware remorqen getrokken te hebben
              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Tuurlijk kan een koppeling veel langer meegaan dan 180.000km. Hangt er gewoon van af hoe ermee gereden is, remorque trekken of niet.

Comment

Idd hangt vooral van de chauffeur af. Mijn moeder slaagde er altijd in om binnen de 100.000km haar koppeling op te krijgen (slechte gewoonte van altijd met veel slip te vertrekken, en zelfs tussen de versnellingen door ook nog laten slippen. Om maar te zwijgen van het parkeren ). Een ander kan 300-400.000km halen met diezelfde wagen en koppeling. Zelfs als die al wat slipt en je uw koppeling normaal behandeld kun je dikwijls nog een tijd verder. Pas als die begint te slippen bij rustig accelereren is die echt aan vervanging toe in mijn ogen...

Ik heb zo jaren terug eens een auto voor onderdelen gekocht en die zelf naar huis gereden met eigen nummerplaten erop. Verkoper zei dat ik niet ging thuisgeraken omdat de koppeling zo goed als op was. Ik heb die toen wel thuisgekregen. Trip van 60km en niet harder dan 60/u gereden, die ging niet meer harder. Wilde ik boven de 60 gaan in 4e (auto had een 4 bak) begon die te slippen. Die auto kon ik thuisgekomen op de handrem in 1e zetten en koppeling rustig laten opkomen, die viel niet stil . Je hoorde het natuurlijk wel, fameus schurend geluid. Die laatste trip van 60km was dan ook het einde voor die koppeling.

Of met andere woorden, met een licht slippende koppeling kun je nog lang doorrijden, mits je bruusk accelereren vermijdt. Moet je natuurlijk in het achterhoofd houden hoe veilig en comfortabel het nog kan zijn. Vanaf dat die begint te slippen met je eigen rijstijl zou ik zo snel mogelijk vervangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                    Een koppeling gaat toch langer mee dan 180.000km?
                    Op onze bedrijfsvoertuigen is er nog geen 1 vervangen en die hebben meer km's en al wel eens misbruikt geweest in t veld + zware remorqen getrokken te hebben
                    er stond dan ook "de meeste die ik weet gaan maar 120K tot 180k mee...". er zijn er die de koppeling sneller kapot krijgen, er zijn er die langer meegaan. hangt er vanaf hoe ge ermee rijd. als ge veel autosnelweg doet, ga je een pak meer halen omdat ze amper gebruikt wordt. iemand die er enkel bebouwde kom mee doet, en veel parkeerd, zal ze sneller kapot maken.
                    mijn opel ascona begon goed te slippen rond de 184 000km. men eerste capri zijn koppeling vloog in stukken uiteen rond de 150k km.
                    het zijn ook niet altijd de koppelingsplaten die sneuvelen. soms gaat de drukgroep kapot, soms het druklager (tjierpend geluid). bij beide moet ook de bak eraf en ben je beter van de koppelingsplaat dan direct ook mee te vervangen. de plaat zelf kost niks (een 50-70€) in vergelijking met de kost om de bak eraf te trekken (300-500€). zou zonde zijn als je de druklager van 10€ vervangt omdat die lawaai maakt en dan 510€ betaald en dan 5maand later nog eens moogt laten herstellen omdat de koppelingsplaat op is (weer 550€). had je beide gelijk gedaan, koste je dat eenmalig bv 600€

Comment

Working...
                    X