Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koppeling bijna defect

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• koppeling bijna defect

beste,
    ik heb een oude wagen, skoda 1.9SDI
    auto heeft 310.000km maar nu is koppeling bijna defect

mijn vraag, gaat zo'n koppeling plots helemaal defect ?
    Of kan ik nog een tijdje rondrijden met een koppeling die begint te verslijten?

Momenteel voel ik dat de koppeling pas laat 'pakt", maar eenmaal hij pakt dan kan ik gewoon rijden eigenlijk.

alvast bedankt,
    Steven

Probleem is dat in het begin lijkt het probleem zich slechts even voordoet en je daarna gewoon kunt rijden, waardoor je de neiging kan hebben de herstelling voor je uit te schuiven.

Op een bepaald moment zal echter ze wel volledig begeven en dan sta je volledig stil.

Om je dan dus nodeloze sleepkosten te besparen kan je beter direct naar de garage gaan en de koppeling vervangen (in de veronderstelling dat je de kost nog wil maken en met de auto wil verder rijden).

Comment

Dat hij laat pakt, bedoel je dat hij slipt?
      Eens een koppeling gaat slippen, dan gaat hij enorm snel slijten en is het vrij snel afgelopen. Bij enige dergelijke twijfel raad ik aan om een mechanieker of expert dit te laten controleren, en niet meer te rijden met de auto. Dan moet je snel een afspraak plannen voor een nieuwe koppeling, of de auto snel nog verkopen.
      Je kunt gewoon blijven rijden, maar dan zal de koppeling opeens niet meer aangrijpen, en dan moet je onvermijdelijk getakeld worden. Dat kan geld kosten, of je kunt dan uitkomen bij een slechte of zeer dure garage.
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Misschien best eens kijken wat die auto nog waard is en hoeveel het vervangen van de koppeling kost. Als de waarde van de auto lager of niet veel hoger is dan het vervangen van de koppeling best op zoek gaan naar een andere auto.

Comment

hoi allen, dank voor snelle reactie!

de koppelig slipt alleszins nog niet, het is enkel als ik de koppeling volledig heb ingedrukt moet ik redelijk veel m'n voet lossenopdat de koppeling plots zou ingrijpen.
          voor de rest niet echt merkbaar tijdens rijden. Ooit heb ik wel als eens tijens rit autostrade de auto in 4e iets meer toeren horen maken terwijl auto niet sneller ging, vermoed hetzelfde probleem.

keuring & garage had me beide ingelicht (auto gecheckt net voor keuring).

de kost voor nieuwe koppeling is 800€ (ongeveer) dus denk niet dat een wagen van 11j en 310.000km dit nog waard is om aan uit te geven.

vraag is eigenlijk, als ik op deze manier blijf verder rijden is dit dan binnen het jaar met zekerheid kapot of kan dit op die manier nog blijven werken?
          heb geen idee hoe koppelingen breken: geleidelijk aan degraderen of plots klappen en niet meer werken

ik heb eigenlijk een standaard sleepverzekering via Ethias en het is onze 2e wagen die we veel minder gebruiken dan onze andere wagen vandaar ik een overweging maak om ergens
          de 'goedkoopste" manier te vinden

Comment

een koppeling is defect als je toeren omhoog schieten zonder dat je sneller rijd. dat de koppeling laat pakt wil niet zeggen dat ze versleten is hoor. zolang je geen slip hebt, kan je voort.

is dit de originele koppeling nog steeds? 300k is tamelijk hoog. de meeste die ik weet gaan maar 120-180k km mee. en dan zou je nu bijna de 2de of 3de koppeling versleten hebben.

hoe oud mijn koppeling is, weet ik niet, maar sinds aankoop slipt deze al (5jaar geleden met 361k km). als ik van 1de naar 3de schakel en laat de koppeling opkomen met verhoogd toerental, blijft de motor op 4000rpm terwijl de auto langzaam mee optrekt. vollop slip dus.
            ik heb ondertussen al 460 000km en de plaat leeft nog ;-)

als je een sleep verzekering hebt, zou ik gewoon doorrijden en die kost niet uitvoeren

Comment

Hier ook defecte koppeling.
              Peugeot Expert Tepee
              Nog geen 2 jaar oud, 130.000 km
              Garantie van Peugeot op koppeling zou max. 60.000 km zijn (alhoewel dit nergens in hun garantievoorwaarden staat)
              Dus krijg geen garantie meer.
              Had slippende koppeling.
              Probleem kwam door lekkende dichting (olie op koppeling)
              -> 1300 euro voor herstelling.

Geldt dan ook de garantie tot 60.000 km als defect niet koppeling zelf is maar komt door lekkende dichting?

Comment

Koppeling kan ook snel verslijten door de rijstijl van de chauffeur. Je hebt van die mensen die constant met hun voet half op het koppelingspedaal rijden, logisch dat zoiets moordend is voor een koppeling.

Comment

Begrijp ik maar is bij mij niet het geval.
                  Als voorbeeld: met eerste banden heb ik 95.000 km gereden en eerste remmen vervangen op 130.000 km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yanmik Bekijk Berichten
                    Begrijp ik maar is bij mij niet het geval.
                    Als voorbeeld: met eerste banden heb ik 95.000 km gereden en eerste remmen vervangen op 130.000 km

Ik had het helemaal niet op jou hoor, olie op de koppeling komt inderdaad ook voor en is meestal niet de schuld van de bestuurder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door STL Bekijk Berichten
                      hoi allen, dank voor snelle reactie!

de koppelig slipt alleszins nog niet, het is enkel als ik de koppeling volledig heb ingedrukt moet ik redelijk veel m'n voet lossenopdat de koppeling plots zou ingrijpen.
                      voor de rest niet echt merkbaar tijdens rijden. Ooit heb ik wel als eens tijens rit autostrade de auto in 4e iets meer toeren horen maken terwijl auto niet sneller ging, vermoed hetzelfde probleem.

keuring & garage had me beide ingelicht (auto gecheckt net voor keuring).

de kost voor nieuwe koppeling is 800€ (ongeveer) dus denk niet dat een wagen van 11j en 310.000km dit nog waard is om aan uit te geven.

vraag is eigenlijk, als ik op deze manier blijf verder rijden is dit dan binnen het jaar met zekerheid kapot of kan dit op die manier nog blijven werken?
                      heb geen idee hoe koppelingen breken: geleidelijk aan degraderen of plots klappen en niet meer werken

ik heb eigenlijk een standaard sleepverzekering via Ethias en het is onze 2e wagen die we veel minder gebruiken dan onze andere wagen vandaar ik een overweging maak om ergens
                      de 'goedkoopste" manier te vinden
                      Heb je anders al veel kosten gehad aan de wagen? Als deze nog goed bolt, is het misschien beter om hem toch te herstellen.
                      Een andere (degelijke) wagen vinden voor € 800 zal moeilijk worden!

Comment

Als de koppeling gewoon laat pakt wil dat niet zeggen dat de koppeling versleten is. Pas als het toerental rare sprongen maakt tijdens het accelereren of rijden is de koppeling wellicht "op".

Een laat pakkende koppeling of een koppeling die slecht pakt (bvb dat je meer dan 1 keer op het ontkoppelingspedaal moet duwen eer er iets gebeurd) kan even goed betekenen dat er iets is met de drukcilinder van de koppelingsplaat die niet zo goed meer functioneert (lek, te weinig olie, vervuilde olie, lucht in de olie,...)
                        1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                        2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                        2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                        -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

als de auto voor de rest nog goed is, zou ik gewoon vervangen.
                          stel dat je nu een andere okkasie koopt met 80 000km. als de eigenaar ervoor slecht reed, kan die koppeling ook sneuvelen op 90 000km en zit je binnen het jaar met dezelfde kost.
                          jij weet hoe er met u auto is gereden, en kan dan ook makkelijk inschatten of er nog toekomstige zware kosten aankomen.

als bv de versnellingsbak al regelmatig kraakt en zoemt, er lekt olie langs de cilinderkop, kan je die beter wegdoen (andere bak en koppakking vervangen zijn ook dure grappen).

Oorspronkelijk geplaatst door yanmik Bekijk Berichten
                          Hier ook defecte koppeling.
                          Peugeot Expert Tepee
                          Nog geen 2 jaar oud, 130.000 km
                          Garantie van Peugeot op koppeling zou max. 60.000 km zijn (alhoewel dit nergens in hun garantievoorwaarden staat)
                          zoals ik dus hierboven al eens vermelde sneuvelen de meeste koppelingen tussen 120K en 180K km. de jouwe zit daar dus tussen. ook zonder dat olielek zou die op deze km's versleten 'kunnen' zijn. de camionette van de lokale postbode zijn koppeling zal ook sneller sneuvelen dan ene die voor DHL van duitsland naar belgie rijd elke week

Comment

Zou toch vervangen.
                            Heb zo eens een toer meegemaakt. Ik stap in auto, bak staat in eerste versnelling, ik druk de koppeling in en start, en de wagen maakt direct een schokkende sprong vooruit hoewel ik dus het koppelingspedaal ingedrukt hield.
                            Doordat de koppeling niet meer pakte was het alsof ik dus startte zonder het pedaal ingedrukt te houden.

Had er toen een wagen net voor me gestaan, of erger, of een persoon, dan had ik die toch zeker aangereden, dat was toch wel schrikken.

Comment

Een kost van €800 doen aan zo'n wagen is nooit verstandig. Stel dat je het toch doet en een tijdje later is er een kost van €1000, wat ga je dan doen? Dan is die wagen nog altijd even weinig of zelfs nog waard als nu. Ofwel rijden tot het volledig kapot is ofwel nu een andere kopen zeg ik.

Comment

310K? juist ingereden dus. Gewoon laten vervangen en ge rijdt nog 300K erbij voor weinig geld. Als ge op die leeftijd voor elke prul een andere auto moet kopen, pfff ocharme dan.
                                www.peugeotforum.be

Comment

je moet eens kijken naar de Duitser Piet Sprock en zijn fabia met meer dan 1.100.000km's. Wel met de 1.9tdi... dan kan je nog 2koppelingen steken... :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    310K? juist ingereden dus. Gewoon laten vervangen en ge rijdt nog 300K erbij voor weinig geld. Als ge op die leeftijd voor elke prul een andere auto moet kopen, pfff ocharme dan.
                                    + 1!!

Comment

Veel voer voor nadenken ! Denk als ik alles lees dat ik toch gewoon nog een jaartje verder rij, want als ik hem te koop aanbiedt zal ik er toch maar een paar honderd euro voor krijgen.Indien koppeling breekt heb ik pech en krijg ik er niets meer voor maar dat is dan de gok die ik maak.

Wagen zelf begint zijn tanden te tonen zeg maar. Hij start heel moeiljk bij warm weer als hij niet gedraaid heeft, bij koud weer gloeit hij wel behoorlijk en start hij direct. bij warm weer gloeit hij niet en probeert de startmotor heel lang vooraleer hij aanslaat. vermoedelijk injectoren of iets anders. Dus kortom, is niet enigste kost.

ikzelf gebruik de regel, max. 500€ / jaar kosten vanaf een bepaalde leeftijd (bovenop normale onderhoud).
                                      dus denk dat ik de kost niet meer ga maken.

maar opmerking is even heel juist, ik koop altijd 2dehands wagens en kans dat ik een wagen met minder goeie koppeling koop is ook mogelijk
                                      al test ik de wagen wel bij VAB op analyse rapport komt er wel heel wat uit.

Comment

dat moeilijk starten kan liggen aan een temperatuursensor. Soms is het maar iets onnozels. Ge kunt goedkoop beginnen door bijvoorbeeld injectorreiniger in je tank te doen en kijken of dat al wat geeft. En schadelijk is het niet.
                                        www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                        X