Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Als belg met duitse nummerplaat rijden.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Als belg met duitse nummerplaat rijden.

Indien er hier al een topic over is alvast mijn excuses.

Situatie
    Ik ben directiechauffeur van een belgisch bedrijf.
    De ceo heeft ook een duits bedrijf.
    De auto is verkocht en ingeschreven op het duitse bedrijf nu.
    Maar ik moet nu dus met duitse platen rijden terwijl IK nog steeds voor het belgische bedrijf werk.
    Ceo zegt geen probleem daar er een diensten overeenkomst is tussen beide firma's.

Ik zeg dat ik er enkel mee mag rijden als ik voor het duitse bedrijf rechtstreeks ga werken.

Bevriende agent zei me ook al dat ik er niet meer mee mag rijden.
    Maar hij kan me niet zeggen wat de gevolgen zouden zijn als ze me tegenhouden bij een controle.

Zijn er hier nog agenten of advocaten op het forum die dit weten.

Als het enkel boete is dan kan ik die doorgeven aan de baas.
    Maar als ikzelf voor de politierechter moet verschijnen ben ik niet meer happy. Of misschien dat de douane me beschuldigt van belastingontduiking?

graag snel meer uitleg.

Je hebt voor dat geval sowieso een BTW attest nodig van het BTW kantoor bevoegd voor uw woonplaats. Dat wordt alleen afgeleverd als je een werknemer bent van de venootschap die het voertuig ter beschikking stelt, waar het bij u al misloopt, lijkt me.

In ieder geval is het zonder dat BTW attest sowieso illegaal. Dus je kan altijd zien of het lukt om dat te verkrijgen, hebt dan meteen een definitief antwoord of het kan of niet.

Comment

volgens vlaanderen.Be
      Mag een wagen in België een buitenlandse nummerplaat hebben?

Als u in België verblijft, moet u het voertuig inschrijven bij de DIV. Zelfs als het voertuig al in het buitenland is ingeschreven. Op basis van die inschrijving ontvangt u een Belgische nummerplaat.
      Verblijven in België wil zeggen dat u
      • of ingeschreven bent in het bevolkingsregister van een Belgische gemeente
      • of ingeschreven bent in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon
      • of een rechtspersoon bent door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikt over een vaste verblijfplaats in België waar u het voertuig beheert of gebruikt.

Uitzonderingen:
      U hoeft uw voertuig niet in te schrijven in de volgende gevallen.
      • Als u in België verblijft, maar een motorvoertuig van een buitenlands bedrijf voor hoogstens zes maanden huurt. Het huurcontract moet zich aan boord van het voertuig bevinden.
      • Als u in België verblijft, maar een voertuig gebruikt dat uw buitenlandse werkgever u ter beschikking stelt voor de uitoefening van uw beroep. Een attest afgeleverd door het bestuur dat de BTW onder haar bevoegdheid heeft, dient zich in dat geval aan boord van het voertuig te bevinden.
      • Als u in België verblijft en er als ambtenaar werkt voor een internationale instelling uit een andere lidstaat van de Europese Unie. Uw werkgever levert een accreditatiekaart af die zich aan boord van het voertuig moet bevinden.

In deze gevallen mag u uw buitenlandse nummerplaat dus behouden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Garf Bekijk Berichten
        Je hebt voor dat geval sowieso een BTW attest nodig van het BTW kantoor bevoegd voor uw woonplaats. Dat wordt alleen afgeleverd als je een werknemer bent van de venootschap die het voertuig ter beschikking stelt, waar het bij u al misloopt, lijkt me.

In ieder geval is het zonder dat BTW attest sowieso illegaal. Dus je kan altijd zien of het lukt om dat te verkrijgen, hebt dan meteen een definitief antwoord of het kan of niet.
        sinds 1 oktober is dat btw attest niet meer nodig. Enkel contract met duitse firma en brief van hen dat dit jouw toegewezen voertuig is.

Ik weet dat ik er op dit moment niet mee mag rijden. Laat dat duidelijk zijn.
        Het gaat me vooral over de gevolgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
          sinds 1 oktober is dat btw attest niet meer nodig. Enkel contract met duitse firma en brief van hen dat dit jouw toegewezen voertuig is.
          Ha, das heel recent :-)

"Zo werd het begrip “werkgever” uitgebreid naar een “buitenlandse opdrachtgever”. Hiermee komen de nieuwe regels tegemoet aan gebruiken die in de praktijk al werden toegestaan. Voortaan kunnen dus ook zaakvoerders, aandeelhouders, …, zelfs in andere samenwerkingsvormen dan deze van een arbeidsovereenkomst, kwalificeren als buitenlandse opdrachtgever."

"Bovendien hoeft de Belgische verblijfhouder niet meer alleen een werknemer te zijn. De uitzondering op inschrijvingsplicht geldt voortaan voor elke natuurlijke persoon (Belgisch verblijfhouder) die een bedrijfswagen ter beschikking krijgt van een buitenlandse opdrachtgever."

Lijkt dus dat uw baas gelijk heeft en dat het legaal is.

Comment

voila, we leren allemaal bij

het mag dus

Comment

zolang het KB van 20/7/2001 niet is aangepast mag het niet
              2.0 JTDm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                zolang het KB van 20/7/2001 niet is aangepast mag het niet
                http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...01/494-hs1afd3
                En zoals hierboven net gezegd, dat is aangepast per 1 oktober:

In artikel 3 van het koninklijk besluit <van> 20 juli 2001 betreffende de <inschrijving> <van> <voertuigen>, gewijzigd bij koninklijk besluit van 23 februari 2005, wordt paragraaf 2 vervangen door een nieuwe paragraaf 2, luidende als volgt :

" 2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever of opdrachtgever aan deze persoon wordt ter beschikking gesteld; een kopie van de arbeidsovereenkomst of opdracht dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, evenals een door de buitenlandse werkgever of opdrachtgever opgesteld document waaruit blijkt dat laatstgenoemde het voertuig heeft ter beschikking gesteld van die persoon;"

Comment

Dus gewoon een document bijhebben waarin de Duitse firma schrijft dat ik ermee mag rijden is voldoende?

Comment

Je hebt helemaal gelijk beste Garf, op wegcode.be is het nog niet aangepast, vandaar mijn opmerking
                    2.0 JTDm

Comment

Dus gewoon een document bijhebben waarin de Duitse firma schrijft dat ik ermee mag rijden is voldoende?
                      nu een stom detail maar ik zou ook wel zien dat je als hoofdbestuurder bent ingeschreven bij de verzekering van het voertuig

Comment

Letterlijk:

een kopie van de arbeidsovereenkomst of opdracht dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, evenals een door de buitenlandse werkgever of opdrachtgever opgesteld document waaruit blijkt dat laatstgenoemde het voertuig heeft ter beschikking gesteld van die persoon

dus 2 documenten
                        2.0 JTDm

Comment

En toch zullen genoeg onwetende flikken u lastig vallen.

Comment

Dankzij deze topic kan hij die dan met artikel en paragraaf de les lezen hé. Krijgt hij nog een boete wegens het verlopen zijn van de 1e hulpkit erbovenop.

Comment

Wist ik ook niet dat dat niet mocht.

Heb ook al eens een vervangwagen gehad op duitse platen van de dealer in aken.
                              BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                Wist ik ook niet dat dat niet mocht.

Heb ook al eens een vervangwagen gehad op duitse platen van de dealer in aken.
                                Ik over 14 dagen nog me een 2 reeks Tourer oeps :p

Comment

Een vervangwagen is technisch gezien een huurwagen dacht ik, en daarvoor gelden weer andere regels.

Comment

Klopt, met een huurwagen mag je 6maand rijden met buitenlandsenummerplaten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                      Klopt, met een huurwagen mag je 6maand rijden met buitenlandsenummerplaten.
                                      Aha !
                                      BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                        Aha !
                                        Yap en op dit moment zijn we alle twee het zelfde aant denken.
                                        Zal u morgen wat uitleg geven, heb al een paar dagen opzoekwerk achter de rug.

Comment

Working...
                                        X