Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?

We spreken regelmatig eens over automaten. Mij persoonlijk interesseert het sterk omdat er zoveel verschillende zijn en omdat de evolutie zo snel gaat. Eigenlijk is het even interessant om hierover te spreken als over de motoren, want ze beinvloeden het rijden enorm.

Ik zal afschieten:
    Ik rij met een renault Espace van 2014. Heb gekozen voor een automaat. Dit is een ouderwetse automaat met 6 versnellingen. Als ik me niet vergis is die van Japanse makelij, nl Jatco.
    Is een zelflerende bak. Schakelen gebeurt heel soepel, je voelt het bijna niet. Enkel soms voel je hem (lichtjes) als hij terugschakelt.
    Het is een zelflerende bak, maar daar ondervind ik zelf weinig van.
    Is erg gebruiksvriendelijk, volle gas geven is 1 versnelling omlaag, kick down, 2 versnellingen. (in 99 procent van de gevallen, vertrekkende van een normaal toerental). Schakelt bij ong 85-90 naar zesde. Maar is wel traag bij het vertrek. je geeft gas en het duurt eventjes vooraleer hij begint te rijden. Dat voelt in het begin vreemd aan. Wellicht duurt het in werkelijkheid niet lang, maar je ervaart het toch als zijnde een aanpassing. Is ook onderhoudsvrij.
    Bij het bergaf rijden blijft hij langer in een lage versnelling, wat wel goed is zodat je op de motor remt. blijkbaar herkent hij dat op de één of andere manier.
    Last edited by ; 11/09/2014, 15:33.

elke automaat is zelflerend toch? iets die ik niet echt leuk vind want elke maand moet ik dan ook de throttle response resetten.
    bon mercedes E250 CDI coupe met de 7 traps automaat. perfect voor de lange afstanden woon-werk verkeer en files. verder eigenlijk oersaai ondanks de verschillende instelopties.
    een automaat is ook niet onderhoudsvrij... toch elke 100 000km de automaatbak laten spoelen
    als ik nog eens een automatic kies zal het met steerpedals moeten zijn.
    lets have some more member berries

Comment

Caddy tdi 1.6tdi dsg7. Had voor mijn gevoel beter een dsg5 of 6 geweest met peddels. Schakelt wel zeer veel, al chance beperkt merkbaar, tenzij met kickdown. Dan durft hij er wel ineens 3 overslaan.
      Door de vele verhoudingen heb je natuurlijk nooit het gevoel power te kort te hebben. En aangezien, zoals de meeste automaten, hij kiest voor de zuinigste versnelling, maakt het dat hij effectief zeer zuinig is.
      Ik mis het zelf schakelen met handbak door mijn handicap, maar het is allemaal aanvaardbaar. Ik reed vroeger met elke nieuwe wagen die de familie binnenkwam, wat nu niet meer gaat. Wat ik dan wel wil doen, is met elk soort automaat rijden zodoende ik de verschillen kan ervaren. Al lezend kan je maar een beperkte voorstelling maken, dus kijk ik naar verschillende oude en nieuwe modellen via youtube.
      Zo zoek ik tegenwoordig veel naar 4trapsautomaten en cvt's... maar rijden zou beter zijn...
      Last edited by ; 11/09/2014, 16:32.

Comment

Mazda 6 2.2 met zestrapsautomaat. Werkt zeer zacht en de eerste keer met paddels die ik toch regelmatig gebruik. Zelfs met de pook speel ik soms wel eens en gelukkig heeft die een logische bediening. Duwen is terugschakelen, trekken opschakelen.

Comment

[QUOTE=David67;. Duwen is terugschakelen, trekken opschakelen.[/QUOTE]
          Bij mij zit dat verkeerd. Ik gebruik het soms om af te remmen op de motor maar ik moet altijd kijken naar de bediening om me niet te vergissen... is totaal onlogisch.

Comment

Klopt, bij Renault staat die bediening in de meeste wagens omgekeerd...
            Enkel de huidige Clio en Captur met EDC ( dubbele koppeling) hebben die bediening juist staan...

Comment

Bij Porsche (buiten de nieuwe GT3) is dat ook zo. Beetje onbegrijpelijk voor een sportwagenmerk.

Comment

bmw patendeerde die 'logische' bediening...oftewel is het patent verlopen, of anders betalen andere constructeurs ondertussen aan bmw

Comment

andere automaten omzeilden het door de pulse links-rechts te maken

Comment

stel je voor was er een clevere geest op het idee gekomen om het H-rooster van een manuele bak te patenderen

Comment

Onze pa rijdt met een Santa Fe uit 2006 (oud model) met een klassieke, verouderde, 4-traps automaat.
                      Ik voel hem steeds opschakelen, terugschakelen dan weer minder.
                      Persoonlijk mis ik een extra versnelling, maar aangezien hij niet boven de 90 komt is dat niet belangrijk voor hem.

Mijn W124 230CE uit 1990 heeft ook een klassieke 4-traps automaat.
                      Uiteraard voel je die opschakelen als je optrekt, maar ik vind het minder aanwezig als bij die Santa Fe.
                      In 4de schakelt hij bij +/- 45/u zodat hij bij 120 +/- 3500rpm draait. Vrij veel, maar zeer rustig in de auto.
                      De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
                      1990 Volvo 344
                      1991 Mercedes W124 230CE
                      2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
                      1980 Volkswagen Derby CLS
                      1990 Mercedes W124 230CE
                      2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

Ik heb vroeger ook nog een 230 E gehad met automaat. Zijn 4 trappen maar de eerste wordt maar gebruikt als ge plankgas geeft. Is in mijn herinnering toch een prettige wagen met een goed schakelende automaat.
                        Mijn vader had een 250D automaat en die was ook erg soepel. Mercedes was echt wel goed toen. Hoe het nu is weet ik niet.
                        Vriend van me rijdt met een A180 cdi automaat en die is er erg lovend over.

Comment

Wij hadden ook een 250D automaat maar daar zat ik toch het stuur op te vreten van frustratie. Die was pas langzaam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                            elke automaat is zelflerend toch? iets die ik niet echt leuk vind want elke maand moet ik dan ook de throttle response resetten.
                            bon mercedes E250 CDI coupe met de 7 traps automaat. perfect voor de lange afstanden woon-werk verkeer en files. verder eigenlijk oersaai ondanks de verschillende instelopties.
                            een automaat is ook niet onderhoudsvrij... toch elke 100 000km de automaatbak laten spoelen
                            als ik nog eens een automatic kies zal het met steerpedals moeten zijn.
                            de olie die in de ZF bakken van de A8 zit is longlife. Moet niet ververst worden.
                            Die van de mercedes alle 60.000 kms.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                              Wij hadden ook een 250D automaat maar daar zat ik toch het stuur op te vreten van frustratie. Die was pas langzaam.
                              Heb het hier onlangs ook ergens gezegd.
                              Om zot van te komen.
                              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

A 220 CDI en 7-traps automaat ( + distronic )
                                Moest nooit iets hebben van automaten hebben ( en van Mercedes ook nie ... ) maar ik stam nog van de tijd dat een automaat ( en Mercs ) voor oude zakken was en dat ben ik nu zelf.
                                Voor dagelijks gebruik kan je niets beter hebben en iemand die dit tegenspreekt heet ofwel Larie of Apekool. Als extra gebruik ik de Distronic erg vaak en ook de rem met "hold" functie.
                                Doe 50 000 km per jaar dus heb al wat km's afgelegd. Als "vrije-tijd" auto's altijd wel wat anders gehad maar ooit eens Corvette C4 automaat gehad en met een V8 zeker niet minder leuk.
                                Voor echt pure fun is een handgeschakeld toch nog wel altijd ... tja hoe moet ik zeggen ? Je bent meer zelf in volledige controle, of laat ons dat toch hopen he. Mijn A'ke heeft ook peddels
                                aan het stuur maar die gebruik ik zo goed als niet en zet hem gewoon ff op "S" om in te halen alhoewel die in "D" eigenlijk wel snel genoeg is meestal. Heb nog nooit gedacht dat ik in bepaalde
                                situatie's eigenlijk liever een handgeschakeld model zou hebben gehad maar moet wel zeggen dat die 7-traps eigenlijk wel goed werk levert en bij "gewoon" rijden voel je die niet schakelen.
                                Eigenlijk niets dan voordelen. Sta je stil met de rem en doe je je deur open gaat ie al in "P" en zo van die dingen maakt dat je erg rap went of eigenlijk dat je verwent wordt.

Comment

Ik heb nu een geartronic uit 2003 die het super doet, had een beetje schrik omdat die bak veel kritiek kreeg, maar hij past perfect bij mijn rijstijl.

Voordien had ik een dsg7 en dat is technisch iets totaal anders maar voor mijn gebruik was er amper verschil met een klassieke automaat.
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    Ik heb nu een geartronic uit 2003 die het super doet, had een beetje schrik omdat die bak veel kritiek kreeg, maar hij past perfect bij mijn rijstijl.

.
                                    Was dit niet dezelfde die voor vag producten werd gebruikt?

Comment

Volvo is aisin-warner

ik vraag me af wie bij de golf 1 1986 de 3-bak beleverde
                                      of bij de golf tdi 110 uit 1998 de 4-bak ?

dat mijn Volvo 262 uit 80 een borg-warner had, weet ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten

Voordien had ik een dsg7 en dat is technisch iets totaal anders maar voor mijn gebruik was er amper verschil met een klassieke automaat.
                                        het enige minpunt van de geartronic is dat die niet terugschakelt zonder kd, net zoals een ouwe benz dat niet doet in eco-mode

Comment

Working...
                                        X