We spreken regelmatig eens over automaten. Mij persoonlijk interesseert het sterk omdat er zoveel verschillende zijn en omdat de evolutie zo snel gaat. Eigenlijk is het even interessant om hierover te spreken als over de motoren, want ze beinvloeden het rijden enorm.
Ik zal afschieten:
Ik rij met een renault Espace van 2014. Heb gekozen voor een automaat. Dit is een ouderwetse automaat met 6 versnellingen. Als ik me niet vergis is die van Japanse makelij, nl Jatco.
Is een zelflerende bak. Schakelen gebeurt heel soepel, je voelt het bijna niet. Enkel soms voel je hem (lichtjes) als hij terugschakelt.
Het is een zelflerende bak, maar daar ondervind ik zelf weinig van.
Is erg gebruiksvriendelijk, volle gas geven is 1 versnelling omlaag, kick down, 2 versnellingen. (in 99 procent van de gevallen, vertrekkende van een normaal toerental). Schakelt bij ong 85-90 naar zesde. Maar is wel traag bij het vertrek. je geeft gas en het duurt eventjes vooraleer hij begint te rijden. Dat voelt in het begin vreemd aan. Wellicht duurt het in werkelijkheid niet lang, maar je ervaart het toch als zijnde een aanpassing. Is ook onderhoudsvrij.
Bij het bergaf rijden blijft hij langer in een lage versnelling, wat wel goed is zodat je op de motor remt. blijkbaar herkent hij dat op de één of andere manier.
Ik zal afschieten:
Ik rij met een renault Espace van 2014. Heb gekozen voor een automaat. Dit is een ouderwetse automaat met 6 versnellingen. Als ik me niet vergis is die van Japanse makelij, nl Jatco.
Is een zelflerende bak. Schakelen gebeurt heel soepel, je voelt het bijna niet. Enkel soms voel je hem (lichtjes) als hij terugschakelt.
Het is een zelflerende bak, maar daar ondervind ik zelf weinig van.
Is erg gebruiksvriendelijk, volle gas geven is 1 versnelling omlaag, kick down, 2 versnellingen. (in 99 procent van de gevallen, vertrekkende van een normaal toerental). Schakelt bij ong 85-90 naar zesde. Maar is wel traag bij het vertrek. je geeft gas en het duurt eventjes vooraleer hij begint te rijden. Dat voelt in het begin vreemd aan. Wellicht duurt het in werkelijkheid niet lang, maar je ervaart het toch als zijnde een aanpassing. Is ook onderhoudsvrij.
Bij het bergaf rijden blijft hij langer in een lage versnelling, wat wel goed is zodat je op de motor remt. blijkbaar herkent hij dat op de één of andere manier.
Comment