Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Heb nu 200 km gereden met powershift. Bak moet nog wat ingeleerd worden, want schakelt nog niet 100% op mijn voet. Trekt soms te lang door in 2e of 3e.
    Schakelt wel zeer soepel, maar is wat gevoellozer en trager bij overgang van 1 naar R of omgekeerd.

2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

• Ik denk dat ik een te moeilijke mens ben voor (met plezier) automaat te rijden.
      vandaag een dagje met een nieuwe bmw 5 automaat gereden, een automaat die denk ik toch bij de betere is...maar ik blijf me erin storen dat die op bepaalde momenten gewoon niet klaar is om te doen wat ie moet doen....
      zonet moet ik op de steenweg afremmen om de auto voor mij een inrit te laten inrijden, en zodra ik terug wil gas geven voel je dat hij nog snel moet terugschakelen. En dus: je geeft gas en er gebeurt eerst niks...en dan opeens te veel...
      iets verder rijd ik de straat in. Ik heb hier de gewoonte voor de bocht af te remmen en dan in de bocht alweer op te trekken....wederom...niet klaar...te laat..: )
      het zijn heel kleine dingskes maar ik stoor me daarin.
      op sportstand zetten zou wel helpen om sneller terug te schakelen, maar dan gaat hij ook verder in de toeren, wat dan weer niet moet voor mij...
      k zal misschien wat minder muggezifter moeten worden....maar in tussentijd ben ik content met mijn manueeltjes
      Want je kan nooit teveel auto's hebben....

Comment

• elke automaat heeft bepaalde sturingsoftware, je kunt die in zekere mate wel "inleren" maar het is niet zo dat elkeen zijn manueel schakelgedrag ermee gekopieerd kan worden natuurlijk
        2.0 JTDm

Comment

• Ik heb al wat ervaring met automaten.
          Auto waarin ik mijn rijexamen gedaan heb destijds: Renault 5 automatic bouwjaar 1988.
          1ste auto: in 1990 Mazda 323 1.3. 3 versnellingen vooruit, trok heel traag op, was ook maar een 1300-tje.
          2de en 3de auto: Mitsubishi Colt 1.5 D-ID halfautomaat. Dat was een plezier t.o.v. de Mazda. Zelf schakelen deed ik dan ook praktisch altijd. Ik had toen ook de mogelijkheid te schakelen van bv 2de naar 4de. Hij deed dat dus in één beweging. Zalig gewoon
          4de auto (sinds een maand): VW Touran 1.6 TDI DSG7: Je voelt de schakelbewegingen niet, noch in automatische modus als in manuele stand. Minpuntje: schakelen van bv 2de naar 4de gebeurt in 2 bewegingen, dus via de 3de versnelling.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fin-huron Bekijk Berichten
            Ik heb al wat ervaring met automaten.
            Auto waarin ik mijn rijexamen gedaan heb destijds: Renault 5 automatic bouwjaar 1988.
            1ste auto: in 1990 Mazda 323 1.3. 3 versnellingen vooruit, trok heel traag op, was ook maar een 1300-tje.
            2de en 3de auto: Mitsubishi Colt 1.5 D-ID halfautomaat. Dat was een plezier t.o.v. de Mazda. Zelf schakelen deed ik dan ook praktisch altijd. Ik had toen ook de mogelijkheid te schakelen van bv 2de naar 4de. Hij deed dat dus in één beweging. Zalig gewoon
            4de auto (sinds een maand): VW Touran 1.6 TDI DSG7: Je voelt de schakelbewegingen niet, noch in automatische modus als in manuele stand. Minpuntje: schakelen van bv 2de naar 4de gebeurt in 2 bewegingen, dus via de 3de versnelling.

rijexamen met automaat gedaan, moet je niet altijd automaat rijden?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door berengun Bekijk Berichten
              Ik denk dat ik een te moeilijke mens ben voor (met plezier) automaat te rijden.
              vandaag een dagje met een nieuwe bmw 5 automaat gereden, een automaat die denk ik toch bij de betere is...maar ik blijf me erin storen dat die op bepaalde momenten gewoon niet klaar is om te doen wat ie moet doen....
              zonet moet ik op de steenweg afremmen om de auto voor mij een inrit te laten inrijden, en zodra ik terug wil gas geven voel je dat hij nog snel moet terugschakelen. En dus: je geeft gas en er gebeurt eerst niks...en dan opeens te veel...
              iets verder rijd ik de straat in. Ik heb hier de gewoonte voor de bocht af te remmen en dan in de bocht alweer op te trekken....wederom...niet klaar...te laat..: )
              op sportstand zetten zou wel helpen om sneller terug te schakelen, maar dan gaat hij ook verder in de toeren, wat dan weer niet moet voor mij...
              k zal misschien wat minder muggezifter moeten worden....maar in tussentijd ben ik content met mijn manueeltjes
              Als je echt de pees er op wil leggen, schakel je best via de pook of flippers, zo ligt je versnelling ook klaar.

Hoewel de ZF in sport heel goed bij de les is.

Comment

Je gaat het misschien belachelijk vinden maar jij moet echt eens met een Mutitronic gaan rijden, van al wat jij hier neerpent ga je geen fluit last hebben , en dat meen ik ! Het is nog steeds doodzonde dat ik die in de toekomst niet meer ga kunnen aanschaffen... Ik ken geen enkele automaat die beter schakelt dan zo'n ding ( wel met een koppelrijke V6 diesel dan ) , ik rij zelfs behoorlijk vaak met een 530 met ZF8 automaat en wat men hier ook moge beweren die is gewoon veel twijfelachtiger dan zo'n multitronic.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                  Leeftijdsverschil van bijna 20 jaar verklaard veel soms Destijds mocht je met een automaat je examen afleggen en daarna toch met een handgeschakelde wagen rijden...
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                    Het is nog steeds doodzonde dat ik die in de toekomst niet meer ga kunnen aanschaffen... Ik ken geen enkele automaat die beter schakelt dan zo'n ding ( wel met een koppelrijke V6 diesel dan )
                    +1 !
                    Maar den wel de laatste generatie (vanaf 2007 ofzoiets) en inderdaad best icm een V6 diesel is dit gewoon zalig.
                    Niet afgaan op die youtube filmpjes van vorige generaties die voor het minste constant in hoge toeren bleven huilen, of van andere CVT bakken zoals in de honda crz ... dan zou je inderdaad zeggen dat het een kutbak is om mee te rijden.
                    Audi A5 2.7TDI Multitronic

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                      Leeftijdsverschil van bijna 20 jaar verklaard veel soms Destijds mocht je met een automaat je examen afleggen en daarna toch met een handgeschakelde wagen rijden...
                      dan moet je toch een stuk ouder zijn als 46

en hij lijst al zijn karren op, allemaal ottomatik

Comment

Wat jij doet bij een manuele doe ik niet, daarom heb ik mij nog nooit aan een automaat gestoord 😀

Wat ik al vaak heb gezegd is wel dat je met een moderne (veel versnellingen) moet leren rijden en dat kost tijd. De automaat moet dan ook nog is van jou "leren", kost ook tijd.

In veel situaties kan je perfect met je gas sturen om lager te schakelen, maar dan moet je de gas even dieper duwen om te vertragen en dat vraagt oefening. Bijvoorbeeld bij een afrit op de snelweg even gas wat dieper induwen zodat die uit zijn overdrive komt en dan in lagere versnelling de bocht nemen.
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Aangezien dit toch het topic over de automaten is hier even mijn vraag stellen.
                          Wat voor automaat ligt er in de Mazda 6, en zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze automaat?
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• In de mazda 6 ligt een klassieke automaat met 6 versnellingen. Ik weet niet of ze een nieuwe automaat in de facelift hebben gestoken maar die uit de pre facelift voldeed prima volgens mij.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                              Ik, als persoon met handicap, heb geen andere keuze..... Niet dat dit ambetant is hoor. Ik ben blij dat de evolutie in automatisch bakken in de goede zin geëvolueerd is, d.w.z. met mogelijkheid tot zelf schakelen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Wat jij doet bij een manuele doe ik niet, daarom heb ik mij nog nooit aan een automaat gestoord 

Wat ik al vaak heb gezegd is wel dat je met een moderne (veel versnellingen) moet leren rijden en dat kost tijd. De automaat moet dan ook nog is van jou "leren", kost ook tijd.

In veel situaties kan je perfect met je gas sturen om lager te schakelen, maar dan moet je de gas even dieper duwen om te vertragen en dat vraagt oefening. Bijvoorbeeld bij een afrit op de snelweg even gas wat dieper induwen zodat die uit zijn overdrive komt en dan in lagere versnelling de bocht nemen.
                                Iemand die defensief rijdt zal volgens mij veel beter af zijn met een automaat. Iemand die altijd als een idioot dicht bij zijn voorligger rijdt die zal natuurlijk soms in de verkeerde versnelling zitten en niet goed wegraken.

Comment

• Als je wil kan je ook altijd zelf schakelen, dat werkt perfekt en snel. Heel handig als je van hogere snelheid naar nul moet aan de lichten bvb, zo kan je op de motor remmen. Wil je iemand voorbijsteken kan je dat ook manueel doen, maar eens je automaat gewoon gaat dit even makkelijk en snel als dat je de manuele functie gebruikt.
                                  Enige wat ik dom vind aan mijn automaat is dat de plus en min net omgekeerd staan. Terugschakelen lijkt me het meest logische om de pook vooruit te duwen. Omgekeerd voor op te schakelen. Vraag me af waarom ze dit doen...

Comment

• das door bmw

Comment

• ik vind dat zelf ook niet net zoals in us

ben autobakrijder

Comment

• Hoe da? Toch geen patent of zo?

Comment

• of een ongeschreven regel

Comment

Working...
                                          X