Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Spiegelhoesjes

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Afschaffing gratis water: Koppel met 1 kind (3 gedomicilieerden): 45m³ per jaar aan 2,79 EUR (incl. 6% BTW - prijs gemeente in prov. antwerpen) = 125,55 EUR

Afschaffing gratis kWh: idem hierboven: 400 kWh (100 gezin + 100 per gezinslid) aan 0,062 EUR (prijs electrabel fix - enkel dagtarief) = 24,80 EUR

Samen = 150,35 EUR op jaarbasis.

Als ze dan nog eens hun beloofde habbekrats loonlastenverlaging doorvoeren, zie ik eigenlijk een nuloperatie.

Om nog maar te zwijgen over de toekomstige besparingen.

En dan het gezeik over werken tot 67 jaar... Begin al eens eerst met de meeste sowieso tot de huidige, wettelijke pensioenleeftijd van 65 te laten werken. Dan zijn we al heel wat verder in plaats van iedereen te kloten.

Comment

• dat we langer gaan moeten werken wist ik 20 jaar geleden ook al. Dat men dan in eerste instantie de idiote regeling afschaft dat een gepensioneerde niets meer mag gaan bijverdienen. Als uw pensioen te klein is (ook al hebt ge de volledige periode uitgedaan) dat men u dan ook de mogelijkheid geeft dat op een deftige manier aan te vullen. Neen, weeral een hoop regels dat ge het niet gaat doen. Iets wat deze regering zeker niet gaat veranderen. Ikzelf reken er al op dat ik niet op pensioen kan gaan omdat het tegen dan al onbetaalbaar gaat zijn. Laat staan dat het nog betaalbaar gaat zijn in 2060. Scandinavië laat dan toch mooi zien hoe het wel kan: de gemiddelde leeftijd ligt daar hoger (maw men gaat echt op pensioen op de leeftijd dat mag) maar daar staat wel iets tegenover. Men kan niet van een 60 plusser verwachten dat die het zelfde werktempo erop nahoudt dan iemand die pas begint. Maar dat wordt hier wel verwacht, maar in het koude noorden niet. Mensen kunnen het dus langer volhouden, zijn meer tevreden. Hier is men uitgeblust tegen die tijd. En omdat NVA de spreekbuis is van VOKA (hebben ze zelf gezegd) vrees ik dat de cijfers rond zelfmoord, psychisch en sociaal ONwelzijn de komende jaren alleen maar gaan verhogen.
      www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
        dat we langer gaan moeten werken wist ik 20 jaar geleden ook al. Dat men dan in eerste instantie de idiote regeling afschaft dat een gepensioneerde niets meer mag gaan bijverdienen. Als uw pensioen te klein is (ook al hebt ge de volledige periode uitgedaan) dat men u dan ook de mogelijkheid geeft dat op een deftige manier aan te vullen. Neen, weeral een hoop regels dat ge het niet gaat doen. Iets wat deze regering zeker niet gaat veranderen. Ikzelf reken er al op dat ik niet op pensioen kan gaan omdat het tegen dan al onbetaalbaar gaat zijn. Laat staan dat het nog betaalbaar gaat zijn in 2060. Scandinavië laat dan toch mooi zien hoe het wel kan: de gemiddelde leeftijd ligt daar hoger (maw men gaat echt op pensioen op de leeftijd dat mag) maar daar staat wel iets tegenover. Men kan niet van een 60 plusser verwachten dat die het zelfde werktempo erop nahoudt dan iemand die pas begint. Maar dat wordt hier wel verwacht, maar in het koude noorden niet. Mensen kunnen het dus langer volhouden, zijn meer tevreden. Hier is men uitgeblust tegen die tijd. En omdat NVA de spreekbuis is van VOKA (hebben ze zelf gezegd) vrees ik dat de cijfers rond zelfmoord, psychisch en sociaal ONwelzijn de komende jaren alleen maar gaan verhogen.
        Je mag als gepensioneerde vanaf 65 jaar en met een carrière van 42 jaar onbeperkt bijverdienen (sinds kort). Onder die leeftijd riskeer je dat een deel van je pensioen wordt ingehouden in functie van de inkomsten.

Comment

• dus zij die unief gedaan hebben met nog wat diploma's bij, halen die 42 jaar niet voor hun 65ste. Die worden 2 maal gekloot: ge hebt geen volledige carrière dus geen volledig pensioen en geen wettelijke mogelijkheid om het goed bij te vullen.
          www.peugeotforum.be

Comment

En omdat NVA de spreekbuis is van VOKA (hebben ze zelf gezegd) vrees ik dat de cijfers rond zelfmoord, psychisch en sociaal ONwelzijn de komende jaren alleen maar gaan verhogen.
            Beetje kort door de bocht, niet? De NVA heeft al van alles de schuld gekregen de laatste maanden, maar een hogere zelfdoding had ik nog niet gehoord

Wat is schadelijker voor de menselijke psyche denkt ge, heel uw leven iets voorgespiegeld krijgen en dan op het einde van de rit blijkt dat die pot goud aan het einde van de regenboog maar een dikke raap is? Of heel uw leven lang moeten inleveren (en te horen krijgen dat die pot goud voor U er niet zal zijn) en dan op het einde van de rit blijkt dat er zoals gezegd geen goud ligt, maar toch IETS in plaats van niets?

Ik denk dat mensen eerder geloven in realisme dan in een onhoudbare fantasie dat we verder kunnen doen zoals we nu bezig zijn. Zoals Int3x0r zegt, begin al eens met de wettelijke pensioenleeftijd te bereiken, dat zou al veel doen. Dat, samen met het fors inkrimpen van de overheid en overheidssteun, zou al een heel verschil maken...

Maar nee, we blijven allemaal krampachtig vasthouden, IK ga niet inleveren, IK ga niet besparen, IK ga nog vroeg op pensioen, IK ga lekker profiteren, IK ben sociaal en samen zijn we sterk........en van zodra je het onhoudbare van die ingesteldheid wilt aankaarten, krijg je meteen de verwensingen naar je hoofd..."ja gij gaat nooit ziek worden...gij gaat werken tot uw 80ste...gij zijt asociaal..."

Realist en verderkijkend dan uw eigen hof, dat zijt ge dan...
            Mijn Skoda

Comment

dus zij die unief gedaan hebben
              Arme universitairen.

Mijn Skoda

Comment

• wat wilt ge daar nu mee aantonen. Omdat men investeert in zijn toekomst moet men maar bestraft worden? Ik dacht dat ge tegen de sossen was? Als ge in privé werkt en niet zoals u voor de overheid zou ge weten dat je een maximaal pensioen kan krijgen wat ongeveer 1400€ netto is. Dus als je een dikbetaalde job hebt val je daarna terug op die 1400€. Ge hebt dan nog een hoop kennis en kunde die ge niet moogt aanwenden.
                www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                  Arme universitairen.

Tgoh ja, mag je iets meer verdienen als je hoger opgeleid bent? Besides, ik ken veel handarbeiders die per maand meer verdienen dan die universitairen.

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  dus zij die unief gedaan hebben met nog wat diploma's bij, halen die 42 jaar niet voor hun 65ste. Die worden 2 maal gekloot: ge hebt geen volledige carrière dus geen volledig pensioen en geen wettelijke mogelijkheid om het goed bij te vullen.
                  Je kan binnen een periode na het afstuderen je jaren universiteit laten regulariseren door RSZ te betalen. Dan tellen die wél mee. Ofwel moest je na je universiteit ambtenaar niveau A zijn geworden, dan worden die jaren ook gelijkgesteld.

Comment

wat wilt ge daar nu mee aantonen. Omdat men investeert in zijn toekomst moet men maar bestraft worden? Ik dacht dat ge tegen de sossen was? Als ge in privé werkt en niet zoals u voor de overheid zou ge weten dat je een maximaal pensioen kan krijgen wat ongeveer 1400€ netto is. Dus als je een dikbetaalde job hebt val je daarna terug op die 1400€. Ge hebt dan nog een hoop kennis en kunde die ge niet moogt aanwenden.
                    Seg wat is het nu?? Eerst zit ge te roepen dat de NVA mensen gaat aanzetten tot zelfmoord omdat ze tot late leeftijd hard moeten werken, en nu ineens dat mensen op latere leeftijd niet hard genoeg mogen werken?? Kies eens uw standpunt en blijf erbij...

De huidige pensioenhervorming zorgt ervoor;

1. 65 jaar en 42 jaar dienst; ONBEPERKT bijverdienen
                    2. 65 jaar maar geen 42 jaar dienst; 17-26.000,00 EUR bijverdienen afhankelijk van persoonlijke situatie
                    3. Jonger dan 65 jaar; 6-11.000,00 EUR bijverdienen afhankelijk van persoonlijke situatie

Kortom, bereik je de WETTELIJKE PENSIOENLEEFTIJD dan kan je perfect bijverdienen. Ben je vroeger dan 65 op pensioen gegaan, dan is dat meer beperkt. Voor mij een goede stap om het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijd alvorens op pensioen te gaan, aan te moedigen!

Last edited by TooTall; 25/07/2014, 10:56.
                    Mijn Skoda

Comment

• mensen op 65 jaar het tempo laten werken van een 20 jarige is iets wat niet kan. Lees dan ook wat er staat. En dat wil niet zeggen dat eens je de pensioenleeftijd bereikt hebt je plots niets meer zou mogen doen. Perfect combineerbaar.
                      En die zelfmoord: misschien toch eens de cijfers ten gronde bekijken en dan zou je meteen zien dat er hier iets niet klopt in België, net zo min met het aantal gevallen van mensen dat nood heeft aan psychische bijstand (1 op 10 zit aan antidepressiva). En komt de term citroencarrière naar boven. Blijven persen tot ge leeg zijt en dan kunt ge plaats maken voor de volgende. Niet mijn woorden, maar van mensen die de brokken proberen te lijmen. En net dat heeft men in scandinavië toch wel wat beter begrepen.
                      Ikzelf zit al in het geval ik die aantal dienstjaren nooit kan bereiken als ik op 65 jaar op pensioen moet gaan. En ik wil gerust langer en veel langer blijven werken.
                      Betreffende die RSZ: die moet je betalen kort na het beëindigen van je studies. Die kosten al veel geld en je eerste loon is niet van die aard (universitair diploma of niet) dat je meteen zulk een bedrag kunt ophoesten.
                      www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                        Tgoh ja, mag je iets meer verdienen als je hoger opgeleid bent? Besides, ik ken veel handarbeiders die per maand meer verdienen dan die universitairen.
                        De getallen in die studie zijn de gemiddelden. Helaas is het meestal zo dat regels, wetten en beleid opgesteld gaat worden ten behoeve van "Jan Modaal", het gemiddelde dus. Uitschieters en uitzondering zijn er altijd, maar de doodsteek voor een goedwerkend beleid is net voor elke uitzondering een uitzondering maken. Dat maakt voor een log inefficiënt overheidsapparaat.
                        Mijn Skoda

Comment

• Qua zelfmoord kennen ze er in Scandinavieë anders ook wel wat van.

Comment

• ik was erop aan het wachten: zelfmoord in scandinavië is seizoensgerelateerd. In de winter doen mensen wegens lichtdeprivatie domme dingen. Lichttherapie wordt daar nu massaal toegepast meer zeer goede resultaten. Die zelfmoord heeft niets maar dan ook niets te maken met een uitzichtloze situatie.
                            www.peugeotforum.be

Comment

En die zelfmoord: misschien toch eens de cijfers ten gronde bekijken
                              Uw zin;

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              omdat NVA de spreekbuis is van VOKA (hebben ze zelf gezegd) vrees ik dat de cijfers rond zelfmoord, psychisch en sociaal ONwelzijn de komende jaren alleen maar gaan verhogen.
                              De NVA is ontstaan in 2001 dacht ik.

Ik concludeer hieruit dat sinds het ontstaan van de NVA er een daling is van het totaal aantal zelfdodingen in België.

Correct?

Fout, en nét zo fout als uw conclusie dat de NVA gaat zorgen voor meer zelfdodingen in België, een laag schot en een typische manier van verdedigen; aanvallen.

De zwakke economie, de crisis, de onstabiliteit in de wereld zijn slechts enkele van de OORZAKEN. Een stijging van het aantal zelfdodingen is het jammerlijke GEVOLG. Een politieke partij kan niet tot 1 van beide categorieën gerekend worden (toch niet in een zinvolle discussie)

Uitspraken van dat allooi in de media geven mij meteen de indruk dat er geen zinvol weerwoord is - dus men kiest maar voor het ridicule.

Jammer, het was wel plezant. Wist zelfs niet dat we op autoforum mochten praten over politiek!
                              Mijn Skoda

Comment

dus zij die unief gedaan hebben met nog wat diploma's bij, halen die 42 jaar niet voor hun 65ste. Die worden 2 maal gekloot: ge hebt geen volledige carrière dus geen volledig pensioen en geen wettelijke mogelijkheid om het goed bij te vullen.
                                Eventjes vuil gezegd: fuck that shit! Deze die een richting kiezen die sowieso lang duurt, akkoord. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een dokter.

Maar er zijn er helaas veel te veel die blijven studeren. Da's gemakkelijk. Ik ken er zo een paar, één iemand die inmiddels goed bezig is met tweede studies en al aan het kijken is welke volgende studies ze zal aanvatten. Dat mag in België strenger: laat ons de gewone duur van de eerste opleiding incalculeren in de tijd dat we moeten werken en alle daarop volgende jaren van opleiding gewoon als niets laten tellen.

Momenteel zitten met dat systeem van studiepunten: je start met 120 punten en moet er per studiejaar 60 inzitten. Als je na het eerste jaar slaagt dan krijg je de ingezette 60 punten plus een extra 60 punten (kom je aan 180). Elk studiepunt waarvoor je slaagt krijg je terug. Slaag je niet voor een bepaald studiepunt dan ben je deze kwijt. Die studiepunten staan gelijk aan subsidie voor het hoger onderwijs. Voor een student zonder studiepunten krijgen ze geen subsidie en deze kunnen ze weigeren of de volle pot laten betalen.

Ooit is dat systeem er gekomen om ervoor te zorgen dat je niet eindeloos gesubsidieerd kon studeren als je toch maar op kot zat om de boel aan de overpoort op stelten te gaan zetten. Maar het heeft meteen ook als resultaat dat zolang je studiepunten hebt je gewoon kunt blijven studeren op kosten van de overheid. Let op: ik ben pro hogere studies, maar ik vind niet dat de overheid meerdere diploma's moet dekken. Laten we het simpel houden: iedereen mag één opleiding gesubsidieerd volgen. Wat zit je te zagen? Niet eerlijk omdat de ene richting 3 jaar duurt en de andere 7 jaar? Jij kon toch ook voor die 7 jaar kiezen?

Edit: er is trouwens een goed begin om toelatingsproeven in te voeren, maar maak ze dan aub bindend. En tref maatregelen om studenten te leiden naar richtingen die nuttig zijn.
                                Last edited by Phacoid; 25/07/2014, 11:29.

Comment

• Gij hebt het topic over VAA nog niet gezien zeker.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten
                                    Eventjes vuil gezegd: fuck that shit! Deze die een richting kiezen die sowieso lang duurt, akkoord. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een dokter.

Maar er zijn er helaas veel te veel die blijven studeren. Da's gemakkelijk. Ik ken er zo een paar, één iemand die inmiddels goed bezig is met tweede studies en al aan het kijken is welke volgende studies ze zal aanvatten. Dat mag in België strenger: laat ons de gewone duur van de eerste opleiding incalculeren in de tijd dat we moeten werken en alle daarop volgende jaren van opleiding gewoon als niets laten tellen.

Momenteel zitten met dat systeem van studiepunten: je start met 120 punten en moet er per studiejaar 60 inzitten. Als je na het eerste jaar slaagt dan krijg je de ingezette 60 punten plus een extra 60 punten (kom je aan 180). Elk studiepunt waarvoor je slaagt krijg je terug. Slaag je niet voor een bepaald studiepunt dan ben je deze kwijt. Die studiepunten staan gelijk aan subsidie voor het hoger onderwijs. Voor een student zonder studiepunten krijgen ze geen subsidie en deze kunnen ze weigeren of de volle pot laten betalen.

Ooit is dat systeem er gekomen om ervoor te zorgen dat je niet eindeloos gesubsidieerd kon studeren als je toch maar op kot zat om de boel aan de overpoort op stelten te gaan zetten. Maar het heeft meteen ook als resultaat dat zolang je studiepunten hebt je gewoon kunt blijven studeren op kosten van de overheid. Let op: ik ben pro hogere studies, maar ik vind niet dat de overheid meerdere diploma's moet dekken. Laten we het simpel houden: iedereen mag één opleiding gesubsidieerd volgen. Wat zit je te zagen? Niet eerlijk omdat de ene richting 3 jaar duurt en de andere 7 jaar? Jij kon toch ook voor die 7 jaar kiezen?

Edit: er is trouwens een goed begin om toelatingsproeven in te voeren, maar maak ze dan aub bindend. En tref maatregelen om studenten te leiden naar richtingen die nuttig zijn.
                                    toen ik mijn studies ben begonnen moest ge nog 14/20 hebben om geen herexamen te hebben. Toen had men liever dat ge buisde ipv dat men u er nu bijna overtrekt. Ik had geen systeem van studiepunten. Als ik niet geslaagd was kon ik mijn jaar terug opnieuw doen ipv nu vakken mee te nemen naar de jaren daarop. Men is dit systeem trouwens al terug in vraag aan het stellen omdat de universiteiten nu zelf merken dat er studenten zijn die inderdaad veel te lang bezig zijn.
                                    Maar onderwijs is nodig al was het maar om een bepaalde groep van mensen uit hun sociaal achtergestelde positie te krijgen. En dat ga je niet doen door te besparen op onderwijs wat de regering nu wel gaat doen (angelsaksisch model van elite scholen met bijhorend hoog inschrijvingsgeld). Mensen dwingen om een bepaalde studierichting te kiezen werkt trouwens niet productief. Toelatingsproeven zijn meestal ook dikke onzin. Kan ik u een mooie cursus psychometrie voor geven die dat mooi uitlegd waarom het zo is.

@Tootall: ik weet niet wat gij leest en ik ga me niet blijven herhalen. De correlaties die ge maakt met de daarbij horende conclusies vind ik op zijn zachts gezegd heel vreemd.
                                    www.peugeotforum.be

Comment

ik ga me niet blijven herhalen
                                      Ik slaak een zucht van opluchting
                                      Mijn Skoda

Comment

En dat ga je niet doen door te besparen op onderwijs wat de regering nu wel gaat doen (angelsaksisch model van elite scholen met bijhorend hoog inschrijvingsgeld).
                                        Ik heb nergens het woord besparing in de mond genomen. Meer nog, ik sta zelf in het onderwijs. Het gaat mij vooral over misbruik binnen het huidige systeem van hoger onderwijs. Besparingen in het onderwijs zijn echt niet nodig als je ziet hoe het er nu al aan toe gaat. Een onderwijshervorming is echter wel dringend nodig en dan heb ik het niet over een brede eerste graad of de afschaffing van het watervalsysteem (want dat zal er zelfs zonder de benamingen ASO/TSO/BSO zijn), maar op vlak van werkgelegenheid en aanstellingen.

Als we dan toch moeten besparen, doe het dan ook op een manier waarmee je mensen bestraft die de kantjes eraf lopen op alle vlakken zodoende ook in het onderwijs.

Edit: ik heb ook niet gezegd dat men moet gedwongen worden om bepaalde richtingen te volgen, integendeel zelfs. Misschien kunnen we gewoon beginnen met de waarheid te schetsen: in plaats van iemand nog extra aan te moedigen in een sector te stappen waar er steeds minder banen zijn, waarheidsgetrouw zeggen dat er daar geen werkgelegenheid is. Dan kunnen ze nog altijd kiezen.

Ik herinner me nog over een tijd was op het nieuws een reportage over een hoop jongeren die naar het stadhuis in antwerpen stapte met hun C.V. "Er is werk voor iedereen zei meneer De Wever, dus hier zijn we". Als ze dan vervolgens jongeren gaan intviewen "Ja ik ben tolk Engels". Tolk is een goed beroep, maar als je verstand in je kop hebt dan besef je toch dat Engelstalige tolk worden niet erg verstandig is. Een tolk Frans geraakt nog tien keer meer aan de bak in dit land dan Engels.

Wat ik vooral zie is een hoop misnoegde jongeren die geen werk vinden in een sector waar geen werk is en daarvoor de schuld doorschuiven naar onze overheid. De overheid kan geen banen toveren, zeker niet met het overschot aan ambtenaren die er nu al zijn. Zet die jongeren dan aan tot herscholing (maar dat moeten ze dan zelf ook willen). We zijn allemaal te kieskeurig aan het worden.
                                        Last edited by Phacoid; 25/07/2014, 14:53.

Comment

Men kan niet van een 60 plusser verwachten dat die het zelfde werktempo erop nahoudt dan iemand die pas begint. Maar dat wordt hier wel verwacht, maar in het koude noorden niet. Mensen kunnen het dus langer volhouden, zijn meer tevreden. Hier is men uitgeblust tegen die tijd.
                                          Dat is hier idd het grootste probleem. Ze verwachten dat je op je 55ste à 60ste nog altijd even goed/snel werkt als een 30-jarige.

E30SHOP.be
                                          - Alles voor uw BMW E30.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Working...
                                          X