Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe VW Golf - verbrande geur + radiator blaast hard

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nieuwe VW Golf - verbrande geur + radiator blaast hard

hallo,

Wij hebben een nieuwe VW Golf break met geen 2.000 km op de teller.
    Dit week-end kwamen we terug van een korte uitstap (10km).
    Toen we uitstapten merkten we dat de radiator enorm hard aan het blazen was en dat er een verbrande geur van onder de motorkap kwam. Ik heb de motorkap geopend en dat was daar serieus warm onder.

Eerder die week hebben we van onder de auto een stuk van een gemalen marter getrokken.

We komen zojuist van de garage. Daar werd verteld dat het perfect normaal was dat de radiator zo hard blaast (iets van de roetfilter) en dat dat verbrand riekt. Ze hadden ook een marternest gevonden en blijkbaar waren er stukken van de binnenbekleding geknabbeld, maar de kabels waren in orde.
    Ligt het aan mij of is dit een vreemd verhaal? Is het echt normaal dat een radiator na een korte uitstap zo hard en lang blijft doorblazen (hij deed het gisteren zelfs na een rit van 2 km) en dat dit verbrand ruikt?

Durf ik nog met deze wagen te rijden?

mvg,

v.

dit lijkt me perfect normaal, los van dat marter-nest.

Het is idd je roetfilter die bezig was met een regeneratie-cyclus: ik probeer het simpel uit te leggen.
    Het roet van je diesel wordt opgevangen in een filter. Een filter geraakt nu en dan vol. Ofwel vervang je die, ofwel zorg je voor een proces waarbij die filter gereinigd wordt.
    Het regeneratieproces doet net dat laatste: als de auto goed warm staat, wordt de filter in feite leeggebrand door het inspuiten van wat extra brandstof. Logischerwijze komt daar veel warmte bij te pas, dus je ventilator zal maximaal draaien om verse, koelere lucht aan te voeren.
    Jullie zijn waarschijnlijk net gestopt toen dit proces aan de gang was.
    Op mijn auto gebeurt dit zo ongeveer om de 1.000 km. Rij ik op cruisecontrol, dan voel ik dat de wagen een kort momentje precies een beetje 'inhoudt'.

Dit is een van de redenen waarom steeds korte afstanden rijden met een moderne diesel een aanslag op de mekaniek is: de regeneratie kan nooit volledig gebeuren, waardoor de de filter op de (korte of lange) duur verstopt geraakt, en er gewoon te veel prut in zit om nog te kunnen regeneren.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Ik had dat ook de eerste keer met mijn Mazda 6. Ik rook een lichte geur van verbrand rubber en zag dat m'n momentaan verbruik met 2L steeg. Blijkt idd normaal te zijn.

Comment

Best niet te lang blijven bij staan en in ademen.
        den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Het fenomeen is uiteraard enkel merkbaar als men de wagen stopt te gebruiken net als de regeneratie bezig is; dan is het aangewezen nog een aantal kilometers verder te rijden om de cyclus te laten beëindigen
          1000km tussen twee regeneraties lijkt mij lang, ik denk dat het eerder om de 350 km gebeurt, voor zover de technische voorwaarden gerespekteerd zijn ( motor temperatuur en toerental )

Comment

Mijn golf 7 doet dit ook. Zoals hierboven vertelt, compleet normaal.
            Wel al een paar opmerkingen gehad van andere mensen hierover.

Comment

bedankt voor de reacties.
              Ik was serieus ongerust hierover, het hele marterverhaal indachtig.
              Als jullie over een paar dagen iets in de krant zien van een splinternieuwe uitgebrande VW Golf weten jullie waar het over gaat

Comment

op hoeveel tijd heeft die marter zich dan genesteld, denk je?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                  Het fenomeen is uiteraard enkel merkbaar als men de wagen stopt te gebruiken net als de regeneratie bezig is; dan is het aangewezen nog een aantal kilometers verder te rijden om de cyclus te laten beëindigen
                  1000km tussen twee regeneraties lijkt mij lang, ik denk dat het eerder om de 350 km gebeurt, voor zover de technische voorwaarden gerespekteerd zijn ( motor temperatuur en toerental )
                  Ok, ik begon me al zorgen te maken omdat mijn auto op een kleine 5k al 6x geregenereerd heeft.

Comment

Ikzelf heb ook een Golf 7 en die kan idd wel soms overdreven blazen. De keer dat ik daarop start merk ik dat de auto iets minder vlot start. Is idd blijkbaar normaal bij de nieuwste generatie golf.

Ik heb indertijd ook een knaagdier-probleem gehad. Toen heeft mijn garagist anti-marterspray van Wurth aangeraden: je spuit dit onder je motorkap en geen last meer voor een 4 tal weken. Wel opletten: het is een serieus plakkerig goedje, maar het doet z'n werk wel prima.

Comment

Op onze s60 ruik ik dat ook wel is, stinkt eigenlijk enorm maar goed niks om je over druk te maken. Morgen moetk op en af naar NL zal hem daarna in onze garage ook wel ruiken :p

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S4 met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aephyon Bekijk Berichten
                        Ikzelf heb ook een Golf 7 en die kan idd wel soms overdreven blazen. De keer dat ik daarop start merk ik dat de auto iets minder vlot start. Is idd blijkbaar normaal bij de nieuwste generatie golf.

Ik heb indertijd ook een knaagdier-probleem gehad. Toen heeft mijn garagist anti-marterspray van Wurth aangeraden: je spuit dit onder je motorkap en geen last meer voor een 4 tal weken. Wel opletten: het is een serieus plakkerig goedje, maar het doet z'n werk wel prima.

Voor marters kan je een toestelletje kopen in de vw shop....dat plakt zo niet.
                        den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Bij de schoonouders toekomen met een wagen die nog 2 minuten staat de blazen en ruikt naar verbranding, dat maakt echt een fantastisch goeie indruk

Maar ik heb het ook voor, best wel ambetant vind ik het maar ja....

Comment

Onbegrijpelijk dat de verkoper dit niet vertelde bij de aflevering van het voertuig. Dit staat ook beschreven in het instructieboekje.

Comment

Die roetfilter verzamelt dus al het vuil om het vervolgens in een keer te lossen... Een beetje als dit dus:

lagaffe.jpg
                              30 jaar Mr Yuge!

Comment

Working...
                              X