Mededeling

Collapse
No announcement yet.

12% van gezinsuitgaven naar vervoer in vlaanderen, en bij jullie?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 12% van gezinsuitgaven naar vervoer in vlaanderen, en bij jullie?

Gemiddeld twaalf procent van het geld dat Belgische gezinnen in 2012 hebben uitgegeven, werd besteed aan vervoer. Dat blijkt uit een analyse van het Federaal Planbureau en de FOD Mobiliteit en Transport. Het openbaar vervoer neemt een kleine hap uit het budget.

volgens dit artikel gaat slechts 12% van het gezinsbudget naar vervoer in Vlaanderen, en slechts 1% naar openbaar vervoer.

persoonlijk lijkt die 12% me erg weinig?

het lijkt me eerder het percentage voor mensen die met de fiets naar werk kunnen of vlak bij werken en daarbuiten misschien af en toe van een (goedkope en zuinige) auto gebruik maken voor de andere verplaatsingen, en die situatie die ik net beschrijf lijkt me nu toch niet het gemiddeld in vlaanderen?

wat is bij jullie het %, netto gezinsinkomen en transportkosten (totaal, auto, fietsen, openbaar vervoer) geven mag, maar is niet noodzakelijk, ik vraag me gewoon af als 12% realistisch is ook bij het diverse publiek hier op het forum.

Ik denk hier eerder richting 20% per/maand ... zonder aankoop dan nog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
      Ik denk hier eerder richting 20% per/maand ... zonder aankoop dan nog
      ik gok dat dat toch word meegeteld in dat %, die aankoop.. geen idee eigenlijk.
      kdenk dat het bij velen al snel 30% is, zeker grote pendelaars. hoeveel mensen ik ken met naftrekeningen van 500+ per maand..

miss dat bedrijfswagens met tankkaart als 0% worden gerekend natuurlijk... en dat zijn er ook vele honderdduizenden in belgie.

Comment

Ik vind dat vrij veel... Als je dan het deel woning, voeding en maandelijkse rekeningen meeneemt... En dan is er nog genoeg geld om de zaterdag stil te staan vanaf de R1 tot aan het Wijnegem shopping om daar verder te schuiven wanhopig op zoek naar parking. Binnen shoppen, ijsjes en pannenkoeken eten en dan 's avonds nog tafelen met het gezin. Daarna aanschuiven in de file terug naar de rotonde van Wommelgem.

Geld zat.

Comment

ik denk dat de gemiddelde vlaming toch meer uitgeeft, wat is een gemiddeld nettoloon van een koppel ? 3500 euro ? 4000 euro ?

Kan me niet inbeelden dat je een auto kan laten bollen voor 400 euro all in per maand, laat staan 2 wagens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dikkejos Bekijk Berichten
            ik denk dat de gemiddelde vlaming toch meer uitgeeft, wat is een gemiddeld nettoloon van een koppel ? 3500 euro ? 4000 euro ?

Kan me niet inbeelden dat je een auto kan laten bollen voor 400 euro all in per maand, laat staan 2 wagens
            voila dat dacht ik ook, en ik denk niet dat 4000 gemiddeld gezinsinkomen is, je moet alle gepensioneerden en alleenstaanden en werklozen en gezinnen waar er maar 1 werkt meetellen ook, en zelfs bij twee verdieners zal het eerder rond de 3000 a 3500 schat ik?

400 voor 1 auto kan nog lukken als je niet teveel afschrijving en kilometers hebt, maar dat het gemiddeld 12 % is..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dikkejos Bekijk Berichten

Ik denk ook niet dat het modale inkomen 4000 euro is. Neem maar eerder 3200-3500.

Net zoals over seksuele prestaties wordt er over verloning heel veel gelogen. Beroepsmatig zie ik veel lonen van diverse mensen en ik moet zeggen dat een inkomen van 2000+ minder voorkomt dan eentje van 16-1700.

Comment

Bwa voor €400 kan ik 7800km rijden en met onderhoud aankoopprijs etc 4400...
                Lang leve LPG
                Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                  volgens dit artikel gaat slechts 12% van het gezinsbudget naar vervoer in Vlaanderen, en slechts 1% naar openbaar vervoer.
                  Fout. 12% van de gezinsUITGAVEN gaan naar vervoer. Stel dat je 2000 EUR netto verdient per maand, daarvan 500 per maand spaart, blijft dus 1500 EUR over die je maandelijks uitgeeft. Daarvan 12% is 180 EUR.

Volstrekt belachelijk uiteraard. Als je naast brandstof ook afschrijving, verzekering, BIV, verkeersbelasting etc meerekent kun je toch onmogelijk aan 12% blijven?

Maar wellocht is dit weer zo'n pseudo-wetenschappelijk onderzoek waarbij mensen gevraagd worden hoeveel ze besteden aan vervoer. En als er nu iets is wat de gemiddelde mens totaal niet weet dan is het wel waar elke maand de centen naartoe gaan.

Comment

Inderdaad, de vraag is altijd hoe representatief zo'n analyse is.

Het lijkt er inderdaad sterk op dat bedrijfswagens niet zijn meegenomen in de berekening, als ze al de kosten voor openbaar vervoer terugbetaald door de werkgever buiten beschouwing laten. Al verklaart dat nog niet die 12%.
                    Zouden woon-werkvergoedingen dan ook al afgetrokken zijn? De combinatie van bedrijfswagens én woon-werkvergoedingen samen zou wel kunnen leiden tot zo'n belachelijk laag gemiddelde.
                    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

Comment

Het onderzoek gaat inderdaad over de gezinsuitgaven, en dan wordt daar een gemiddelde van genomen. Dus in de berekening wordt er geen rekening gehouden met oa bedrijfswagens, tankkaarten van het bedrijf enzovoort (want het gezin betaald daar niets van) maar ook bijvoorbeeld de wagen die ingeschreven staat op de BVBA kost het gezin een stuk minder en doe zo maar voort.

Dan hebben we nog een aantal gezinnen die geen wagen heeft (die trekken het gemiddelde ook naar beneden) en als ze dan alles samen tellen komen ze aan een bepaald percentage (bijvoorbeeld 12% voor vervoer die effectief door het gezin betaald worden).

Mocht men inderdaad enkel de gezinnen nemen die enkel over "prive" wagens beschikken zou men inderdaad aan een veel hoger percentage komen, maar net zo met huisvesting: gemiddeld wordt daar 24% van de uitgaven aan besteed wel kijk eens naar zij die nu bouwen of kopen en kijk eens wat de gemiddelde afbetaling is tov de gezinsuitgaven, zonder dan nog rekening te houden met onderhoud, brandverzekering, verbouwingen,... gemiddelden stellen niets voor tov de persoonlijke situatie, wat ben je ermee dat je weet dat het gemiddelde netto loon in België €1984 (cijfer van Vacature) is als je zelf maar €1500 hebt bijvoorbeeld (en je mag dan ook nog weten dat meer dan 60% minder heeft dan het gemiddelde loon).

Gemiddelden zijn leuk maar zeggen niets over iemands situatie, behalve dat hij boven, op of onder het gemiddelde zit.
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

ok dus eigenlijk slaat die 12% helemaal nergens op en is het waardeloos om er dieper op in te gaan aangezien en zoveel onduidelijkheden en fouten in zitten.

ik zou graag hebben dat met het totale % wat naar transport gaat op alle mogelijke manieren en gelijk door wie, inclusief belastingsvoordelen voor woon werk en het openbaar vervoer etc, zou publiceren, ik denk dat er heel veel mensen heeeel veel gaan moeten slikken.
                        als je ziet wat we per jaar 100% invoeren aan brandstof als land, per 10% dat je daaraf snoept kan je met het geld (mocht niet publiek zijn en niet privé) gigantische projecten mee aanvangen op alle mogelijke vlakken.

topic afsluiten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                          Het onderzoek gaat inderdaad over de gezinsuitgaven, en dan wordt daar een gemiddelde van genomen. Dus in de berekening wordt er geen rekening gehouden met oa bedrijfswagens, tankkaarten van het bedrijf enzovoort (want het gezin betaald daar niets van) maar ook bijvoorbeeld de wagen die ingeschreven staat op de BVBA kost het gezin een stuk minder en doe zo maar voort.

Dan hebben we nog een aantal gezinnen die geen wagen heeft (die trekken het gemiddelde ook naar beneden) en als ze dan alles samen tellen komen ze aan een bepaald percentage (bijvoorbeeld 12% voor vervoer die effectief door het gezin betaald worden).

Mocht men inderdaad enkel de gezinnen nemen die enkel over "prive" wagens beschikken zou men inderdaad aan een veel hoger percentage komen, maar net zo met huisvesting: gemiddeld wordt daar 24% van de uitgaven aan besteed wel kijk eens naar zij die nu bouwen of kopen en kijk eens wat de gemiddelde afbetaling is tov de gezinsuitgaven, zonder dan nog rekening te houden met onderhoud, brandverzekering, verbouwingen,... gemiddelden stellen niets voor tov de persoonlijke situatie, wat ben je ermee dat je weet dat het gemiddelde netto loon in België €1984 (cijfer van Vacature) is als je zelf maar €1500 hebt bijvoorbeeld (en je mag dan ook nog weten dat meer dan 60% minder heeft dan het gemiddelde loon).

Gemiddelden zijn leuk maar zeggen niets over iemands situatie, behalve dat hij boven, op of onder het gemiddelde zit.
                          Net zoals het gemiddeld loon een vertekend beeld geeft door enkele grootverdieners.

Volgens vacature dus 2000 euro netto, volgend de kranten 1700 netto. Het is maar wat je steekproef was.

Volgens mij werkt de loonwijzer van vacature obv wat mensen zelf aangeven.

Zoals je soms in de krant leest van "wat verdient een..." Vaak kloppen die bruto/netto bedragen ook niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                            Net zoals het gemiddeld loon een vertekend beeld geeft door enkele grootverdieners.

Volgens vacature dus 2000 euro netto, volgend de kranten 1700 netto. Het is maar wat je steekproef was.

Volgens mij werkt de loonwijzer van vacature obv wat mensen zelf aangeven.

Zoals je soms in de krant leest van "wat verdient een..." Vaak kloppen die bruto/netto bedragen ook niet.
                            Tja wat is ook je "loon"? Wat op je rekening komt? Wat met al die extra legale zaken?

Zelfs met een bedrijfswagen zit je niet aan 0% want je laat daar loon voor vallen/betaald VAA.
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

Comment

Naft per maand:
                              - 80 euro voor de E30 (1 keer tanken)
                              - 75 voor de moto (3 keer tanken)

Dat maakt een goeie 150 euro per maand
                              Moet niet meer zijn ook.

Begin erop te letten om die uitgaven wat te beperken, ik wil daar eigenlijk zo weinig aan uitgeven.

En ik ben gierig ook.
                              De ritten met de E30 zijn puur voor de fun.
                              Die met de moto voor naar het werk te gaan maar zal daar ook mee stoppen denk ik.
                              (fiets of OV)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Tja wat is ook je "loon"? Wat op je rekening komt? Wat met al die extra legale zaken?

Zelfs met een bedrijfswagen zit je niet aan 0% want je laat daar loon voor vallen/betaald VAA.
                                Het ging hier in deze over gezinsuitgaven en daar is (kan) de bedrijfswagen een kost van €0 zijn. Want je hebt inderdaad gelijk door te stellen dat je minder inkomsten hebt waarschijnlijk, maar je hebt geen uitgaven hoewel het weldegelijk jou iets kost maar dan aan de zijde van de gezinsinkomsten (en zelfs VAA wordt aan de bron afgehouden dus minder inkomsten maar in feite strikt gezien dus ook geen uitgave).
                                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                  Het ging hier in deze over gezinsuitgaven en daar is (kan) de bedrijfswagen een kost van €0 zijn. Want je hebt inderdaad gelijk door te stellen dat je minder inkomsten hebt waarschijnlijk, maar je hebt geen uitgaven hoewel het weldegelijk jou iets kost maar dan aan de zijde van de gezinsinkomsten (en zelfs VAA wordt aan de bron afgehouden dus minder inkomsten maar in feite strikt gezien dus ook geen uitgave).
                                  Wat is dan je "inkomen"? Want ze maken hier wel een vergelijking met je "inkomen", dat is dus nog iets anders dan het gemiddeld loon dat hier al is aangehaald.

In dit geval zegt die 12% niks in mijn ogen, absolute cijfers zouden veel duidelijker zijn. En uiteraard ook een vermelding van hoe dit cijfer tot stand is gekomen, want in een enquete krijg je een zicht op hoeveel de mensen denken dat ze uitgeven aan vervoer, dat is nog iets anders dan wat ze effectief uitgeven.
                                  '15 Volvo XC60 D3

Comment

Minder inkomsten door een wagen van het werk. Ik heb eens de berekening VAA voor mijn wagen gemaakt. Juist voor de pret.

Dat is netto per maand een 200 euro dat je dat zou kosten als auto van de firma. Daarvoor kan je em privé amper verzekeren, laat staan aankopen, brandstof, taksen, onderhoud, banden, etc etc.

Ze zouden je al veel meer loon in de plaats moeten geven om zelf een dergelijke auto te bekostigen.

Moesten ze van vandaag op morgen het gunstige regime van de bedrijfswagen afschaffen, dan zal je direct heel wat minder audi's, BMWs en dergelijke zien rijden.

Disclaimer: ik ben helemaal niet tegen bedrijfswagens en gun iedereen elk voordeel dat ze voor hun noeste arbeid kunnen krijgen.

Comment

elke studie waarvan de resultaten in % uitgedrukt worden, heeft als doel een eigen mening te staven... waardeloos dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                        Minder inkomsten door een wagen van het werk. Ik heb eens de berekening VAA voor mijn wagen gemaakt. Juist voor de pret.

Dat is netto per maand een 200 euro dat je dat zou kosten als auto van de firma. Daarvoor kan je em privé amper verzekeren, laat staan aankopen, brandstof, taksen, onderhoud, banden, etc etc.

Ze zouden je al veel meer loon in de plaats moeten geven om zelf een dergelijke auto te bekostigen.

Moesten ze van vandaag op morgen het gunstige regime van de bedrijfswagen afschaffen, dan zal je direct heel wat minder audi's, BMWs en dergelijke zien rijden.

Disclaimer: ik ben helemaal niet tegen bedrijfswagens en gun iedereen elk voordeel dat ze voor hun noeste arbeid kunnen krijgen.
                                        Er is niet alleen het VAA dat je minder hebt in je inkomsten, de wagen is ook een deel van het loon. 3000 euro zonder wagen of 2500 met wagen bijvoorbeeld, al is het in de praktijk meestal niet zo duidelijk hoeveel je laat vallen voor die bedrijfswagen Om nog maar te zwijgen van internet, telefoon, maaltijd en andere vergoedingen die je in ons landje hebt. Ik weet zelf niet wat mijn inkomen is door al die dingen, vandaar dat ik nogal sceptisch ben over de bedragen die men gebruikt heeft als basis hier voor hun berekening.
                                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
                                        X