Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Zeven op de tien bedrijfswagens niet nodig voor het werk
Collapse
X
-
Toch triestig dat het minder kost om personeel een auto ter beschikking te stellen dan die gewoon opslag te geven. En dat fabeltje van de files is ook van de pot gerukt. Indien de loonkost zou dalen en ook het aantal bedrijfswagens dan gaan al die werknemers nog steeds naar het werk. Hoe gaan ze dat dan doen? Juist, met de wagen die ze zelf gekocht hebben. En allemaal met het openbaar vervoer is een utopie. Dat draait nu al vierkant. Stel u eens voor als daar nog een paar honderdduizenden pendelaars bijkomen.
-
Klopt dat het openbaar vervoer niet altijd een alternatief is (maar soms wel).
Maar ik zou nog maar eens willen zien hoeveel er ook een privé-wagen zouden kopen als ze hun firmawagen verliezen. Een deel zal niet anders kunnen maar een groot deel zal zich gewoon aanpassen. Als ik rond kijk in mijn buurt zie ik toch heel veel mismatches. Zoals bijvoorbeeld iemand die 3 dagen op de 5 thuis werkt. Waarvoor heeft die in godsnaam een firmawagen nodig? Of nog een koppel dat op respectievelijk 2,5 en 4km van thuis werken waar die auto dan de hele dag op de parking staat te blinken. Allebei diesels uiteraard...MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
-
Hmmm ik kan enkele nummers in dat artikel niet met mekaar verzoenen:
Er zijn 1.1 miljoen firmawagens. Rekening houdend met een gemiddelde leasetijd van 4 jaar zijn dat dan ongeveer 250.000 inschrijvingen per jaar.
Er zijn slechts 150.000 inschrijvingen totaal per jaar, waarvan ongeveer de helft (75.000) firmawagens zijn....
75.000 vs 250.000 is wel een serieuze discrepantie..?
Neem nu nog enkel de 570.000 'salariswagens', dan zit je nog aan ongeveer (570.000/4) 142.500 firmawagen-inschrijvingen per jaar. Is nog 2 keer teveel (tov 75.000).
Iemand een idee hoe dat komt?
edit: stuk verwijderd: redeneringsfout't was een korte nacht
Last edited by erik219; 28/01/2014, 11:31.
Comment
-
veel leasewagens halen die 4jaar niet hoor, ik heb geenenkele auto 4jaar gehad (record is denk ik 1jaar en 3maand en de auto had zijn km's al gehaald voor af te schrijven). er wordt weer getoverd met getallen en grafieken, dat doen ze graag.
als je iemand zijn auto afneemt, maar meer loon gaat geven, gaat die daarmee naar zijn werk komen. die gaat voor dat geld geen treinticket betalen (wat op zich duurder is dan een auto)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenveel leasewagens halen die 4jaar niet hoor, ik heb geenenkele auto 4jaar gehad (record is denk ik 1jaar en 3maand en de auto had zijn km's al gehaald voor af te schrijven). er wordt weer getoverd met getallen en grafieken, dat doen ze graag.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk BerichtenHmmm ik kan enkele nummers in dat artikel niet met mekaar verzoenen:
Er zijn 1.1 miljoen firmawagens. Rekening houdend met een gemiddelde leasetijd van 4 jaar zijn dat dan ongeveer 250.000 inschrijvingen per jaar.
Er zijn slechts 150.000 inschrijvingen totaal per jaar, waarvan ongeveer de helft (75.000) firmawagens zijn....
75.000 vs 250.000 is wel een serieuze discrepantie..?
Neem nu nog enkel de 570.000 'salariswagens', dan zit je nog aan ongeveer (570.000/4) 142.500 firmawagen-inschrijvingen per jaar. Is nog 2 keer teveel (tov 75.000).
Iemand een idee hoe dat komt?
edit: stuk verwijderd: redeneringsfout't was een korte nacht
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk BerichtenIk zeg ook geen nee tegen een bedrijfswagen, tzal ook een diesel zijn en woon ook helemaal niet ver, maar als de keuze bestaat tussen diesel of gewoon geen auto...2.0 JTDm
Comment
-
Hoi Martenni
ik zie mn fout al: die 150.000 inschrijvingen is rond de periode vh autosalon ("Naar schatting hebben we met zijn allen zo'n 150.000 nieuwe auto's gekocht voor, tijdens en na het autosalon")..... ik dacht dat dat een jaarcijfer was.
Totaal inschrijvingen jaarlijks ligt op bruutweg 500.000.... en dan kunnen die cijfers wel kloppen.
Exuses !!!!!
Dat wil wel zeggen dat in de periode rond het salon er 1/3 van de jaarlijkse verkoop plaatsvindt.... straf.... ze definiëren wel niet wat de start en einddatum van die periode is...? Is dat dan de (bijna) hele maand januari...? Maar't blijven toch straffe cijfers...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichtenen als je kunt kiezen tussen een diesel firmawagen die je amper zal gebruiken en extra loon?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk BerichtenHa ja, maar die keuze hebben de werkgever en -nemer niet, dat zou veel te kostelijk zijn...
Ik zou wel weten wat te kiezen. Besef ook wel dat een ruime meerderheid toch voor de auto zal gaan, al is het maar om te braggen dat ze ook een firmawagen hebben 'gekregen'2.0 JTDm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenEen auto die je niet of amper nodig hebt met een 'leasingwaarde' van 600€/maand of netto dan 'maar' 200€ erbij?
Ik zou wel weten wat te kiezen. Besef ook wel dat een ruime meerderheid toch voor de auto zal gaan, al is het maar om te braggen dat ze ook een firmawagen hebben 'gekregen'
Anderzijds, een wagen kan je toch altijd gebruiken, ook al woon je dicht bij je werk, niet?
In't ergste geval onderverhuur je die wagen aan een vriend(da's dus om te zwanzen he)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten...dan gaan al die werknemers nog steeds naar het werk. Hoe gaan ze dat dan doen? Juist, met de wagen die ze zelf gekocht hebben.
In plaats van bedrijfsauto's te geven aan ELKE werknemer, misschien indien mogelijk een poolwagen beschikbaar stellen voor mensen die dezelfde werkuren hebben en uit dezelfde regio komen?
Comment
-
Er is net een hervorming geweest van de VAA die iet of wat dikkere of mooiere auto's een stuk zwaarder belast, dat de regering het maar even zo laat.
Ik denk trouwens dat Open VLD nu wel doorheeft dat ze de loontrekkende en zaakvoerders niet verder moeten laten belasten door de sossen, anders geraken ze niet meer boven de kiesdrempel.
Bedrijfswagens zijn gewoon 1 van de vele "oplossingen" om aan de hoge loonkosten te ontsnappen , zoals ook maaltijdcheques, dienstencheques en dergelijke.
Afschaffen bedrijfswagens zou alleen maar kunnen als het brutoloon fors omlaag gaat voor eenzelfde nettoloon.2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
-
Toch blijft alles bij het oude. Om de eenvoudige reden dat hoe meer kilometers u rijdt, hoe meer voordeel u haalt uit uw bedrijfswagen. En hoe groter uw nettoloon. Waarom met de fiets naar de bakker gaan of met het vliegtuig op vakantie als het tanken toch op kosten van het bedrijf gebeurt? Minder dan 5 procent van de werknemers met een bedrijfswagen neemt de trein, tegen ruim een op de vier werknemers zonder firmawagen.
Ook vanuit milieu- en verkeersveiligheidsoogpunt zou het zinvol zijn om het gebruik van bedrijfswagens terug te dringen De schadelijke gevolgen voor het milieu mogen inderdaad niet worden onderschat. De Belgische bedrijfswagenvloot bestaat voor 70 procent uit grotere modellen, die meer brandstof verbruiken en meer CO2 produceren. 86 procent rijdt bovendien op diesel en stoot dus stikstofdioxide uit, wat zeer ongezond is voor de mens. Volgens dokter Christophe Depamelaere is het kankerverwekkend effect van diesel twintig keer groter dan dat van benzine. De hoge concentratie aan stikstof verklaart de slechte luchtkwaliteit in ons land in vergelijking met onze buurlanden.
Mentaliteit van: Après nous le déluge...
Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk BerichtenAls ik dagelijks van Limburg naar Brussel rij met mijn privéwagen zitten er nog 3 collega's bij (en op dit moment zelfs tijdelijk 4). Ik heb nog niet veel wagens van "Athlon Lease" of "KBC Autolease" of mini'tjes van Deloitte zien rijden met iemand anders in buiten de chauffeur.
In plaats van bedrijfsauto's te geven aan ELKE werknemer, misschien indien mogelijk een poolwagen beschikbaar stellen voor mensen die dezelfde werkuren hebben en uit dezelfde regio komen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichtenhttp://www.knack.be/nieuws/auto/zeve...on-126173.html
"Omdat werkgevers en werkgevers er hun profijt mee doen en de autosector in het algemeen en de autoverhuurmaatschappijen in het bijzonder er een dikke boterham aan verdienen, lijkt niemand geneigd om het systeem in vraag te stellen of te veranderen."Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Al eens een simulatie gedaan van bruto naar netto loon in onze buurlanden??
In grote lijnen hé ik wil maar zeggen staat het u hier niet aan het gras is groener aan alle andere kanten(op vlak van loon dan toch, op vlak van autotaxen en technische keuring ook behalve NL met hun bpm)
In Belgie 3000 bruto is 1820 netto
In Nederland 3000 bruto is 2150 netto
In LUX 3000 bruto is 2350 netto
In De 3000 bruto is 2200 netto
In Fr 3000 bruto is 2200 netto
Bovenstaande is altijd als aleenstaande
Comment
-
Quote: "Maar zo eenvoudig is dat niet: bedrijfswagens worden ook gebruikt om het salaris van de Belgen aan te dikken, zonder dat de staat daar beter van wordt."
hmm, toch iets te kort door de bocht hier want de bij invoering geschatte meeropbrengst (door de staat) van €200 miljoen door de nieuwe VAA invoering worden weliswaar niet behaald,
de werkelijke meeropbrengst werd toch op €175 miljoen geraamd. (Cijfers SD Worx).
Comment
Comment