Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zeven op de tien bedrijfswagens niet nodig voor het werk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
    Al eens een simulatie gedaan van bruto naar netto loon in onze buurlanden??

    In grote lijnen hé ik wil maar zeggen staat het u hier niet aan het gras is groener aan alle andere kanten (op vlak van loon dan toch, op vlak van autotaxen en technische keuring ook behalve NL met hun bpm)

    In Belgie 3000 bruto is 1820 netto
    In Nederland 3000 bruto is 2150 netto
    In LUX 3000 bruto is 2350 netto
    In De 3000 bruto is 2200 netto
    In Fr 3000 bruto is 2200 netto

    Bovenstaande is altijd als aleenstaande
    vanwaar haalt gij deze gegevens? bij mijn laatste firma dat ik werkte had ik op een maand een 2600 bruto en kreeg ik daar rond de 1800€ netto van in mijn handen.
    en ik was toen ook alleenstaande, had daarbij nog een firmawagen, tankkaart, gsm, internet en laptop van het werk.
    veel hangt al af wat u werkgever afhoud, hoeveel uren/dagen/overuren ge gepresteerd hebt om die 3K te halen (je kan 3K halen met 175uur te werken op 21dagen en je kan 3K halen door 250uur te werken op 19dagen waarbij overuren uitbetaald worden).

    in belgie betaal je al veel belastingen. Als ge hetzelfde nettoloon overhoud zoals een gelijkaardige job in het buitenland, maakt het dan echt uit of ge 2.5K of 3K had bruto?

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
      vanwaar haalt gij deze gegevens?
      Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Maandelijks meer dan 100.000 vacatures, kijk welke bedrijven op zoek zijn naar jouw talent en lees hoe je het best scoort met je cv en sollicitatiebrief.


      Bediende, aleenstaand, 38uren 5 dagen in de week:
      Bruto maandloon: 3000 EUR
      Netto maandloon: 1822 EUR

      Ik zou geen probleem hebben met mijn "salariswagen" in te leveren op voorwaarde dat de aanslag op mijn bruto loon daalt.

      Comment


      • #23
        die calculator klopt langs geen kanten
        lets have some more member berries

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
          die calculator klopt langs geen kanten
          denk je ? Lijstje lijkt me redelijk OK te zijn... Ik had zelf een jaar of 8 geleden 3000 bruto en hield daar idd rond de 1800 van over...

          Hangt er ook een beetje van af, als je vb een firmawagen hebt, wat de policy is: betaal je gewoon zelf extra belastingen (VAA) van je bruto loon, of geeft je werkgever een beetje extra bij (bovenop je salaris) om de VAA te compenseren. Zo doen veel bedrijven dat...

          Alles hangt ervanaf hoeveel je werkgever direct in houdt. Dat hangt af van bedrijf tot bedrijf. In de dienstensector houden ze meestal wat te veel in en dan krijg je terug bij belastingen. Vooral kleinere KMO's (en interims!) durven een beetje minder in te houden. Dan lijkt het of je meer over houdt maar dan komt de verrassing als de belastingsbrief in de bus valt...

          PS: ik denk wel dat frankrijk niet klopt: daar zijn de belastingen nog erger dan hier... anderzijds, daar betaal je meer huislasten en zo dus als je enkel naar loon kijkt klopt het wel misschien...

          Comment


          • #25
            Ik vind het zwaar overroepen dat mensen met een bedrijfswagen maar wat gaan rondrijden om rond te rijden. Alsof er geen andere zaken meespelen in de keuze van je verplaatsingen en de manier waarop je die doet. Mensen met een bedrijfswagen hebben ook maar 24 uur in een dag hoor, die maken net dezelfde keuzes als andere mensen die geen bedrijfswagen hebben.

            Van zodra mijn verplaatsing comfortabeler of sneller kan met het openbaar vervoer dan doe ik dat. Ik laat zonder problemen mijn bedrijfswagen staan als ik naar een opdracht kan met de trein, maar als ik natuurlijk een uur per dag extra verlies door de trein te nemen dan maak ik een andere keuze. Ook privé ga ik niet met mijn wagen gaan als ik dat comfortabeler kan doen met het openbaar vervoer, zo gingen we nog een paar weken terug naar de zoo met de trein terwijl onze twee bedrijfswagens thuis stonden ...

            Met mijn privé wagen deed ik evenveel kilometers als nu en ik doe dan nog meer werk kilometers, dus privé ben ik nog minder gaan rijden.

            Ik bel trouwens ook niet extra met mijn GSM omdat mijn baas die betaald, maar daar kraait geen haan naar want die afgunst daarop is een pak minder ...
            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              Ik vind het zwaar overroepen dat mensen met een bedrijfswagen maar wat gaan rondrijden om rond te rijden. Alsof er geen andere zaken meespelen in de keuze van je verplaatsingen en de manier waarop je die doet. Mensen met een bedrijfswagen hebben ook maar 24 uur in een dag hoor, die maken net dezelfde keuzes als andere mensen die geen bedrijfswagen hebben.

              Van zodra mijn verplaatsing comfortabeler of sneller kan met het openbaar vervoer dan doe ik dat. Ik laat zonder problemen mijn bedrijfswagen staan als ik naar een opdracht kan met de trein, maar als ik natuurlijk een uur per dag extra verlies door de trein te nemen dan maak ik een andere keuze. Ook privé ga ik niet met mijn wagen gaan als ik dat comfortabeler kan doen met het openbaar vervoer, zo gingen we nog een paar weken terug naar de zoo met de trein terwijl onze twee bedrijfswagens thuis stonden ...

              Met mijn privé wagen deed ik evenveel kilometers als nu en ik doe dan nog meer werk kilometers, dus privé ben ik nog minder gaan rijden.

              Ik bel trouwens ook niet extra met mijn GSM omdat mijn baas die betaald, maar daar kraait geen haan naar want die afgunst daarop is een pak minder ...
              Gij zijt ne brave mens

              Ik heb toch al gehoord van vb mensen die naar Spanje op reis gingen, en normal met het vliegtuig gingen, er dan toch maar voor kozen om met de firmawagen te gaan omdat dat dan toch gratis was. Je gaat altijd een beetje meer rijden als je het niet zelf moet betalen, maar ik denk dat de impact veel minder dramatisch is dan dat de meeste mensen hier denken...

              En het voorbeeld van de GSM: ik had vroeger ne manager met een zoon die in't buitenland studeerde. Hing daar dan ook regelmatig mee aan de lijn, die had facturen van 500+euro. Ik betwijfel dat die dat zou gedaan hebben als't uit zijn eigen zak kwam. Dit is nu ook wel een extreme voorbeeld. Ik denk, net zoals bij de wagens, dat er wel iets meer zal gebeld worden als niet uit de eigen zak komt, maar dat het al bij al nog wel meevalt... Ik bleef vb vroeger met de GSM van firma altijd netjes binnen het abonnement (ook ne brave, zoals gij JosEnJef )

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                ik denk wel dat frankrijk niet klopt: daar zijn de belastingen nog erger dan hier... anderzijds, daar betaal je meer huislasten en zo dus als je enkel naar loon kijkt klopt het wel misschien...
                Ik weet niet waar ge dit haalt (meer huislasten en zo), maar wonen tout court is hier een pàk goedkoper dan België hoor ? Idem voor 'vaste lasten' als telecom, electriciteit (bijna 60% goedkoper), water, geen wegenbelasting, auto/huis verzekeringen etc ?
                Wat de afhoudingen van lonen betreft, daar durf ik mij niet met zekerheid over uitspreken, maar volgens een Franse collega (verpleging) lag haar bruto loon lager als dat van mij, maar hield ze praktisch wel evenveel over. Voor minder uren dan ook nog eens.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                  Ik weet niet waar ge dit haalt (meer huislasten en zo), maar wonen tout court is hier een pàk goedkoper dan België hoor ? Idem voor 'vaste lasten' als telecom, electriciteit (bijna 60% goedkoper), water, geen wegenbelasting, auto/huis verzekeringen etc ?
                  Wat de afhoudingen van lonen betreft, daar durf ik mij niet met zekerheid over uitspreken, maar volgens een Franse collega (verpleging) lag haar bruto loon lager als dat van mij, maar hield ze praktisch wel evenveel over. Voor minder uren dan ook nog eens.
                  Tja, zou kunnen hoor. Hangt natuurlijk ook af van de loonschaal he. Het verschil is misschien groter voor hogere lonen? Zowiezo kan je verschillende stelsels niet vergelijken op basis van 1 cijfer.
                  Ik heb wel de indruk dat vnl de hoge lonen relatief zwaarder belast worden in FR dan in BE. Althans, dit heb ik afgeleid uit gesprekken met vertegenwoordigers van pharma klanten. Die waren het er toch over eens dat de Franse collega's het meest belast warden. Dan spreek je natuurlijk over lonen van 6000€ bruto en meer... (en dan nog bonussen en toestanden)

                  Comment


                  • #29
                    En dan mag er al iets meer ingehouden worden nietwaar op zo'n bedragen..

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                      Gij zijt ne brave mens

                      Ik heb toch al gehoord van vb mensen die naar Spanje op reis gingen, en normal met het vliegtuig gingen, er dan toch maar voor kozen om met de firmawagen te gaan omdat dat dan toch gratis was. Je gaat altijd een beetje meer rijden als je het niet zelf moet betalen, maar ik denk dat de impact veel minder dramatisch is dan dat de meeste mensen hier denken...

                      En het voorbeeld van de GSM: ik had vroeger ne manager met een zoon die in't buitenland studeerde. Hing daar dan ook regelmatig mee aan de lijn, die had facturen van 500+euro. Ik betwijfel dat die dat zou gedaan hebben als't uit zijn eigen zak kwam. Dit is nu ook wel een extreme voorbeeld. Ik denk, net zoals bij de wagens, dat er wel iets meer zal gebeld worden als niet uit de eigen zak komt, maar dat het al bij al nog wel meevalt... Ik bleef vb vroeger met de GSM van firma altijd netjes binnen het abonnement (ook ne brave, zoals gij JosEnJef )
                      De meesten geraken al niet gratis in Spanje, want tankkaarten die in het buitenland werken zijn al een uitzondering Ik bespaar 1 bak diesel bij een autovakantie en dat is het dan, 80 euro uitgespaard dus. Bovendien zit je dan 2 dagen in de auto in plaats van een halve dag in het vliegtuig, ik zou het wel weten ...

                      Extremen zul je altijd hebben, maar voor mij is mijn eigen comfort toch altijd belangrijker dan "principes" of geld besparen Het enige dat wij doen is "besparen" door een bedrijfswagen te nemen als we ergens naartoe gaan met vrienden of familie, maar dat is geen extra verplaatsing door de bedrijfswagen.
                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                      '15 Volvo XC60 D3

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                        De meesten geraken al niet gratis in Spanje, want tankkaarten die in het buitenland werken zijn al een uitzondering Ik bespaar 1 bak diesel bij een autovakantie en dat is het dan, 80 euro uitgespaard dus. Bovendien zit je dan 2 dagen in de auto in plaats van een halve dag in het vliegtuig, ik zou het wel weten ...

                        Extremen zul je altijd hebben, maar voor mij is mijn eigen comfort toch altijd belangrijker dan "principes" of geld besparen Het enige dat wij doen is "besparen" door een bedrijfswagen te nemen als we ergens naartoe gaan met vrienden of familie, maar dat is geen extra verplaatsing door de bedrijfswagen.
                        Allez, of naar Eurodisney dan. nog snel even tanken aan de grens en je kan heen en weer

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                          En dan mag er al iets meer ingehouden worden nietwaar op zo'n bedragen..
                          Da's een andere discussie... Die mensen werken daar hard voor en doen zotte uren (congressen, avonden, weekends), ik zou het niet willen doen.
                          Ik heb het dan wel over specialisten-vertegenwoordigers die naar oncologen/cardiologen etc gaan. Niet die snotneuzen in te groot pak die ge soms bij de huisarts ziet met hun I-Padje...

                          In bijna elk land betalen de hogere lonen %-gewijs meer belastingen, maar je zou over dit principe ook kunnen discussiëren he: waarom kan iedereen niet gewoon % evenveel bijdragen (zoals vb bij flat rate vennootschapsbelasting)? Waarom moet ge als ge meer verdient relatief meer afgeven..?

                          Dat is eigenlijk een vorm van discriminatie vind ik

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                            Tja, zou kunnen hoor. Hangt natuurlijk ook af van de loonschaal he. Het verschil is misschien groter voor hogere lonen? Zowiezo kan je verschillende stelsels niet vergelijken op basis van 1 cijfer.
                            Ik heb wel de indruk dat vnl de hoge lonen relatief zwaarder belast worden in FR dan in BE.
                            Dat van die hogere lonen wat zwaarder belast worden zou kunnen kloppen, want ik herinner mij nog vaag dat er daarover een heel spel is gemaakt op tv hier.
                            Maarre, als ik bedragen hoor van +6000€, dan moet ik in de zorgsector genen bang hebben, haha

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                              Dat van die hogere lonen wat zwaarder belast worden zou kunnen kloppen, want ik herinner mij nog vaag dat er daarover een heel spel is gemaakt op tv hier.
                              Maarre, als ik bedragen hoor van +6000€, dan moet ik in de zorgsector genen bang hebben, haha
                              Pas op: veel van die vertegenwoordigers komen uit de zorgsector Ziet maar dat ge binnen 10 jaar niet zelf zo ne vertegenwoordiger zijt en u blauw betaalt aan belastingen

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                                Pas op: veel van die vertegenwoordigers komen uit de zorgsector Ziet maar dat ge binnen 10 jaar niet zelf zo ne vertegenwoordiger zijt en u blauw betaalt aan belastingen
                                Bwa, ik heb dezelfde zotte uren gedraaid (weekends/feestdagen/nachten/onderbroken diensten/overuren die ge niet kunt terugnemen) en de poten vanonder mijn lijf gelopen, met nul de botten sociaal leven, dus hetzelfde gevolg maar dan met een meer dan driedubbel pré, dus waarom niet, haha

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                                  Allez, of naar Eurodisney dan. nog snel even tanken aan de grens en je kan heen en weer
                                  Met de mobilhome, dat kost me dus ook een aardige noot aan diesel
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #37
                                    Ik zie toch dat m'n buurman ieder jaar terug met heel z'n hebben en houden naar het zuiden van Frankrijk trekt met zijn bedrijfswagen,niks mis mee,ik zou mocht ik er een hebben, het ook doen;;
                                    En als je met het vliegtuig gaat ben je toch ook een gans tijd onderweg,te rekenen vanaf je opstaat in het holst van de nacht (ik geef maar en voorbeeld)tot wnr je aankomt in het hotel op je bestemming;
                                    dat er een paar patsers tss zitten ontken ik niet maar de meeste die ik ken met bedrijfswagen werken wel hard en zeer onregelmatig hoor,als je dan het openbaar vervoer moet nemen...

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                                      dat er een paar patsers tss zitten ontken ik niet maar de meeste die ik ken met bedrijfswagen werken wel hard en zeer onregelmatig hoor,als je dan het openbaar vervoer moet nemen...
                                      Kan ik alleen maar beamen. Tot daarnet nog in Londen, en nu onderweg naar Manchester voor een vergadering om 17.00uur. Daarna gaan eten met klanten, en morgenvroeg (5 uur) richting Glasgow om tegen 14.00 de volgende vergadering in te gaan. Savonds terug nr huis om vrijdag in Eupen op kantoor te zijn.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk Berichten
                                        Kan ik alleen maar beamen. Tot daarnet nog in Londen, en nu onderweg naar Manchester voor een vergadering om 17.00uur. Daarna gaan eten met klanten, en morgenvroeg (5 uur) richting Glasgow om tegen 14.00 de volgende vergadering in te gaan. Savonds terug nr huis om vrijdag in Eupen op kantoor te zijn.
                                        3 op 10 firmawagens hebben dus wel een functie, maar in u geval zou ik een vliegtuig en huurwagen prefereren.
                                        truth is in the eye of the beholder

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door ro80 Bekijk Berichten
                                          3 op 10 firmawagens hebben dus wel een functie, maar in u geval zou ik een vliegtuig en huurwagen prefereren.
                                          ja uiteraard, deze trip is dan ook zo geregeld. Voor enkel London en zuid west neem ik de wagen wel mee.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X