Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Waarmee komt u het verst?
Collapse
X
-
Ik heb een tourer 1600 CNG en als ik dat wil blijf ik onder het opgegeven verbruik van 5kgr/100km die de constructeur opgeeft en wel op de volgende wijze :
Ik versnel naar 50k/u en duw mijn cruse controle aan , zo kan ik in 5de aan 1500t/min tegen 50km/u verder over vlakke weg ,
word de weg stijler , dan schakel ik terug zonder aan de cc te komen en tracht ik terzelfder tijd de 1500t/min aan te houden ,
in bergaf laat ik hem gewoon in de versnelling verder lopen , op deze wijze kom ik aan 4,8kgr/100km .
In centjes wil dat zeggen dat ik aan 4,08€/100km rij .
Bij de tourer blijft de cc aan staan tot zolang je niet aan de rem komt wat wil zeggen dat je gewoon op je toerenteller moet letten en deze rond de 1500t/min moet houden door op- of af- te schakelen zonder aan je gas- ( cng{;<()= ) pedaal te komen .
BOB
Comment
-
met mijn golf 1.6D uit 1988 rijd ik gewoon normaal, ik vertrek door zo min mogelijk op het pedaal te drukken (hoe dieper je drukt, hoe meer diesel die inspuit. dus laat die maar lekker goed arm lopen).
ik schakel over op 2200rpm (max koppel punt) en ga niet harder dan 90km/h (ook een 2000rpm ongeveer).
ik haal hiermee 3,4L/100km als ik de hele tank beheerst zo kan leegrijden (das dan 1400km zo rondtaffelen). dat komt op 4,4€/100km voor een 25jaar oude bak.
als ik superzuinig rijd, kan ik er ook frituurolie bijgieten, en dan komt die kostprijs nog een pak lager.
ik heb al ongeveer 15 000km rondgereden dat mijn auto onder de 4liter zat. ik weet niet wat de fabrieksopgave is, maar denk niet dat die zo laag was.
de laatste tijd rijd ik enkel nog korte ritjes naar het station (max 5km) en gaat het verbruik weer goed omhoog. mijn gemiddeld verbruik de laatste 43 000km is 4,2liter/100km.
als ik echt op de laatste liter rijd, mag ik toch echt mijn gaspedaal niet indrukken voor 3/4de (op mijn golf maakt 3/4de of volgas niks meer uit), maar echt een paar mm indrukken, net genoeg om niet op stationair te blijven bollen. laat die dan maar op gemak naar 2200rpm gaan (hij zal ook niet harder gaan in 1e en 2e dan 2200Rpm. vanaf 3de zal je iets gas moeten bijgeven om daar te geraken. en t is dan nog maar 3-5mm meer indrukken.
het absolute record met mijn opel ascona 1.6SV was 5,5liter. terwijl het boekje minimum 7liter voorschreef. dit was ook zo in bomba stijl rondrijden. zelf een vrachtwagen trok me eraf aan de lichten dan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenmet mijn golf 1.6D uit 1988 rijd ik gewoon normaal, ik vertrek door zo min mogelijk op het pedaal te drukken (hoe dieper je drukt, hoe meer diesel die inspuit. dus laat die maar lekker goed arm lopen).
Met ECUs wordt het natuurlijk allemaal wat ingewikkelder, maar het is in principe een virtuele regulator. Moderne naftjes doen iets soortgelijks op lage toerentallen, maar daar geven ze het allerhande marketting namen.
Een diesel kan ook niet echt arm lopen, maar wel rijk, al noemt het anders, nl overfueling. Er is geen stoichiometrisch streefdoel. Een naftje wordt gereguleerd door inlaat volume, er wordt brandstof ingespoten per x aantal kubieke meter per minuut. Daarom heeft een naftje een gasklep.
Een diesel is brandstof gestuurd. Er is geen gasklep. Er wordt enkel meer/minder brandstof ingespoten naarmate nodig.
Comment
-
Een interessante thread als je het mij vraagt. Maar ik ben er van verschoten dat bijna niemand uitbolt. Met uitbollen bedoel ik dan ook, koppeling even indrukken en op neutraal
Zuinig rijden is voor mij gewoon vlotjes rijden, niet onder of boven de toeren en uitbollen waar je kan zodat je zo weinig mogelijk moet remmen en terug optrekken. bv. Lichten die 500 meter voor je op rood staan. Heb dit altijd gedaan met manuele en automatische auto's. Of het zo goed is voor de auto weet ik niet.
Kan iemand zeggen of je beter in versnelling kunt uitbollen? (Maar dan bol je wel uit op motorkracht en ben je wel sneller uitgebolt) of kan je dit gewoon ook in neutraal doen?
PS: Je ziet ook in vele landen waar er hoogteverschillen zijn dat de lokale mensen daar gewoon in neutraal naar beneden bollen. Natuurlijk spreken we hier over een niet over een hellingsgraad van 15° ofzo, want dan is het redelijk gevaarlijk om in neutraal te gaan
Comment
-
Ik ging er vanuit dat men niet remt tenzij het echt moet of ongepland is, vanzelfsprekend? Uitbollen is een kwestie van situatie. Kun je gepland erg ver bollen, kan je dit in neutraal doen. In andere gevallen wanneer je verderop tot stilstand moet komen doe je dat best in een zo hoog mogelijke versnelling zonder dat de toeren zo laag komen dat de motorsturing begint brandstof in te spuiten. Zogenaamde motor"rem" en dan is uw verbruik nul.ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
ontkoppelen en in neutraal, dan verbruikt de motor weer om zichzelf stationair te laten draaien. of je zuiniger rijd dan gewoon op motor af te remmen en opt einde wat gas moet bijgeven weet ik niet.
als je de motor zou stilleggen terwijl je bolt, verbruik je ook niks (start-stop systeem). je moet dan wel in versnelling de motor weer laten starten op het einde, of gebruik maken van je starter (=accu weer energie verloren, moet de dynamo weer bijladen en die zal de motor dan weer extra belasten).
de tijden dat ik 3,4L haalde met de golf, zette ik idd de motor af aan de afrit van de autosnelweg. autosnelweg ging bergaf waar ik eraf moest. ik kwam de berg op tegen 90, versnelde op de top iets door naar 100, ontkoppelde, motor af (contact wel aan of je stuurslot springt op) en liet hem volledig uitbollen.
800meter verder ging ik nog 85 en kon ik toch op de afrit, kon ik daar nog 400meter extra uitbollen voor ik moest afdraaien.
ik kwam aan het kruispunt dan nog steeds aan tegen 60km/h (was ik wel al bijna 1,5km verder). daar liet ik de motor op versnelling weer aanslaan in 3de, schakelen naar 2de en kruispunt over als er geen verkeer afkwam.
dit hangt dus volledig af als de situatie het toelaat en als je de baan ook EXACT kent zodat je weet waar je mag afzetten enzo.
voor gewone lichten moet je de baan wat kennen en anticiperen. weet je dat het licht ongeveer 40sec groen is, en je zit er nog xxxmeter af, dan kan je al schatten dat je voor het rood zal staan.
dan kan je beter afremmen van 70 naar 50 en op gemak verder tuffen zodat je bij aankomst tegen 30km/h weer groen krijgt. dit is pakken zuiniger dan tegen 70 doorrijden, op t einde moeten stoppen en 20sec stationair voor het licht staan, om dan vanaf 0km/H weer te moeten optrekken.
dergelijke acties frustreren de andere weggebruikers enorm, maar terwijl zij dan op het rechtervak voor een rood licht staan, schiet jij er ineens tegen 30 voorbij als het groen wordt. als ze zo 20km lang haasje over spelen met u, worden ze het beu en trekken ze alsmaar harder op.
je bent gelijk op je eindbestemming, jij verbruikte 4iter, zij 20 :-)
Comment
Comment