Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waarmee komt u het verst?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
    Door de alternator, waarom?
    En die draait op? Juist de motor moet meer kracht gebruiken om die ook te laten draaien.

Die test is wel degelijk gedaan ik dacht in Brainiac met Richard hamond maar ik vind het ook niet.
    Polo 6n 1.4

Comment

Mij is altijd verteld dat het niet aangewezen is om je tank tot op de bodem leeg te rijden.

Het risico bestaat dat je alle opgetroepte vuiligheid die zich onderaan de tank bevindt mee gaat opstoken/verbranden.

Common-rail toestanden zijn reageren daar blijkbaar nogal "algerisch" op.

Comment

Mij is altijd verteld dat het niet aangewezen is om je tank tot op de bodem leeg te rijden.

Het risico bestaat dat je alle opgetroepte vuiligheid die zich onderaan de tank bevindt mee gaat opstoken/verbranden.

Common-rail toestanden reageren daar blijkbaar nogal "algerisch" op.

Comment

als je de tank altijd tot op het laatste leeg rijdt dan is die kans zo goed als onbestaande. Als je nooit leegrijdt en het door omstandigheden wel eens moet doen, dan kan je prijs hebben. Maar als je een goede auto hebt, heeft die ook een goede brandstoffilter welke de deeltjes gaat tegenhouden. Het kan dan zijn dat het filter zo vol zit dat er niets meer doorkomt en je daardoor gaat stilvallen. Nieuwe filter erin en probleem opgelost.
          www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
            Alles af:
            Radio, lichten uit, ... Alles dat verbruikt, 60 in 5de versnelling ofzo. 3/4 gas geven heb ik altijd gehoord en opschakelen.
            Voor de rest kan je enkel maar hopen
            Waar is het plezier van auto rijden dan naartoe.
            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Uitstappen en duwen!
              Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
              Current:
              1987 Mercedes-Benz W124 200D
              1979 Mercedes-Benz W123 280E
              1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
              Ex:
              1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
              1976 Mercedes-Benz W123 250
              1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
              1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
              1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
              1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
              2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
              1980 Mercedes-Benz W123 280
              1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
                Uitstappen en duwen!
                ...
                +1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                  Waar is het plezier van auto rijden dan naartoe.
                  niet echt waar dit topic om gaat, nietwaar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                    niet echt waar dit topic om gaat, nietwaar?
                    Neen, maar ook niet over een record te breken qua zuinig rijden.
                    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

als je records wil breken in zuinig rijden, moet je nog een hoop andere zaken toepassen.

de vraag van TS was hoe je het beste rijd als je op de laatste liter brandstof zit. veel 'fun' van autorijden ervaar je dan ook niet, wel VEEEEEEEEL stress.
                      heb paar weken terug zo een probleem gehad met de dodge, deze heeft 2 gastanken aan boord, de ene was vol, de andere zo goed als leeg. hoefde niet te tanken dus ik weg.
                      na 5km begint men auto in te houden en stotteren, precies het gevoel zonder gas te zitten (wat niet kon want heb nog een 2de volle tank). nu bleek dus dat de 2de tank zijn ventiel niet open kwam, ik reed dus letterlijk op gasdampen en VEEL TEVER van mijn LPG station af.
                      ik wist dat er in zulte ook ERGENS eentje was dus op goeie hoop verder gereden.
                      eerst tegen 50km/H zonder gasgeven, daarna nog tegen 30km/H en proberen mijn snelheid aan te houden en nergens afremmen. tot die ineens begon te bokken. ik snel aan kant want had gezien dat een andere amerikaan achter mij reed. die laten stoppen en gevraagd waar het dichtste station was. k stond er 100meter van.

ben nog tegen 10km/h op het fietspad naar ginder gereden tot die aan het tanktstation uitviel. ben niet tot aan de pomp kunnen bollen, maar de slang was wel lang genoeg om tot aan de auto te geraken . 2,5ton zware dodge met permanente 4x4 duwt ge niet ff een paar meter vooruit.

ik zoek graag de grenzen op. de dodge kan nog ongeveer 50km rijden als de laatste gasttank zijn niveaumeter op 0 komt te staan. na die 50km kan je enkel nog stationair doorbollen (gas geven resulteerd in uitvallende motor).
                      de golf haalt nog een 150km als zijn streepje net tegen het rood komt. halverwege het rood zal je ineens zonder motor vallen (terwijl men broer ooit zei dat die golfjes dik onder het rood gaan zonder uit te vallen, dit heb ik hardleers ondervonden dat het GEEN WAAR was)
                      Last edited by ; 14/12/2013, 18:56.

Comment

met een rustige rijstijl ga je het verste geraken op je laatste liter diesel/benzine
                        2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                        2009 - Yamaha R1 Model 2008

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                          en wat drijft er de alternator aan...?
                          De motor

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                          En die draait op? Juist de motor moet meer kracht gebruiken om die ook te laten draaien.

....
                          Ja maar je moet de oorspronkelijke vraag eens goed lezen waarop ik antwoord gegeven had en de basisprincipes van de motor en z'n aanhorigheden zijn mij toch wel enigzins bekend hoor
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door psycho dad Bekijk Berichten
                            met een rustige rijstijl ga je het verste geraken op je laatste liter diesel/benzine
                            Inderdaad. Hard optrekken is nefast in dergelijke gevallen, maar té traag optrekken is dan ook weer niet goed.

Comment

Zuinigst van alles is in zeer lage toeren met 3/4 gaspedaal optrekken in alle versnellingen, en dan in quasi ralenti in de hoogste versnelling rijden zodat de motor net niet begint te schudderen, en je rijden plannen zodat je nergens hoeft te stoppen. Ergens tussen de 40-55km/h afhankelijk van auto. Dit is in principe het zuinigste, want de motor kan niet zuiniger zijn draaien/min en toch rijdt je zo veel mogelijk meters/min in hoogste vitesse. Heb zo een stuk (10km) aan 2,4l/100km BC gebold met mijn vroegere Fiesta 1.6 tdci...
                              ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                Zuinigst van alles is in zeer lage toeren met 3/4 gaspedaal optrekken in alle versnellingen, en dan in quasi ralenti in de hoogste versnelling rijden zodat de motor net niet begint te schudderen, en je rijden plannen zodat je nergens hoeft te stoppen. Ergens tussen de 40-55km/h afhankelijk van auto. Dit is in principe het zuinigste, want de motor kan niet zuiniger zijn draaien/min en toch rijdt je zo veel mogelijk meters/min in hoogste vitesse. Heb zo een stuk (10km) aan 2,4l/100km BC gebold met mijn vroegere Fiesta 1.6 tdci...
                                Wel rekening houden met het koppel van de motor, of niet?

Als de motor te hard moet werken door te lage toeren in verhouding met de te hoge snelheid voor die bepaalde fitesse, dan kan het verbruik hoger oplopen omdat je het gaspedaal iets meer moet induwen om de auto op dezelfde snelheid te houden. Vergeet niet dat ik met een atmoferische benzine rijd en niet met een turbo diesel met veel koppel in de lage toeren.

Klop dat wat ik allemaal aan het zeveren ben?

Comment

Niet te laag in toeren zodat alle brandstof verbrand wordt, en niet te hoog in toeren zodat er meer brandstof nuttig verbrand wordt ipv gewoon verspild wordt aan de inertie van de motor en interne wrijving/verlies.
                                  Maw, tegen 1000 toeren vol gas geven is dom, maar 5% op 3000 toeren is even dom. De term die ge zoekt is "belasting", houd de belasting van de motor optimaal, en uw brandstofverbruik zal optimaal zijn.
                                  Hoe komt ge te weten hoe ge het zuinigst rijdt met uwen auto? Zoek een vermogensuitdraai van uw auto (of laat er ene maken), en rij 500 boven het gebied waar uw kopel opkomt en 500 toeren onder het gebied waar de lijn van de pks en het koppel elkander kruisen. Dit is geen exacte wetenschap, maar is een vage richtlijn.

Genoeg gas geven om vlot op te trekken en zsm opschakelen. Wanneer ge terug wat vermogen nodig hebt, gewoon terug afschakelen naar een optimale vitesse.

Allemaal ni zo moeilijk. Waar is het gevoel van de bestuurders van tegenwoordig naartoe?

PS: Belast een moderne diesel ni te hard in zeer lage toeren, of ge moogt u een nieuw vliegwiel kopen.

Comment

Ik noemde dan ook geen specifiek toerental, maar gewoon zo laag mogelijk toerental zonder dat de motor begint te schudderen (of protesteren). Ook rij je dan extreem langzaam en extreem weinig gas (behalve acceleratie), dus de belasting is erg laag. Met een beetje benzine kan je een stuk onder de 1000 toeren gaan als je beetje gevoel hebt.

Voor de duidelijkheid, dit is geen eco driving, dit is eco survival. Hier pas je dus het rijden zelf aan zodat je de motor zo minimaal belast en zo weinig mogelijk toeren doet, dus behalve in een echte noodsituatie is dit uiterst hinderlijk rijgedrag
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                      Ik noemde dan ook geen specifiek toerental, maar gewoon zo laag mogelijk toerental zonder dat de motor begint te schudderen (of protesteren). Ook rij je dan extreem langzaam en extreem weinig gas (behalve acceleratie), dus de belasting is erg laag. Met een beetje benzine kan je een stuk onder de 1000 toeren gaan als je beetje gevoel hebt.

Voor de duidelijkheid, dit is geen eco driving, dit is eco survival. Hier pas je dus het rijden zelf aan zodat je de motor zo minimaal belast en zo weinig mogelijk toeren doet, dus behalve in een echte noodsituatie is dit uiterst hinderlijk rijgedrag
                                      1200 RPM minimum. Onder de 1000 toeren gaan rijden is geen goed idee. Zowel niet voor een diesel als een naft, turbo of non-turbo. Het zorgt voor gedeeltelijke verbranding, aanslag, condensatie, lage oliedruk, verstoppen van cat/roetfilter, etc.

Ik snap dat gedrag gewoon niet echt. Ge doet zo hard u best om uwen auto te verkloten, om dan 5 min later op de E19 staan aan te schuiven. Bye bye fuel economy.

Comment

Het gevoel van de bestuurders is niet weg. Zoals je zelf al zei, het is geen exacte wetenschap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                                          Het gevoel van de bestuurders is niet weg. Zoals je zelf al zei, het is geen exacte wetenschap.
                                          Ik zeg niet dat iedereen 100% dezelfde resultaten zal halen, maar een mens zou toch moeten aanvoelen wanneer hij/zij zuinig of niet zuinig aan het rijden is.

Comment

Working...
                                          X