Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
hoeveel weegt je vorige auto en hoeveel weegt deze? elke kilo die moet verplaatst worden, komt uit de brandstof. ook zal het mechanische deel van de 4motion meer verliezen teweeg brengen.
heeft deze auto een klimatisering systeem die de airco ook laat meedraaien op motor? kan ook snel een extra verbruik geven.
dat die op papier zuiniger moet zijn, dat wil nieveel zeggen hoor. ze testen dan ook onder andere omstandigheden. mijn ascona vroeger had 7liter/100km als fabrieksopgave terwijl ik toch meestal rond de 5,5 a 6liter rondreed.
men eerste astra had 4,4L/100km op papier, ben nooit onder de 5liter geraakt. men laatste megane had 4,3 ofzo op papier en heb er ooit 4,2 mee gehaalt (uitgeteld aan de pomp, de BC gaf 3,9 aan)
ik vind wel niet dat het verbruik zakt vanwege het inrijden
eerder omdat je je wagen snapt
Speelt toch wel een rol hoor. Minder interne wrijvingen, minder efficiëntieverliezen,... letterlijk 'los' komen dus.
Je ziet het bij elke duurtest in Autobild, Autozeitung, AMS,.. dat het verbruik gedaald is en ook dat de gemeten prestaties (weliswaar meestal marginaal) verbeterd zijn
Inderdaad die boordcomputer geeft het niet altijd juist weer maar dat kan je laten aanpassen bij een bekwame dealer. Mijn boordcomputer (Golf 6 tdi 2.0 110 pk) geeft steevast een verbruik aan van 4.7 l/100 km terwijl het in werkelijkheid rond de 6 l schommelt. Ondanks herhaalde pogingen is mijn , ondertussen ex , dealer er nog niet in geslaagd om dit aan te passen.
Als je wat de boordcomputer aangeeft al veel te hoog vind, dan ga je nog verschieten als je zelf natelt aan de pomp, want het werkelijk verbruik is zo goed als altijd nog een (heel) stukje hoger dan wat de boordcomputer aangeeft.
mijne staat nochtans juist
en weegt de nieuwe golf nu net niet minder dan het vorig model, betere stroomlijn ook, 4 motion wordt toch electronisch geregeld dat die enkel doorstuurt naar de achtertrein als de voortrein grip verliest
ik gok eerder op de ellelange brugverhouding evenals de veel te lang gespreide versnellingsbak. Goed voor constante snelheden om op die manier het verbruik te laten dalen, maar totaal niet realistisch als ge variabel verkeer hebt.
Ik ben net gaan tanken met mijn GSIII 1.5 dci 110 pk : 950 km voor 56 liter : 5.9/100km .............
voor een auto van 1.6 ton en met amper 5000 km op de teller niet slecht
Een weekendje Duitsland en van 3300 naar 4300 km deed mijn verbruik zelfs zakken van 6.9 naar 6.4 (op nog geen 1000 km hé) en ik heb daar altijd de max. snelheid aangehouden . (en ook niet veel in mijn 6e versnelling gereden vanwege het golvende landschap)
Veel hangt af van welke ritjes je doet en hoeveel keer je moet optrekken.....een constante snelheid én in de juiste versnelling doet vooral je verbruik dalen.
Heb je een BC met "actueel verbruik" , stel deze dan zo in dat je kan zien hoeveel je "actueel" verbruikt en neem dan de versnelling die het minst verbruikt . (en dat is bvb zeker niet de 6 of 5 als je tegen 70km/uur rijdt )
Mijne heeft altijd meer verbruikt dan opgegeven maar ,eens warm trap ik op zijn staart en moet hij voor mij werken.
Snelheden die ik rij liggen dan meestal 130-140 /u en gaat lekker,en wat ie met die 5 bak dan drinkt,boeit me eigenlijk niet.
Ik heb al dikwijls aan een gemiddeld verbruik gezeten van 10 liter op de snelweg (met super 98 ook trouwens)
Nu laatst deed ik nog eens een snelweg rit naar Nederland van +- 400 km en toen zat ik op 7.1 liter verbruik (aan benzinestation gemeten)
Dus vol vertrokken,en vol terug gedaan bij aankomst ,en ik heb wel in Nederland behoorlijk op mijn snelheid gelet op sommige stukken.
In België doe ik dat op de snelweg vrij zelden tenzij als de situatie zich er niet toe leent natuurlijk en vorige week zat ik op 6.1 liter (dit maal op +- 200 km)
Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op verbruik (bij een nieuwe genomen,want gebrekkig onderhoud oid kunnen we nog niet spreken).
Type brandstof (lees : kwaliteit) , wind op of wind af,tempratuur motor/ buiten tempratuur,gebruik airco/verwarming.
En je motor moet zijn eigen nog inrijden dat is heus niet op 3000 km helemaal gedaan,mijne heeft nu 6200 km (benzine)
Ik was in het begin ook ontgoocheld door het hogere verbruik van mijn zn. DrivE. Na een kleine drie maanden staan er ondertussen +10.000 km op de teller, en is het verbruik met bijna een liter gezakt. Ik zit nu op een aanvaardbare 6,1 l.
Mijn 1reeks (118d), met Efficient Dynamicslivrei, lustte ook een halve tot een hele liter meer dan de E46 Touring (320d, 180 pk na chipkuur), die zelfs geen zesde versnelling had. Zelfde chauffeur, zelfde rijstijl, met de 1 werd wel een pak meer autosnelwegen gedaan.
Mijn pa krijgt zijn Astra Tourer 1.4 (naft, dus) niet onder de 7 liter, zelfs niet op een gezapige, lange snelwegrit... Tegenover het vooropgestelde normverbruik scheelt dit meer dan een litertje... veel meer...
Ik was in het begin ook ontgoocheld door het hogere verbruik van mijn zn. DrivE. Na een kleine drie maanden staan er ondertussen +10.000 km op de teller, en is het verbruik met bijna een liter gezakt. Ik zit nu op een aanvaardbare 6,1 l.
Mijn 1reeks (118d), met Efficient Dynamicslivrei, lustte ook een halve tot een hele liter meer dan de E46 Touring (320d, 180 pk na chipkuur), die zelfs geen zesde versnelling had. Zelfde chauffeur, zelfde rijstijl, met de 1 werd wel een pak meer autosnelwegen gedaan.
Mijn pa krijgt zijn Astra Tourer 1.4 (naft, dus) niet onder de 7 liter, zelfs niet op een gezapige, lange snelwegrit... Tegenover het vooropgestelde normverbruik scheelt dit meer dan een litertje... veel meer...
Hoeveel km heeft hij al dan ? , en bij je pa is het de turbo neem ik aan,of dezelfde motor as mijne ?
Want ik zeg het ik zat laatst op 7.1 liter verbruik (als ik me aan de trage NL verkeersregels min of meer hield),
en paar weken later met af en toe goed doorrijden zat ik op maar 6.1 liter verbruik.
Veel hangt zoals ik ook al zei af van de omstandigheden op het moment zelf (bij mijn 7.1 vebruik was het nog bagger koud en toch,400 km gereden)
Bij het 6.1 liter verbruik was het bijna zomers warm (weekend van racewars nvdr) en maar 200 km gereden.
Ook was duidelijk bij mijn 400 km rit wind tegen en bij de andere rit had ik geen last van tegenwind .
Een liter kan je rap verklaren zeker als de airco dan nog eens opstaat.
Zeker een motor met kleinere cilinderinhoud verbruikt in verhouding meer wanneer externe factoren mee het verbruik bepalen zoals tegenwind, airco, zetelverwarming, dakkoffer,...
Zeker een motor met kleinere cilinderinhoud verbruikt in verhouding meer wanneer externe factoren mee het verbruik bepalen zoals tegenwind, airco, zetelverwarming, dakkoffer,...
Als je wat de boordcomputer aangeeft al veel te hoog vind, dan ga je nog verschieten als je zelf natelt aan de pomp, want het werkelijk verbruik is zo goed als altijd nog een (heel) stukje hoger dan wat de boordcomputer aangeeft.
Gelukkig zeg je 'zo goed als altijd'.
Mijn moto toont een halve liter te veel aan. Verschillende keren nageteld, zowel afgaand op teller als op gps (triplog) en steevast is mijn berekend gemiddelde half literke minder dan wat mijn tripmeter der van zegt. En ja, tank al tijd op dezelfde manier, zittend op de moto tot aan de onderste boord van de vulopening .
Ook van mijn camionette heb ik die indruk maar heb ik nog niet echt gecheckt. Zal dat eens doen bij de volgende tankbeurt sie. Goe gedacht, weer iets om me mee bezig te houden de komende weken, vergelijken van weergegeven verbruik tov berekend .
Comment