Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Abnormaal hoog verbruik nieuwe auto?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Abnormaal hoog verbruik nieuwe auto?

We hebben sinds een paar dagen onze nieuwe Golf VII 1.6TDI Highline 4motion ter vervanging van de VI 1.6CrTDI.
    Bij de vorige golf lag het gemiddeld verbruik rond 5.5l/100km, bij de nieuwe krijg ik het verbruik met een zeer zuinige rijstijl, zonder ook maar één keer te stoppen niet onder 6.2l/100km. Daarnet nog even een rustig ritje gedaan waarbij ik slechts één keer volledig tot stilstand gekomen ben (meting al rijdende reset) en ik zit weer aan 6.4l/100km, en dan zit ik nog lang niet aan de rijstijl waarmee de vorige aan 5.5l/100km zat... Met rijgedrag dat ik als "normaal" beschouw zat ik boven 7l/100km!

Ik kan begrijpen dat de motor nog niet ingereden is (550km), maar is een volledige liter extra niet wat teveel voor een auto die sowieso minder zou verbruiken op papier?
    Last edited by ; 16/05/2013, 22:43.

4 motion zal er wel wat mee te maken hebben denk ik, 4 wielen worden aangedreven... Dus moet wat meer vermogen steken dan wanneer je er FWD mee rijdt. Misschien daarom wat meer verbruik?

Ik zou zoals je aangaf wachten tot na de inrijding.

Er zullen er hier meer van kennen als ik.
    Last edited by ; 16/05/2013, 22:54.

Comment

Lijkt me volkomen normaal. Kleine motor met 4motion (zwaarder, extra wrijving...) leidt tot een verhoogd verbruik. Krijg m'n Passat ook niet onder de 6,5L en dat is met een rustige rijstijl.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
        Lijkt me volkomen normaal. Kleine motor met 4motion (zwaarder, extra wrijving...) leidt tot een verhoogd verbruik. Krijg m'n Passat ook niet onder de 6,5L en dat is met een rustige rijstijl.
        Het lijkt erop dat ze het normverbruik met 4motion intussen verhoogd hebben?? 4.5l/100 km... Ik ben er 100% zeker van dat er minder stond op het moment dat we hem bestelden... Waar ik ook zeker van ben is dat we sowieso beter een 2.0TDI of 1.4TSI genomen hadden 0.2l/100km meer verbruik met bijna de helft meer vermogen voor de 2.0tdi...

Comment

Verbruik zal wsl wel iets zakken als de wagen ingereden is. Verwacht wel geen wonderen. Wat was de reden om 4motion te nemen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Wat was de reden om 4motion te nemen?
            Het rijgedrag is echt leuker en het zorgt zowel voor extra plezier als veiligheid in de sneeuw die bv dit jaar in grote mate aanwezig was.

Comment

Ik heb nog een Golf IV TDI 130pk 4Motion gehad en je moest al echt serieus je best doen om die boven de 7 liter te krijgen..
              Normaal (vlot) gebruik was 5 à 6l
              Had wel een hogere co-uitstoot dan die nieuwe Bluemotion brol, die dus enkel op papier zuiniger is
              2021 Taycan 4S
              2021 Lexus UX250h

Comment

en da verbruik is effectief geverifieerd aan de pomp? of enkel een getalleke op de boordcomputer?

Comment

uit ondervinding weet ik dat boordcomputers niet altijd even accuraat zijn , beste is nog altijd op de zelf uitrekenen , dan ben je zeker ! Een nieuwe wagen die nog niet ingereden is verbruikt altijd wat meer , komt wel in orde. Verwacht wel geen mirakels van je 4 motion , die ga je niet onder de 6 liter krijgen vrees ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GDV007 Bekijk Berichten
                    We hebben sinds een paar dagen onze nieuwe Golf VII 1.6TDI Highline 4motion ter vervanging van de VI 1.6CrTDI.
                    Bij de vorige golf lag het gemiddeld verbruik rond 5.5l/100km, bij de nieuwe krijg ik het verbruik met een zeer zuinige rijstijl, zonder ook maar één keer te stoppen niet onder 6.2l/100km. Daarnet nog even een rustig ritje gedaan waarbij ik slechts één keer volledig tot stilstand gekomen ben (meting al rijdende reset) en ik zit weer aan 6.4l/100km, en dan zit ik nog lang niet aan de rijstijl waarmee de vorige aan 5.5l/100km zat... Met rijgedrag dat ik als "normaal" beschouw zat ik boven 7l/100km!

Ik kan begrijpen dat de motor nog niet ingereden is (550km), maar is een volledige liter extra niet wat teveel voor een auto die sowieso minder zou verbruiken op papier?
                    Wacht tot die wagen ingereden is, maar verwacht niet om die op het verbruiksniveau van je VI te krijgen. Je hebt nog geen volledige bak leeggereden, na een paar dagen kan je echt nog niks zeggen over het verbruik lijkt mij.

Dat je sowieso beter af bent met een 2.0 lijkt mij ook wat voorbarig, in combinatie met een DSG volgens mij wel, met de 4motion heb ik geen ervaring.
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                      Dat je sowieso beter af bent met een 2.0 lijkt mij ook wat voorbarig, in combinatie met een DSG volgens mij wel, met de 4motion heb ik geen ervaring.
                      Ik vind dat het gaspedaal bij deze aanvoelt als een spons. Je moet zeer ver doorduwen voordat er een beetje vermogen komt. Gasrespons is veel minder aangenaam dan bij de VI... Misschien word ik ook wel wat te kritisch door de BMW

Comment

Ik vind dat het gaspedaal bij deze aanvoelt als een spons. Je moet zeer ver doorduwen voordat er een beetje vermogen komt. Gasrespons is veel minder aangenaam dan bij de VI... Misschien word ik ook wel wat te kritisch door de BMW
                        Tja een benzinewagen met achterwielaandrijving en grote longinhoud uit een ander tijdperk is niet echt te vergelijken met een moderne voorwielaangedreven geblazen kleine diesel.

Als je toch wil vergelijken, zet ff het verbruik van die BMW naast dat van die Golf
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Het rijgedrag is echt leuker en het zorgt zowel voor extra plezier als veiligheid in de sneeuw die bv dit jaar in grote mate aanwezig was.
                          Elk plezier heeft dus zijn prijs...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                            en da verbruik is effectief geverifieerd aan de pomp? of enkel een getalleke op de boordcomputer?
                            Idd, het gaat hier duidelijk over BC cijfers die niet nagemeten worden aan de pomp.
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                              Elk plezier heeft dus zijn prijs...
                              Mijn Ultima net afgeklokt aan 84L/100km...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
                                Ik denk dat je net ieders record hebt verpulverd
                                Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

Sterk!
                                  4motion zou ik zelf nooit nemen op een 1.6Tdi, beter naar de 2.0Tdi gaan.

Comment

Dat verbruik is normaal.

Comment

Dat is nu iets dat ik nooit ga snappen denk ik,

je koopt een nieuwe auto met 4 motion , en na 550 km vind je dat al dat deze een abnormaal hoog verbruik van 1 liter meer heeft.
                                      mijn eerste weken met een nieuwe auto kan het verbruik me eigenlijk weinig schelen, dat besef van het meerverbruik komt meestal veeeeeel later.

Comment

Als je wat de boordcomputer aangeeft al veel te hoog vind, dan ga je nog verschieten als je zelf natelt aan de pomp, want het werkelijk verbruik is zo goed als altijd nog een (heel) stukje hoger dan wat de boordcomputer aangeeft.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                                        X