Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toekomst lichte vracht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Toekomst lichte vracht

Ik zit met de gedachte te spelen om volgend jaar een Dodge Ram Hemi te kopen...
    Het enige dat me momenteel tegenhoudt, is dat ik wat schrik heb dat de lichte vracht regels door strikske worden aangepast.
    Iemand een idee hoe het precies zit, en hoe het eventueel zal verlopen?

Bijkomend vraagje: kan ik een Ram kopen in Duitsland en die hier inschrijven als lichte vracht?

Misschien vermelden voor particulier dan wel voor eenmanszaak of vennootschap...

Comment

Dit topic al gezien? http://www.autoforum.be/showthread.p...-lichte-vracht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
        Het enige dat me momenteel tegenhoudt, is dat ik wat schrik heb dat de lichte vracht regels door strikske worden aangepast.

Bijkomend vraagje: kan ik een Ram kopen in Duitsland en die hier inschrijven als lichte vracht?

ddke ik reserveer al een plaatsje in het amerikaanse auto gedeelte.
        btw, wat denk je van een silverado ofzo

Comment

De reden om met een lichte vracht te rijden is voor heel wat mensen verschillend, de ene zal het voor het finaciéle aspect doen en de andere omdat het practisch is qua laadruimte en er ook nog een aantal passagiers in te kunnen gooien.
          Lichte vrachten in de normale klasse zoals wij ze normaal kennen zijn volgens mij best gebruiksvriendelijk en goed te betalen, ik ga er hier geen opnoemen ze zijn genoeg bekent de dubbel cabinekes en of standaard pick-ups.

Nu met zulke grote Amerikaan is dit tot nog wel even anders, ik heb er enkele gehad ( telkens nieuw gekocht ) en de eerste was een 6.5 diesel 8cyl en de andere een 5.7 benzine op gas.

Alles samen heb ik een 12 tal jaar met deze wagens gereden en hoe leuk het ook was er is toch wel degelijk na te denken alvorens zulke Amerkaan aan te schaffen, gewoon maar omdat je bij elk probleem aan de wagen niet overal terecht kunt

De Chevy-van was een diesel en daar kon je 120L mazout in kwijt dus goed voor 800km, maar de Tahoe was op gas en dit was maar goed voor 300km met een tank onderbouw van 80L, dan het aspect ' tanken op gas ' is ook weer niet evident ! Tanken op gas kan je niet overal en dan ook maar enkel wanneer de pomp geopent is dus bemand! Meestal wel op de snelweg.

Dus alvorens zo een leuke Amerikaan aan te schaffen moet je de voor- en nadelen we goed afwegen.

Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

Comment

hangt dan ook wel van het volume gastank af hé. 80liter kan maar een 64liter tanken met de 80% begrenzer.
            mijn dodge had origineel een 96liter benzinetank (goed voor 300-350km) en 2x 80liter gastank (effectief 128liter te tanken). die gas laat me toe tot 500-600km te rijden hetgeen wel voldoende is om naar een volgend gastankstation te geraken. en voor de rest voorzie ik altijd dat de gas 'vol' is voor ik ergens ver heen moet.

het verschil in prijs: 80€ gas voor 500km of 160€ aan benzine voor 300km... ik weet wa kiezen.
            lichte vracht zou tegen 2015 afgeschafte worden voor partikulieren, maarja, dit is nog steeds niet bevestigd. als je dan ineens van 148€ tax naar 3000€ tax vliegt met zo een zware amerikaan, tja, das een dure rekening (net zoals die cayennes enzo ook ineens geen lichte vracht meer waren).

als ik het zo bekijk, een camionette op diesel die een 10liter verbruikt en 1000kg kan laden kost op 10 000km een 1000liter diesel of 1500€
            mijn dodge die 25liter verstookt op gas en 1100kg kan laden kost op 10 000km een 2500liter lpg of ook 1500€
            ik rij maar een 1500 a 3000km per jaar, dus zonde van die dieselmotor. als ik dan een break benzinewagen zou kopen:
            verbruikt ongeveer een 8liter benzine, kan misschien 500kg laden, die verbruikt op 10 000km toch 800liter benzine of 1440€ aan naft.

alles bijeen heb ik een oerdegelijke amerikaan, kan VEEL laden, mag 2200kg trekken en de onkost is t zelfde als een dikke diesel camionette of een lichtere benzine break. Lichte vracht tax, vrij van LPG tax,...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten

Voor wat er deze ochtend weeral is voorgevallen op de E313 mogen ze van mijn part alles wat onder de noemer ' lichte vracht ' valt begrenzen tot max 90 p/u

Ik werd reeds om 5u30 voorbij gestoken door een Mercedes Sprinter langste versie dus zal de motor ook wel navenant geweest zijn, en daaraan nog een dubbelasser aanhangwagen met ' rolmops ' machiene op en reedt op z'n minst 135 p/u op linker-rijvak wat volledig onverantwoord was.

Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

Comment

Voor zover ik het wat volg en weet (krijg o.a. ook mails over de tuningwetgeving) :

- LV gaat in de toekomst enkel nog op een omschrijving vrachtwagen/camionette mogelijk zijn en geen SUV of omgebouwde personenwagens meer.
                - LV zal ook enkel nog mogelijk zijn bij een vrachtwagen/camionette ingeschreven op een rechtsvorm genre BVBA, NV ... en geen eenmanszaak of particulier meer (eenmanszaak ligt nog wel ter discussie).
                - LV wagens zullen identiek zoals een zware vrachtwagen een begrenzer moeten hebben en dit aan 90 km/uur (alhoewel er ook over 120 km/uur wordt gesproken).
                - Er komt ook een verbod om met een LV op linkse baanvakken op autosnelwegen te rijden (mogelijk door de max. van 90 km/uur).
                - Het zou met terugwerkende kracht gebeuren : de wagens die nu nog onder LV vallen zullen dit niet meer zijn.
                - BIV en rijbelasting zou wel niet verrekend worden maar vanaf het eerst volgende aanslagjaar voor de rijbelasting wordt deze wel als een gewone wagen berekend.

Wanneer dat dit allemaal in voege gaat zijn is wel een groot vraagteken. Blijkbaar is het deels een Europese problematiek en mag België niet zomaar op zijn eigen beslissingen nemen. Maar sommige politici zijn wel degelijk vragende partij om dit zo spoedig mogelijk erdoor te krijgen (zoals een aanpassing in de tuningwetgeving die er dit jaar nog aankomt). En het is niet Strikske (PS) die vragende partij is! Over dit onderwerp waren er al studiegroepen ten tijde van Staatssecretaris Schouppe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk Berichten
                  Voor zover ik het wat volg en weet (krijg o.a. ook mails over de tuningwetgeving) :

- LV gaat in de toekomst enkel nog op een omschrijving vrachtwagen/camionette mogelijk zijn en geen SUV of omgebouwde personenwagens meer.
                  - LV zal ook enkel nog mogelijk zijn bij een vrachtwagen/camionette ingeschreven op een rechtsvorm genre BVBA, NV ... en geen eenmanszaak of particulier meer (eenmanszaak ligt nog wel ter discussie).
                  - LV wagens zullen identiek zoals een zware vrachtwagen een begrenzer moeten hebben en dit aan 90 km/uur (alhoewel er ook over 120 km/uur wordt gesproken).
                  - Er komt ook een verbod om met een LV op linkse baanvakken op autosnelwegen te rijden (mogelijk door de max. van 90 km/uur).
                  - Het zou met terugwerkende kracht gebeuren : de wagens die nu nog onder LV vallen zullen dit niet meer zijn.
                  - BIV en rijbelasting zou wel niet verrekend worden maar vanaf het eerst volgende aanslagjaar voor de rijbelasting wordt deze wel als een gewone wagen berekend.

Wanneer dat dit allemaal in voege gaat zijn is wel een groot vraagteken. Blijkbaar is het deels een Europese problematiek en mag België niet zomaar op zijn eigen beslissingen nemen. Maar sommige politici zijn wel degelijk vragende partij om dit zo spoedig mogelijk erdoor te krijgen (zoals een aanpassing in de tuningwetgeving die er dit jaar nog aankomt). En het is niet Strikske (PS) die vragende partij is! Over dit onderwerp waren er al studiegroepen ten tijde van Staatssecretaris Schouppe.
                  Hartelijk dank voor deze waardevolle bijdrag!

Belangrijk is dus dat het met terugwerkende kracht zal worden ingevoerd wanneer belgie het van europa mag invoeren.

Comment

volgens mij houd europa het niet zo direct tegen in belgie, want in nederlands werd het grijs teken voor partikulier wel al afgeschaft. er komen alleen veel problemen bij kijken en belgie doet het stap voor stap (eerst met die regel van 50% van chassis en rechtstaande wand er vele uitschrappen).

voor mij maakt het allemaal zoveel niet uit, ik ga van 148€ tax naar 30€ oldtimertax dan . en ook geen begrenzer dan (kan dus 140 knallen, alhoewel tegen 50-60L/100 zal ik maar gewoon 80-85 blijven rijden)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                      volgens mij houd europa het niet zo direct tegen in belgie, want in nederlands werd het grijs teken voor partikulier wel al afgeschaft. er komen alleen veel problemen bij kijken en belgie doet het stap voor stap (eerst met die regel van 50% van chassis en rechtstaande wand er vele uitschrappen).

voor mij maakt het allemaal zoveel niet uit, ik ga van 148€ tax naar 30€ oldtimertax dan . en ook geen begrenzer dan (kan dus 140 knallen, alhoewel tegen 50-60L/100 zal ik maar gewoon 80-85 blijven rijden)
                      Aan iedere aanpassing van de verkeerswet en hun aanhangsels zijn er achterpoortjes te vinden. Ik herinner me een 10tal jaar geleden waren de Hummer's erg in trek ne gele of ne gouden het was in voor wie het kon betalen en je kon hem ook op LV zetten, tot er ineens iemand over het gewicht begon te struikelen en moeilijk te doen en de meeste Hummers moesten omgevormd worden naar ' vrachtwagens ' dus begrenst op 90 p/u + de geel/orange reflector borden op de achterzijde en een dodehoekspiegel.

Het liedje met de Hummers was ineens ten einde, hier en daar zag je er nog wel ene opduiken met die reflector borden op de autosnelweg en dan tegen 90 p/u wel een heel stom zicht dan

.

Comment

Indertijd was het wel handig om enkel 100 Euro wegentaks te betalen voor mijn oude 2.8 diesel Nissan Patrol en voor offroadgebruik Landcruiser, veel co2 uitstoot en er nog voor beloond worden ook, zelf hoop ik dat de LV regel in voege blijft want overweeg terug de 4X4 hobby te beoefenen, het zou maar normaal zijn want door het veel hogere verbruik betaal je meer taksen en dat is goed voor de staatskas.

Comment

Voorlopig zijn er geen veranderingen op til. Dit dossier ligt al een tijd in Brussel maar voorlopig gebeurt er niets mee. De chique sportwagens kunnen toch niet als lichte vracht worden ingeschreven en de meeste constructeurs staan ook niet toe dat de dikke breaks worden omgevormd.

Tip aan topicstarter: koop er ene nu het nog kan. Als er ooit een wijziging komt, gaat die regeling gaat nooit met terugwerkende kracht intreden. Als je een Duitse wagen koopt, ga je wel Belgische papieren nodig hebben om die ingeschreven te krijgen als lichte vracht. Als je iets op het oog hebt, mag je ons altijd contacteren om de papierwinkel te regelen (info@hothatchcenter.be)

No disrespect maar ze zeggen dit al jaren. Destijds ging men de lichte vracht dubbele cabine ook afschaffen en ook met terugwerkende kracht. Resultaat: anno 2013 kan je ze nog steeds bestellen, zelfs als privépersoon. Eerst zien en dan geloven, ik denk dat de regering drukkere dossiers heeft liggen dan dit. Mss nog 1 voordeel van de crisis...
                          Last edited by Streamline; 26/02/2013, 12:40.
                          sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Als ze dat zouden invoeren zou er echt wel over zijn. Das terug naar de jaren `50 zoiets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door landroverboy Bekijk Berichten
                              Hartelijk dank voor deze waardevolle bijdrag!

Belangrijk is dus dat het met terugwerkende kracht zal worden ingevoerd wanneer belgie het van europa mag invoeren.
                              Neem een post van iemand gebaseerd op 'zou', 'mogelijk' en 'misschien' niet als realiteit. Voorlopig is het niet verboden en is er geen wetsvoorstel goedgekeurd voor aanpassing.
                              sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                                Als ze dat zouden invoeren zou er echt wel over zijn. Das terug naar de jaren `50 zoiets.

Vind ik zeker van niet! Lijkt me een eerlijke verdeling op de baan en dan vooral wanneer er ten minste 3 of meerdere rijvakken zijn.

Het probleem met de lichte vrachtwagens en dan vooral die witte bestelbussen is dat daar meestal ' werknemers ' mee rijden die totaal geen respect hebben voor hun gereedschap en er maar op los knallen. Een kleine zelfstandige die met zijn mooie witte bus rijdt met daar dan netjes zijn reclame op of niet zal zich wel aan de regels houden hoor.

Ook van het moment dat ze met ' herkenbare ' reclame rijden zijn ze over het algemeen erg rustig op de baan omdat ze een ' uithangbord ' zijn voor het bedrijf en daar bedoel ik mee Belgacom, Eandis, Heymans, Telenet en vele anderen.

Maar die klinkerleggers of straatherstellers met hun super verlengde bussen met dubbel cabine of open laadbak waarin er op de achterbank enkele tegen de raam liggen te soesen en vooraan de blikjes Jup. op het dash liggen dat zijn de Cowboys....

Comment

@ Hothatch, bij het importeren van een bestelwagen à la vito (geen dubbele cabine) uit DE, heb je dan ook specifieke papieren nodig om hem als LV in te schrijven? Of is de procedure dan hetzelfde als het importeren van een gewone wagen? Ik ben enigszins aan het rondkijken om een vito aan te schaffen, maar de duitse prijzen liggen toch gevoelig lager

Comment

hou, voor je lv koopt je buurt even in't oog ook

een lv mag bvb nergens in de geburen hier reglementair parkeren want de p-borden zijn opgesmukt met een auto-symbool

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                                      Het probleem met de lichte vrachtwagens en dan vooral die witte bestelbussen is dat daar meestal ' werknemers ' mee rijden die totaal geen respect hebben voor hun gereedschap en er maar op los knallen. Een kleine zelfstandige die met zijn mooie witte bus rijdt met daar dan netjes zijn reclame op of niet zal zich wel aan de regels houden hoor.
                                      True, ik verschiet er altijd van hoe hard die dingen soms vlammen.

E30SHOP.be
                                      - Alles voor uw BMW E30.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Geef iemand een wagen onder zijn gat met een volle tank die hij beide niet heeft moeten betalen en je krijgt problemen!

In mijn bedrijf heb ik 3 busjes waar werklieden mee rijden voor hun werk uit te voeren, sinds jaren en ook door de crisis hebben zij in hun gezin ook maar 1 wagen meer die dan meestal voor mevrouw is. Zo is destijds de vraag gekomen of zij met mijn busje niet naar huis mochten rijden.

Ja is mijn antwoord maar, 1) 3 volle tanks na elkaar zijn op kosten van mijn bedrijf en dan 1 op hun kosten 2) om de 2 weken de bus poetsen binnen en buitenkant 3) er wordt niet gerookt in de bussen ( alhoewel er bijna niemand rookt in mijn bedrijf )

Ik heb geen gps-tracking systeem in mijn bussen maar ik heb wel een los toestelletje dat wanneer ik onraad zou vermoeden ik dit steeds kan plaatsen ( is 2 dobbelstenen groot ) vaak hoef ik dit niet te gebruiken maar heel af en toe doe ik toch een steekproefje ( rotzak dat ik ben )

Comment

Working...
                                        X