Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW Performance uitlaat en keuring.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BMW Performance uitlaat en keuring.

Vandaag mijn vier jaar oude wagen 135i coupé na een check bij BMW laten naar de schouwing rijden door henzelf. Een paar jaar terug heb ik bij hen de BMW Performance uitlaat laten plaatsen. Blijkt nu dat ik maar drie maanden verlenging krijg omwille van de uitlaat. De garage moet ondertussen aan een attest bij BMW kunnen geraken.Ik vraag mij af of ze dat niet wisten toen ze de uitlaat zelf geplaatst hebben.
    Maar eigenlijk is dat toch schandalig dat als je een wagen presenteert van nog maar 47000 km die zelfs nog geen groot onderhoud heeft gehad, zich in perfecte conditie bevindt en bovendien wordt aangeboden door de garage zelf, maar tijdelijk wordt goedgekeurd.
    De technieker van BMW die de wagen heeft aangeboden kon die mannen zelfs niet overhalen met tal van argument dat de uitlaat een origineel BMW onderdeel is.
    Ik vermoed dat andere soms bijna half gesloopte wagens gemakkelijker passeren.
    BMW M2 Coupé
    Audi S5
    Nobody is Perfect!

Oorspronkelijk geplaatst door febrero Bekijk Berichten
    Ik vermoed dat andere soms bijna half gesloopte wagens gemakkelijker passeren.
    En juist daarom is de Belgische keuring één grote KLUCHT, waarbij een controle wordt uitgevoerd door onbekwame mensen op basis van hoe ze zich emotioneel voelen die dag.

Ze zouden beter het systeem uit NL invoeren hieromtrent..

Comment

Keuring zuigt zo hard.

Comment

Hadden ze naar een ander keuringstation gegaan dan was die auto misschien probleemloos gekeurd.

Comment

Probleem lijkt mij toch wel bij BMW te liggen, hoor
          de keuring past de regels toe, punt uit
          ze zijn er niet om te interpreteren
          gewoon een homologatie-attest van BMW eisen...of op hun kosten een conform uitlaat laten hermonteren en de prijs van het afgekeurd onderdeel terugbetalen
          Laat ze maar een aangetekende brief geworden als ze moeilijk maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
            gewoon een homologatie-attest van BMW eisen...of op hun kosten een conform uitlaat laten hermonteren en de prijs van het afgekeurd onderdeel terugbetalen
            Ik heb ondertussen zowel bij de de dealer als bij BMW Belux naar meer uitleg gevraagd, maar nog geen antwoord mogen ontvangen. Ik hoop dat een homologatie-attest de zaken kan oplossen. Maar ik blijf kort op de bal spelen en zal uiteraard de betrokkenen op hun verantwoordelijkheid wijzen.
            BMW M2 Coupé
            Audi S5
            Nobody is Perfect!

Comment

+1

Ik zie niet wat de keuring verkeerd heeft gedaan, juist het tegengesteld want ze respecteren wat hun voorgeschreven staat en controleren wat hun gevraagd is.
              Het is aan BMW om de keuringscertificaat af te geven na plaatsing.
              2014 Porsche Boxster 981
              2015 BMW serie 2 Cab 220d

Comment

Het gaat hier wel om een oem onderdeel. Als ze voor oem onderdelen ook al een attest moeten hebben gaan ze dan ook moeilijk doen om performance remmen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                  Het gaat hier wel om een oem onderdeel. Als ze voor oem onderdelen ook al een attest moeten hebben gaan ze dan ook moeilijk doen om performance remmen.

Nee het gaat niet om een OEM maar om een accessoires dat hij achteraf gemonteerd heeft en hiervoor moeten ze NATUURLIJK een attest moeten kunnen voorleggen en moeten ze deze afgeven na montage
                  2014 Porsche Boxster 981

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
                    Nee het gaat niet om een OEM maar om een accessoires dat hij achteraf gemonteerd heeft en hiervoor moeten ze NATUURLIJK een attest moeten kunnen voorleggen en moeten ze deze afgeven na montage
                    Als je ze fabrieksaf met performance pakket besteld wat dan?

Comment

dan staat dat vermeld op de originele factuur, en kan de keuring niet afkeuren
                      accessoires worden meestal niet af-fabriek gemonteerd, wel door de dealer en op een aparte rekening, en dan moet toch wel een attest in de doos zitten ?
                      in elk geval kan de keuring niet alle bestaande modellen van uitlaat kennen, daarom vragen ze een attest

opletten dat deze zaak u niet verplicht vanaf nu elk jaar naar de keuring te gaan ipv om de twee jaar; normaliter geniet een wagen van de uitgestelde keuring enkel indien hij vlekkeloos de eerste beurt doorstaat
                      Last edited by guyugy; 06/02/2013, 17:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NA_T Bekijk Berichten
                        En juist daarom is de Belgische keuring één grote KLUCHT, waarbij een controle wordt uitgevoerd door onbekwame mensen op basis van hoe ze zich emotioneel voelen die dag.

Ze zouden beter het systeem uit NL invoeren hieromtrent..
                        Zie je, zo gaat dat wanneer de wet toegepast wordt. Dan ben je onbekwaam.

Alle uitlaat eisen staan in de Wegenverkeerswet. Artikel 5.2.11.

NA_T hier ben je zelf de klucht , want ook in Nederland past men de wet toe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                          Als je ze fabrieksaf met performance pakket besteld wat dan?
                          zie hier onder

dan staat dat vermeld op de originele factuur, en kan de keuring niet afkeuren
                          accessoires worden meestal niet af-fabriek gemonteerd, wel door de dealer en op een aparte rekening, en dan moet toch wel een attest in de doos zitten ?
                          in elk geval kan de keuring niet alle bestaande modellen van uitlaat kennen, daarom vragen ze een attest

opletten dat deze zaak u niet verplicht vanaf nu elk jaar naar de keuring te gaan ipv om de twee jaar; normaliter geniet een wagen van de uitgestelde keuring enkel indien hij vlekkeloos de eerste beurt doorstaat
                          +1

Als het AF fabriek op de wagen staat is alles zuiver OEM en is dat wagen zoals uit fabriek geleverd volledig gehomologeerd, ook alle opties en/of accessoires.

Al je iets achteraf monteert, zelf iets dat een optie of een accessoire kon zijn, is de wagen niet meer in zijn originele OEM staat.
                          En dus zullen deze stukken appart, en specifieke voor deze type wagen, moeten gehomologeerd worden om door de keuring te raken.
                          BMW heeft dit natuurlijk gedaan, anders kon het niet OEM zijn, maar ze MOETEN wel expliciet dat homologatie formulier leveren.

Met dat formulier is er normaal gezien geen een probleem.
                          2014 Porsche Boxster 981

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
                            zie hier onder

...
                            Met dat formulier is er normaal gezien geen een probleem.
                            tenzij de accesssoire eventueel niet zo "orgineel/OEM" is...

Comment

En wat met velgen en banden. Mijn wagen is in de winter geleverd met winterbanden op 17" velgen ipv 18" waarmee de wagen origineel geleverd wordt. Op mijn gelijkvormigheidsattest staan die wintervelgen met dito banden vermeld. Bij de aankoop heb ik echter ook geopteerd voor Performance velgen 269 18", maar deze zijn er pas na de winter opgekomen. De velgen waarmee de wagen normaal geleverd wordt zijn 264's.
                              Wat gaan ze dan zeggen als ik de volgende keer mijn wagen met Performance velgen presenteer ? Dit lijkt mij nu toch een beetje belachelijk en raakt nog kant nog wal. Welke wetgeving hebben wij hier eigenlijk.
                              Ik ken mensen die met geld in de hand hun wagen hebben laten passeren. Dit is absoluut niet mijn stijl, maar het gebeurt nog steeds, wees daar maar gerust van.
                              BMW M2 Coupé
                              Audi S5
                              Nobody is Perfect!

Comment

In het slechtste geval en als blijkt dat BMW in de fout is zal ik er wel voor zorgen dat de garage of de invoerder op eigen kosten een originele uitlaat terugplaatst. De oude heb ik niet meer, ze zullen dan maar moeten zorgen voor een nieuw exemplaar.
                                BMW M2 Coupé
                                Audi S5
                                Nobody is Perfect!

Comment

En wat met velgen en banden. Mijn wagen is in de winter geleverd met winterbanden op 17" velgen ipv 18" waarmee de wagen origineel geleverd wordt. Op mijn gelijkvormigheidsattest staan die wintervelgen met dito banden vermeld. Bij de aankoop heb ik echter ook geopteerd voor Performance velgen 269 18", maar deze zijn er pas na de winter opgekomen. De velgen waarmee de wagen normaal geleverd wordt zijn 264's.
                                  Wat gaan ze dan zeggen als ik de volgende keer mijn wagen met Performance velgen presenteer ? Dit lijkt mij nu toch een beetje belachelijk en raakt nog kant nog wal. Welke wetgeving hebben wij hier eigenlijk.
                                  Ik ken mensen die met geld in de hand hun wagen hebben laten passeren. Dit is absoluut niet mijn stijl, maar het gebeurt nog steeds, wees daar maar gerust van.
                                  Velg en bandenmaat die toegelaten zijn voor uw auto staan op uw COC, welk model velg speelt geen rol voor de keuring, al is dat een aftermarket BBS o.i.d., alleen uitkijken met ET waardes zodat uw spoorbreedte binnen toleranties blijft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door twintop Bekijk Berichten
                                    Velg en bandenmaat die toegelaten zijn voor uw auto staan op uw COC, welk model velg speelt geen rol voor de keuring, al is dat een aftermarket BBS o.i.d., alleen uitkijken met ET waardes zodat uw spoorbreedte binnen toleranties blijft.
                                    En ik vermoed dat de tolerantie binnen de 5 moet zijn?
                                    BMW M2 Coupé
                                    Audi S5
                                    Nobody is Perfect!

Comment

En ik vermoed dat de tolerantie binnen de 5 moet zijn?
                                      met niet-OEM velgen is het met een te keuren wagen aangewezen enkel materiaal te kopen die wel met de nodige papieren geleverd wordt, waarop de technische kenmerken duidelijk vermeld zijn
                                      zo heb je een poot om te staan als de keuring begint moeilijk te doen
                                      en mooi qua banden de gegevens van de gelijkvormiheidsattest respecteren, anders heb je ook prijs
                                      al bij al ook even kijken naar de koopjes bij je merk-dealer, zeker voor wagens die niet zo recent zijn: hij moet zijn stock ook af en toe vernieuwen... (dan wel op de jaargang van de banden letten.. ;-). )
                                      Een manier van OEM te kopen zonder zijn broek te scheuren !

Comment

pfffff ik ben al bang voor mijn keuring...

Ik heb indertijd mijn bmw-1 gekocht met m-packet, inclus de M-verlaging.

Dan heb ik na een jaartje er Eibach veren onder gezet. Volgens de garage die ze plaatsten zijn de OEM m-veren van BMW ook Eibachs, en dit zijn nu ook zwarte veren (zijn maar 15mm lager dan de OEM M-veren), dus zouden ze dat op de keuring niet zien / er niks van zeggen, en ze hebben me dan ook gezegd dat ik niet voor die extra geometrie-keuring moest gaan.

Als ik dit alles zo hoor, ben ik toch eens benieuwd.... binnen enkele wagen wordt 'em 4 jaar....

Comment

Working...
                                        X