Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW Performance uitlaat en keuring.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door febrero Bekijk Berichten
    En dan toch nog problemen. Mijn Performance uitlaat werd door mijn garage (BMW Van Boom) geplaatst, waarvan ik al 12 jaar veronderstel dat het een deftige garage is en het is ook zijzelf die de wagen hebben gepresenteerd op de keuring met het gekende gevolg.

Je had wel geen homologatie bewijs gekregen hé, dus was het niet hetzelfde, je was niet in orde met dat uitlaat.

Is het wel de gehomologeerd versie of de 'circuit' versie btw?
    2014 Porsche Boxster 981
    2015 BMW serie 2 Cab 220d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
      Ik zal mij heel weinig populair maken met het laten opmerken dat een sportuitlaat voortaan vrij weinig bijdraagt aan het vermogen van een wagen, het gaat eerder om een tuning van het geluid dan iets anders, zeker vergeleken met wat kan bekomen worden met het chippen

Ja en Nee...
      Wat bedoel je onder "sportuitlaat".
      Als je het over de eindstuk heb, ja dan scheelt het mestal 2% en nog, soms verlies je pk's (dat is meestal ook het geval met sportluchtfilters)

Maar als je een volledige lijn plaats (collectoren, midden en eind met overal sport kalalysatoren.. of bepaalde 'vergeten' te plaatsen) met daarbij een deftige luchtinlaat kan het gemakkelijk tot 10% meer gaan.

Ik heb het bewijs met mijn ex-Mx5. De wagen voor en na op de rollen gezet en 19pk gewonnen op die 160pk origineel
      Daarvoor had ik een CAI van Mazdaspeed, een inox collector zonder kata, een inox middenpijp en sport cata en een sport eindstuk van Sebring nodig...
      Zou ik de chips bijwerken met de nieuwe onderdeel zou ik nog 8 à 9pk gewonnen hebben maar dan ben ik gestopt
      De wagen passerde de keuring zonder probleem.
      (het zuiver chip bracht niets op een mx-5, dat is bewezen)

Het chippen van een atmosferisch blok brengt meestal niets op.. je moet daarvoor turbo's hebben.
      De beste halen gemiddeld tussen 10 en 15pk meer uit een blok van 300pk... (vb porsche 997 3.6 van 325 naar 335pk bij PPE)
      Last edited by blue8300; 08/02/2013, 11:05.
      2014 Porsche Boxster 981

Comment

ben wel verbaasd over die 19pk's...
        de sportlijn -weliswaar zonder collector- van mijn Saab T16 was maar goed voor 8pk's, maar die klonk als een V8, mijn buurvrouw beweerde dat ik haar glazen in haar kast deed beven ;-))
        het waar effekt (uitgenomen de forse klank) van een complete inox-sportversie met 4 in 1 op mijn Spit heb ik amper gevoeld
        uiteindelijk ben ik deze zware bass-klanken die zich ook binnen de wagen verspreiden beu, ik laat voortaan mijn uitlaten in hun standard-vorm
        maar ik wil natuurlijk niemand zijn pret bederven !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
          Je had wel geen homologatie bewijs gekregen hé, dus was het niet hetzelfde, je was niet in orde met dat uitlaat.

Is het wel de gehomologeerd versie of de 'circuit' versie btw?
          Het is deze : http://www.realoem.com/bmw/showparts...=18&fg=95&hl=2

Dus origineel BMW.
          Last edited by febrero; 08/02/2013, 12:43.
          BMW M2 Coupé
          Audi S5
          Nobody is Perfect!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
            ben wel verbaasd over die 19pk's...
            de sportlijn -weliswaar zonder collector- van mijn Saab T16 was maar goed voor 8pk's, maar die klonk als een V8, mijn buurvrouw beweerde dat ik haar glazen in haar kast deed beven ;-))
            het waar effekt (uitgenomen de forse klank) van een complete inox-sportversie met 4 in 1 op mijn Spit heb ik amper gevoeld
            uiteindelijk ben ik deze zware bass-klanken die zich ook binnen de wagen verspreiden beu, ik laat voortaan mijn uitlaten in hun standard-vorm
            maar ik wil natuurlijk niemand zijn pret bederven !

Het is juist de collector die het belangrijk stuk is van een andere uitlaat. (meestal zegt men 4-1 voor pk's boven, 4-2-1 voor meer koppel en wat pk's... maar da tis niet echt waar)
            Dat is het eerste "slot" of vernauwing die de gassen vertraagd, zeker met een Katalysator erop.
            Dat maakt het meest verschil zonder daarvoor véél meer lawaai te maken

Maar natuurlijk om meer 'gassen' door te laten moet er ook meer gas binnen, dus meer lucht, vandaar het belang van een GOEDE luchtinlaat (CAI meestal)

En ideaal gezien moet je dan ook de carburators of injectie tweaken om alles in goeie baan te leiden.

Op de Porsche ben ik ook van alles afgebleven, die is al krachtig genoeg voor alledaagse verkeer. En wil ik meer 'sound' dan doe ik de kleppen van mijn uitlaat open
            2014 Porsche Boxster 981

Comment

Op de Spit was de enige bedoeling het om de 3000km kapotspringen van de dichting tussen de collector en de uitlaatbuis te vermijden
              goede zet want deze uitlaat doet nu meer dan 30 jaar. ;-))
              Op de Saab was een verandering van de collector geen mogelijkheid, de turbo hing er aan; wel van een chip-kit voorhanden, goed voor 20pk's (ik spreek van 1988...) maar daar de voortrein al veel moeite had met 175pk's heb ik het maar zo gelaten

Comment

Vandaag een bericht gekregen van de dealer dat ik met mijn wagen moet binnenkomen om eens te zien welk nummer er op de uitlaat staat. Bij BMWBelux weet men blijkbaar niet wat hiermee aan te vangen. Van een geldig attest hebben ze daar blijkbaar nog niet gehoord. Mijn dealer is recent gestopt met zijn filiaal in Asse zodat mijn wagen hiervoor van Ninove naar Puurs moet. Als ik dat zelf moet doen is dus een half dagje uittrekken. Leuk is natuurlijk anders.
                Het plaatsen van onderdelen, zelfs van eigen merk, wordt dus fel onderschat. Pas bij de keuring komt de kat op de koord. Maar het ergste van al is dat BMWBeLux het hier totaal laat afweten. Hun originele Performance ondedelen zijn al niet van de goedkoopste, maar ze zijn bovendien nog ilegaal ook.
                En ik heb bovendien nog een straf aan mijn been doordat ik mijn wagen ipv na twee jaar wel het volgend jaar al zal mogen gaan presenteren. Had ik dat op voorhand geweten...
                Last edited by febrero; 13/02/2013, 12:53.
                BMW M2 Coupé
                Audi S5
                Nobody is Perfect!

Comment

Vandaag een telefoontje gekregen van Bornem dat het homologatie attest naar de garage is gestuurd. Aan de dame te horen heb ik niet zoveel vertrouwen, toen ze opmerkte dat ze hoopte dat het hiermee zou helpen. Rare reactie mijn gedacht. Na een telefoontje naar Van Boom hadden ze er ook geen al te groot gevoel bij en gingen toch eerst eens contact nemen met de keuring vooraleer er nog eens naartoe te gaan om dan te horen dat het document niet voldoet. En op mijn vraag aan de dame van BMW Belux wat ze van plan waren te doen als het niet lukte zei ze dat ze dan wel zouden zien. Alé, laat ons hopen dat het hierbij blijft.
                  Alleszins een goeie les : BMW Performance of niet = dikke sh*t.
                  Zoals eerder al gezegd (en sommige weigeren het nog steeds te geloven) de belgische keuring is idd voor niets goed.
                  Wagens die perfect in orde zijn worden afgekeurd en oude krellen die onderweg naar de keuring onderdelen verliezen zijn er direct door.
                  Mijn M spiegels (origineel) waren ook ooit afgekeurd, dat origineel E embleempje staat in het voetje en niet op het spiegelhuis zelf, allee stickerke met E embleempje erop geplakt (aangevraagd BMW Bornem) en was ineens wel goed.
                  Juist zelfde als met al die winterbanden, moet er een sticker op je voorruit dat je wagen "maar" max 190km/u mag..., raar bij mijn weten is het 120, maar enfin..

Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                  Ik zever alleen tegen vrienden: toen die regels pas in voegen kwamen was er nog geen tolerantie... Ik heb ook gehoord van ne maat dat er nu 2cm 'speling' op zit...
                  Ofwel hebben die klootzakken uit Heers mij toen flink genaaid...
                  In het begin (toen ze zelf maar amper wisten hoe heel die wetgeving werkte) hebben ze er idd heel veel goed gekloot, sommige 10tallen euro's, andere 100tallen euro's.
                  Ken er 1ne die toen net geen 300euro moest betalen voor z'n "tuningrapport", (officieel is het 5euro extra voor zo'n rapport, en zij telden toen 5euro per onderdeel + alles is tuning dan, bv chroom deurpinnekes 4x5euro, zo kom je wel aan 10tallen onderdelen...)

Comment

Dinsdag terug naar de keuring. Ben benieuwd. Op het eindstuk van de uitlaat staat een goedkeuringsnummer dat samen met een bijbehorende EC-type- goedkeuring zal voorgelegd worden.

Op de productinformatie van BMW staat nl. het volgende :

Aanwijzing
                    De BMW Performance geluiddempersystemenvoldoen aan de Europese norm als losse technischeeenheid volgens EWG/70/157.Een speciale registratie (TÜV e.d.) of een aanpassing
                    van de autopapieren is niet nodig

Het goedkeuringsnummer (e4*xxx ) is op heteindstuk van de demper aangebracht. Met ditnummer kunnen instanties zoals de politie detoelatingsdocumenten inzien.Indien gewenst kan de bijbehorende EC-typegoedkeuringvia ASAP met behulp van het onderdeelnummervan het geluiddempersysteemworden gedownload!
                    Bizar toch dat men dat typegoedkeuringsdocument dan niet onmiddellijk download en ter beschikking stelt van de klant.
                    Last edited by febrero; 20/02/2013, 13:34.
                    BMW M2 Coupé
                    Audi S5
                    Nobody is Perfect!

Comment

Dinsdag terug naar de keuring. Ben benieuwd. Op het eindstuk van de uitlaat staat een goedkeuringsnummer dat samen met een bijbehorende EC-type- goedkeuring zal voorgelegd worden.

Aanwijzing
                      De BMW Performance geluiddempersystemenvoldoen aan de Europese norm als losse technischeeenheid volgens EWG/70/157.Een speciale registratie (TÜV e.d.) of een aanpassing

Het goedkeuringsnummer (e4*xxx ) is op heteindstuk van de demper aangebracht. Met ditnummer kunnen instanties zoals de politie detoelatingsdocumenten inzien.Indien gewenst kan de bijbehorende EC-typegoedkeuringvia ASAP met behulp van het onderdeelnummervan het geluiddempersysteemworden gedownload!
                      Bizar toch dat men dat typegoedkeuringsdocument dan niet onmiddellijk download en ter beschikking stelt van de klant.
                      Ze mogen hier zeggen wat ze willen, maar als het E goedkeuringsnummer idd duidelijk zichtbaar (dus niet zoals bij vele op de bovenkant) staat, dan zijn het op de keuring (zoals bijna altijd) een bende zeveraars.
                      Ik geef mijn papieren (heb Remus uitlaat) altijd vanzelf af, laatste keer keek die persoon mij echt zo aan van "hey kerel, houd uwe rommel is bij".
                      Zelfde voorbeeld bij veerpootbrug, mee 3, ja 3!!! man komen aan trekken om toch maar zeker te zijn dat ze wel vastzit....

Comment

Aanwijzing

Een E-keuring is een aanduiding dat de uitlaat een europees keuring gekregen heeft, maar niet dat de wagen zelf gekeurd is met deze uitlaat.
                        Klein verschil in verwoording maar groot verschil in gevolg.

Neem het voorbeeld van veren, ze kunnen gekeurd worden op hun eigen, dat wil zeggen het produt zelf, maar daarvoor is de wagen niet automatisch gekeurd met deze veren.
                        De veren zelf antwoorden dus aan de Europese normen (materiaal, sterkte, produktie, enz) wat niet wil zeggen dat ze gekeurd worden voor een voertuig.
                        Men moet een keuring attest kunnen leveren van de veren op dat model van wagen, en dan pas kan je jouw wagen ermee laten keuren.

TUV is geen wettelijk keuring in Belgie, en als je weet hoe dat ze soms tewerk gaan bij de TUV is het ook wel normaal
                        Bij ons telt BENOR.

Maar in jouw geval denk ik wel dat dit een geldige EC goedkeuring per type en dus zou dit moeten gelden voor de wagen
                        Last edited by blue8300; 21/02/2013, 13:20.
                        2014 Porsche Boxster 981

Comment

Ik zal het vervolg van mijn verhaal hier nog eens overdoen :
                          De wagen is opnieuw gepresenteerd en weer waren er discussies omdat volgens de keurder nog steeds een nummer zou ontbreken. BMW zelf kon dit nummer niet meer leveren aangezien de Performance uitlaat (4 jaar oud) er één is waarvan de huidige versie een andere identificatie zou dragen.
                          Het ingeven van het onderdeelnummer via ASAP voor een bijkomende EC-type-goedkeuring gaf dus ook geen afdoend resultaat. Uiteindelijk is er dan toch een EC type-Approval Certificate gedownload dat eigenlijk voor België niet bestaat, maar daartegenover wel voor Nederland en daarmee is er naar de keuring gegaan. Er zijn tevens foto's genomen van de uitlaat op mijn wagen en samen met de productinformatie van BMW voorgelegd.
                          Niet voldoende dus, maar na lang palaberen is er toch een stempelje opgezet voor goedkeuring. Maar een keuring voor slechts 1 jaar. Ik verlies dus een keuringsvrij jaar maar BMW zal dit dan voor zijn rekening nemen.
                          Alles lijkt er dus op dat de keuring een immense muggezifterij en kl*terij is geworden. Een wagen die perfect onderhouden is volgens de normen van het merk wordt grondig onderworpen en met een zeer kritisch oog bekeken. Van TUV hebben ze nog niet gehoord. Maar vermoedelijk zal het hier ook gaan om een ventje dat zich wil gaan bewijzen. En dit alles is natuurlijk ook niet gratis. Telkenmale je moet terugkeren wordt er weer betaald. Een echte schande dus. Maar uit goeie bron verneem is dat er wel nog steeds omkopingen plaats vinden van mensen uit de keuring onder vorm van traktaten, etentjes, steekpenningen... Die daar niet aan meedoet (garages, handelaren) moet er maar de gevolgen van dragen. Jawel heren, dit bestaat nog steeds ...
                          Conclusie : indien je zinnens bent een wagen langer te houden dan 4 jaar, vermijd ten zeerste van ombouwingen te laten doen, ook al gaan die uit van het merk zelf. Je brengt jezelf hiermee in de miserie. De dealer geeft hier wel toe dat het zou kunnen dat er in het pakket van de uitlaat bij de plaatsing misschien wel een document zat dat toen over het hoofd is gezien. Daarvoor nemen zij wel de verantwoordelijkheid.
                          En tot slot, het gaat hier om Station nr 50, Hoeikensstr 1b Industriezone Z1 Noord te Willebroek.
                          BMW M2 Coupé
                          Audi S5
                          Nobody is Perfect!

Comment

Misschien keuren ze u af zodat je weer met dat fantastisch 6cilinder geluid langskomt en hun dag weer goed is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                              Misschien keuren ze u af zodat je weer met dat fantastisch 6cilinder geluid langskomt en hun dag weer goed is.
                              Zou kunnen, maar misschien was het de pipo keurder die met een jaloers oog zijn ding(werk) deed.
                              BMW M2 Coupé
                              Audi S5
                              Nobody is Perfect!

Comment

Wie overduidelijk hier in de fout is gegaan is je BMW-dealer, die er niet in slaagt om je wagen die ze zelf uitgerust hebben conform de geldende wetgeving te laten bevestigen
                                ik zou ze een aangetekende aanmaning laten geworden om de zaak binnen de 14 dagen in orde te brengen, en dat is op eigen kracht de wagen te laten keuren voor twee jaren
                                Hoe ze dat doen is je probleem niet, ze moeten maar zonodig een originele uitlaat monteren om de wagen te laten keuren, en je uitlaat nadien terugzetten
                                dan ga je de volgende keer opnieuw de wagen via de garage keuren, ze moeten maar op hun blaren zitten

Comment

Working...
                                X