Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen kopen, hoeveel voorschot?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

En als consument heb ik er geen zin in dat het risico voor een aanzienlijk deel naar mij wordt toegeschoven. Dan bestel ik wel ergens anders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
      Tweedehands werk ik ook meestal met voorschot, omdat op het moment van verkopen de auto nog niet helemaal in orde is (keuring, nog extra onderhoud, etc.).
      Vaak moet de koper ook nog het geld regelen met de bank. Als natuurlijk iemand het hele aankoopbedrag direct wil betalen, mag dat altijd !
      Voorschot is ook vaak een manier om te zeggen ik heb het alvast gereserveerd maar betaal pas later het volledige bedrag.
      Iets vastleggen zonder één cent vind ik vaak veel te riskant in deze tijden. Dat raad ik trouwens iedereen af.
      Correct
      EN net daarom is et niet nodig als je een verkoop(scontract) tekent voor een nieuwe wagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
        Correct
        EN net daarom is et niet nodig als je een verkoop(scontract) tekent voor een nieuwe wagen.
        Bij elke verkoop/aankoop van een tweedehandswagen maak ik een contract op, voorbeelden van verkoopsovereenkomst vind je op de bekende autoverkoopsites.
        Wat er zeker moet opstaan: verkoopprijs (eventueel hoeveel het voorschot bedroeg), identiteit koper/verkoper (nr. identiteitskaart), chassisnr. voertuig, boorddocumenten/sleutels aanwezig, etc...
        Soit nu terug ontopic .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
          Correct
          Dat wou ik er nog aan toevoegen, je tekent niet voor niets een verkoopscontract. Hiermee heeft de verkoper zich voldoende ingedekt, tenzij ze zelf in een financieel ongezonde situatie zitten.
          Mochten ze deze redenering niet volgen dan heeft geen enkel contract nog juridische waarde. Wat als dit bedrijf failliet gaat terwijl je een auto in bestelling hebt? bye bye voorschot, en naar je auto kun je ook fluiten.

Comment

Nog maar 1x nen nieuwe gekocht en voorschot was €230 op auto van 23000

Comment

Ik zou ook op een ander gaan maar wel een bevestiging van de kosteloze annulering vragen.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Die zagen mij ook niet meer terug.

Op m'n A6 (36k) werd mij gevraagd om een voorschot te betalen van 500 Euro. Heb ik uit principe geweigerd. Verkoper is even gaan praten met financieel directeur, was geen probleem...
                Als mij iets overkomt, krijgen ze hun wagen wel aan een ander verkocht. Als hen iets overkomt, kan ik fluiten naar m'n voorschot.

Comment

Bij een nieuwe wagen heb ik ook nog nooit een voorschot moeten betalen.

Een voorschot betalen is altijd een risico indien de garage ondertussen failliet gaat (zal in dit geval nu wel niet zijn).

Ik zou het wel begrijpen indien ik iets zou bestellen dat zodanig geconfigureerd is dat het voor de verkoper heel moeilijk zal zijn om aan de normale verkoopprijs aan iemand anders te verkopen. (zie maar dat "geval" met die A5 met roos interieur hier op het forum)
                  Je zegt zelf dat het een weinig voorkomende wagen is, in dat geval zou ik het kunnen begrijpen.
                  Audi A5 2.7TDI Multitronic

Comment

als ik zie hoe weinig voorschotten hier betaald worden had ik ook beter geweigerd :/

wellicht dacht die verkoper dat ik onvermogend was ofzo...

alhoewel de 10% regel wel vermeld staat in het verkoopscontract dus ga ik ervan uit dat iedereen dit moet betalen.
                    2013- Volvo V60 D3 R-Design
                    2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
                      Dat wou ik er nog aan toevoegen, je tekent niet voor niets een verkoopscontract. Hiermee heeft de verkoper zich voldoende ingedekt, tenzij ze zelf in een financieel ongezonde situatie zitten.
                      Mochten ze deze redenering niet volgen dan heeft geen enkel contract nog juridische waarde. Wat als dit bedrijf failliet gaat terwijl je een auto in bestelling hebt? bye bye voorschot, en naar je auto kun je ook fluiten.
                      En wat als de klant failliet gaat en de wagen niet meer moet hebben? Dan staat de garage daar met een stockwagen waar ze serieus hun broek kunnen aan scheuren. Wij vragen 10% tweedehands en ook nieuw, een klant die dat niet wil betalen is voor ons ook een klant die te hard twijfelt en zijn staart nog kan intrekken en ons met een hoop miserie achterlaten... Een verkoop afdwingen voor het gerecht kost ook geld en zonder voorschot is de stap van annulatie veel sneller gezet. Voor niet iedereen is een handtekening een woord, kijk maar eens naar De Rechtbank op VT4 waar ze vorige week 3 mensen voor het gerecht moesten dagen omdat ze nota bene hun fitnessabonnement van 1 jaar niet betaalden zonder reden. Wat zouden zo'n pipo's dan doen met een wagen die ze bestellen en geen voorschot op betalen?

Men spreekt hier van vertrouwen en men moet de klant maar vertrouwen, maar vertrouwen werkt wederzijds.

Dit gezegd zijnde, 7500 op een bedrag van 30000 zouden we nooit vragen, 10% is meer dan genoeg.
                      Last edited by Streamline; 29/01/2013, 19:28.
                      sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

[QUOTE=Eklund;5041430]Dus ik wil een sportieve, weinig voorkomende wagen kopen bij een dealer waar ik gen klant ben. We hebben een prijs afgesproken en alle andere details zijn vrij duidelijk. Het is een merkengarage uit het officiele dealernet... Ik krijg deze mail van hun hoofd verkoop ivm het te betalen voorschot:
                        -------------------------------------
                        Goededag,
                        €7.500 is inderdaad een hoop geld, maar wij gaan geen Auto bestellen van een prijs +- €30.000-35.000 met maar €1500,- aanbetaling.
                        Wij hebben vier vestigingen en bestaan al meer dan 40 jaar. €5000,- is de minimale aanbetaling, anders zullen wij de transactie niet doen Sorry.
                        U moet voor ons ook begrijpen dat we niet iedere dag een ************ verkopen en dat gewoon moeilijke handel is zoals wij dat zeggen.

Nog NOOIT een voorschot betaald. (ben ik principieel tegen)
                        Heeft de indruk dat de verkoper u niet vertrouwd, en zonder wederzijds vertrouwen kun je geen zaken doen. (is mijn mening hé)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                          En wat als de klant failliet gaat en de wagen niet meer moet hebben? Dan staat de garage daar met een stockwagen waar ze serieus hun broek kunnen aan scheuren. Wij vragen 10% tweedehands en ook nieuw, een klant die dat niet wil betalen is voor ons ook een klant die te hard twijfelt en zijn staart nog kan intrekken en ons met een hoop miserie achterlaten... Een verkoop afdwingen voor het gerecht kost ook geld en zonder voorschot is de stap van annulatie veel sneller gezet. Voor niet iedereen is een handtekening een woord, kijk maar eens naar De Rechtbank op VT4 waar ze vorige week 3 mensen voor het gerecht moesten dagen omdat ze nota bene hun fitnessabonnement van 1 jaar niet betaalden zonder reden. Wat zouden zo'n pipo's dan doen met een wagen die ze bestellen en geen voorschot op betalen?

Men spreekt hier van vertrouwen en men moet de klant maar vertrouwen, maar vertrouwen werkt wederzijds.

Dit gezegd zijnde, 7500 op een bedrag van 30000 zouden we nooit vragen, 10% is meer dan genoeg.
                          Toevallig heb ik die aflevering van "De rechtbank" ook gezien op Vier. Zover ik weet hebben die mensen allemaal aan het kortste eind getrokken, met uitzondering van die vrouw die een medisch attest kon voorleggen. Hiermee is mijn punt dus ook bewezen dat een verkoopsovereenkomst bindend is. Het gaat om een sportieve auto van zo'n 30.000 euro, dus ik vermoed dat we in het genre van de Ford Focus ST zitten. Een voorschot van 7500 euro (25%!!!) is absoluut onaanvaardbaar en valt naar mijn mening nooit goed te praten. Ik kan begrijpen dat sommige dealers een beetje zekerheid zoeken bij nieuwe klanten, maar mocht de klant uiteindelijk de wagen niet kunnen betalen door faillissement, geloof ik nooit dat de dealer een wagen als een focus ST niet meer kan verkopen. Tenzij de klant een roze interieur wilt.

Ik blijf erbij, ik zou een andere dealer zoeken die zonder voorschot wilt bestellen (als ik de reacties hier zo lees is dat niet meer dan normaal). Of op zijn minst een normaal voorstel geeft. Desnoods met iets minder korting.
                          Last edited by ; 29/01/2013, 20:18.

Comment

Akkoord maar de miserie blijft dan voor de dealer / verkoper. Tegen dat je zaak voorkomt is er al veel aan voorafgegaan, en als mensen een voorschot dreigen te verliezen zijn ze voorzichtiger... Ik geef je gelijk wat die 25% betreft, dat is erover.
                            sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Indien je inderdaad iets niet alledaags gaat bestellen en je onbekend bent bij de dealer kan ik hem toch ook wel volgen...

Is het Beerens niet die die Audi cabrio met roze zetels aan zijn been heeft ?

Comment

Niet alledaags, maar wel een configuratie die voor dat model zeer verkoopbaar zou zijn imo. Geen roze zeteltoestanden nee ...

Voorschot wil ik gerust betalen, maar 10 % vind ik meer gepast ja...

Comment

in november ook niets voorschot betaald op de Zafira, gewoon bankcheque gegeven bij afhaling in de garage!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
                                    in november ook niets voorschot betaald op de Zafira, gewoon bankcheque gegeven bij afhaling in de garage!
                                    Hier het zelfde,zal ook wat afhangen van vertrouwen zeker .
                                    Wij zijn ook al even klant ginder,ik met mijn eerste wagen, en dan nu ginder voor het eerst een nieuwe daar gekocht.
                                    En mijn pa ook met zijn zafira en dan nu met zijn nieuwe die hij daar kocht eveneens.

Comment

Ik heb voor geen enkele nieuwe auto een voorschot betaald (laatste bestelling is recent gebeurt).
                                      Ze kunnen dat vragen maar tevens niet verplichten en een handtekening is toch rechtsgeldig
                                      dus ze krijgen altijd hun geld.

Comment

Denk toch dat het met doorverkoopmogelijkheid van model te maken heeft.

als je roze zetels besteld of een heel specifieke configuratie die ze niet zomaar zouden kwijtraken bij annulatie...

ook catalogusprijs speelt grote rol denk ik, alsook huidig financieel klimaat

Ik heb vroeger nooit voorschotten aan mijn klanten gevraagd, na enkele fratsen kan het spijtig genoeg nu niet anders meer...
                                        IRIDIUM
                                        Mercedes W123 - W124 - T203 - W211 - V221 - R231 - S214

Groeipunt
                                        Helderzienden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ICT Design Bekijk Berichten
                                          Denk toch dat het met doorverkoopmogelijkheid van model te maken heeft.

als je roze zetels besteld of een heel specifieke configuratie die ze niet zomaar zouden kwijtraken bij annulatie...

ook catalogusprijs speelt grote rol denk ik, alsook huidig financieel klimaat

Ik heb vroeger nooit voorschotten aan mijn klanten gevraagd, na enkele fratsen kan het spijtig genoeg nu niet anders meer...
                                          Bij en exclusief merk,met speciale wensen als ongebruikelijke kleur vd bekleding kan het het wel begrijpen.
                                          Catalogus prijs,bij een *normaal merk * (bedoel dus geen porsche,ferrari,lambo,aston,oid) zou dat geen invloed mogen hebben.

Comment

Working...
                                          X