Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Turbo laten uitdraaien/afkoelen, hoe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door landroverboy Bekijk Berichten
    interessant topic maar ik lees hier weinig technisch onderbouwde reacties.

    Enkele bedenkingen:

    1) Je moet je motor ééns afleggen dus de rpm van je turbo gaat sowieso ééns drastisch dalen.
    2) Een turbo is gevoed door uitlaatgassen en comprimeerd op zijn beurt inlaat lucht. Wanneer je geen gas geeft valt de turbo altijd snel neer in rpm. Het maakt voor de turbo niks uit of je de laatste 5 minuten gans planché hebt gegeven of gereden hebt op ralenti. Het enig dat telt volgens mij is aan welk toerental je de motor afzet. Waarom spreekt men anders over een turbo gat? Het enig wat de turbo zijn draaisnelheid bepaalt is de druk die er de laatste 2 à 3 seconden is geweest door de uitlaatgassen.
    3) Motortemperatuur; met de beste wil van de wereld maar ik kan mijn motortemperatuur niet boven een bepaalde waarde krijgen op de openbare weg zonder mij in het illegale te begeven, en ook niet onder een bepaalde waarde.Mjn motortemp blijft constant. Dus de olie die ook door turbo loopt blijf even warm, of ik nu hard of zacht rij. Het koelsysteem houdt het spel cte denk ik. Voor circuit gebruik zal dit wrs anders liggen. Bij volgas wanneer er bij een bepaald motor-rpm de turbo druk of RPM van een turbo max is, zal de lokale temperatuur van de turbo wel hoger zijn . Maar die extra warmte is denk ik binnen de minuut sowieso afgevoerd door olie. Het zal mss beter zijn om de laatse minuten rustiger te rijden zodat de afkoelsnelheid van de turbo niet te groot is, maar om je motor nu speciaal te laten nadraaien na normaal gebruik. Daar zie ik het nut niet van in.. . Kan er iemand een verklaring geven waarvan hij zeker is?
    simpel. als je net goed doorgereden hebt staat uw turbo zelf enorm heet, in sommige filmpjes van turbomotoren kun je zelfs zien dat de turbo roodgloeiend staat. als de turbo nog te warm staat als je de motor aflegt wordt de olie binnen in de turbo zo heet doordat de turbo zelf nog zo heet is, dat de olie begint te klonteren en "bakt". dit heeft tot gevolg dat uw olieleidingen verstopt kunnen raken hierdoor. uitlaatgassen kunnen rond de 600°C hebben en een turbo draait tot 50.000 toeren!

    Comment


    • #42
      Volledig juist, u wint een prijs Ze "willen" t niet begrijpen omdat ze "nog" geen problemen kenden. Bij de vroegere Toyota's was er een sticker die zij dat je 30 sec stationair moest draaien eer je de auto stillegde http://wiki.answers.com/Q/Does_a_tur...ol_down_period http://carphotos.cardomain.com/ride_...0040_large.jpg
      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
        simpel. als je net goed doorgereden hebt staat uw turbo zelf enorm heet, in sommige filmpjes van turbomotoren kun je zelfs zien dat de turbo roodgloeiend staat. als de turbo nog te warm staat als je de motor aflegt wordt de olie binnen in de turbo zo heet doordat de turbo zelf nog zo heet is, dat de olie begint te klonteren en "bakt". dit heeft tot gevolg dat uw olieleidingen verstopt kunnen raken hierdoor. uitlaatgassen kunnen rond de 600°C hebben en een turbo draait tot 50.000 toeren!
        Miljaar, ik was me er niet van bewust dat een turbo zo warm kon worden! Na een "sportieve" rit lijkt me het dan ook het veiligste om even na te draaien.
        En in het algemeen de laatste minuten geen volgas meer geven met de wagen.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
          De motor blijft draaien als hij nog niet op temperatuur is staat in velen hun boekje maar die temperatuur is volgens mij geen 85°en zal niet de enige parameter zijn.
          Van veel mensen hier op het forum al gehoord, ze rijden uit de garage en stoppen om ze dicht te doen en hij valt al stil.
          Ik denk niet dat er op een RS - M -R -WRX enzo een start/stop knop staat
          Klopt. Zo is het bij Mini dus vermoed ook BMW. Motor moet zéker niet op bedrijfstemperatuur zijn voordat het systeem in werking treedt maar het moet wel een zekere temperatuur hebben.
          Ik heb wel vertrouwen in de ingenieurs bij BMW en vermoed aldus wel dat daarover grondig nagedacht is.

          Mercedes AMG gebruikt wel de start-stop-functie.
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

          Comment


          • #45
            Het belangrijkste is de laatste kilometers kalm rijden, zo komt de turbo terug op een normale gebruikstemperatuur. Wanneer ik thuis kom gaat het bv ook als volgt, oprit oprijden, poort laten open gaan en stationair binnen rijden, dan heeft motor al lang genoeg gedraaid.

            Het fenomeen wat op eerste pagina hier aangehaald wwerd over nablazen, dat zijn de ventilatoren die tot ong 15min kunnen nadraaien wanneer net een regeneratie van DPF bezig is wanneer motor stilgelegd wordt. Wel nodig als de boel tot 600 a 700 graden gestookt wordt en dan plots geen koeling meer zou krijgen.

            Comment


            • #46
              Laten nadraaien doe ik ook als er eens goed is mee doorgereden, na 225000km nog altijd geen problemen met de turbo. Mijn vader deed dit niet en heeft ook een zware voet. Resultaat : 105000km en turbo kapot.

              Comment


              • #47
                Zo die's kapot
                BMW vs Benz, benz wint altijd

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                  Bij de vroegere Toyota's was er een sticker die zij dat je 30 sec stationair moest draaien eer je de auto stillegde
                  Idd, in de mijne hangt zo een stickerke, ik denk dat er op staat 20 a 40 seconden
                  na rijden op snelweg/trekken van aanhangwagen

                  En warm kunnen ze idd worden

                  Comment


                  • #49
                    Zoals velen gezegd hebben, is de laatste kilometers rustig zijn de beter optie. Als ik echt door gereden hebt tot waar ik stop, motorkap open en zo laten draaien. Je hebt immers geen koeling door rijwind in het motorcompartiment.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bouncing Bullet Bekijk Berichten
                      Zoals velen gezegd hebben, is de laatste kilometers rustig zijn de beter optie. Als ik echt door gereden hebt tot waar ik stop, motorkap open en zo laten draaien. Je hebt immers geen koeling door rijwind in het motorcompartiment.
                      er is een reden dat er een ventilator op uw radiator zit he, als uw motorkap openstaat ga je wqaarschijnlijk zelfs minder airflow hebben dan met de kap toe

                      Comment


                      • #51
                        Hoe zit dat bij een start/stopsysteem bij bluemotions?

                        Is daar een automatische beveiliging ingebouwd?

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bouncing Bullet Bekijk Berichten
                          Zoals velen gezegd hebben, is de laatste kilometers rustig zijn de beter optie. Als ik echt door gereden hebt tot waar ik stop, motorkap open en zo laten draaien. Je hebt immers geen koeling door rijwind in het motorcompartiment.
                          +1
                          180.000 km probleemloos zo gereden met een benzine Saab turbo , ik deed wel mijn motorkap niet open ;-)

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC Bekijk Berichten
                            Da's Mercedes, verheven boven de rest
                            Nee efkes serieus. Alle hedendaagse diesels (en ook de meeste van 10j terug) hebben een turbo. Zouden anders namelijk niet vooruit te branden zijn.
                            Beste is als je thuis komt +- 30 sec laten nadraaien (is ons toch zo geleerd op school).
                            Jaja, dat mijn Sprinters een Turbo hebben weet ik wel hoor.
                            't Is maar dat ik ondertussen met mijn 1e en 2e sprinter samen zo'n 530.000km gereden heb, daar eigenlijk nooit naar kijk (cool down, nadraaien etc) en daar nog niets van ondervonden heb. Nochtans wordt die motor en turbo meer belast dan bij de doorsnee wagen. Als je met 160pk 3.500kg (eigenlijk zelfs nog nietske meer, zit rond de 3.540kg) moet voortbewegen geef je wel al dikwijls eens serieus gas...
                            Als ik evenveel gas zou geven met een hedendaagse doorsnee Turbodiesel zou ik wss al levenslang rijverbod hebben .

                            Het is natuurlijk wel een feit dat ik in een dorp woon en dus feitelijk de laatste kilometer toch rustig rij, beetje opletten in de bebouwde kom enzo.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                              En dat mijn auto soms 5 minuten nablaast na het afleggen van de motor, heeft dat hier ook iets mee te maken?
                              Nope. Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, niks anders.

                              Ik laat de Evo altijd een beetje draaien, gewoon een kwestie dat de boel wat stabiliseert en dat er wat verse olie in de turbo komt. Maar veel exacte wetenschap zit hier niet achter, vrees ik.

                              Beste is nog steeds de laatste kilometers wat rustig te rijden. Zo kunnen de remmen en co ook wat afkoelen.
                              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door trx78 Bekijk Berichten
                                Jaja, dat mijn Sprinters een Turbo hebben weet ik wel hoor.
                                't Is maar dat ik ondertussen met mijn 1e en 2e sprinter samen zo'n 530.000km gereden heb, daar eigenlijk nooit naar kijk (cool down, nadraaien etc) en daar nog niets van ondervonden heb. Nochtans wordt die motor en turbo meer belast dan bij de doorsnee wagen. Als je met 160pk 3.500kg (eigenlijk zelfs nog nietske meer, zit rond de 3.540kg) moet voortbewegen geef je wel al dikwijls eens serieus gas...
                                Als ik evenveel gas zou geven met een hedendaagse doorsnee Turbodiesel zou ik wss al levenslang rijverbod hebben .
                                Bij onze sprinter (209CDI) word er ook serieus doorgeduwd :p word niet gespaard... Gas geven , da's een beetje zoals bij de mijne... Veel gas geven en niet vooruit gaan

                                Comment


                                • #56
                                  Beste manier om uw turbo te koelen: naar hier verhuizen


                                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                  Comment


                                  • #57
                                    En ik dacht al dat het hier in Polen koud was
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                      En ik dacht al dat het hier in Polen koud was
                                      Polen ? Dat zijn de Tropen als ge hier woont !
                                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                        Polen ? Dat zijn de Tropen als ge hier woont !
                                        Blijkbaar Toch wordt hier een pak sneeuw voorspeld de volgende dagen
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                          Blijkbaar Toch wordt hier een pak sneeuw voorspeld de volgende dagen
                                          Als het hier sneeuwt, dan zijn ze blij want dan is het nooit kouder dan -20°C

                                          Woondegij in Polen of in Hasselt?
                                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                          Comment

                                          Working...
                                          X