Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Turbo laten uitdraaien/afkoelen, hoe?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
    Ben je daar zeker van dat het de motor is die draait of is het niet enkel de "blazer" ????????

Heb dit ook al meermaals gehoord (niet bij mij) maar dat was altijd 1 of ander blazerke ipv de motor..

(maar zou kunnen hoor , is het eerste wat ik hierover lees )
    dit is een turbotimer, wordt vooral geplaatst op japanse benzine turbo wagens. heb zelf ook eentje steken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
      Ben je daar zeker van dat het de motor is die draait of is het niet enkel de "blazer" ????????

Heb dit ook al meermaals gehoord (niet bij mij) maar dat was altijd 1 of ander blazerke ipv de motor..

(maar zou kunnen hoor , is het eerste wat ik hierover lees )
      is absoluut de motor, was zo verbaasd dat ik het aan de eigenaar vroeg hoe dat kwam, is een systeem dat de motor laat nadraaien voor de turbo goed te houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
        dit is een turbotimer, wordt vooral geplaatst op japanse benzine turbo wagens. heb zelf ook eentje steken.
        azo, nu weet ik ook de naam van het beestje. kunde dat ook op diesel turbo installeren?

Comment

waarschijnlijk wel, dat wordt gewoon geplaatst tussen een paar draden van het contactslot. voor veel japanse wagens bestaat dat gewoon met een fiche dat je dat daar gewoon moet tussen pluggen. het enige dat ik nog moest doen dan was een draad naar de massa en een draad naar de handrem, als de sleutel uit het contact is en de timer is aan het aftellen, valt de wagen stil als je de handrem naar beneden doet. ik heb eentje van HKS, de type 0

Comment

op hoeveel seconden staat die van u?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
              op hoeveel seconden staat die van u?
              hangt ervan af, zitten 2 timers in. als ik ehct niet ver gereden heb en mijn olie nog niet volledig op temperatuur is leg ik die af, dan bij een gewone rit 1 minuut, en na goed doorrijden op 3 minuten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trx78 Bekijk Berichten
                Is dat voor alle (diesel)motoren ?
                Heb met mijn vorige sprinter 350.000km gereden en daar nooit naar gekeken, parkeren voor mijn deur en motor af, punt...
                Da's Mercedes, verheven boven de rest
                Nee efkes serieus. Alle hedendaagse diesels (en ook de meeste van 10j terug) hebben een turbo. Zouden anders namelijk niet vooruit te branden zijn.
                Beste is als je thuis komt +- 30 sec laten nadraaien (is ons toch zo geleerd op school).

Comment

Nog nooit gedaan met geen enkele van mijn auto's en kijk....nooit miserie gekend met kapotte turbo's...
                  2008 Mercedes Viano
                  2012 Citroen DS3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                    Kunnen de de turbo's niet elektrisch nagekoeld worden na het stilleggen van de motor.
                    Ik weet wel niet welke modellen hiermee uitgerust zijn. (heb het ergens gelezen)
                    probleem is niet zozeer de koeling na het stilleggen maar wel dat er geen oliedruk meer in de turbo zit.

Comment

Laten nadraaien is wat overbodig.
                      Gewoon de laatste 3 straten de turbo niet meer aanspreken, meer als voldoende..

Comment

Ik probeer van de laatste kilometers gewoon op het gemakske te rijden. En als dat niet lukt heb ik ook een turbo-timer steken, laat die dan een minuutje of 3 draaien.

Comment

Als ik thuis kom, rij ik de laatste straten rustig (bebouwde kom), dan wachten tot men poort open is, rustig binnen en dan leg ik de auto stil.
                          Bij een ruststop op de snelweg laat ik de auto wel altijd 1 a 2 minuten nadraaien.

na 175.000km nog geen probleem met mijn benzine turbo.

Comment

Dat is gewoon de koelventilator die door een temperatuursensor gestuurd is, bij het stoppen en stilleggen van de wagen is er geen spontane luchtkoeling meer en als de temperatuur op een kritiek punt is dan komt die koelventilator gewoon terug in werking. Vroeger waren de koelventilatoren direct op de waterpomp gemonteerd en draaiden altijd mee aan de snelheid van de poelie van de waterpomp of anders met een viscokoppeling die de ventilator bij lage temperatuur liet stilstaan en die bij hogere temperatuur begon te "pakken" en dan de ventilator liet draaien maar nog altijd via de poelie op de waterpomp, dus zolang de motor draaide was er wat koeling maar tegenwoordig om de motoren zo zuinig mogelijk te maken bestaat dat niet meer, dat "vreet" teveel energie en verhoogt aldus het co2 uitstootgehalte, daarom nu allemaal elektrische ventilatoren met dit tot gevolg.

Had de tweede blz van dit topic nog niet gelezen, waarin men spreekt van turbotimers enz.. ik had het over de gewone dubbele ventilatoren achter de radiators waarin zich het koelwater, de intercooler en de oliekoeler van de autobox bevindt.
                            Last edited by ; 01/12/2012, 15:19.

Comment

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit gegeven echt zo kritisch is. Indien wel, wat dan te zeggen van de start-stop systemen die de turbo's ook telkens weer opnieuw zonder oliedruk & koeling zetten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                                Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit gegeven echt zo kritisch is. Indien wel, wat dan te zeggen van de start-stop systemen die de turbo's ook telkens weer opnieuw zonder oliedruk & koeling zetten?
                                Ik laat hem ook al heel mijn leven na draaien maar daar zeg je zoiets. +1
                                Iemand een uitleg?
                                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

dat is de voornaamste reden dat ik helemaal geen auto wil met zo'n systeeem!

Comment

interessant topic maar ik lees hier weinig technisch onderbouwde reacties.

Enkele bedenkingen:

1) Je moet je motor ééns afleggen dus de rpm van je turbo gaat sowieso ééns drastisch dalen.
                                    2) Een turbo is gevoed door uitlaatgassen en comprimeerd op zijn beurt inlaat lucht. Wanneer je geen gas geeft valt de turbo altijd snel neer in rpm. Het maakt voor de turbo niks uit of je de laatste 5 minuten gans planché hebt gegeven of gereden hebt op ralenti. Het enig dat telt volgens mij is aan welk toerental je de motor afzet. Waarom spreekt men anders over een turbo gat? Het enig wat de turbo zijn draaisnelheid bepaalt is de druk die er de laatste 2 à 3 seconden is geweest door de uitlaatgassen.
                                    3) Motortemperatuur; met de beste wil van de wereld maar ik kan mijn motortemperatuur niet boven een bepaalde waarde krijgen op de openbare weg zonder mij in het illegale te begeven, en ook niet onder een bepaalde waarde.Mjn motortemp blijft constant. Dus de olie die ook door turbo loopt blijf even warm, of ik nu hard of zacht rij. Het koelsysteem houdt het spel cte denk ik. Voor circuit gebruik zal dit wrs anders liggen. Bij volgas wanneer er bij een bepaald motor-rpm de turbo druk of RPM van een turbo max is, zal de lokale temperatuur van de turbo wel hoger zijn . Maar die extra warmte is denk ik binnen de minuut sowieso afgevoerd door olie. Het zal mss beter zijn om de laatse minuten rustiger te rijden zodat de afkoelsnelheid van de turbo niet te groot is, maar om je motor nu speciaal te laten nadraaien na normaal gebruik. Daar zie ik het nut niet van in.. . Kan er iemand een verklaring geven waarvan hij zeker is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                      Ik laat hem ook al heel mijn leven na draaien maar daar zeg je zoiets. +1
                                      Iemand een uitleg?
                                      Ofwel is de temperatuur van de turbo één van de parameters waar start/stop rekening mee houdt bij het al dan niet in werking treden. (Wat ik betwijfel)

Ofwel is het nadraaien onnodig omdat je een gewone turbodieselmotorturbo (in tegenstelling tot de genoemde (getunede) Impreza STI of pakweg een vliegtuigmotor) helemaal zo heet niet krijgt vlakvoor in de file of op de oprit terecht te komen.
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door landroverboy Bekijk Berichten
                                        interessant topic maar ik lees hier weinig technisch onderbouwde reacties.

Enkele bedenkingen:

1) Je moet je motor ééns afleggen dus de rpm van je turbo gaat sowieso ééns drastisch dalen.
                                        2) Een turbo is gevoed door uitlaatgassen en comprimeerd op zijn beurt inlaat lucht. Wanneer je geen gas geeft valt de turbo altijd snel neer in rpm. Het maakt voor de turbo niks uit of je de laatste 5 minuten gans planché hebt gegeven of gereden hebt op ralenti. Het enig dat telt volgens mij is aan welk toerental je de motor afzet. Waarom spreekt men anders over een turbo gat? Het enig wat de turbo zijn draaisnelheid bepaalt is de druk die er de laatste 2 à 3 seconden is geweest door de uitlaatgassen.
                                        3) Motortemperatuur; met de beste wil van de wereld maar ik kan mijn motortemperatuur niet boven een bepaalde waarde krijgen op de openbare weg zonder mij in het illegale te begeven, en ook niet onder een bepaalde waarde.Mjn motortemp blijft constant. Dus de olie die ook door turbo loopt blijf even warm, of ik nu hard of zacht rij. Het koelsysteem houdt het spel cte denk ik. Voor circuit gebruik zal dit wrs anders liggen. Bij volgas wanneer er bij een bepaald motor-rpm de turbo druk of RPM van een turbo max is, zal de lokale temperatuur van de turbo wel hoger zijn . Maar die extra warmte is denk ik binnen de minuut sowieso afgevoerd door olie. Het zal mss beter zijn om de laatse minuten rustiger te rijden zodat de afkoelsnelheid van de turbo niet te groot is, maar om je motor nu speciaal te laten nadraaien na normaal gebruik. Daar zie ik het nut niet van in.. . Kan er iemand een verklaring geven waarvan hij zeker is?
                                        Bij een gewone rit laat ik hem ook niet na draaien hoor.
                                        Wel na eens echt flink doorgereden te hebben op bochtige wegen.
                                        Op circuit heb je altijd nog een halve uitloop ronde en tegen dat je in de pits op je plaats bent is hij volgens mij al lang gekoeld.
                                        Maar je ziet er zoveel aan het werk vertrekken, plankgas met koude motor om zo snel mogelijk thuis te zijn, altijd het volle vermogen gebruiken en aan alle lichten slaat die motor af. De motor blijft draaien als hij nog niet op temperatuur is staat in velen hun boekje maar die temperatuur is volgens mij geen 85°en zal niet de enige parameter zijn.
                                        Van veel mensen hier op het forum al gehoord, ze rijden uit de garage en stoppen om ze dicht te doen en hij valt al stil.
                                        Ik denk niet dat er op een RS - M -R -WRX enzo een start/stop knop staat
                                        den borre

Int3x0r

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                          Ofwel is de temperatuur van de turbo één van de parameters waar start/stop rekening mee houdt bij het al dan niet in werking treden. (Wat ik betwijfel)

Ofwel is het nadraaien onnodig omdat je een gewone turbodieselmotorturbo (in tegenstelling tot de genoemde (getunede) Impreza STI of pakweg een vliegtuigmotor) helemaal zo heet niet krijgt vlakvoor in de file of op de oprit terecht te komen.
                                          Bij de Golf III (II Gtd) destijds zijn er toch veel turbo's opgeblazen.
                                          Het licht wel niet aan het nadraaien maar ze zullen toch te heet geworden zijn denk ik.
                                          den borre

Int3x0r

Comment

Working...
                                          X