Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Turbo laten uitdraaien/afkoelen, hoe?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Turbo laten uitdraaien/afkoelen, hoe?

Hoi,

Zoals de titel het al aangeeft en we allemaal wel weten is het uitermate belangrijk om bij een motor met turbo even te laten nadraaien of rustig te rijden gedurende de laatste km's.
    Wat is nu eig het beste? Tips? ...

Bedankt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Het belangrijkste is het stationair na draaien.

Comment

Vooral niet planchê uwe oprit oprijden en stilleggen, ik neem 30 sec (niet bij de mini ) En de laatste kilometer uwe turbo zo min mogelijk aanspreken.
      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

ik laat hem meestal maar heel even nadraaien als ik thuiskom. Als ik daarentegen de laatste kilometers goed doorgeduwd heb dan laat ik em wel een dikke minuut nadraaien als ik thuiskom.

doe ondertussen toch al 175.00 km met de eerste turbo die er in steekt

Comment

@Jurgen_ : knappe prestatie !!

Ik weet zelfs niet of er in mijn mazoutstoof een turbo zit , maar afgelopen zomer heb ik de auto toch telkens 5 minuten laten nadraaien alvorens deze af te zetten .....(was wel na elke keer +- 300 km gereden te hebben met volle lading en 5 personen erin om asap in het zuiden van Frankrijk te zijn met de cc op 132km/uur )

Ik vind 1 minuutje nogal weinig , maar beter 1 dan ...GEEN .

Comment

uw auto heeft een turbo scenicman

Comment

Ik zou een min laten na draaien als ik een +100km heb gedaan
              Korte afstanden 15 a 20s

Comment

Ik moet die niet laten nadraaien, de laatste straten voor ik thuiskom liggen allemaal in zone 50, dus op lage toeren en als ik thuiskom moet ik eerst nog uitstappen om de garagepoort manueel open te doen, dan terug instappen en de wagen op ralenti binnenrijden, dan is er al vlug 1 minuut verlopen.

Comment

Kunnen de de turbo's niet elektrisch nagekoeld worden na het stilleggen van de motor.
                  Ik weet wel niet welke modellen hiermee uitgerust zijn. (heb het ergens gelezen)

Comment

Danny,hedendaagse diesels hebben 90 %vd tijd een turbo,eerder een uitzondering als ie dit niet heeft. Laatste km rustig rijden en dan bij bestemming minuutje laten draaien. Zelf mijn naftje laat ik bij thuiskomst 20 tal sec draaien voor ie uitgaat(gewoonte)

Sent from my iPad 3 using Tapatalk

Comment

Is dat voor alle (diesel)motoren ?
                      Heb met mijn vorige sprinter 350.000km gereden en daar nooit naar gekeken, parkeren voor mijn deur en motor af, punt...

Comment

De C4 laat ik toch ook altijd effe nadraaien, meestal zal dat ook wel 1 minuut of meer zijn alhoewel ik daar niet echt op let.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Het is nog altijd beter om de laatste 3-4km kalm te rijden ipv 5 min te laten nadraaien.
                          Heb ik toch zo vernomen van een tuner
                          BMW X5 45e

Comment

En t is vooral omdat de turboschoepen nog tegen 100.000 tpm draaien als je hem stillegt en dan geeft de motor geen oliedruk meer, dus krijgen de lagers in de turbo geen olie om te smeren( en in mindere mate te koelen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                              Het is nog altijd beter om de laatste 3-4km kalm te rijden ipv 5 min te laten nadraaien. Heb ik toch zo vernomen van een tuner
                              klopt ook, stationair is er minder oliedruk, zeker bij warme motor (olie dunner) oliedrukmeter zou standaard moeten zijn

Comment

En dat mijn auto soms 5 minuten nablaast na het afleggen van de motor, heeft dat hier ook iets mee te maken?
                                2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

Dat hoor ik ook soms bij mijn megane. Ik rij sowieso de laatste 3 km rustig en dan nog eventjes nadraaien.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

der bestaan toch zo van die systemen waarbij je de wagen stopt, sleutel uit het contact haalt, auto dicht doet en de motor nog blijft nadraaien. Heb dat eens gezien bij een Impreza STI, je kan dan het aantal seconden/min instellen van hoelang de wagen nog moet blijven nadraaien. Maar waar je dat aankoopt weet ik niet

Comment

laatste paar kms rustig rijden en daarna nog 1 a 2 minuten laten nadraaien
                                      2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                                      2009 - Yamaha R1 Model 2008

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                        der bestaan toch zo van die systemen waarbij je de wagen stopt, sleutel uit het contact haalt, auto dicht doet en de motor nog blijft nadraaien. Heb dat eens gezien bij een Impreza STI, je kan dan het aantal seconden/min instellen van hoelang de wagen nog moet blijven nadraaien. Maar waar je dat aankoopt weet ik niet
                                        Ben je daar zeker van dat het de motor is die draait of is het niet enkel de "blazer" ????????

Heb dit ook al meermaals gehoord (niet bij mij) maar dat was altijd 1 of ander blazerke ipv de motor..

(maar zou kunnen hoor , is het eerste wat ik hierover lees )

Comment

Working...
                                        X