Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden (algemeen & tests) - seizoen 2012/2013

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Pas de jongste 5-10j. zijn ze hier in Vlaanderen die winterbanden zwaar beginnen hypen. Daarvoor hoorde je daar nauwelijks iemand over piepen. Winterbanden hebben zeker hun nut bij winterse omstandigheden, dat staat buiten kijf. Maar hoeveel 'winterse dagen' heb je per jaar waar deze echt onontbeerlijk zijn. En zou je dan voor die enkele dagen niet kunnen overwegen om alternatieven te zoeken? M.a.w. als ze winterbanden willen verplichten, moeten ze toch wel met sterke argumenten komen en die zijn er imho niet. De promotors hebben ook een eigen agenda he. Kijk eens naar alle winterbandenspecials bij de automagazines, zwaar gesponsord door de bandenfabrikanten (is ook logisch), wat verwacht je nu dat die mannen gaan schrijven? Maar om winterbanden nu ook te gaan verplichten voor de 67-jarige Armand uit Langemark-Poelkapelle die jaarlijks 3000km rond de kerktoren rijdt, da's volgens mij een brug te ver. Tenzij misschien om de economie te stimuleren (is het daar trouwens niet grotendeels om te doen?)
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
      De promotors hebben ook een eigen agenda he. Kijk eens naar alle winterbandenspecials bij de automagazines, zwaar gesponsord door de bandenfabrikanten (is ook logisch), wat verwacht je nu dat die mannen gaan schrijven? Maar om winterbanden nu ook te gaan verplichten voor de 67-jarige Armand uit Langemark-Poelkapelle die jaarlijks 3000km rond de kerktoren rijdt, da's volgens mij een brug te ver. Tenzij misschien om de economie te stimuleren (is het daar trouwens niet grotendeels om te doen?)
      tuurlijk wel !
      ik ben supergeintresseerd in de pers van onze omliggende landen, met op kop de hollandse omdat het ook het makkelijkst leest

toen ze ons landje aan het murw slaan waren met de voordelen, die er effectief natuurlijk zijn...was er bij de noorderburen nog geen sprake van de campagne...nu loopt ze daar volgens krek hetzelfde stramien als hier 2 winters terug
      ergens half oktober krantekoppen van : tekort aan winterbanden

gevolgd door een kranteforum waar je, als je de comments mag geloven, erg gek bent als je nog op zommersloffen buiten durft komen...beetje zoals hier dus

Comment

wat testresultaten die ik heb gelezen in de autogids van een paar weken geleden. Daar heeft men een winterband (en dus geen sneeuwband) vergeleken met een zomerband onder verschillende omstandigheden en met verschillende wagens (in dit geval een peugeot 508, een peugeot 208 en een peugeot RCZ).
        Test 1: remmen op ijzel
        bij 70km/h: winterband remt 25 meter korter bij een 508, 27 meter bij de 208 en 34 meter bij de RCZ
        bij 50km/h: winterband remt 13 meter korter bij een 508, 14 meter bij de 208 en 17 meter bij de RCZ
        bij 30km/h: winterband remt 5 meter korter bij een 508, 5 meter bij de 208 en 7 meter bij de RCZ

Test 2: remmen op sneeuw
        bij 70km/h: winterband remt 47 meter korter
        bij 50km/h: winterband remt 24 meter korter
        bij 30km/h: winterband remt 9 meter korter

Test3: remmen op nat wegdek
        bij 2°C: winterband remt 8 meter korter
        bij 6°C: winterband remt 4 meter korter
        bij 18°C: zomerband remt 3 meter korter

Test4: zijdelingse grip
        (test gedaan met de RCZ) Doel was bepalen bij welke snelheid het ESP in werking wordt gesteld. Temperatuur bij welke de meting plaatsvond stond niet in het artikel. Op zomerbanden gaat de auto vanaf 35km/h het ESP in werking zetten. Op winterbanden vanaf 50km/h. Probeert men hetzelfde met de zomerband kan het ESP niets meer redden met een snelheid van 50km/h.

Bij de test van 14 verschillende winterbanden in maat 205/55 R16 komen 3 merken als bijzonder aan te raden naar voor:

1. met 271/300 Goodyear Ultra Grip 8 (van 125€ tot 160€)
        2. met 261/300 Continental TS830 (van 125€ tot 160€)
        3. met 257/300 Michelin Alpin 4 (van 125€ tot 160€)

Kijken we naar de verschillende ondergronden:
        Op sneeuw: Nokian WRD3, dan goodyear, dan Sava Eskimo HP
        slechtste 3 (de slechtste eerst): Falken Eurowinter HS439, dan Apollo Acelere Winter, dan GT Radial Champiro WinterPro
        Op nat wegdek: Goodyear, dan Continental, dan Michelin
        slechtste 3: Fulda Kristall Control HP, GT Radial, Apollo Acelere Winter
        Op droog wegdek: Nokian tesamen met Apollo Acelere Winter, dan Continental met Michelin en Dunlop en Toyo
        slechtste 3: Bridgestone Blizzak LM32, Sava Eskimo HP, Fulda Kristal Control HP
        www.peugeotforum.be

Comment

Toch ook even iets vermelden wat ik hier ergens las dat banden makkelijk een 10tal malen kunnen verwisseld worden op velgen. In theorie wel, maar de praktijk llert wel anders, vaak worden banden toch zichtbaar of onzichtbaar beschadigd bij het mon-/demonteren. Het kost ook heel wat meer tijd. Dus ik raad toch echt aan om voor een volledige winterset te gaan. Vele sneller gewissled en vooral geen kans op beschadiging van de band. En hoe lager het profiel van de band, hoe groter de kans op beschadiging.

Comment

Voor diegenen die geen zin hebben om banden te wisselen en een goede all round performance willen :

All Season banden test, het is eigenlijk gewoon een samenvatting van de Duitse Auto Bild test, maar dan in het Engels.

Ook interessant, indien de Goodyear Vector 4Seasons in deze winterbanden test een ranking zou hebben gekregen, zou hij op plaats 20 geëindigd zijn, dus beter dan menig winterband. :

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 4sRider Bekijk Berichten
              Voor diegenen die geen zin hebben om banden te wisselen en een goede all round performance willen :

All Season banden test, het is eigenlijk gewoon een samenvatting van de Duitse Auto Bild test, maar dan in het Engels.

Ook interessant, indien de Goodyear Vector 4Seasons in deze winterbanden test een ranking zou hebben gekregen, zou hij op plaats 20 geëindigd zijn, dus beter dan menig winterband. :
              http://www.tyrereviews.co.uk/Article...aking-Test.htm

Ik rij met de kleber quadraxer en vind die beter dan de povere ranking die ze geven voor droog en nat. Die 8 voor op sneeuw is wel juist.

Comment

Op zich scoort die quadraxer niet slecht, hij geeft gewoon wat meer zomerprestaties op voor wat meer winterprestaties. Nog altijd beter dan met gewone winterbanden rondrijden boven de 10 graden, wat veel voorkomt.
                En uiteindelijk is het tijdens warm en droog weer ook gewoon makkelijker rijden, dus daar heb je minder "hulp" nodig van je banden, tenzij je als een gek wil racen op de baan, ja dan ben je beter af met een goede zomerband

Wat anderen winnen met winterbanden en zomerbanden doen ze vaak terug teniet door een slechte timing.

Comment

Hallo,

Heb een vraag.
                  Misschien staat het wel ergens, maar kan het zo snel niet vinden.
                  Ik heb een Chevrolet Spark en wil er winterbanden onderleggen.
                  Nu kan ik via via aan banden op velgen komen; de banden maat is goed, 115/80 13R, steek- en naafgat zijn goed.
                  Alleen de ET is 43, terwijl ik eigenlijk ET 45 zou moeten hebben.
                  Ik weet dat het te maken heeft met hoever de velg "uitsteekt".

Mijn vraag: kan ik zonder problemen deze banden onder mijn auto monteren?

Bedankt alvast voor de reacties.

Covri

Comment

2mm is niets dus ge kunt dat gerust doen
                    de ET43 staat dus 2mm meer naar buiten dan de ET45
                    www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door covri Bekijk Berichten
                      Mijn vraag: kan ik zonder problemen deze banden onder mijn auto monteren
                      Mits een goede krik en de juiste bouten moet dit lukken .

Voor sommige merken heb je 1 soort bout voor alu of stalen velgen , informeer dus ff of de huidige bouten voldoen .

Indien het hetzelfde materiaal is , zal er waarschijnlijk geen probleem zijn en meet je toch nog maar eens na hoeveel ze uit de velg steken als je er 1tje doorsteekt .

Indien je met "moeren" werkt meet je de afstand dat de draad uitsteekt ( van de huidige velg) en controleer je het door de andere ook na te kijken .

Succes !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                        ook als iedereen met wb's rijdt moet er gestrooid worden hoor want spikes mogen niet in België
                        mochten ze niet strooien, de sneeuw zou door 't aanrijden snel een ijslaag vormen en dan ben je met je winterbanden niks,nada
                        Kijk hier dan eens naar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheStraffe Bekijk Berichten
                          Kijk hier dan eens naar
                          Inderdaad, beter één beeld dan duizenden woorden...

Comment

Kijk hier dan eens naar
                            Ik weet niet precies wat je hiermee wil aantonen, maar wat ze in de VS all season noemen komt totaal niet overeen met wat hier in Europa een all season band is.

In de VS zijn dat meestal zomerbanden met een licht aangepast profiel. In feite zijn dat nog steeds zomerbanden en geen echte all season banden. Vergelijk de US goodyear site maar eens met die van de EU.

Hier de US site, je ziet daar een 8-tal all weather banden, waarvan er volgens mij maar 1 echte all weather band is, en dan is nog de vraag of deze naast een goed aangepast profiel ook een gemengd rubber heeft dat geschikt voor winter en zomer.

Hier de EU site, je ziet daar maar 2 all weather banden, en er staat duidelijk aangegeven wat de te verwachte prestaties zijn in de winter. Dit zijn echte all weather banden, met een gemixt rubber dat geschikt is voor winter en zomer.

Wat ik maar will zeggen, dat filmpje zegt helemaal niets als we niet weten welke banden er precies getest worden. En verder moet je geen rekening houden met reviews van de VS betreffende All Season banden, want daar hebben ze dus andere maatstaven.
                            Last edited by 4sRider; 24/11/2012, 00:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 4sRider Bekijk Berichten
                              Ik weet niet precies wat je hiermee wil aantonen, maar wat ze in de VS all season noemen komt totaal niet overeen met wat hier in Europa een all season band is.

In de VS zijn dat meestal zomerbanden met een licht aangepast profiel. In feite zijn dat nog steeds zomerbanden en geen echte all season banden. Vergelijk de US goodyear site maar eens met die van de EU.

Hier de US site, je ziet daar een 8-tal all weather banden, waarvan er volgens mij maar 1 echte all weather band is, en dan is nog de vraag of deze naast een goed aangepast profiel ook een gemengd rubber heeft dat geschikt voor winter en zomer.

Hier de EU site, je ziet daar maar 2 all weather banden, en er staat duidelijk aangegeven wat de te verwachte prestaties zijn in de winter. Dit zijn echte all weather banden, met een gemixt rubber dat geschikt is voor winter en zomer.

Wat ik maar will zeggen, dat filmpje zegt helemaal niets als we niet weten welke banden er precies getest worden. En verder moet je geen rekening houden met reviews van de VS betreffende All Season banden, want daar hebben ze dus andere maatstaven.
                              Wat ik hiermee wilde aantonen is dat winterbanden op ijs ook zijn nut heeft !!!

Comment

Eventjes een vraag ivm banden en meerbepaald hun scores in het algemeen.
                                Ben hier voor een familielid aan het zoeken naar een set nieuwe banden.

Nu vind ik hier bvb een Michelin Energy Saver aan €79 met score C/A/68dB (verbruik/gem gripscore/geluid).
                                Nu zit daar in de top 10 van die banden ook Nankang Comfort Eco met score C/B/70dB aan €50,00.

Moet ik nu gaan geloven dat die Nankang band dan (quasi) even goed scoort als een Michelin of Continental band? De DEX score is 3.87 wat nog altijd heel goed is (getest door Adac, autobandentest.com, enz enz). Alleeja, over het algemeen worden die Nankang banden en soortgenoten altijd als brolbanden aanschreven, ik probeer altijd zo een zaken zeer objectief te benaderen en moet hier precies toch tot de constatatie komen dat deze band precies toch niet slecht is?

PS: De banden die ik zoek zijn voor op een Berlingo, dus gewoon pendel/shop verkeer. Zeker niet om te tracken of zo.
                                Last edited by BlueSkyraider; 26/11/2012, 14:21.
                                1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                                2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                                2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                                -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

het label geeft maar beperkte informatie terwijl er in de uitgebreide bandentests rekening wordt gehouden met meer factoren om een band een bepaalde score te geven
                                  www.peugeotforum.be

Comment

Wat ik hiermee wilde aantonen is dat winterbanden op ijs ook zijn nut heeft !!!
                                    +1

Ik zou bijna zeggen dat dat het allergrootste nut is. Ik heb in mijn jonge jaren veel rondgecrost op sneeuw met zomerbanden, ja zelfs aan 90km/h op de E17 door een decimeter dikke sneeuw (totaal overantwoord ) Om maar te zeggen dat je meestal je rijstijl kunt aanpassen aan sneeuw.

Maar op echt ijs/ijzel heb je met zomerbanden geen kans, nul komma nul controle, nada zero grip. Ons straat had daar wat last van en ieder jaar lag daar wel iemand in de sloot als het ijzig was, al reden ze maar 20km/h....
                                    Met winterbanden heb je wel nog grip, nog steeds niet veel maar wel vele malen (!) die van de zomerbanden... dus...
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                      +1

Ik zou bijna zeggen dat dat het allergrootste nut is. Ik heb in mijn jonge jaren veel rondgecrost op sneeuw met zomerbanden, ja zelfs aan 90km/h op de E17 door een decimeter dikke sneeuw (totaal overantwoord ) Om maar te zeggen dat je meestal je rijstijl kunt aanpassen aan sneeuw.

Maar op echt ijs/ijzel heb je met zomerbanden geen kans, nul komma nul controle, nada zero grip. Ons straat had daar wat last van en ieder jaar lag daar wel iemand in de sloot als het ijzig was, al reden ze maar 20km/h....
                                      Met winterbanden heb je wel nog grip, nog steeds niet veel maar wel vele malen (!) die van de zomerbanden... dus...
                                      Akkoord, maar dat filmpje van Tirerack is misleidend, want die all season banden die ze daar laten zien zijn gewoon zomerbanden met een iets aangepast profiel en geen aangepast rubber, niet te vergelijken dus met Europese all season banden.

Maar het is wel duidelijk dat het best is om 2 of 3 sets banden te hebben en naargelang de weersomstandigheden, de juiste banden te steken. Dat doen ze bij Formule 1 ook, met reden.

Of dat dit het meest praktische is, dat is een andere zaak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
                                        Eventjes een vraag ivm banden en meerbepaald hun scores in het algemeen.
                                        Ben hier voor een familielid aan het zoeken naar een set nieuwe banden.

Nu vind ik hier bvb een Michelin Energy Saver aan €79 met score C/A/68dB (verbruik/gem gripscore/geluid).
                                        Nu zit daar in de top 10 van die banden ook Nankang Comfort Eco met score C/B/70dB aan €50,00.

Moet ik nu gaan geloven dat die Nankang band dan (quasi) even goed scoort als een Michelin of Continental band? De DEX score is 3.87 wat nog altijd heel goed is (getest door Adac, autobandentest.com, enz enz). Alleeja, over het algemeen worden die Nankang banden en soortgenoten altijd als brolbanden aanschreven, ik probeer altijd zo een zaken zeer objectief te benaderen en moet hier precies toch tot de constatatie komen dat deze band precies toch niet slecht is?

PS: De banden die ik zoek zijn voor op een Berlingo, dus gewoon pendel/shop verkeer. Zeker niet om te tracken of zo.
                                        Ik zou eens rondkijken op de reviews van http://www.tyrereviews.co.uk/
                                        Daar staan een hoop reviews, meestal vertaalde artikels van Duitse vakmagazines en sites, als je Duits kan, dan kan je ook rechtstreeks naar die sites gaan kijken ( bvb Auto Bild ).

Wat de banden van Nankan betrefd, ik heb daar nog niet veel goeds van gelezen in de reviews, tot zelfs op het gevaarlijke af.

Trouwens, die A in C/A/68dB ( EU label ) slaat niet op gemiddelde grip score, maar op remweg bij nat wegdek.
                                        Die EU labeling stelt niet veel voor, want ze zegt niets over de andere eigenschappen van de band, bvb aquaplaning, slijtage, wegligging, enz. Als goedkope oosterse merken hun banden tunen om goed te score op het EU label, dan gaat dat dikwijls ten koste van slijtage en andere eigenschappen.

Autobandentest.com en soortgelijke community driven sites waar de gebruikers de banden een rating geven zou ik ook zeker met een korreltje ( lees, enkele kilo's ) zout nemen. Wanneer je niet onder specifieke condities je tests uitvoert zijn die niet representatief. Een gebruiker kan wel denken dat die banden lekker rijden, vergeleken met andere banden zou dat verhaal wel eens drastisch kunnen wijzigen.

Die Dex score ken ik niet, dat is ook iets community based zeker?

Dus, enkele degelijke reviews lezen zoals die van Auto Bild en je zal een gefundeerde keuze kunnen maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                                          ook als iedereen met wb's rijdt moet er gestrooid worden hoor want spikes mogen niet in België
                                          mochten ze niet strooien, de sneeuw zou door 't aanrijden snel een ijslaag vormen en dan ben je met je winterbanden niks,nada
                                          Niet de laatste winter, maar de twee winters daarvoor hebben ze telkens af te rekenen gehad met een tekort aan zout waardoor vele wegen niet gestrooid werden. Ik heb nog nooit met zoveel plezier op de baan gezeten als toen.
                                          En dan nog met zomerbanden!!!
                                          Ik vond het toen veel veiliger op de weg dan anders met al die pap die veroorzaakt word door het strooien.
                                          Ook heb ik in die periode geen enkel probleem gehadd met grip, niet bergop, en ook niet om door een laag van zo'n 10 cm sneeuw te geraken.
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                                          X