Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Garagist schroeft oliedop niet vast... wat nu ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Garagist schroeft oliedop niet vast... wat nu ?

2 maand geleden reed ik langs de garage omdat een koplamp defect was. Nadat het lampje vervangen was, merkte de garagist dat er iets mis was met de motor die de hoogte van de lamp regelt. Hij besloot om aan beide zijden de motor te vervangen, aangezien dat toch nog onder garantie was.
    Ik moest daarvoor enkele dagen later de wagen binnenbrengen. Ik vroeg om ook de ruitenwisser-vloeistof bij te vullen en een klein onderhoud te doen. 's Avonds haal ik de wagen op en alles lijkt in orde.
    In de voorbije 2 maand heb ik weinig met de wagen gereden. Gisteren op weg naar Brussel, vertrek ik aan het licht van Londerzeel. Bij 110km/u maakt de motor plots een enorm lawaai. Ik ga onmiddellijk naar de kant en bel VTB/VAB. De man komt aan, doet de motorkap open en zegt direct : "Ik zie wat het probleem is. Uw oliedop is verdwenen."
    De oliedop bleek onderaan in het chassis te liggen en er bleek totaal geen olie meer in de motor te zitten, waardoor de motor vastgelopen was.
    Bij de garage meldt men mij dat ik al in 16.000km geen olie meer heb gehad, ondanks het feit dat ik 2 maand geleden (3000km geleden) om klein onderhoud gevraagd had. Het feit dat de dop niet meer in de motor zat, maakt duidelijk dat die niet goed vastgeschroefd was (nochtans is het een klik-draaidop).
    De garagist ontkent dus dat het zijn fout is en wijst mij met de vinger. Ik heb nog nooit olie vervangen of zelf toegevoegd en zal dat ook nooit doen... ik blijf van de binnenzijde van de wagen af.

Iemand enige suggesties hoe ik kan vermijden dat ik voor de (waarschijnlijk grote) kosten opdraai voor een fout van de garagist ?

Nog even vermelden dat er op geen enkel ogenblik een lampje is gaan branden dat me waarschuwde over een laag oliepeil. De motorkap hangt aan de linkerzijde wel volledig vol olie, alsook de rest van de zaken die onder motorkap zitten aan de linkerzijde.
    Last edited by ; 16/11/2006, 10:43.

Dat lijkt mij balen. Klacht in dienen bij vredegerecht op basis van factuur?

welke wagen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door John Starley Bekijk Berichten
      Dat lijkt mij balen. Klacht in dienen bij vredegerecht op basis van factuur?

welke wagen?
      Da's het ergste : het kleine onderhoud dat ik gevraagd heb is volgens de garagist niet uitgevoerd. Volgens hem is er sinds 16.000km geen olie toegevoegd. Ik heb dan ook geen factuur meer sindsdien voor enig onderhoud (met uitzondering van vervanging van het lampje van de koplamp).

Comment

Gek dat het 3000km duurt eer die olie leeg is...

Nuja, als je op factuur hebt dat ie vervangen is geweest, zou je normaal wel kunnen klacht indienen ja.

Trouwens heeft de garage dat dan niet genoteerd in het onderhoudsboekje ook niet?

Edit: lees net dat er geen onderhoud geweest is. Wordt moeilijk dan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
          Gek dat het 3000km duurt eer die olie leeg is...

Nuja, als je op factuur hebt dat ie vervangen is geweest, zou je normaal wel kunnen klacht indienen ja.

Trouwens heeft de garage dat dan niet genoteerd in het onderhoudsboekje ook niet?

Edit: lees net dat er geen onderhoud geweest is. Wordt moeilijk dan...
          Mja, 't al eerder 1500km zijn. Mogelijk stond de dop er in het begin nog op, maar is die gewoon losgerammeld of onder druk losgekomen. Vandaar dat er uitdrukkelijk 'click-click' en een pijl opstaat, om aan te geven dat je hem vast moet draaien tot hij klikt.

En het onderhoudsboekje invullen zijn ze ook niet bepaald goed in...

Comment

als je uw auto binnendoet voor al gelijk wa ,
            je vraagt om een klein onderhoud te doen ...
            als je dan uw faktuur krijgt zie je toch ook wel of dat onderhoud gebeurt is .
            is dit wel zo moet het op de faktuur staan en heb je daar een bewijs van.
            is dit niet zo ja dan kan je er niks aan doen vrees ik

Comment

Als dat werkelijk zo is, dan denk ik dat je zelf voor de kosten gaat mogen opdraaien...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door runnerke Bekijk Berichten
                Da's het ergste : het kleine onderhoud dat ik gevraagd heb is volgens de garagist niet uitgevoerd. Volgens hem is er sinds 16.000km geen olie toegevoegd. Ik heb dan ook geen factuur meer sindsdien voor enig onderhoud (met uitzondering van vervanging van het lampje van de koplamp).
                Raar!

Als jij in de garage vraagt om een onderhoud te doen aan jouw auto, dan zou dit toch op de factuur moeten vermeld staan en zodoende kan dit factuur dan als bewijs dienen. (tenzij het een 'zwart' onderhoud is geweest maar dan moet het onderhoud toch nog altijd in het oh-boekje ingevuld worden).

Ik kijk steeds mijn factuur na om te zien wat er allemaal gedaan is (en ook wel degelijk alles gedaan is wat zou moeten gedaan zijn) aan mijn auto. Ook kijk ik bij een onderhoudsbeurt ook altijd na of mijn oh-boekje is ingevuld.
                Last edited by ; 16/11/2006, 11:13.

Comment

Ziet er kut uit.
                  Als het een merkendealer is proberen de hoofdzetel te contacteren om één en ander aan de kaak te stellen.
                  Zonder factuur heb je natuurlijk niet veel bewijs om het voor een rechter uit te vechten hé.
                  Misschien proberen er minnelijk uit te geraken met de garagist: elk fifty-fifty.

Comment

Ja,er zijn zo van die garages.....Euromotors (Mercedes) waar de C van mijn grootvader in onderhoud/reparatie was is bv in onze ogen ook een heel slechte garage.

Comment

het zal hoe dan ook om een officiele dealer moeten gaan , want anders ben je de garantie zowiezo kwijt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichten
                        het zal hoe dan ook om een officiele dealer moeten gaan , want anders ben je de garantie zowiezo kwijt...
                        Waarom?

Onderhoud is niet verplicht bij een officiele garagist hoor

Comment

Volgens mij, moet je om kunnen te genieten van de fabrieksgarantie , toch wel steeds bij het officiele net blijven...

Comment

Volgens mij, moet je om kunnen te genieten van de fabrieksgarantie , toch wel steeds bij het officiele net blijven...
                            dat is een misvatting, staat een artikel in deze of vorige aw daaromtrent.

Als je stukken hebt die je onder garantie gemaakt wil ben je verplicht naar een merkdealer te gaan, voor onderhoud niet.

Maar .....

Vele merken doen er blijkbaar wel moeilijk over, doch wettelijk hebben ze geen been om op te staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                              Waarom?

Onderhoud is niet verplicht bij een officiele garagist hoor
                              Ik vrees van wel... (toch zolang de garantie loopt, en dat is hier blijkbaar het geval)
                              Als ik me niet vergis moest ik indertijd mijn corsatje de eerste twee jaar bij een officiële opel-garage laten onderhouden.
                              Is ergens ook logisch hé. Ze kunnen toch geen garantie geven op het werk van een andere prutser. Als die dan de halve motor om zeep helpt is het tòch weer discussie om uit te vinden wie dat nu weer gaat betalen etc...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door t-light Bekijk Berichten
                                Ik vrees van wel... (toch zolang de garantie loopt, en dat is hier blijkbaar het geval)
                                Als ik me niet vergis moest ik indertijd mijn corsatje de eerste twee jaar bij een officiële opel-garage laten onderhouden.
                                Is ergens ook logisch hé. Ze kunnen toch geen garantie geven op het werk van een andere prutser. Als die dan de halve motor om zeep helpt is het tòch weer discussie om uit te vinden wie dat nu weer gaat betalen etc...
                                Zie post hierboven

Comment

kmoet sneller leren typen

Comment

Het gaat om de grootste dealer in de provincie Antwerpen.
                                    Wat mij totaal verbaasd is :
                                    - Dat zo'n dop los komt (tenzij hij dus al niet goed vast stond)
                                    - Dat een gevraagd onderhoud ofwel niet uitgevoerd is, ofwel wel uitgevoerd is maar niet genoteerd is en dus ook niet gefactureerd is
                                    - Dat het waarschuwingslampje totaal niet gefunctioneerd heeft en de motor dus gewoon geblokkeerd is

Comment

Dit heeft eigenlijk niets met de zaak te maken, als die dop is losgekomen door een fout van de garagist dan valt dit niet terug op garantie, maar wel op de garagist... (vandaar dat hij er ook alles aan zal doen om het niet te moeten betalen)

Ik heb nu een goede garagist maar ben er van overtuigd dat 75% dikke prutsers zijn (eigen ondervinding)

Comment

Inderdeed, bij VW/Audi is dit althans zo. Je mag naar eender welke VW/Audi-verdeler gaan maar het moet een officiële verdeler zijn, anders de 2jaar fabrieksgarantie kwijt.

Comment

Working...
                                        X