Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Professionele verkoper van tweedehandswagen vraagt voorschot voor keuring; normaal?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Als je grote aankopen doet ( meubels, keuken, ramen, auto,...) is het toch heel gebruikelijk dat er een voorschot wordt gevraagd.

Ik snap niet dat daar zo moeilijk over gedaan wordt. Je wilt als verkoper toch enige zekerheid over de " verkoop'" hebben.

De gemaakte kosten voor keuring ( nazicht keuring, personeel dat naar keuring gaat en niet ingezet kan worden voor andere taken, beperkte geldigheid keuring,...) vervallen niet he als de koper zich terugtrekt.

Als de koper een voorschot betaalt heeft de verkoper toch meer zekerheid dat de koop zal doorgaan.
    En indien niet kan hij zijn gemaakt kosten toch recuperen.

En voor de koper, gewoon op papier laten zetten dat indien de wagen niet blanco gekeurd geleverd wordt; de aankoop kosteloos geannuleerd wordt, en met teruggave van het reeds betaalde voorschot.

Is toch niets abnormaals aan...
    Last edited by ; 04/02/2012, 11:58.

Comment

[quote=roter eristoff;4829454]Als je grote aankopen doet ( meubels, keuken, ramen, auto,...) is het toch heel gebruikelijk dat er een voorschot wordt gevraagd.

Ik snap niet dat daar zo moeilijk over gedaan wordt. Je wilt als verkoper toch enige zekerheid over de " verkoop'" hebben.

Ik heb in heel mijn leven nog nooit een voorschot betaald, en heb toch al enkele keukens, ramen en auto's gekocht hoor.
      Ik snap niet dat mensen geld geven voor iets wat ze nog niet in hun bezit hebben.
      Als koper wil ik toch enige zekerheid dat ik mijn geld niet zal kwijt zijn .

Een waar gebeurd voorbeeld
      Een mens koopt alu ramen, komt prijs overeen en betaald 15 % voorschot zoals voorzien in de offerte
      Een maand later komt de vakman (?) de ramen opmeten en de koper betaald 15 % zoals voorzien in de offerte.
      De vakman laat nooit meer iets van hem horen gaat failliet en heeft een hoop schuld...............
      De mens heeft nieuwe ramen mogen kopen bij een ander.............
      Denk je echt dat die mens nog een voorschot geeft als hij iets koopt ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zeramed Bekijk Berichten
        Als je naar een slager gaat voor braadworst,en hij heeft enkel gehakt,moet hij dan ook een voorschot vragen eer hij er braadworst van maakt..
        Thx voor de tip !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roter eristoff Bekijk Berichten
          Als je grote aankopen doet ( meubels, keuken, ramen, auto,...) is het toch heel gebruikelijk dat er een voorschot wordt gevraagd.

Een voorschot betaal ik vanaf ik zelf zeker ben dat ik iets koop. Ik ga heus geen voorschot betalen om te laten controleren of een tweedehandswagen wel in de staat is die beloofd wordt.

De gemaakte kosten voor keuring ( nazicht keuring, personeel dat naar keuring gaat en niet ingezet kan worden voor andere taken, beperkte geldigheid keuring,...) vervallen niet he als de koper zich terugtrekt.

Als de koper een voorschot betaalt heeft de verkoper toch meer zekerheid dat de koop zal doorgaan.
          En indien niet kan hij zijn gemaakt kosten toch recuperen.
          Het boezemt mij niet bepaald enig vertrouwen in dat een garagist een wagen aanbiedt waar hij wel een garantie op geeft, maar waarvoor hij na nazicht en eventuele herstellingen nog niet eens op eigen initiatief een keuring wil laten uitvoeren. Vergeleken met de kosten voor overname, nazicht en herstellingen zijn de keuringskosten maar een peuleschil.

En voor de koper, gewoon op papier laten zetten dat indien de wagen niet blanco gekeurd geleverd wordt; de aankoop kosteloos geannuleerd wordt, en met teruggave van het reeds betaalde voorschot.

Is toch niets abnormaals aan...
          En stel dat die wagen niet door de keuring raakt of simpelweg niet in de beloofde staat is, moet ik dan gaan procederen voor minder dan 200 euro? Dan scheur ik er mijn broek aan.

Ik zou voor een garagist een ander voorstel hebben: indien de wagen door de keuring geraakt, komen de kosten bovenop de verkoopprijs. Maar een voorschot betaal ik zeker niet.

Heb die garagist gisteren nog gebeld. Aangezien hij bij zijn terughoudend standpunt bleef, zie ik af van de aankoop.

Comment

Hmja... Jij ziet af van de verkoop omwille van het voorschot, en die garagist ziet af van de verkoop omdat hij misschien al in het verleden genoeg verbrand is geraakt aan mensen die hun woord niet nakomen...

Ik werk nu voor projecten zonder voorschotten, maar meer en meer wordt me geadviseerd om wel met voorschotten te werken, en er dan een korting aan te hangen. BV voorschot van 50%, maar wel 10% goedkoper dan geen voorschot. Maar ik zit dan ook een omgeving waar niet betalen voor diensten ook weer voorkomt...

Comment

Iedereen die zelf auto's zou verkopen (tweedehands) zou die dus altijd en overal met een keuring voor verkoop staan hebben, want dat is professioneel en betrouwbaar?

Dat de verkoper nog een jaar garantie biedt staat los van het feit dat die niet gekeurd is en dat die een voorschot vraagt. Voor mij is dat eerder een bewijs dat die auto wel in goede staat is, want hij heeft er immers alle vertrouwen in, dat de auto blanco gekeurd wordt.

Alleen heeft de verkoper geen zin om die keuring voor verkoop te doen om dan voor de zoveelste keer te kunnen horen, dat dat blauw toch wel blauwig is en dat ze afzien van de verkoop. Dan sta je daar : heb je een garageplaat geregeld of heb je de zaak een halve dag dicht gedaan voor die verkoop en eventuele potetiele klanten verloren omdat er iemand persé eerst een keuring voor verkoop wil, maar dan toch de auto niet wil.

Ga eerst die auto gaan bekijken hé, een keurig voor verkoop is niet zaligmakend (mijn auto is er ook door geraakt dit met achterremmen die brak waren, een hoop rottigheid, een CO van meer dan 10%, slechte lichten, ... en als de roest en lichtafstelling goed is was die ook blanco).

Auto gaan bekijken, afspreken wat en hoe daar (voorschot betalen en/of documentje laten tekenen dat al velen gezegd hebben). Als je het echt niet betrouwd : vraag dan aan de verkoper of hij problemen heeft dat de VAB of Touring een keuringske komt uitvoeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wheels2base Bekijk Berichten
                Een voorschot betaal ik vanaf ik zelf zeker ben dat ik iets koop. Ik ga heus geen voorschot betalen om te laten controleren of een tweedehandswagen wel in de staat is die beloofd wordt.

Tja, ik vrees dat je bij weinig erkende handelaars of garages zonder voorschot een wagen gaat kunnen kopen hoor... En idd daar dient een voorschot voor, om de aankoop te bevestigen! Je begrijpt toch dat die man pas gaat keuren als hij een koper heeft, anders vervalt na 2 maand zijn keuring en kan dat opnieuw gaan doen.

Het boezemt mij niet bepaald enig vertrouwen in dat een garagist een wagen aanbiedt waar hij wel een garantie op geeft, maar waarvoor hij na nazicht en eventuele herstellingen nog niet eens op eigen initiatief een keuring wil laten uitvoeren. Vergeleken met de kosten voor overname, nazicht en herstellingen zijn de keuringskosten maar een peuleschil.

Omdat indien jij de wagen uiteindelijk toch niet zou nemen, zijn keuring na 2 maand terug vervalt. Omdat hij waarschijnlijk al een paar keer in een dergelijke situatie heeft gezeten en hij dat niet opnieuw wenst.

En stel dat die wagen niet door de keuring raakt of simpelweg niet in de beloofde staat is, moet ik dan gaan procederen voor minder dan 200 euro? Dan scheur ik er mijn broek aan.

Als dat door beide partijen op papier wordt ondertekend dat jij je voorschot terugkrijgt indien de wagen niet blanco gekeurd raakt, zie ik echt het probleem niet hoor....

Ik zou voor een garagist een ander voorstel hebben: indien de wagen door de keuring geraakt, komen de kosten bovenop de verkoopprijs. Maar een voorschot betaal ik zeker niet.

Heb die garagist gisteren nog gebeld. Aangezien hij bij zijn terughoudend standpunt bleef, zie ik af van de aankoop.

Waarschijnlijk de beste oplossing, nu ik zeg niet dat je bij die man had moeten kopen hé.
                Als uw buikgevoel zegt dat er iets niet klopt kan je het beter niet doen.
                Ik wil maar zeggen, dat het in onze sector heel gebruikelijk is om een voorschot te vragen.

Comment

2 kanten zijn begrijpbaar natuurlijk.
                  de garagist wil een zekerheid als hij er de tijd van de keuring insteekt.
                  maar als koper wil je natuurlijk ook de zekerheid dat je een wagen koopt die blanco gekeurd is. het gaat nog altijd over veel centen.
                  persoonlijk zou ik gaan kijken en overleggen. zeg dat je interesse hebt maar enkel en alleen als de wagen blanco gekeurd is.
                  als hij dat niet kan garanderen weet je genoeg en wandel je buiten.
                  wimoptiek.be op

Comment

Man wat een onzin lees je hier toch soms. Sommigen die hier reageren hebben precies nog nooit een auto gekocht. Bij de aankoop van een wagen wordt altijd een voorschot gegeven, nieuw of tweedehands, tenzij de aankoopsom direct volledig wordt betaald. Dit is voor de verkoper een soort waarborg dat de koop zal doorgaan en als die toch niet doorgaat dan zijn de kosten toch gedekt, maw als de mogelijke koper zijn staart intrekt dan kan hij fluiten naar zijn voorschot. Dit lijkt me volledig normaal te zijn...

Wat betreft de garantie die je krijgt bij handelaars in tweedehandsvoertuigen, die slaat op verborgen gebreken op het moment van de verkoop van het voertuig.

En wanneer er staat: "voertuig wordt controlevrij afgeleverd" dan wil dit zeggen dat je er zelf niet meer naar de keuring moet, de wagen is dan al gekeurd. Dit is trouwens verplicht bij verkoop van een voertuig aan particulieren, wanneer het voertuig niet gekeurd is bij verkoop dan kan je de verkoop makkelijk laten annuleren. In die zin is het dikwijls beter dat je een voertuig zonder keuring koopt (bvb bij een particulier) want als er dan achteraf iets mis is dan kan je makkelijker je geld terugkrijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                      Man wat een onzin lees je hier toch soms. Sommigen die hier reageren hebben precies nog nooit een auto gekocht. Bij de aankoop van een wagen wordt altijd een voorschot gegeven, nieuw of tweedehands, tenzij de aankoopsom direct volledig wordt betaald. Dit is voor de verkoper een soort waarborg dat de koop zal doorgaan en als die toch niet doorgaat dan zijn de kosten toch gedekt, maw als de mogelijke koper zijn staart intrekt dan kan hij fluiten naar zijn voorschot. Dit lijkt me volledig normaal te zijn...

Wat betreft de garantie die je krijgt bij handelaars in tweedehandsvoertuigen, die slaat op verborgen gebreken op het moment van de verkoop van het voertuig.

En wanneer er staat: "voertuig wordt controlevrij afgeleverd" dan wil dit zeggen dat je er zelf niet meer naar de keuring moet, de wagen is dan al gekeurd. Dit is trouwens verplicht bij verkoop van een voertuig aan particulieren, wanneer het voertuig niet gekeurd is bij verkoop dan kan je de verkoop makkelijk laten annuleren. In die zin is het dikwijls beter dat je een voertuig zonder keuring koopt (bvb bij een particulier) want als er dan achteraf iets mis is dan kan je makkelijker je geld terugkrijgen.
                      je bent me voor, ik had dat hierboven toch ook zo gelezen hoor: voertuig is controlevrij = betekend dat HIJ er al met naar de controle is geweest hé.
                      Mijne hier wordt althans op die manier volgende maand verkocht. Onderhoudsbeurt heeft ie net nog gehad, eind deze maand naar de controle en vanaf 3 maart komt ie te koop of hij moest geen groene kaart krijgen van de controle natuurlijk, dan gaan we dit eerst verhelpen. Simpel als dat!
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zeramed Bekijk Berichten
                        Helemaal niet mee eens,pas voorschot als wagen gekeurd is en geen minuut eerder.
                        Anders kan hij hem aan z'n gat hangen,t'is toch gvd een garage zeker,waar gaan we naartoe..........
                        Als je naar een slager gaat voor braadworst,en hij heeft enkel gehakt,moet hij dan ook een voorschot vragen eer hij er braadworst van maakt..

Geen enkele garage keurt een wagen zonder voorschot ontvangen te hebben .

Comment

ik zou ook geen keuring voor verkoop meer doen zonder deftig bindende (liefst met centen...iets anders bestaat haast niet) overeenkomst

Comment

Bij de aankoop van een wagen wordt altijd een voorschot gegeven, nieuw of tweedehands, tenzij de aankoopsom direct volledig wordt betaald.
                            Vind ik zeer normaal. Wat ik echter niet ga doen, is een voorschot betalen om mij te laten attesteren dat wat ik koop wel degelijk in orde is.

Geldt die garantie enkel voor verborgen gebreken die bij een normaal gebruik binnen de garantietermijn aan het licht komen? Want ik ben nl. een leek op het gebied van automechanica en kan de staat van het voertuig dus niet zelf gaan controleren.

En wanneer er staat: "voertuig wordt controlevrij afgeleverd" dan wil dit zeggen dat je er zelf niet meer naar de keuring moet, de wagen is dan al gekeurd.
                            Ja, kan wel zijn dat die tegen de levering volledig in orde is, maar zo lang ik geen keuringsbewijs daarvan gezien heb, ziet die garagist geen cent van mij, en zeker geen voorschot. Ik heb de garagist voorgesteld een bindend contract te tekenen dat ik de wagen koop, indien mij een geldig keuringsbewijs wordt voorgelegd en dat ik dan ook de kosten voor de keuring overneem. Hij was er niet voor te vinden. Wel jammer, dan kijk ik eerst eens verder naar een garagist die zich zekerder is van zijn stuk.

Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom een garagist een aangekochte occasie niet onmiddellijk in orde brengt en laat keuren. Dat het keuringsattest dan nadien vervallen is, speelt voor mij geen rol. In principe wordt er met die wagen enkel nog proefgereden en blijft dat keuringsattest voor mij een zekere garantie. Tenzij die wagens geregeld meer dan een jaar te koop staan en er dus niet mee gereden wordt.

Comment

Vind ik zeer normaal. Wat ik echter niet ga doen, is een voorschot betalen om mij te laten attesteren dat wat ik koop wel degelijk in orde is.

Geldt die garantie enkel voor verborgen gebreken die bij een normaal gebruik binnen de garantietermijn aan het licht komen? Want ik ben nl. een leek op het gebied van automechanica en kan de staat van het voertuig dus niet zelf gaan controleren.

Ja, kan wel zijn dat die tegen de levering volledig in orde is, maar zo lang ik geen keuringsbewijs daarvan gezien heb, ziet die garagist geen cent van mij, en zeker geen voorschot. Ik heb de garagist voorgesteld een bindend contract te tekenen dat ik de wagen koop, indien mij een geldig keuringsbewijs wordt voorgelegd en dat ik dan ook de kosten voor de keuring overneem. Hij was er niet voor te vinden. Wel jammer, dan kijk ik eerst eens verder naar een garagist die zich zekerder is van zijn stuk.

Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom een garagist een aangekochte occasie niet onmiddellijk in orde brengt en laat keuren. Dat het keuringsattest dan nadien vervallen is, speelt voor mij geen rol. In principe wordt er met die wagen enkel nog proefgereden en blijft dat keuringsattest voor mij een zekere garantie. Tenzij die wagens geregeld meer dan een jaar te koop staan en er dus niet mee gereden wordt.
                              Man, man, man, doen die altijd zo moeilijk tegenwoordig. Ik vind het nietmeer als logisch dat als je een auto wil verkopen dat ie groen gekeurd is.
                              Nu ja, ben geen professionele autoverkoper natuurlijk maar verkoop beroepsmatig toch elke 3 jaar mijn voertuig en die is inorde voor ie ook maar ergens openbaar wordt aangeboden.
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                                ik zie hier echt niks verkeerd hoor.
                                Die garagist heeft gewoon al teveel pipo's gehad die zeggen dat ze gaan kopen en daarna hun staart intrekken.
                                Hij heeft dat voorschot niet nodig om de keuring te betalen he, maar enkel om zeker te zijn dat jij die kar ook koopt als hij ermee naar de keuring geweest is.
                                Idd. Klopt volledig. Zou het niet beter kunnen verkopen. Is trouwens praktisch overal zo. Ook in merkgebonden garages.
                                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                Motoren & Tjeurisme

Comment

Dus de koper wil pas iets tekenen als de verkoper de auto door de keuring heeft gejaagd? Beetje vreemd, want zelfs als de verkoper de wagen groen gekeurd heeft gekregen, kan de koper nog altijd gaan lopen.

Zoals gezegd: contractje opstellen (met of zonder voorschot) dat de koper de wagen koopt onder voorbehoud van groene keuring, en dan moet de verkoper het maar oplossen maar is de verkoper toch al zeker dat de koper niet zomaar kan gaan lopen nadat verkoper kosten heeft gemaakt.

Comment

Wat snap je niet aan "verborgen gebreken op het moment van de verkoop van het voertuig?" Mensen denken altijd dat wanneer er iets kapot gaat aan hun bij een professioneel gekocht tweedehandsvoertuig ze automatisch van garantie kunnen genieten. Ieder geval die mogelijk onder de garantie valt is anders en het hangt meestal van de goodwill of zijn bezorgdheid om zijn reputatie van de professionele verkoper af of hij garantie geeft of niet. Stel dat er een zeiker een auto wil kopen en die doet moeilijk over het geven van een voorschot om met de wagen naar de keuring te gaan en die typ wil eerst een hoop gelul op papier zetten blablabla dan weet ik wel zeker dat veel verkopers zo'n typ wandelen gaan sturen als hij achteraf komt huilen om garantie bij een twijfelgeval:

Dat is gewoon niet de manier van werken. Stel dat een handelaar 30 voertuigen heeft die gemiddeld na vier maand verkocht worden dan zou hij 60 keer naar de keuring moeten gaan om al zijn voertuigen te verkopen...

Comment

Wat snap je niet aan "verborgen gebreken op het moment van de verkoop van het voertuig?"
                                      Wat snap je niet aan de vraag?

Dat is gewoon niet de manier van werken. Stel dat een handelaar 30 voertuigen heeft die gemiddeld na vier maand verkocht worden dan zou hij 60 keer naar de keuring moeten gaan om al zijn voertuigen te verkopen...
                                      Waarom? Als een wagen gekeurd wordt en daarna 4 maanden niet gebruikt, dan kan ik er toch van uit gaan dat die wagen nog steeds in dezelfde staat is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                        Dus de koper wil pas iets tekenen als de verkoper de auto door de keuring heeft gejaagd? Beetje vreemd, want zelfs als de verkoper de wagen groen gekeurd heeft gekregen, kan de koper nog altijd gaan lopen.

Zoals gezegd: contractje opstellen (met of zonder voorschot) dat de koper de wagen koopt onder voorbehoud van groene keuring, en dan moet de verkoper het maar oplossen maar is de verkoper toch al zeker dat de koper niet zomaar kan gaan lopen nadat verkoper kosten heeft gemaakt.
                                        Ik heb geen probleem met zo'n clausule in een contract, maar vóór ik zo'n keuringsattest gezien heb, krijgt die geen cent voorschot van mij.

Comment

Stel 'm dat dan voor eh...

Moeilijke mens...

Comment

Working...
                                          X