Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Professionele verkoper van tweedehandswagen vraagt voorschot voor keuring; normaal?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Professionele verkoper van tweedehandswagen vraagt voorschot voor keuring; normaal?

Ik heb vandaag een garagist in het Antwerpse gebeld voor de tweedehandswagen die er te koop staat. Er is nl. een Carpass bij, maar van een keuringsbewijs wordt niet gezegd. Ik bel dus om te vragen wanneer die voor het laatst gekeurd is. Als antwoord krijg ik dat ik 160 euro voorschot moet betalen zodat die gekeurd wordt.

Is dit normaal? Als ik dat voorschot betaal om die wagen te laten keuren en ik vind de vraagprijs nadien te hoog of zie af van die wagen, ben ik mijn voorschot dan kwijt?

Oorspronkelijk geplaatst door wheels2base Bekijk Berichten
    Ik heb vandaag een garagist in het Antwerpse gebeld voor de tweedehandswagen die er te koop staat. Er is nl. een Carpass bij, maar van een keuringsbewijs wordt niet gezegd. Ik bel dus om te vragen wanneer die voor het laatst gekeurd is. Als antwoord krijg ik dat ik 160 euro voorschot moet betalen zodat die gekeurd wordt.

Is dit normaal? Als ik dat voorschot betaal om die wagen te laten keuren en ik vind de vraagprijs nadien te hoog of zie af van die wagen, ben ik mijn voorschot dan kwijt?
    nog nooit zoiets onnozels gehoord, zou er ver van weg blijven

Comment

Afblijven, wsl de zoveelste sjoemelaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wheels2base Bekijk Berichten

Eerst prijs afspreken op papier en dan pas voorschot betalen!!
        Ik vroeg dat nu ook wel als ik mijn wagen verkocht hoor want keuring is maar beperkt geldig hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
          Eerst prijs afspreken op papier en dan pas voorschot betalen!!
          Ik vroeg dat nu ook wel als ik mijn wagen verkocht hoor want keuring is maar beperkt geldig hé.
          Ja ja, maar stel dat ik na keuring zie dat de toestand van die wagen ook niet dat is, dan vind ik dat die prijs mag dalen. Dus voordien iets op papier zetten, zou me eventueel nog zuur kunnen opbreken.

Comment

Ga dan eerst naar die kar kijken, spreek een prijs af gekeurd, geef die kerel zijn voorschot en ga die kar naderhand ophalen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
              Ga dan eerst naar die kar kijken, spreek een prijs af gekeurd, geef die kerel zijn voorschot en ga die kar naderhand ophalen?
              ²
              Als je hem op voorhand gezien hebt, een prijs hebt afgesproken en hij is blanco gekeurd kan er toch geen probleem zijn? Of toch geen dat er anders ook niet zo zijn.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Geef enkel een voorschot (en dan nog), wanneer je alle nodige documenten voor inschrijving op jouw naam onder ogen hebt gezien.

Zonder geldig schouwingsbewijs kan je het voertuig nooit reglementair op jouw naam in het verkeer brengen..... je zit dan met gebakken peren als je het mij vraagt.

Een voorschot op een niet tot het verkeer toegelaten voertuig vragen lijkt me niet pluis.

Afblijven van die praktijken.

Comment

keuring :

Hoe kan je dan weten (voor de keuring) of er gebreken zijn aan de wagen ?

Lijkt mij toch ook een gevalletje oplichting , probeer mensen te contacteren die er ook gekocht hebben.........

Een keuring is zoals aangegeven niet onbeperkt geldig en misschien is de verkoper niet zeker van zijn "zaak" en eist ie daarom een voorschot ....omdat keuren geld kost .

Ik kan het ook mis hebben en ben misschien te achterdochtig , maar laat anders door een ervaren auto-kenner eens naar de wagen kijken alvorens je deze toch zou kopen.

Indien je toch zou overgaan tot kopen zou ik zeker geen voorschot geven , hij moet maar naar de keuring gaan en als er niks mis mee is , hoeft de verkoper geen schrik te hebben lijkt me........en koop je deze waarschijnlijk , niet ?

Heeft die verkoper/zaak ook een naam ?

Comment

Ik vind het op zich ook niet echt vertrouwenwekkend maar wat je hier schrijft:
                    Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                    hij moet maar naar de keuring gaan en als er niks mis mee is , hoeft de verkoper geen schrik te hebben lijkt me........en koop je deze waarschijnlijk , niet ?
                    is zeker en vast ook niet altijd waar.
                    Hij zou de eerste niet die op het laatste nippertje toch van een koop afziet.
                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                      Ik vind het op zich ook niet echt vertrouwenwekkend maar wat je hier schrijft:is zeker en vast ook niet altijd waar.
                      Hij zou de eerste niet die op het laatste nippertje toch van een koop afziet.
                      Inderdaad, maat van me is nu op zoek naar een wagen en heeft nu al 3x gezegd van ik koop die en ik kom er dan om maar telkens dag zelf geannuleerd dusja. Ik begrijp ook wel dat ze dat ergens beu worden hoor..

Prijs afspreken en op papier zetten dat de verkoop enkel doorgaat met een geldige keuring (lees voorschot terug als de wagen afgekeurd wordt)
                      En uiteraard stortten en niet cash betalen!

Comment

Stel voor dat je niet een voorschot betaalt, maar wel een verkoopovereenkomst wil tekenen onder voorwaarde van een groen gekeurde wagen.

Het probleem met een tweedehandsverkoop is dat deze maar 2 maanden geldig is. Als jij zegt "ik wil de auto kopen", de verkoper deze laat keuren en je dan terugtrekt nog voor er een verkoopsovereenkomst is getekend, staat de verkoper ook met lege handen en moet hij zorgen dat hij de kar kan verkopen binnen 2 maanden, of uitzien om nog maar eens een keuring voor verkoop te doen...

Comment

Heb net nog eens naar de advertentie gekeken. De wagen staat te koop bij een zelfstandige garagist die niet aan een merk gebonden is. Misschien heb ik er de vorige keer over gekeken, maar in de advertentie staat dus:

Wordt controlevrij geleverd met 1 jaar waarborg.
                          Geen idee wat daar exact mee bedoeld wordt, maar het risico lijkt me hier te groot dat ik een kat in een zak koop. Dan geef ik liever zo'n 2000 euro extra uit bij een andere garagist voor dezelfde wagen. Ik ga morgen nog eens bellen met die garagist en als hij niet wil inbinden, ga ik wel op een ander (toch leuk die vrije-markteconomie).

Comment

Vreemd dat ie wel niet naar de controle wil bollen, maar wel een jaar waarborg... Het jaar waarborg is duurder dan de controle.

Comment

Volgens mij is dan de vraag: waarborg waarop? Dat ik nog minstens 3000 km kan rijden ermee gedurende het eerste jaar? Of dat de wagen in dezelfde staat blijft gedurende 1 jaar? Het blijft allemaal een beetje vaag en dan geef ik dus liever iets meer geld uit dan later met de gebakken peren te zitten.

Comment

Misschien een meer betrouwbare verkoper zoeken , de normale procedure is
                                Ge gaat de auto bekijken
                                Ge geeft u akkoord
                                Ge tekent de overeenkomst en ge geeft een voorschot, en als hij dat wil gebruiken voor de keuring is dat zijn zaak.
                                Weet ook dat ge binnen de 7 dagen nog moogt afzien van de koop ook al heb je getekend, ik geloof zelfs dat ze dan het voorschot ook moeten teruggeven.
                                Ik snap wel ergens niet goed hoe ge een auto wil kopen waar ge geen prijs van weet en die prijs maar eerst te weten komt nadat hij gekeurd is waar ge dannog zelf moet voor betalen ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Vreemd dat ie wel niet naar de controle wil bollen, maar wel een jaar waarborg... Het jaar waarborg is duurder dan de controle.
                                  Hij wilt toch wel naar de keuring ? Ik kan best begrijpen dat hij dat vraagt ... Hij wil die zonder problemen keuren en u ook een 1 jaar garantie geven . Hij heeft volgens mij gewoon niet veel zin in een koper die misschien afhaakt als hij die auto al heeft gekeurd . Ik zou gewoon naar daar gaan , is ie goed ? Oké , spreek een prijs af en dat je hem blanco gekeurd wilt met 1 jaar garantie ; Zet het op papier , geef hem dat voorschot en hup Als ie er dan niet blanco door is moet hij maar zien dat het in orde is , het staat op papier hé .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                                    Dit is enkel als je de wagen koopt buiten de vestiging van de verkoper, dus bvb op een autosalon.

ik zie hier echt niks verkeerd hoor.
                                    Die garagist heeft gewoon al teveel pipo's gehad die zeggen dat ze gaan kopen en daarna hun staart intrekken.
                                    Hij heeft dat voorschot niet nodig om de keuring te betalen he, maar enkel om zeker te zijn dat jij die kar ook koopt als hij ermee naar de keuring geweest is.

Zet hier anders eens een linkje naar de advertentie?

100% akkoord!
                                    Bij ons werkt het net zo, lijkt mij niet meer dan normaal...

Comment

Als je een wagen als particulier verkoopt vraag je toch ook een voorschot aan de koper.
                                      Dus kan de verkoper wel begrijpen als hij graag een voorschot heeft. Indien de wagen niet door keuring zou geraken zal hij deze wel teruggeven of zorgen dat de wagen in orde word gebracht en zo door keuring geraakt.
                                      Verhuur Lamborghini Gallardo - Porsche Boxster 987 2.9 PDK
                                      www.musclecarrent.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fille001 Bekijk Berichten
                                        Als je een wagen als particulier verkoopt vraag je toch ook een voorschot aan de koper.
                                        Dus kan de verkoper wel begrijpen als hij graag een voorschot heeft. Indien de wagen niet door keuring zou geraken zal hij deze wel teruggeven of zorgen dat de wagen in orde word gebracht en zo door keuring geraakt.
                                        Helemaal niet mee eens,pas voorschot als wagen gekeurd is en geen minuut eerder.
                                        Anders kan hij hem aan z'n gat hangen,t'is toch gvd een garage zeker,waar gaan we naartoe..........
                                        Als je naar een slager gaat voor braadworst,en hij heeft enkel gehakt,moet hij dan ook een voorschot vragen eer hij er braadworst van maakt..

Comment

Working...
                                        X