Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Weet ik niet ... hoe zit het daarmee eigenlijk ?
Want het is hier toch de bedoeling om de Elise in de toekomt te vervangen door een Exige , maar die hoge BIV houdt me voorlopig tegen , maar ik dacht dat dit nu ook zou verminderen maar blijkbaar heb ik het mis ?
Voor Lotus zal het er alleszins niet op verbeteren.
Die waren nu in het huidige systeem eigenlijk ferm bevoordeeld met hun kleine opgefokte 1.8 motor.
Op basis van co2-uitstoot gaan die zeker een pak duurder worden.
Enerzijds enthousiast, voor bepaalde (nieuwe) modellen lijkt het op het eerste zicht een pak goedkoper te worden. Als je de grafiek bekijkt in die ppt, kan je ongeveer stellen dat auto's die minder dan 240gr/km uitstoten maar vandaag wel boven de 211pk zitten, hetzelfde of goedkoper worden. Vooral de constructeurs met veel aandacht voor nieuwe technologie (zoals BMW/MINI, ook de benzinemotoren) zullen profiteren.
Anderzijds toch wat achterdochtig. Als het effectief budgetneutraal is, vind ik het een goeie evolutie.
Allemaal goed en wel, als ze dat geld gaan gebruiken voor onze wegen deftig te onderhouden, variabele verkeersborden,... Maar het zal gebruikt worden om de staatskist te vullen en dat is schandalig.
Die Vlaamse regeltjes zijn nog erger dan onze federale wetgeving. Vooral omslachtiger...
Tijd om al die politici een jaar op een leefloontje te zetten en hun voordelen afnemen. Dan zullen ze hopelijk eens wat beter nadenken vooraleer domme voorstellen te doen.
haha very true, de sukkels moete ni eens verkeersbelastingen betalen etc, ma ze gaan dan wel beslisse voor de normale belg wa ze moeten betalen. Ze hebbe er het minst besef van.
Ben in elk geval ni gerust voor de jaarlijkse taks; 300pk en 259gr uitstoot is ni zo interessant vrees ik
Voor Lotus zal het er alleszins niet op verbeteren.
Die waren nu in het huidige systeem eigenlijk ferm bevoordeeld met hun kleine opgefokte 1.8 motor.
Op basis van co2-uitstoot gaan die zeker een pak duurder worden.
Merde
Dus als ik een Exige wil met 260 PK zou ik deze best dit jaar nog moeten aankopen dan?
Dat een zuipende V8 zwaarder wordt aangepakt, tsjaa... luxeprobleem en nog het minste van m'n zorgen. Zo'n auto gaat alleen maar exclusiever worden, net wat de rijke medemens graag heeft, niet? Dat een Dacia duurder wordt, vind ik veel erger, dat treft die mensen veel harder.
Da's ook ergens waar.
Een dikke V8 rijden wordt nu meer dan ooit een dikke opgestoken middenvinger naar de overheid...voor wie het zich kan permitteren.
Da's ook ergens waar.
Een dikke V8 rijden wordt nu meer dan ooit een dikke opgestoken middenvinger naar de overheid...voor wie het zich kan permitteren.
€10000 extra belastinginkomsten lijkt me een middenvinger die de overheid wel zal kunnen waarderen...
Het is vanzelfsprekend dat Lotus er beter gaat uitkomen, relatief kleine motoren + licht gewicht = weinig Co².
Zelfs de recente iets zwaardere Evora V6 2+2 heeft maar 205gram co² dus zal niet aan 2000 euro BIV komen, nu 5000.
Je haalt BIV en verkeersbelasting door elkaar.
Net die kleine motoren (1800cc ) zijn de reden dat Lotus nu al de dans ontspringt (slechts 10 fiskale pk).
Alleszins wat de Elise betreft zal het nieuwe systeem op het vlak van BIV misschien niet veel wijzigen maar de jaarlijkse taks zal op basis van 208g heel zeker hoger liggen dan nu.
Ondanks de globale verhoging van de BIV, worden modellen met een hoog vermogen t.o.v. de cilinderinhoud toch wellicht interessanter (bvb TSI motoren van Volkswagen). Althans als hun co2 wat binnen de perken blijft.
geweldig, dus wij rijden met 1 van de zuinigste en properste wagens die er zijn en gaan daar de dupe van worden ofwat? DIT SLAAT TOCH NERGENS MEER OP!!!
2015 BMW S1000R
2010 Renault Clio RS Cup
1987 Volkswagen Golf GTI
Je haalt BIV en verkeersbelasting door elkaar.
Net die kleine motoren (1800cc ) zijn de reden dat Lotus nu al de dans ontspringt (slechts 10 fiskale pk).
Alleszins wat de Elise betreft zal het nieuwe systeem op het vlak van BIV misschien niet veel wijzigen maar de jaarlijkse taks zal op basis van 208g heel zeker hoger liggen dan nu.
Nee hoor, ik bedoel wel degelijk BIV, die is vooral co² gebaseerd en lichte wagens (met relatief kleine motoren) produceren minder co². Ik had vooral naar de Evora gekeken, steek die V6 van de Evora in een zware SUV en je zit aan 260 gram co² ipv 205. Blijkbaar gaat het verhaal voor de Elises dan niet op, die betalen nu ook al niet veel BIV (weinig PK).
Ik stel voor dat we een meeting organiseren waarbij iedereen met een DIESEL komt. Liefst ZONDER roetfilter, en dan een paar keer de Wetstraat op en af rijden. In 1e en goed hoog in de toeren.
Doel is om toch zo'n roetgordijn te creëren dat men daar de straatverlichting moet aansteken..
Comment