Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winter en zomerbanden: Zelfde bandenmaat behouden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Digiboy Bekijk Berichten
    Om van een winterband dus voluit te kunnen profiteren is het beter om voor een bandenmaat 215/55/16 te kiezen op een 16" stalen of aluminium velg.
    Dan een winterband te nemen op een 17" velg met bandenmaat 235/45/17?
    Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
    yep
    Als het over onze Vlaamse winters gaat, volg ik die mening niet. Hier rijd je gedurende 80% van die wintertijd in temperaturen rond de 8°C op natte wegen rond, 19% op droge wegen, en 1% van den tijd op sneeuw. Dan kan je maar beter van de duidelijk betere grip van goeie winterbanden van dezelfde maat als je zomerbanden genieten, en bovendien is het veiliger omdat je auto nauwelijks anders reageert dan in de zomer (waardoor je je dus minder snel zal later verrassen).

Voor iemand die altijd uiterst voorzichtig rijdt, en nooit in de buurt van half de gripgrens van z'n banden komt, is uiteraard "alles" goed (en maakt de maat niet uit).

Ikzelf ben gestopt met 't houden van een tweede set velgen voor de winter (2 inch kleiner en smallere band) omdat ik het weggedrag van m'n auto's op zo'n set wielen te hard vind verschillen. Bovendien heb ik graag in de winter (als het weer het toestaat) ook nog wat sportief weggedrag. Met de slappe wangetjes van (in mijn geval) 205/55R16 winterbanden vergeleken met de 225/40R18 en 245/35R18 zomerbanden erger ik me te vaak.

Comment

Voor de 1-reeks hebben we 17" velgen voorzien met winterbanden, ter vervanging van de zomervelgen van 18". Het verschil is licht merkbaar, maar ik vind het niet negatief.

16" ga je volgens mij een zwaarder verschil merken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digiboy Bekijk Berichten
        Om van een winterband dus voluit te kunnen profiteren is het beter om voor een bandenmaat 215/55/16 te kiezen op een 16" stalen of aluminium velg.
        Dan een winterband te nemen op een 17" velg met bandenmaat 235/45/17?
        Het heeft met de bandbreedte te maken, niet met de velgenmaat. Om in sneeuw of sludge voldoende grip te genereren, kan je best niet te breed gaan. Maar een smallere band heeft, voor dezelfde auto, ook bijna altijd een hogere flank, en daardoor ook bijna altijd een kleinere velgdiameter.

Ga je niet in sneeuw of sludge rijden, dan is de bandbreedte eigenlijk niet van belang. In ieder geval niet meer dan bij een zomerband. En dan kan je gerust naar dezelfde bandenmaat op dezelfde velg gaan. Je kan je dan trouwens afvragen of je wel winterbanden nodig hebt, want de temperaturen zijn hier niet zo superlaag als - pakweg - in Finland, en daardoor heeft de compound van een winterband minder invloed.

Ik steek mijn wintersloffen om voldoende grip te hebben in de sneeuw, en meer grip te hebben op ijzel - dat is voor mij het enige echte voordeel. Op dat vlak maakt het trouwens ook écht een verschil. De andere voordelen (betere waterafvoer, minder snel aquaplaning door smallere band) worden afgezwakt door een minder strak bochtengedrag (hogere flank).

Comment

Het liefste wil ik hetzelfde rijcomfort behouden dat ik nu met mijn zomerset en banden (235/45/17) heb.
          De aankoop van de winterset zou voor mij alleen maar de bedoeling hebben om bij temperaturen van onder de 7 graden, ijzel, af en toe sneeuw in België toch veilig te kunnen rijden.
          Dus een rit naar de besneeuwde landen zit er voor mij niet in omdat ik ook niet hou van skivakanties, echter kan het wel eens mogelijk zijn dat ik eens een weekende hotel boek in Duitsland.

Comment

de auto zwalpt wat meer op winterbanden en gaat iets minder snedig de bocht om.... maar ik vind dat dat reuze meevalt... scheelt ergens een 7-8km/u op afritten, maar om dat nu echt "verminderd rijplezier" te gaan noemen vind ik overdreven. Hangt natuurlijk ook af van het merk/type winterband en de wagen in kwestie.... ik herinner me nog op de Z4 dat ik van de winterbanden zo snel mogelijk af wou eens het beter weer werd.... bij de Mercedes nu kan het me geen zier schelen of ze er een paar weken langer zouden opliggen.
            Porsche 996 GT3 RS
            Porsche 964 RS
            BMW ///M3 e30
            Mercedes c250 CDI AMG
            www.flamebox.be

Comment

Intussen heb ik besloten om mijn huidige aluminum 16" set te vervangen voor een 17" winterset.
              Zo heb ik als winter en zomerset dezelfde wiel als bandenmaat onder de wagen staan en hoef ik mij geen zorgen te maken over rijcomfort en dat de wagen zich anders zal gedragen tussen een zomer en winterset.
              Ook ben ik niet van plan om op skivakantie te gaan met de wagen, al is een winterse bui natuurlijk nooit uitgesloten, hé.

Iedereen nog bedankt voor de tips en hulp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
                De toegestane bandenmaten voor je voertuig kan je terugvinden op de website van GOCA, enkel één of ander nummer invoeren die op je roze kaart staat.
                Ik wil dringend mijn wintersloefen eraf halen en nieuwe (vorige bijna versleten) zomerbanden plaatsen. Even gekeken op gelijkvormigheidsattest en op site van GOCA wat kan/mag, dit zijn de resultaten (betreffende R16) :

Gelijkvormigeheidsattest:

- 215/55 R16 (lag er standaard op)
                - 205/55 R16 (makkelijker te vinden en goedkoper) => wel meer dan 1.5% (1.78%) verschil

GOCA (ref 08112):

- 205/45 R16 => Dit is maar liefst >8% verschil tov de banden waarmee hij uit fabriek kwam???

Ik ga toch maar mijn gelijkvormigheidsattest volgen... Hoe is dat te verklaren?
                2008 VW Passat Variant Highline 2.0 TDI Common Rail (100kw) DSG

RNS 510 GPS Touchscreen - How to add POI's !!

Comment

Working...
                X