Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winter en zomerbanden: Zelfde bandenmaat behouden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Winter en zomerbanden: Zelfde bandenmaat behouden?

Ik heb net een nieuw setje zomervelgen en banden gekocht met maat 235/45/17.
    Nu vroeg ik me af of ik voor de winterset het beste dezelfde maat kan aanhouden
    De gedachte was, dat ik tijdens het wisselen van de set velgen en banden geen verschil zou voelen tussen het rijden van deze sets.
    Hierbij wel rekening gehouden zonder de weersomstandigheden!

Probleem 1: ook met winterbanden kan je slippen. Knal je dan met je 17" lichtmetaal tegen een stoeprand of een ander obstakel aan, dan heb je behoorlijke kosten aan dat lichtmetaal. Een stalen velg, al dan niet met wieldeksel, is een betere optie. Nu zijn stalen velgen in 17" nogal moeilijk te vinden, bij 16" is dat al een stuk makkelijker.

Probleem 2: winterbanden in 234/45/17 zijn niet echt goedkoop te noemen. Je bent goedkoper af met 16" stalen velgen + bijpassende banden, dan met 17" winterbanden alleen. Dus voor de prijs moet je 't niet doen/laten.

Dus: koop maar gewoon 16" stalen velgen met 16" winterbanden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
      Probleem 1: ook met winterbanden kan je slippen. Knal je dan met je 17" lichtmetaal tegen een stoeprand of een ander obstakel aan, dan heb je behoorlijke kosten aan dat lichtmetaal. Een stalen velg, al dan niet met wieldeksel, is een betere optie. Nu zijn stalen velgen in 17" nogal moeilijk te vinden, bij 16" is dat al een stuk makkelijker.

Probleem 2: winterbanden in 234/45/17 zijn niet echt goedkoop te noemen. Je bent goedkoper af met 16" stalen velgen + bijpassende banden, dan met 17" winterbanden alleen. Dus voor de prijs moet je 't niet doen/laten.

Dus: koop maar gewoon 16" stalen velgen met 16" winterbanden.

En voor een winterband, hoe smaller hoe beter. De toegestane bandenmaten voor je voertuig kan je terugvinden op de website van GOCA, enkel één of ander nummer invoeren die op je roze kaart staat.

Comment

Ik heb mijn setje 16" aluminium velgen nog opzij liggen, die standaard bij mijn wagen waren geleverd met een zomer bandenmaat 215/55/16.
        Is het beter om deze 16" aluminium velgen te behouden en later te voorzien van winterbanden.
        Of verkoop ik deze set (16" alu. velgen met zomerbanden) beter en haal ik later een setje stalen velgen met winterbanden

Comment

winterbanden in die maat zijn precies nog relatief goedkoop, zeker als je deze ziet; http://www.topbanden.com/Achat-Pneus...93,,,,,,,46153

anyway, voor winterbanden is het best wel aangeraden om toch minstens 1 of 2 maatjes kleiner te gaan..
          maar, dan moet het wel 'mogen' volgens de belgische wet.. ik zit bijvoorbeeld ook vast aan 205/45R17 of 205/50R16.. en da's ook niet simpel om daarvoor een goede winterband te vinden
          Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
          En voor een winterband, hoe smaller hoe beter. De toegestane bandenmaten voor je voertuig kan je terugvinden op de website van GOCA, enkel één of ander nummer invoeren die op je roze kaart staat.
          dat heeft hier nog nooit gewerkt.. zowel bij mijn vorige Rover, als bij mijn MG nu, werken de PVG nummers niet.. volgens de site mag zelfs geen enkele maat op mijn auto
          Last edited by ; 14/02/2011, 19:43.

Comment

Denk er ook aan dat je mag afwijken van de bandenmaten volgens GOCA, als ze binnen de marges blijven opgegeven door het technische reglement. Zoek maar wat op dit forum, de link en de wetteksten zal je zeker terugvinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
              Ter info:
              Bij nieuwe wagens is de roze kaart intussen vervangen door het nieuwe type, hierdoor kan ik helaas het pvg-nummer ook niet meer invoeren omdat dat nummer niet meer op het nieuwe type staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Denk er ook aan dat je mag afwijken van de bandenmaten volgens GOCA, als ze binnen de marges blijven opgegeven door het technische reglement. Zoek maar wat op dit forum, de link en de wetteksten zal je zeker terugvinden.
                klopt, ik gebruik regelmatig deze site; http://www.supervelg.nl/bandenmaat_berekenen.htm
                maar dan nog is het niet simpel om een goede band te vinden die op mijn velg past

er staan trouwens 3 toegelaten bandenmaten op mijn gelijkvormigheidsattest.. mag ik dan gelijk welke als referentie nemen? (voor een afwijkende maat)

185/55R15
                205/50R16
                205/45R17

Comment

Dat de banden goedkoper worden of zijn, omdat ze smaller zijn is nogal logisch, ongeacht het om winter of zomerbanden gaat.

Mijn gedacht was, om het zelfde rijcomfort te behouden tussen een winter en zomerset.
                  Daarom was de vraag of ik beter eenzelfde set velgen met bandenmaat koop of ben ik wettelijk verplicht om bij winterbanden steeds naar een kleinere/smallere maat te gaan

Comment

In de zomer rijd ik met 205/50-17" vooraan en 225/45-17" achteraan. Voor de winter heb ik ook een set lichtmetaal in 205/50-17" rondom. Ik heb dat gekozen om het verschil tussen het rijgedrag van de zomer- en de winterwielen te verkleinen. 235 mm in de winter is er mss wat over, al hangt dat ook af van je wagen natuurlijk.
                    Ik heb helemaal niet de grootst mogelijke velgen die leverbaar zijn op mijn wagen, dus kan ik makkelijk met een vergelijkbare maat rijden in de winter, maar als je op voor de zomerwielen al naar een grotere maat neigt, zou ik toch een maatje minder nemen in de winter. En ietsje smaller ook.
                    Te brede banden in de winter, is eigenlijk nergens goed voor.

Edit:
                    Je rijdt op 17" in de zomer. Valt nog mee.
                    Wat voor wagen heb je?
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                      In de zomer rijd ik met 205/50-17" vooraan en 225/45-17" achteraan. Voor de winter heb ik ook een set lichtmetaal in 205/50-17" rondom. Ik heb dat gekozen om het verschil tussen het rijgedrag van de zomer- en de winterwielen te verkleinen. 235 mm in de winter is er mss wat over, al hangt dat ook af van je wagen natuurlijk.
                      Ik heb helemaal niet de grootst mogelijke velgen die leverbaar zijn op mijn wagen, dus kan ik makkelijk met een vergelijkbare maat rijden in de winter, maar als je op voor de zomerwielen al naar een grotere maat neigt, zou ik toch een maatje minder nemen in de winter. En ietsje smaller ook.
                      Te brede banden in de winter, is eigenlijk nergens goed voor.

Edit:
                      Je rijdt op 17" in de zomer. Valt nog mee.
                      Wat voor wagen heb je?
                      Ik dacht dat je rondom je wagen overal dezelfde bandemaat moets hebben?
                      De meesten raden dus als winterband een iets smaller band aan.

De wagen is een Volkswagen Passat Variant en rij nu met de bandenmaat 235/45/17.
                      Last edited by ; 14/02/2011, 20:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digiboy Bekijk Berichten
                        Ik dacht dat je rondom je wagen overal dezelfde bandemaat moets hebben?
                        De meesten raden dus als winterband een iets smaller band aan.

De wagen is een Volkswagen Passat Variant en rij nu met de bandenmaat 235/45/17.
                        Wagens met achterwielaandrijving hebben achteraan dikwijls een bredere maat dan vooraan.

In jouw geval zou ik voor de winter bij 17" blijven, maar een iets smaller maatje nemen.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

Mijn huidige set aluminium velgen heeft de volgende maat 7,5Jx17 met zomerbandenmaat 235/45/17.
                          Dus kies ik het beste voor de volgende maat van winterband 225/45/17 en kan ik deze bandenmaat op een dezelfde set monteren
                          Last edited by ; 14/02/2011, 20:29.

Comment

je moet daar eens logisch over denken... het is beter een winterset niet in laag profiel te nemen. Laag profiel banden zijn van nature "stijve" banden... hiermee bedoel ik de flank van de band en de karkas. er is immers ni veel rubber over tussen velg en wegdek dat zich kan "zetten".

Om op oneffen sneeuw oppervlakken, bemodderde banen, allerhande smurrie op de weg toch een ideale grip te behouden, heb je een band nodug waar wat "flex" inzit, die zich kan aanpassen aan het onderliggende oppervlak.

Vandaar dat een winterband beter geen laag profielband is, maar eerder een smalle band met hoge flank die 1 of 2 inches kleiner is in diameter.
                            Porsche 996 GT3 RS
                            Porsche 964 RS
                            BMW ///M3 e30
                            Mercedes c250 CDI AMG
                            www.flamebox.be

Comment

In wat je schrijft zil wel enige logica, maar vind je 45 al bij een laag profiel horen?

Comment

echt laag laag profiel is dat niet... maar in winterband-termen is een 225/45 toch wel niet de standaard

Maar je zit gewrongen met je bestaande wielen hé.... om echt goed te zijn koop je beter een set stalen wielen met geschikt winter rubber eromheen
                                Porsche 996 GT3 RS
                                Porsche 964 RS
                                BMW ///M3 e30
                                Mercedes c250 CDI AMG
                                www.flamebox.be

Comment

Om van een winterband dus voluit te kunnen profiteren is het beter om voor een bandenmaat 215/55/16 te kiezen op een 16" stalen of aluminium velg.
                                  Dan een winterband te nemen op een 17" velg met bandenmaat 235/45/17?

Comment

Het hangt er ook vanaf van wat je verwacht op een winter... Als je 6 weken sneeuw verwacht, dan win je niks aan 17" winterrubber in dezelfde maten als je zomerrubber. Maar ik heb op mijn Z4 doelbewust 18" winterrubber gestoken in dezelfde maten als het zomerrubber, voor die dagen dat het niet sneeuwt, zodat ik dan ook eenzelfde rijgedrag op droog en nat wegdek kon behouden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digiboy Bekijk Berichten
                                      Om van een winterband dus voluit te kunnen profiteren is het beter om voor een bandenmaat 215/55/16 te kiezen op een 16" stalen of aluminium velg.
                                      Dan een winterband te nemen op een 17" velg met bandenmaat 235/45/17?
                                      yep
                                      Porsche 996 GT3 RS
                                      Porsche 964 RS
                                      BMW ///M3 e30
                                      Mercedes c250 CDI AMG
                                      www.flamebox.be

Comment

Eender welke (kwaliteits) winterband zal enorm beter presteren in winterse omstandigheden dan een zomerband. Doorgaans wordt voor een winterband een maatje (of 2 ) smaller gebruikt op een maatje kleinere velg, al denk ik dat de winst die je hiermee nog boekt al veel kleiner zal zijn.
                                        Bovendien heb je nog een set 16" velgen 'op stock'. Ideaal toch, om deze gewoon te gebruiken.

Comment

Working...
                                        X