Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer nieuwe auto aanschaffen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wanneer nieuwe auto aanschaffen

Hallo,

Momenteel ben ik in volle 'discussie' omtrent het feit of het doorverkopen van je wagen elke 4 jaar voordeliger uitkomt dan je auto telkens zo goed als 'plat' te rijden alvorens een nieuwe wagen aan te schaffen, met de gedachte dat je dan wel elke maand wat geld opzij zet.

Het zit namelijk zo dat mijn vriendin een Yaris 1.0 (2006) benzine bezit. Nu is de auto bijna 4 jaar met een kleine 50.000 km's en twijfelen we om deze te verkopen en een nieuwe wagen(of 1 jaar oude wagen) aan te kopen om dan terug te verkopen binnen 3-4 jaar.
    Het is dan wel de bedoeling om binnen dezelfde klasse te blijven (corsa, yaris, fiesta, polo, clio, ..)
    We overwegen wel een eco diesel model waardoor de aankoop wel ietsjes duurder zal zijn. Woon-werk verkeer bedraagt 20 min wegens moeizaam verkeer, hopelijk genoeg om een diesel warm te rijden, anders toch maar bij benzine blijven vermoed ik.

De wagen is buiten een krasje in heel goede staat en als ik bv autozone er eens op nalees krijg je nog aardig wat voor zo een Yaris(6000 lijkt mij niet onhaalbaar). Haar aankoop prijs was in de tijd € 9600.

Wat denken jullie? Wat mij vooral zorgen baart zijn de verzekeringen, mijn vriendin wilt de eerste 2 jaar altijd een full omnium aangaan. Aan te raden of niet, ik heb het gevoel dat je dan 2 auto's afbetaald! Nu heeft ze een halve omnium.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom iemand een auto die nog geen 4j is en amper gereden heeft te vervangen door een andere, buiten de goesting voor een nieuwe natuurlijk.
    Trouwens vreemd dat ze een diesel wil als ze slechts 12500km/j rijdt. Maar dat is blijkbaar de Belgische ziekte, liever een dure diesel kopen en dan besparen op de brandstof.

Comment

Goh, dat is persoonlijk hé want de vraag is, waarmee wordt er vergeleken??

Zijn jullie tevreden met de auto, zorgen jullie er goed voor (blijkbaar) en zijn er geen problemen mee, dan is die auto behouden meestal veruit het goedkoopste. Aan dit tempo zal die 20 jaar mee gaan en de lopende kosten zullen niet veel omhoog gaan als er zorgzaam mee omgesprongen wordt, afgezien van een paar batterijen en misschien een keer een waterpomp en een wiellager ofzo. De vraag is natuurlijk, wil je nog 16 jaar met die auto rondrijden?
      Ik zou het zo zeggen. Wissel niet van auto alleen maar "om van auto te wisselen", maar omdat er een ander model is die jij/zij, of echt wilt hebben of gewoon nodig heeft...

Trouwens, een diesel met partikelfilter moet niet enkel warm rijden, je moet er ook een tijdje warm meer rondrijden wil de partikelfilter een kans krijgen om te regeneren wanneer dat nodig is...
      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Eigenljik is het puur economisch gezien. Er is voor haar absoluut geen drang tot het kopen van een nieuwe auto.

Ik vraag mij gewoon af wat het voordeligste zal zijn, in hoeverre dat te bepalen valt.
        Als je er 10 jaar met rijdt mag je je toch verwachten aan extra kosten. Maar of dat meer is dan elke 4 jaar een 5000 euro te moeten opleggen bij aanschaf van een nieuwe wagen + duurdere verzekering betwijfel ik .. zeker omdat de auto weinig afstanden doet.

Sommige Eco diesels zijn door de huidige stockpromoties in combinatie met de ecopremie van -15% niet veel duurder dan een benzine. In combinatie met het laag verbruik dacht ik dat het misschien geen slechte zaak was.
        Het zijn enkel de afstanden die me dwars liggen. Niet bepaald geschikt voor een diesel motor.
        Maar als het om door te verkopen is na 4 jaar lijkt me dit niet echt een probleem te zijn, de roetfilter zal het wel volhouden . Doorverkoop waarde zal ook wel wat hoger liggen.
        EDIT: vorige post nog niet gelezen, ik neem dat laatste terug!

Comment

blijven rijden is het voordeligste. Doodeenvoudig door het waardeverlies de eerste jaren.
          Dus als je iedere keer een nieuwe koopt, dan heb je iedere keer opnieuw dat zware waardeverlies. Met dat geld kan je een oud vree héél lang rijdende houden hoor. Blijven rijden is dus de beste keuze.

Mijn zus en ik zijn beide zelfstandige. We hebben ons 2 jaar geleden op hetzelfde moment een wagen gekocht. Zij een nieuwe, ik een 13jaar oude. Nu zou ze een andere willen, maar als we de rekeningen naast elkaar leggen, dan heb ik met mijn oud wrak tot op dit moment echt wel de beste keuze gemaakt. Het waardeverlies op haar wagen is enorm! Meer dan 60% op cataloog waarde en in werkelijkheid ongeveer 8000 euro (was stockwagen met héél vette korting).
          Ondertussen heb ik wa updates aan mijn ouwe sleur gedaan, eens een reuze onderhoud laten uitvoeren, wat onderdelen preventief laten vervangen, nieuwe bandjes opgestoken, CD lader vervangen,.... Alles goed voor minder dan 2000 euro op 2 jaar. En dan heb ik écht overdreven, want voor de helft van het geld kon de wagen nog perfect een jaar of 2 rijden. Ondertussen is de waarde van mijn wagen ook gedaald. Maar da zal geen 1000 euro zijn. En tis niet dat zij geen onderhoud heeft gehad aan haar wagen, dus reken zelf maar uit hoeveel verschil het maakt om een oude wagen te blijven "oplappen", of om alle zoveel jaar een nieuwe te kopen die bij het buiten rijden van de garage reeds 25% minder waard is.....

EDIT : het gaat hier wel over 2 naftes, zijde een niet alle daagse laguna 2.0T A 170pk en een E39 523i 163pk
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

Comment

Inderdaad, blijven rijden zou ik zo zeggen dat is het goedkoopste. Wat niet onbelangrijk is, hoeveel jaar garantie zit daarop? Een wagen die 50000km doet op 4jaar kan/en is absoluut nog niet versleten. De meeste mensen doen hun auto dan ook vééél te vroeg weg, om maar iets nieuws te hebben...
            Als het je om ecologische redenen te doen is zou ik zoiezo geen nieuwe kopen. Door de aankoop van een nieuwe ben je juist niet ecologisch goe bezig. Ik zou ook geen dieseltje kopen als je maar zo weinig km's doet.
            Succes!!!
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

We zijn snel overtuigt, de auto blijft!
              Tx voor de comments! Mensen in mijn omgeving zeggen hetzelfde.

Comment

Tjeu, mooi!

Als mensen horen dat je 1000 eruo kosten doet aan een oude wagen, is 't schandalig. Maar iedereen vindt het normaal dat ze op 4j tijd meer dan 10 000 euro verliezen op een auto (igv een ruime middenklasse of hoger).

Wij hebben twee jaar geleden een noodoplossing gekocht voor 2 000 euro. Die noodoplossing is nu redelijk definitief geworden omdat het zo een meevaller is en de oorspronkelijke reden voor noodoplossing weggevallen was. Nu hebben we er een nieuwe uitlaat, remmen, oliedruksensor, ... vervangen en gaan we binnenkort eens kijken om het roest weg te werken. Dat zijn zowat de grootste kosten die we eraan gehad hebben, naast de nieuwe starter. Alles tesamen is dat vermoedelijk ong 1000 euro. Op zich wat vreemd: 1000 euro kosten doen aan een auto die nu in verkoop misschien 1000 of 1500 euro waard is. Maar voor die 1000 euro heb je niks anders in de plaats he. BIV alleen al is een deel van die hap. En daar heb je niks aan.
                Dus: houden en je niet laten afschrikken door nu en dan een faktuurke. Bovendien is 't een stevige jap, dus moet je al niet te ongerust zijn

2015 Volvo V60 D2 aut.
                2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                  blijven rijden is het voordeligste. Doodeenvoudig door het waardeverlies de eerste jaren.
                  Dus als je iedere keer een nieuwe koopt, dan heb je iedere keer opnieuw dat zware waardeverlies. Met dat geld kan je een oud vree héél lang rijdende houden hoor. Blijven rijden is dus de beste keuze.

Mijn zus en ik zijn beide zelfstandige. We hebben ons 2 jaar geleden op hetzelfde moment een wagen gekocht. Zij een nieuwe, ik een 13jaar oude. Nu zou ze een andere willen, maar als we de rekeningen naast elkaar leggen, dan heb ik met mijn oud wrak tot op dit moment echt wel de beste keuze gemaakt. Het waardeverlies op haar wagen is enorm! Meer dan 60% op cataloog waarde en in werkelijkheid ongeveer 8000 euro (was stockwagen met héél vette korting).
                  Ondertussen heb ik wa updates aan mijn ouwe sleur gedaan, eens een reuze onderhoud laten uitvoeren, wat onderdelen preventief laten vervangen, nieuwe bandjes opgestoken, CD lader vervangen,.... Alles goed voor minder dan 2000 euro op 2 jaar. En dan heb ik écht overdreven, want voor de helft van het geld kon de wagen nog perfect een jaar of 2 rijden. Ondertussen is de waarde van mijn wagen ook gedaald. Maar da zal geen 1000 euro zijn. En tis niet dat zij geen onderhoud heeft gehad aan haar wagen, dus reken zelf maar uit hoeveel verschil het maakt om een oude wagen te blijven "oplappen", of om alle zoveel jaar een nieuwe te kopen die bij het buiten rijden van de garage reeds 25% minder waard is.....

EDIT : het gaat hier wel over 2 naftes, zijde een niet alle daagse laguna 2.0T A 170pk en een E39 523i 163pk
                  En wie heeft fiskaal gezien het goedkoopst gereden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                    ja ik tiens, zus haar biv was 2500 euro. De mijnen zou 1250 geweest zijn moest het een nieuwe wagen geweest zijn, maar was nu iets van een 200 euro.

En de 170 euro die ik extra dien te betalen aan jaarlijkse taksen gooit echt geen gewicht van betekenis in de weegschaal. Die haal ik er zelf makkelijk uit op mijn verbruik.
                    Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                      ja ik tiens, zus haar biv was 2500 euro. De mijnen zou 1250 geweest zijn moest het een nieuwe wagen geweest zijn, maar was nu iets van een 200 euro.

En de 170 euro die ik extra dien te betalen aan jaarlijkse taksen gooit echt geen gewicht van betekenis in de weegschaal. Die haal ik er zelf makkelijk uit op mijn verbruik.
                      Ik bedoelde het feit dat jullie allebei zelfstandigen zijn en de wagen dus ook wel boekhoudkundig zullen inbrengen. Uiteindelijk zal je ook wel als beste uit de bus komen maar het verschil gaat kleiner zijn veronderstel ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                        Ik snap eerlijk gezegd niet waarom iemand een auto die nog geen 4j is en amper gereden heeft te vervangen door een andere, buiten de goesting voor een nieuwe natuurlijk.
                        Trouwens vreemd dat ze een diesel wil als ze slechts 12500km/j rijdt. Maar dat is blijkbaar de Belgische ziekte, liever een dure diesel kopen en dan besparen op de brandstof.
                        Die diesel is zo duur nu ook niet he ... als je vergelijkt tussen benzines en diesels van vergelijkbare power, dan zal de diesel duurder zijn, maar niet zo bijzonder veel. 't is nu niet dat die 5000 euro duurder zijn he ... een 1 a 2 K zal meer realistisch zijn. En dan is dat verschil snel opgebruikt ...

Comment

Houdt ook rekening met het feit dat waardeverminderingen geen constante nominale waarde zijn, ttz de eerste jaren verliest de wagen meer waarde dan daarna. Als je bvb. toch de wagen op korte termijn wilt verkopen, zou ik liever hem verkopen op 4 jaar dan op 6 jaar ... maakt een serieus verschil. Plus, alle leasings zijn ook 4 jaar, dus daar is nog eens een extra drempel ... hij valt daarna in de klasse : geen leasewagen maar ouder

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                            Ge kunt nooit winst maken door een nieuwe auto elke X jaar in de boeken te steken tov blijven rijden met een auto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                              Ge kunt nooit winst maken door een nieuwe auto elke X jaar in de boeken te steken tov blijven rijden met een auto.
                              idd.

En als ge kosten wilt maken, dan zijn er andere dingen die veel intressanter zijn gezien een wagen geen 100% btw aftrekbaar is.
                              Motoren & Tjeurisme

Comment

Als je niet lang met een auto wilt blijven rijden kan je beter een jonge tweedehands (max 1 jaar oud) kopen dan een nieuwe.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gebruiker67982 Bekijk Berichten
                                  Die diesel is zo duur nu ook niet he ... als je vergelijkt tussen benzines en diesels van vergelijkbare power, dan zal de diesel duurder zijn, maar niet zo bijzonder veel. 't is nu niet dat die 5000 euro duurder zijn he ... een 1 a 2 K zal meer realistisch zijn. En dan is dat verschil snel opgebruikt ...
                                  Verschil is inderdaad niet super groot. Maar als je bijzonder weinig km's doet ben je volgens mij goedkoper af met een lichte benzine.
                                  Alles is duurder buiten de brandstof. (tax, onderhoud, keuring, verzekering)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Als je niet lang met een auto wilt blijven rijden kan je beter een jonge tweedehands (max 1 jaar oud) kopen dan een nieuwe.
                                    Ik snap niet waarom je er max 1j bij zet.

Wat denk je dat de beste situatie is als je veel kilometers doet? Nieuw of tweedehands?

Maak je keuze vooraleer verder te lezen....

.
                                    .
                                    .
                                    .
                                    .
                                    .
                                    .
                                    .

Ik doe nu 55000 km per jaar.
                                    Een nieuwe kopen lijkt evident. Na 2j heeft die dan 110 000 km.
                                    Ik heb nu een wagen gekocht van 4j met 90 000 km.
                                    Welke situatie is best?

De wagen ging me nieuw meer dan 't dubbele gekost hebben, en 1000 euro BIV meer.
                                    Dus door een occasie te kopen heb ik heel wat uitgespaard, en ik zal ongeveer even lang met beide wagens gereden hebben.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                                      Ik snap niet waarom je er max 1j bij zet.

Wat denk je dat de beste situatie is als je veel kilometers doet? Nieuw of tweedehands?

Maak je keuze vooraleer verder te lezen....

.
                                      .
                                      .
                                      .
                                      .
                                      .
                                      .
                                      .

Ik doe nu 55000 km per jaar.
                                      Een nieuwe kopen lijkt evident. Na 2j heeft die dan 110 000 km.
                                      Ik heb nu een wagen gekocht van 4j met 90 000 km.
                                      Welke situatie is best?

De wagen ging me nieuw meer dan 't dubbele gekost hebben, en 1000 euro BIV meer.
                                      Dus door een occasie te kopen heb ik heel wat uitgespaard, en ik zal ongeveer even lang met beide wagens gereden hebben.
                                      Ik zou ook altijd voor (jonge) tweedehands gaan tenzij ik mijn keuze daar niet in kan vinden, dan kan het niet anders dan voor een nieuwe te gaan.
                                      De Saxo die ik nu heb heb ik gekocht toen hij ongeveer 3,5 jaar oud was, en daar heb ik nog steeds geen spijt van.

Die max 1 jaar oud had ik erbij gezet voor als je toch graag met een nieuwe wagen rijd en na zo'n 4 jaar opnieuw wilt verkopen.

Ik ken iemand (persoon is huisarts) en die koopt om de 3 à 4 jaar een tweedehands Ford bij de dealer, de auto die hij koopt is altijd max 1 jaar oud.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten

Dat klopt maar ik doelde meer op het feit van die 8.000 euro verlies dat de zus maakte op de Laguna. In realiteit is dit minder omdat ze een deel recupereerde via de afschrijving. Bijgevolg vind ik dus dat de zus nog vrij goedkoop (inzake waardevermindering) gereden heeft met de nieuwe wagen.

Comment

Working...
                                        X