Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat slurpt uw auto echt?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wat slurpt uw auto echt?

4800 wagens getest Automobilisten ergeren zich terecht aan het feit dat hun wagen veel meer brandstof slikt dan het verbruik dat door de constructeurs wordt opgegeven. De Duitse keuringsinstantie ADAC testte 800 wagens en die verbruikten allemáál meer dan het gemiddelde verbruik aangegeven door de fabrikant.
    De autoconstructeurs zijn veel te optimistisch over het brandstofverbruik van hun wagens. De auto's jagen er aanzienlijk meer brandstof door dan de officiële verbruikscijfers van de constructeurs. Wie in het stadsverkeer een liter meer verstookt dan de fabrieksopgave mag al tevreden zijn. De Duitse keuringsinstantie ADAC testte 800 wagens en álle modellen hadden meer brandstof nodig dan opgegeven. Vorig jaar deed Test-Aankoop een verbruikstest bij 30 stadswagens. Er werden verbruiksverschillen van twintig procent en meer gemeten.

De verbruikstest die aan de autoconstructeurs en invoerders in Europa wordt opgelegd, is dus niet realistisch. Heel wat bestuurders zijn verontwaardigd dat de Europese overheid de industrie niet tot een meer waarheidsgetrouwe testprocedure verplicht. Vandaag zou een exact brandstofverbruik een betere waardemeter zijn voor de vervuilende CO{-2}-emissie. Wanneer de huidige officiële verbruikscijfers niet kloppen, dan geldt dat evenzeer voor de schadelijke uitstoot. In de praktijk zou dit betekenen dat vermoedelijk geen enkele van de huidige 'groene auto's' in aanmerking komt voor de groene korting van de overheid.

Waarom verschillen de fabriekscijfers zo fel van de dagelijkse realiteit? Europese autoconstructeurs gebruiken een gestandaardiseerde methode om het verbruik te meten. Dat gebeurt echter niet op de openbare weg maar gedurende twintig minuten op een rollenbank in een testcentrum. De testwijze met acceleraties en vertragingen gebeurt volledig computergestuurd en is voor alle autobouwers dezelfde.

'Er bestaat vandaag helaas geen betere methode om het verbruik te meten. De huidige methode is weinig realistisch maar de resultaten zijn wel nuttig als je een vergelijking tussen verschillende wagens maakt', zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids. 'Wij meten het verbruik op een meer waarheidsgetrouwe wijze maar ze is ook voor verbetering vatbaar. Met iedere testwagen wordt 1.000 km gereden. De topsnelheid meten we niet meer. Het heeft weinig zin om te weten of een auto een topsnelheid van 198 of 200 km/u haalt. We meten wel de accelereratie op een startbaan van een militaire basis. In de praktijk blijkt dat kleine auto's gemiddeld 1 liter meer verbruiken en grote krachtige wagens gemiddeld 3 liter meer verbruiken.'

'De rijstijl van de automobilist bepaalt nog het meest het verbruik van de wagen. Een van onze zuingiste testrijders slaagt erin de fabriekscijfers bijna te evenaren. Maar bij de officiële metingen van de constructeurs worden alle wagens op dezelfde wijze getest zonder rekening te houden met de aard van het voertuig. Dat is weinig representatief. Zo wordt met een Porsche sportwagen meer dynamisch gereden dan met een gezinswagen. Porsche hanteert een eigen test voor intern gebruik maar is verplicht de verbruikscijfers van de officiële procedure te afficheren', zegt Verhelle.

De testcyclus gebeurt ook zonder het gebruik van bijvoorbeeld de airconditioning. Dit comfortsnufje doet het verbruik met 10 procent stijgen.

De grootste verschillen

1. Peugeot 207 HDi 110
    Getest: 5,29 liter/100 km
    Constructeur: 4,50 liter/100 km

2. VW Golf 1.9 TDI 105 pk
    Getest: 5,31 liter/100 km
    Constructeur: 5,00 liter/100 km

3. Renault Mégane 1.9 dCi
    Getest: 6,05 liter/100 km
    Constructeur: 6,60 liter/100 km

4. Citroën C4 Picasso HDi FAP 110 pk: getest 5,23 - constructeur 4,70 l
    5. Ford Focus Econetic 1.6 TDCi : getest 5,66 l - constructeur 4,50 l
    6. Audi A3 1.9 TDIe: getest 4,89 l - constructeur 4,50 l
    7. BMW 318d: getest 5,33 l - constructeur 4,70 l
    8. Dacia Sandero 1.4: getest 7,58 l - constructeur 7,20 l
    9. Daihatsu Cuore 1.0: getest 5,76 l - constructeur 4,40 l
    10. Fiat Panda MultiJet 1.3: getest 4,63 l - constructeur 4,30 l
    11. Hyundai i30 cw 1.6: getest 7,47 l - constructeur 6,20 l
    12. Nissan Micra 1.5 dCi tekna: getest 5,79 l - constructeur 4,60 l
    13. Land-Rover Freelander Td4: getest 7,84 l - constructeur 7,50 l
    14. Lexus RX400h: getest 9,16 l - constructeur 8,10 l
    15. Renault Modus 1.5 dCi: getest 5,30 l - constructeur 4,50 l
    16. Skoda Roomster 1.6: getest 7,08 l - constructeur 6,80 l
    17. Toyota Prius 1.5: getest 5,02 - constructeur 4,30 l
    18. VW Polo BlueMotion 1.4 TDi: getest 5,66 l - constructeur 4,28 l
    19. Porsche Cayman S: getest 10,43 l - constructeur 9,80 l
    20. Mini Cooper Clubman D: getest 4,75 l - constructeur 4,10 l

'De rijstijl van de automobilist bepaalt nog het meest het verbruik van de wagen. Een van onze zuingiste testrijders slaagt erin de fabriekscijfers bijna te evenaren
    wa voor ne pip is dat dan?
    in de zomer zit ik zonder airco (zoals hierboven getest) op het fabriekscijfer zonder zo zuinig mogelijk te rijden

nuja, in de winter zit ik er wel een liter boven.
    Last edited by ; 15/02/2009, 09:19.

Comment

en er is nog een groter verschil tussen de ADAC-testen en de ware realiteit.
      de meeste onder ons gebruiken hun wagen op korte afstanden, met veel stop&go. Zo werkt de motor nooit op ideale temperatuur. Ook ons gedrag is meestal ver van een economy-run (waarom zouden dan sportieve modellen nog zo in trek zijn ?).
      mijn verbruik is altijd anderhalve liter geweest boven de aangegeven cijfers
      als iemand een valabele schatting van zijn toekomstig verbruik wenst te weten, dan neemt hij als richtcijfer de aangegeven verbruik in stad, en trekt hij een liter van af indien hij het geluk heeft veel op (vlotte) banen rijdt.

Comment

Dat van die Peugeot HDI kan ik bevestigen.
        Mijn 1.6HDI partner komt niet toe met minder van 6.8 liter, terwijl de dealer nog steeds beweert dat 5 liter moet kunnen...
        Ik ga die expert eens bellen, voor 7000€ krijg ik mijn gelijk wel....
        www.perfectshine.be

Comment

Ze geven altijd drie verbruikscijfers op. Stadsverbruik, verbruik buiten de stad en het totaalverbruik. Als ge de cijfers van het stadsverbruik neemt zit ge meestal aan het werkelijke verbruik van de wagen.

Comment

Focus 1.8 TDCI: constructeur zegt 5,2, Excel zegt mij 6,5.

edit: binnen bebouwde kom zegt de constructeur 6,7. Dat zit er inderdaad dicht bij.
            Last edited by massy; 15/02/2009, 11:51.

Comment

Mini zegt 6.3 liter, maar dat moet ik die Start-Stop functie laten aanstaan.. ik doe dat dus nooit want het systeem werkt op mijn zenuwen. Maar bij een normale, rustige rijstijl (gewoon, vlot met het verkeer mee) zit ik aan 7.1-7.5 liter. Dat is dan 50/50 stad/snelweg.. maar meestal zit is 75/25 + sportieve rijstijl zit ik aan dik 9 liter.

Ik vind dat zeer goed... als je een beetje rijdt met intelligentie (laten uitbollen, niet nodeloos remmen, paar versnellingen overslaan tijdens het opschakelen, etc) dat zijn die cijfers toch een goede indicatie..

Vorige auto was een Porsche Cayenne S, opgegeven iets van een 15 liter gemiddeld.. ik had 17 liter.

Comment

Stadsverbruik Renault: 7,8l/100km
                Stadsverbruik: 7,2l/100 km

Verbruik buiten bebouwde kom Renault: 4,9l/100 km
                Verbruik buiten bebouwde kom: 5,3 - 5,5l/100km

Verbruik gecombineerd Renault: 5,9l/100km
                Verbruik gecombineerd: 6,2l/100km

Niet slecht...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nightfox Bekijk Berichten
                  ...verbruik Renault:

Niet slecht...
                  Blijkt ook uit de 'officiele' test in de openingspost: Renault verbruikt minder dan opgegeven.

Comment

uitleg is simpel, er wordt in de test geen rekening gehouden met alle verkeersbelemmerende maatregelen, georganiseerde files aan ronde punten en te korte uitvoegstroken, enz...
                    En maar blijven zeveren over een zuinige rijstijl, dat w ons gewoon onmogelijk gemaakt...

Vraag me eigenlijk verder nog af wat de negatieve impact is van zo'n startstop systeem, vb 's ochtends met koude motor de garage buiten rijden, even stoppen voor de borduur en dan slaat je motor af ???!!! Of zijn de motoren daar dan op voorzien of zo ?
                    Ik dacht dat een koudstart niet zo goed is voor slijtage ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorn devilder Bekijk Berichten
                      uitleg is simpel, er wordt in de test geen rekening gehouden met alle verkeersbelemmerende maatregelen, georganiseerde files aan ronde punten en te korte uitvoegstroken, enz...
                      En maar blijven zeveren over een zuinige rijstijl, dat w ons gewoon onmogelijk gemaakt...

Vraag me eigenlijk verder nog af wat de negatieve impact is van zo'n startstop systeem, vb 's ochtends met koude motor de garage buiten rijden, even stoppen voor de borduur en dan slaat je motor af ???!!! Of zijn de motoren daar dan op voorzien of zo ?
                      Ik dacht dat een koudstart niet zo goed is voor slijtage ?

Bij een BMW 118d werkt het startstop systeem pas als het buiten +3° is. En de motor valt alleen stil als je de koppeling los laat.
                      Benzine
                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                      Diesel
                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                        Bij een BMW 118d werkt het startstop systeem pas als het buiten +3° is. En de motor valt alleen stil als je de koppeling los laat.
                        en als je motor nog te koud staat gaat hij ook niet uit je moet eerst een beetje gereden hebben vooraleer hij uit wil (via het start/stop systeem uiteraard)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          en er is nog een groter verschil tussen de ADAC-testen en de ware realiteit.
                          Ja, maar dan kom je tot de vraag : wat verbruikt een wagen echt ?

Het wetenschappelijke antwoord : tel al het verbruik van alle wagens van dat type, ooit, tesamen, en deel dat door het aantal km's gereden.

OK, begin maar.

Comment

Al even uitgeteld wat al dat zever van start/stop systemen op een dag en in euros oplevert (voor zover het uiteraard in gebruik blijft...) ?Twee jaar geleden had iedereen goed gelachen alleen met het idee dat zoiets realiteit zou worden. Hoe lang gaat de starter dit uitstaan ? Blijkbaar net genoeg om de waarborg over te schrijden...
                            het grootste voordeel ervan is dat een diesel hiermee zééér stil is voor een rood licht !

Comment

Diesel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                Al even uitgeteld wat al dat zever van start/stop systemen op een dag en in euros oplevert (voor zover het uiteraard in gebruik blijft...) ?Twee jaar geleden had iedereen goed gelachen alleen met het idee dat zoiets realiteit zou worden. Hoe lang gaat de starter dit uitstaan ? Blijkbaar net genoeg om de waarborg over te schrijden...
                                het grootste voordeel ervan is dat een diesel hiermee zééér stil is voor een rood licht !
                                En bestaan er geen trukskes voor : gas erop houden ?

Comment

Ale, nog een topic over het verbruik
                                  Ik heb het al meerder keren gezegd en ga het nog maar eens herhalen, ik heb nog geen enkele auto gehad die bij mij gemiddeld meer verbruikte dan het gemiddelde opgegeven door de constructeur!
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
                                    En bestaan er geen trukskes voor : gas erop houden ?
                                    gewoon in eerste versnelling blijven wachten tot het licht op groen springt
                                    dan blijft natuurlijk je diesel goed hoorbaar
                                    eigenlijk is de stop&go knop een zeer goede uitvinding als antwoord op de klachten van de overblijvende benzine-fans,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      Ale, nog een topic over het verbruik
                                      Ik heb het al meerder keren gezegd en ga het nog maar eens herhalen, ik heb nog geen enkele auto gehad die bij mij gemiddeld meer verbruikte dan het gemiddelde opgegeven door de constructeur!

Gaat het dan over het verbruik dat de boordcomputer aangeeft of over het zelf gemeten verbruik? Daar zit namelijk ook soms een verschil op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                        Gaat het dan over het verbruik dat de boordcomputer aangeeft of over het zelf gemeten verbruik? Daar zit namelijk ook soms een verschil op.
                                        Zelf gemeten.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                                        X