4800 wagens getest Automobilisten ergeren zich terecht aan het feit dat hun wagen veel meer brandstof slikt dan het verbruik dat door de constructeurs wordt opgegeven. De Duitse keuringsinstantie ADAC testte 800 wagens en die verbruikten allemáál meer dan het gemiddelde verbruik aangegeven door de fabrikant.
De autoconstructeurs zijn veel te optimistisch over het brandstofverbruik van hun wagens. De auto's jagen er aanzienlijk meer brandstof door dan de officiële verbruikscijfers van de constructeurs. Wie in het stadsverkeer een liter meer verstookt dan de fabrieksopgave mag al tevreden zijn. De Duitse keuringsinstantie ADAC testte 800 wagens en álle modellen hadden meer brandstof nodig dan opgegeven. Vorig jaar deed Test-Aankoop een verbruikstest bij 30 stadswagens. Er werden verbruiksverschillen van twintig procent en meer gemeten.
De verbruikstest die aan de autoconstructeurs en invoerders in Europa wordt opgelegd, is dus niet realistisch. Heel wat bestuurders zijn verontwaardigd dat de Europese overheid de industrie niet tot een meer waarheidsgetrouwe testprocedure verplicht. Vandaag zou een exact brandstofverbruik een betere waardemeter zijn voor de vervuilende CO{-2}-emissie. Wanneer de huidige officiële verbruikscijfers niet kloppen, dan geldt dat evenzeer voor de schadelijke uitstoot. In de praktijk zou dit betekenen dat vermoedelijk geen enkele van de huidige 'groene auto's' in aanmerking komt voor de groene korting van de overheid.
Waarom verschillen de fabriekscijfers zo fel van de dagelijkse realiteit? Europese autoconstructeurs gebruiken een gestandaardiseerde methode om het verbruik te meten. Dat gebeurt echter niet op de openbare weg maar gedurende twintig minuten op een rollenbank in een testcentrum. De testwijze met acceleraties en vertragingen gebeurt volledig computergestuurd en is voor alle autobouwers dezelfde.
'Er bestaat vandaag helaas geen betere methode om het verbruik te meten. De huidige methode is weinig realistisch maar de resultaten zijn wel nuttig als je een vergelijking tussen verschillende wagens maakt', zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids. 'Wij meten het verbruik op een meer waarheidsgetrouwe wijze maar ze is ook voor verbetering vatbaar. Met iedere testwagen wordt 1.000 km gereden. De topsnelheid meten we niet meer. Het heeft weinig zin om te weten of een auto een topsnelheid van 198 of 200 km/u haalt. We meten wel de accelereratie op een startbaan van een militaire basis. In de praktijk blijkt dat kleine auto's gemiddeld 1 liter meer verbruiken en grote krachtige wagens gemiddeld 3 liter meer verbruiken.'
'De rijstijl van de automobilist bepaalt nog het meest het verbruik van de wagen. Een van onze zuingiste testrijders slaagt erin de fabriekscijfers bijna te evenaren. Maar bij de officiële metingen van de constructeurs worden alle wagens op dezelfde wijze getest zonder rekening te houden met de aard van het voertuig. Dat is weinig representatief. Zo wordt met een Porsche sportwagen meer dynamisch gereden dan met een gezinswagen. Porsche hanteert een eigen test voor intern gebruik maar is verplicht de verbruikscijfers van de officiële procedure te afficheren', zegt Verhelle.
De testcyclus gebeurt ook zonder het gebruik van bijvoorbeeld de airconditioning. Dit comfortsnufje doet het verbruik met 10 procent stijgen.
De grootste verschillen
1. Peugeot 207 HDi 110
Getest: 5,29 liter/100 km
Constructeur: 4,50 liter/100 km
2. VW Golf 1.9 TDI 105 pk
Getest: 5,31 liter/100 km
Constructeur: 5,00 liter/100 km
3. Renault Mégane 1.9 dCi
Getest: 6,05 liter/100 km
Constructeur: 6,60 liter/100 km
4. Citroën C4 Picasso HDi FAP 110 pk: getest 5,23 - constructeur 4,70 l
5. Ford Focus Econetic 1.6 TDCi : getest 5,66 l - constructeur 4,50 l
6. Audi A3 1.9 TDIe: getest 4,89 l - constructeur 4,50 l
7. BMW 318d: getest 5,33 l - constructeur 4,70 l
8. Dacia Sandero 1.4: getest 7,58 l - constructeur 7,20 l
9. Daihatsu Cuore 1.0: getest 5,76 l - constructeur 4,40 l
10. Fiat Panda MultiJet 1.3: getest 4,63 l - constructeur 4,30 l
11. Hyundai i30 cw 1.6: getest 7,47 l - constructeur 6,20 l
12. Nissan Micra 1.5 dCi tekna: getest 5,79 l - constructeur 4,60 l
13. Land-Rover Freelander Td4: getest 7,84 l - constructeur 7,50 l
14. Lexus RX400h: getest 9,16 l - constructeur 8,10 l
15. Renault Modus 1.5 dCi: getest 5,30 l - constructeur 4,50 l
16. Skoda Roomster 1.6: getest 7,08 l - constructeur 6,80 l
17. Toyota Prius 1.5: getest 5,02 - constructeur 4,30 l
18. VW Polo BlueMotion 1.4 TDi: getest 5,66 l - constructeur 4,28 l
19. Porsche Cayman S: getest 10,43 l - constructeur 9,80 l
20. Mini Cooper Clubman D: getest 4,75 l - constructeur 4,10 l
De autoconstructeurs zijn veel te optimistisch over het brandstofverbruik van hun wagens. De auto's jagen er aanzienlijk meer brandstof door dan de officiële verbruikscijfers van de constructeurs. Wie in het stadsverkeer een liter meer verstookt dan de fabrieksopgave mag al tevreden zijn. De Duitse keuringsinstantie ADAC testte 800 wagens en álle modellen hadden meer brandstof nodig dan opgegeven. Vorig jaar deed Test-Aankoop een verbruikstest bij 30 stadswagens. Er werden verbruiksverschillen van twintig procent en meer gemeten.
De verbruikstest die aan de autoconstructeurs en invoerders in Europa wordt opgelegd, is dus niet realistisch. Heel wat bestuurders zijn verontwaardigd dat de Europese overheid de industrie niet tot een meer waarheidsgetrouwe testprocedure verplicht. Vandaag zou een exact brandstofverbruik een betere waardemeter zijn voor de vervuilende CO{-2}-emissie. Wanneer de huidige officiële verbruikscijfers niet kloppen, dan geldt dat evenzeer voor de schadelijke uitstoot. In de praktijk zou dit betekenen dat vermoedelijk geen enkele van de huidige 'groene auto's' in aanmerking komt voor de groene korting van de overheid.
Waarom verschillen de fabriekscijfers zo fel van de dagelijkse realiteit? Europese autoconstructeurs gebruiken een gestandaardiseerde methode om het verbruik te meten. Dat gebeurt echter niet op de openbare weg maar gedurende twintig minuten op een rollenbank in een testcentrum. De testwijze met acceleraties en vertragingen gebeurt volledig computergestuurd en is voor alle autobouwers dezelfde.
'Er bestaat vandaag helaas geen betere methode om het verbruik te meten. De huidige methode is weinig realistisch maar de resultaten zijn wel nuttig als je een vergelijking tussen verschillende wagens maakt', zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids. 'Wij meten het verbruik op een meer waarheidsgetrouwe wijze maar ze is ook voor verbetering vatbaar. Met iedere testwagen wordt 1.000 km gereden. De topsnelheid meten we niet meer. Het heeft weinig zin om te weten of een auto een topsnelheid van 198 of 200 km/u haalt. We meten wel de accelereratie op een startbaan van een militaire basis. In de praktijk blijkt dat kleine auto's gemiddeld 1 liter meer verbruiken en grote krachtige wagens gemiddeld 3 liter meer verbruiken.'
'De rijstijl van de automobilist bepaalt nog het meest het verbruik van de wagen. Een van onze zuingiste testrijders slaagt erin de fabriekscijfers bijna te evenaren. Maar bij de officiële metingen van de constructeurs worden alle wagens op dezelfde wijze getest zonder rekening te houden met de aard van het voertuig. Dat is weinig representatief. Zo wordt met een Porsche sportwagen meer dynamisch gereden dan met een gezinswagen. Porsche hanteert een eigen test voor intern gebruik maar is verplicht de verbruikscijfers van de officiële procedure te afficheren', zegt Verhelle.
De testcyclus gebeurt ook zonder het gebruik van bijvoorbeeld de airconditioning. Dit comfortsnufje doet het verbruik met 10 procent stijgen.
De grootste verschillen
1. Peugeot 207 HDi 110
Getest: 5,29 liter/100 km
Constructeur: 4,50 liter/100 km
2. VW Golf 1.9 TDI 105 pk
Getest: 5,31 liter/100 km
Constructeur: 5,00 liter/100 km
3. Renault Mégane 1.9 dCi
Getest: 6,05 liter/100 km
Constructeur: 6,60 liter/100 km
4. Citroën C4 Picasso HDi FAP 110 pk: getest 5,23 - constructeur 4,70 l
5. Ford Focus Econetic 1.6 TDCi : getest 5,66 l - constructeur 4,50 l
6. Audi A3 1.9 TDIe: getest 4,89 l - constructeur 4,50 l
7. BMW 318d: getest 5,33 l - constructeur 4,70 l
8. Dacia Sandero 1.4: getest 7,58 l - constructeur 7,20 l
9. Daihatsu Cuore 1.0: getest 5,76 l - constructeur 4,40 l
10. Fiat Panda MultiJet 1.3: getest 4,63 l - constructeur 4,30 l
11. Hyundai i30 cw 1.6: getest 7,47 l - constructeur 6,20 l
12. Nissan Micra 1.5 dCi tekna: getest 5,79 l - constructeur 4,60 l
13. Land-Rover Freelander Td4: getest 7,84 l - constructeur 7,50 l
14. Lexus RX400h: getest 9,16 l - constructeur 8,10 l
15. Renault Modus 1.5 dCi: getest 5,30 l - constructeur 4,50 l
16. Skoda Roomster 1.6: getest 7,08 l - constructeur 6,80 l
17. Toyota Prius 1.5: getest 5,02 - constructeur 4,30 l
18. VW Polo BlueMotion 1.4 TDi: getest 5,66 l - constructeur 4,28 l
19. Porsche Cayman S: getest 10,43 l - constructeur 9,80 l
20. Mini Cooper Clubman D: getest 4,75 l - constructeur 4,10 l
Comment