Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Parkeerretributie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Parkeerretributie

Op 29 augustus 2008 krijg in Sint-Joost-ten-Node een retributie voor parkeren. Ik had mijn parkeerplaats betaald en was 40 minuten over tijd gegaan. Ik krijg een retributie van het bedrijf Rauwers onder mijn ruit gestoken van 15 euro.
    Alleen al uit principe weiger ik het bedrag te betalen. 3 weken later krijg ik een aanmaning toegestuurd van de firma die de retributie uitgeschreven heeft.
    Mijn vraag is nu : hoe komt dit bedrijf aan mijn adres?

Is dat geen schending van de wet op de privacy? Ik weet dat er verschillende bdrijven die parkeerretributies uitgeschreven hebben in het verleden veroordeeld geweest zijn door de rechtbank omdat ze "de privacy van derden" geschonden hebben door mensen hun adressen via de DIV op te vragen. Is dit nog van toepassing?

Weet iemand hoe of wat in deze materie?

THX

Geen idee.

Ik weet wel dat het niet netjes is hiaten in de wet te zoeken om u fouten te bedoezelen.

Comment

Dit hangt af van gemeente tot gemeente/stad. Als ze in Brussel de wet ondertussen aangepast hebben weet ik niet, dat zal alleen een jurist U kunnen vertellen.

En daar rekenen ze net op, niemand zal voor 15euro een advocaat raadplegen. In Brugge was het een advocaat die de zaak aangekaart heeft omdat hij ook zo'n boete ontvangen had.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrick170 Bekijk Berichten
        Op 29 augustus 2008 krijg in Sint-Joost-ten-Node een retributie voor parkeren. Ik had mijn parkeerplaats betaald en was 40 minuten over tijd gegaan. Ik krijg een retributie van het bedrijf Rauwers onder mijn ruit gestoken van 15 euro.
        Alleen al uit principe weiger ik het bedrag te betalen. 3 weken later krijg ik een aanmaning toegestuurd van de firma die de retributie uitgeschreven heeft.
        Mijn vraag is nu : hoe komt dit bedrijf aan mijn adres?

Is dat geen schending van de wet op de privacy? Ik weet dat er verschillende bdrijven die parkeerretributies uitgeschreven hebben in het verleden veroordeeld geweest zijn door de rechtbank omdat ze "de privacy van derden" geschonden hebben door mensen hun adressen via de DIV op te vragen. Is dit nog van toepassing?

Weet iemand hoe of wat in deze materie?

THX
        ik snap enkel niet dat je zegt "uit principe weiger ik ...." welk principe is dat dan wel?
        je bent maar 40 minuten te laat en je vind dat je daar niet mee in fout bent?

Comment

betalen?

@ skippie : ja, uit principe : omdat ik met een dringende interventie bezig was in de metro die daar passeert en ik normaal niet hoef te betalen als dat het geval is, en meer nog, ik daar een speciale plaat voor achter de ruit zet van mijn voertuig.
          Ik heb toch betaald voor mijn parking omdat ik geen 100 % zeker was dat ik op die plaats een vrijstelling van betalen had. En als ik helemaal niets zou betalen dat men mij dan opschrijft, ben ik mee akkoord, maar niet voor 40 min dat ik te laat kom. Ik had reeds 3 euro betaald voor de zekerheid aan de betaalautomaat.
          Als ik een overtreding bega, dan betaal ik, omdat ook ik besef dat ik fouten maak. Maar dit vond ik er nu wreed over.

Comment

@ skippie : ja, uit principe : omdat ik met een dringende interventie bezig was in de metro die daar passeert en ik normaal niet hoef te betalen als dat het geval is, en meer nog, ik daar een speciale plaat voor achter de ruit zet van mijn voertuig.
            Ik heb toch betaald voor mijn parking omdat ik geen 100 % zeker was dat ik op die plaats een vrijstelling van betalen had. En als ik helemaal niets zou betalen dat men mij dan opschrijft, ben ik mee akkoord, maar niet voor 40 min dat ik te laat kom. Ik had reeds 3 euro betaald voor de zekerheid aan de betaalautomaat.
            Als ik een overtreding bega, dan betaal ik, omdat ook ik besef dat ik fouten maak. Maar dit vond ik er nu wreed over.
            die mensen rieken dat niet hé, hoeveel te laat je gaat zijn.

maar als je een speciale plaat hebt en met iets bezig was ,waarvoor je een vrijstelling van parkeren krijgt. (dokters bv.) dan zou ik die boete aankaarten. anders moet je betalen zoals iedereen anders. ik heb al een boete gehad omdat ik 5minuutjes te laat was en ik zag de parkeerwachter zelfs nog wegstappen. maar te laat is te laat.

over het feit dat het de schending van privacy is doet er dan eigenlijk weinig toe.

Comment

Aangezien het voor het werk is, moet uw werkgever ( indien je dat niet zelf bent ) maar eens een degelijke parkeerregeling voorzien.
              Anderzijds ben ik van mening dat je gewoon die 'boete' betaald. Het valt me ook al eens voor dat ik geen klein geld op zak heb en de proton is dan ook net leeg. Dan waag ik het er maar op om zo te parkeren. Tot nog toe maar één keer tegenslag gehad. Als tegenprestatie ben ik zo fair die boete te betalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten

over het feit dat het de schending van privacy is doet er dan eigenlijk weinig toe.
                Betaal voldoende of haal uw voertuig tijdig weg, dan hoeven ze uw 'privacy' niet te schenden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                  Geen idee.

Ik weet wel dat het niet netjes is hiaten in de wet te zoeken om uw fouten te verdoezelen.
                  over fouten gesproken...

Comment

Dit is een heel ander verhaal dan waar je mee begonnen bent. Uit de eerste post maak ik op van ik heb te weinig ingestoken en wil door te zeggen dat ze de privacy schenden niet betalen ...

Ik ben dus een enorme fan van het betalen via SMS. Je stuurt een sms bij aankomst en bij vertrek en betaald voor de tijd die je geparkeerd hebt. Veel handiger dan op voorhand inschatten hoe lang je gaat parkeren en zoeken achter klein geld. (en als je baas je gsm rekening betaald is dat ook leuk meegenomen natuurlijk )
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

ok als je zo'n kaart hebt, maar dan moet je ze gebruiken he, misschien eens horen of ze geldig was en dan moet je eventueel niet betalen. en als ze niet geldig wa tja

over het te laat zijn 40min of 2dagen maakt geen verschil he, te laat is te laat.

Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
                      Aangezien het voor het werk is, moet uw werkgever ( indien je dat niet zelf bent ) maar eens een degelijke parkeerregeling voorzien.
                      Anderzijds ben ik van mening dat je gewoon die 'boete' betaald. Het valt me ook al eens voor dat ik geen klein geld op zak heb en de proton is dan ook net leeg. Dan waag ik het er maar op om zo te parkeren. Tot nog toe maar één keer tegenslag gehad. Als tegenprestatie ben ik zo fair die boete te betalen.
                      hier kan ik dan wel mee akkoort gaan. Je kan altijd proberen om zonder te betalen te parkeren maar dan moet je je ook aan de gevolgen verwachten als je eens pech hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                        Ik ben enorme fan van niet betalen

Ik parkeer dagelijks in betalende zone voor ongeveer 8 uur zonder ooit te betalen. Af en toe wordt ik gecontroleerd en krijg ik een dagticket wat ik dan zonder probleem betaal...
                        zo deed ik het vroeger in vilvoorde ook. de 2-maandelijkse parkeerboetes wogen niet op tegen het alle dagen betalen van ticketjes.
                        tot ze natuurlijk ijverig werden en je bijna wekelijks een boete kreeg. dan maar een garagbox gaan huren.

Comment

ik betaal de boetes niet en reageer niet op aanmaningen...

Ik ga niet betalen om mijn auto te parkeren langs de kant van de weg Word mijn auto daar soms beter behandeld? Neen! Wie is er verantwoordelijk als er ne pipo krassen maakt op men wagen of men spiegel eraf stampt? Ik! Ik zie echt niet in waarom ik zou moeten betalen...

Comment

beetje vreemde gedachtengang vind ik. Dan zou je de wegentaks ook kunnen laten voor wat ze is, of niet? Je betaalt ook jaarlijks, maar als je een ongeval hebt, of er slaat een steentje een ster in je ruit, kan je er ook zelf voor opdraaien.
                            Ik volg je wel een beetje, maar ik weet niet of je het in alles doortrekt.

Je betaalt voor de beschikbaarheid van parkings, en de mogelijkheid om je wagens te stallen. Niet voor de bescherming er van.

In parkeergarages zijn ze toch ook 'niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen'? (hoewel het niet echt wettelijk is)
                            autofans.be

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten
                              Je betaalt voor de beschikbaarheid van parkings, en de mogelijkheid om je wagens te stallen. Niet voor de bescherming er van.
                              inderdaad.
                              moest het op veel plaatsen in steden waar je nu moet betalen vrij parkeren zijn, dan zou je gewoon nooit een plaats vinden.

Ik vind het ook maar een zwakke gedachtengang hoor, anders moet je eens proberen niets te betalen. Zien hoe ver we dan raken, dan mag je met paard en kar over een karrespoor als het gras al niet te hoog staat.

Voor mijn part betaal je nooit je parkeerplaats maar het is dan vrij belachelijk om de gevolgen dan ook nog niet te willen dragen.

Comment

wat mij vooral stoort is die groene smiley naast de topictitel

Comment

Goh, ik ga nu niet ingaan op de juridische details maar het komt er op neer dat wanneer de boete door het parkeerbedrijf zelf wordt verstuurd en geïnd, het niet rechtsgeldig is maar dat wanneer de stad of de gemeente zelf de door het bedrijf vastgestelde overtreding int, het dan wel rechtsgeldig is.

Maar pas op, elke vrederechter heeft zo wat zijn eigen rechtspraak en mening daarover ...

Comment

Doet me eraan denken dat ik nog een boete moet betalen...
                                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                      inderdaad.
                                      moest het op veel plaatsen in steden waar je nu moet betalen vrij parkeren zijn, dan zou je gewoon nooit een plaats vinden.

Ik vind het ook maar een zwakke gedachtengang hoor, anders moet je eens proberen niets te betalen. Zien hoe ver we dan raken, dan mag je met paard en kar over een karrespoor als het gras al niet te hoog staat.

Voor mijn part betaal je nooit je parkeerplaats maar het is dan vrij belachelijk om de gevolgen dan ook nog niet te willen dragen.
                                      Kerel, tis hoe da ge het bezie hé.. Telkens ik dan naart stad zou gaan betaal ik aan die automaat bekanst een pakske sigaretten, als ik me dan verplaatst naar ergens anders int stad, betaal ik weer een pakje sigaretten... Er gaan niet meer of minder mensen met den auto naar tstad komen omdat je er moet betalen ja dan nee... en over de parkeergelegenheid... Antwerpen heeft nog plaats en pleinen genoeg om een parkeergarage op of onder te dumpen... Ma nee, beter hier en daar een chique nieuw gebouw voor het OCMW e.d. of investeren in een megadure "design"brug, wat vele goedkoper kan...

En over het geval van op de blaren te zitten... Als ik men boete van de stad of politie krijg, betaal ik meteen. Maar ik ga echt niet aan een privéfirma, die mijn gegevens onrechtmatig hebben verkregen, geld betalen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk Berichten
                                        ik betaal de boetes niet en reageer niet op aanmaningen...

Ik ga niet betalen om mijn auto te parkeren langs de kant van de weg Word mijn auto daar soms beter behandeld? Neen! Wie is er verantwoordelijk als er ne pipo krassen maakt op men wagen of men spiegel eraf stampt? Ik! Ik zie echt niet in waarom ik zou moeten betalen...
                                        net mijn gedacht. parkeren op de openbare weg, daar betaal ik wegentaks voor.
                                        parkeren op priveeparking, dan betaal ik mijn ticketje
                                        boeten van de politie betaal ik na de tweede aanmaning
                                        boeten van priveebedrijven gaan rechtstreeks in de vuilbak

retributie is betalen voor een aangeboden dienst. als ik ga winkelen in bvb eeklo dan zou het stad mij dankbaar moeten zijn dat ik hun middenstand kom steunen, niet ik zou dankbaar moeten zijn omdat ik moet betalen om te kunnen parkeren. vind ik geen parkeerplaats dan rij ik naar gent of knokke ofzo, simple as that.

Comment

Working...
                                        X