Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PC problemen - vragen en antwoorden - part II

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
    Dus je wil iemand anders uw oefening laten maken? Of wat?
    dat was niet mijn bedoeling hoor

maar ik zal je onthouden

Comment

Shoot !
      Mag ik ook?

'k Heb hier ook een probleempje met javascript en ik vind geen oplossing.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jerry Bekijk Berichten
        Mag ik ook?

'k Heb hier ook een probleempje met javascript en ik vind geen oplossing.
        java != javascript

Maar ik ken javascript ook dus ..

Shoot !

Comment

java != javascript

Maar ik ken javascript ook dus ..

Shoot !
          Welja, daar ligt dus al een deel van mijn problemen, heb zelf een doorgedreven cursus Java gekregen in mijn opleiding, maar ik zie toch al meteen enkele verschillen in syntax met javascript.

Binnen enkele minuutjes komt mijn vraag eraan.

Comment

Welja, daar ligt dus al een deel van mijn problemen, heb zelf een doorgedreven cursus Java gekregen in mijn opleiding, maar ik zie toch al meteen enkele verschillen in syntax met javascript.

Binnen enkele minuutjes komt mijn vraag eraan.
            Google maar eens op Java vs JavaScript, dan ga je zien wat de (grote) verschillen zijn.

Bv.: http://www.htmlgoodies.com/beyond/ja...le.php/3470971

Comment

• java
              javascript

2015 BMW F11 520dA
              1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• Amai, zelfs de vraag formuleren is moeilijker dan gedacht, nog een uurtje geduld.

Neen, dit wil niet zeggen dat mijn vraag héél lang is.

Edit: hetgeen zolang duurt is het structureren van de vraag, anders gaat niemand er iets van begrijpen...
                Last edited by Jerry; 06/03/2008, 16:35.

Comment

• Moet een serieuze vraag zijn

Comment

• Bon, hier gaan we.

Het is vrij complex om het uit te leggen maar ik ga mijn best doen:

Ik heb een website die gebruik maakt van een formulierenservice: formdesk.be
                    Deze service zorgt dus voor de opmaak, opslag en verwerking van de formulieren die opgevraagd en ingevuld worden. Een formulier wordt dus online gemaakt in hun editor met verschillende mogelijkheden.
                    Als een bezoeker een formulier invult dan worden er met die gegevens enkele berekeningen uitgevoerd die later gebruikt worden in het notificatiebericht aan de invuller. (dus een e-mail naar de invuller met wat berekeningen van gegevens die hij/zij heeft ingevoerd)

Formdesk biedt enkele eenvoudige berekeningen in hun editor aan met numerieke gegevens en waarvan de uitvoer ook numeriek is. Daar ligt dus mijn probleem, mijn uitvoer moet een string zijn en geen getal.
                    Daarom kan je gebruik maken van een javascript in uw formulier, helaas bieden zij daar geen support aan.

Laten we nu mijn probleem heel concreet maken aan de hand van een voorbeeldformulier( altijd een 'vraag' en daarna een '(invoer)veld'):

Mijn (illustratief) formulier op dit moment ZONDER javascript:

Code:

Aantal appels:     'invoerveld1'
                    Aantal peren:      'invoerveld2'
                    Aantal bananen:    'invoerveld3'

#Berekeningen die in het notificatiebericht gebruikt worden moeten hieronder berekend worden door middel van verborgen velden.

Totaal aantal stuks: ([invoerveld1] +[invoerveld2] +[invoerveld3]) #dit veld heet dan 'veld4'
                    Dan stellen we dat notificatiebericht(e-mailbericht) op:

Code:

Beste, u bestelde [veld4] stuks.
                    Mvg.
                    Jerry
                    Het notificatiebericht moet worden:
                    Code:

Beste, U bestelde [invoerveld1] appels, [invoerveld2] peren, [invoerveld3] bananen.
                    Mvg.
                    Jerry
                    Probleem: wanneer de invuller niets invult in een bepaald invoerveld komt er bv:

Beste, U bestelde 3 appels, 0 peren, 0 bananen.
                    Mvg.
                    Jerry

De uitvoer van het notificatiebericht moet dus worden:

Beste, U bestelde 3 appels.
                    Mvg.
                    Jerry

Oplossing: Je moet gebruik maken van IF/THEN om te controleren of er in dat veld iets ingevoerd is --> javascript

Ik laat dus in mijn formulier een script lopen die zijn uitvoer heeft in een veld (dat verborgen is voor de invuller)

Mijn formulier op dit moment MET javascript:
                    Code:

Aantal appels:     'invoerveld1'
                    Aantal peren:      'invoerveld2'
                    Aantal bananen:    'invoerveld3'

#Berekeningen die in het notificatiebericht gebruikt worden moeten hieronder berekend worden door middel van verborgen velden.

String gemaakt door javascript:          'javascriptveld1'

Volgend javascript geef ik in de editor van formdesk in en het script heeft dus zijn uitvoer in 'javascriptveld1'

Code:

[_fd_This].focus();                #dit zou de cursor in het veld moeten plaatsen
                    document.write("Beste, U bestelde ");
                    if([invoerveld1].value != 0){
                            document.write(invoerveld1);
                    }

document.write(" appels, ");

if([invoerveld2].value != 0){           
                            document.write(invoerveld2);
                    }

document.write(" peren, ");

if([invoerveld3].value != 0){        
                            document.write(invoerveld2);
                    }

document.write(" bananen.");
                    Het effectieve probleem: wanneer het formulier ingevuld en uitgevoerd wordt moet er dus normaal een string staan in 'javascriptveld1'; helaas is dit niet het geval en blijft dit veld blanco.

Mijn javascript kan nog enkele fouten in de uitvoer bevatten, maar waar het op neer komt is dat ik 'een tekst' moet krijgen in dat veld.

Edit:
                    Dit is een voorbeeld van een javascript dat WEL werkt: (controle op reeds ingegeven wachtwoord, geeft foutmelding indien het niet overeenkomt)

Code:

if([_fd_This].value != [ww1].value){
                    alert('Het herhaalde wachtwoord komt niet overeen met het wachtwoord');
                    [_fd_This].focus();
                    return false;
                    }
                    Als je nog vragen hebt, stel gerust, want ik veronderstel dat de vraag vrij ingewikkeld is.
                    Last edited by Jerry; 06/03/2008, 18:48.

Comment

• Straks eens bekijken, eerst naar kinésist

Comment

• En waarom doe je dat met document.write? Kan je niet gewoon een string laten samenstellen door uw if else structuur en dan gewoon de value van het inputveld gelijkzetten aan die string?

var a = "Beste, u bestelde ";

if (b1 != 0) {
                        a += "" + b1+ " appels";
                        }

if (b2 != 0) {
                        a += "" + b2+ " peren";
                        }

if (b3 != 0) {
                        a += "" + b3+ " bananen";
                        }

veld.value = a;

Ongeveer zo hé, met half oog naar de voetbal aant zien.

Comment

En waarom doe je dat met document.write? Kan je niet gewoon een string laten samenstellen door uw if else structuur en dan gewoon de value van het inputveld gelijkzetten aan die string?

if (b1 != 0) {
                          a += "" + b1+ " appels";
                          }

if (b2 != 0) {
                          a += "" + b2+ " peren";
                          }

if (b3 != 0) {
                          }

veld.value = a;

0-2 en met 10 man
                          2015 BMW F11 520dA
                          1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

En waarom doe je dat met document.write? Kan je niet gewoon een string laten samenstellen door uw if else structuur en dan gewoon de value van het inputveld gelijkzetten aan die string?

if (b1 != 0) {
                            a += "" + b1+ " appels";
                            }

if (b2 != 0) {
                            a += "" + b2+ " peren";
                            }

if (b3 != 0) {
                            }

veld.value = a;

Héja, ik had zelf nog niet gedacht om de value van het inputveld op die manier te wijzigen. (ik probeerde dat input veld dus 'in te vullen' via die document.write ter vervanging van de system.out.print("") uit java)

Jammergenoeg werkt het niet, maar ik ben zeker al een stap verder!
                            Heb vanalles geprobeerd door met die value te werken, maar het veld blijft steeds blanco.

Ik heb nu een mailtje gestuurd naar formdesk met de vraag of je wel degelijk inputvelden kunt wijzigen/invullen d.m.v. een javascript. Indien dit niet zo is dan moet ik al niet verder zoeken naar een oplossingen want dan zal het via die weg niet gaan.

Bedankt in elk geval!

Comment

• Kunde da doen, nen nieuwen harddisk steken, daarop Linux zetten, en booten van da spul ?

Ik bedoel : kan je ook dual-booten zonder partities te maken ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
                                Kunde da doen, nen nieuwen harddisk steken, daarop Linux zetten, en booten van da spul ?

Ik bedoel : kan je ook dual-booten zonder partities te maken ?
                                Ja. gewoon in je bootmenu instellen van welke drive het (eerst) moet booten.

Comment

Héja, ik had zelf nog niet gedacht om de value van het inputveld op die manier te wijzigen. (ik probeerde dat input veld dus 'in te vullen' via die document.write ter vervanging van de system.out.print("") uit java)

Jammergenoeg werkt het niet, maar ik ben zeker al een stap verder!
                                  Heb vanalles geprobeerd door met die value te werken, maar het veld blijft steeds blanco.

Ik heb nu een mailtje gestuurd naar formdesk met de vraag of je wel degelijk inputvelden kunt wijzigen/invullen d.m.v. een javascript. Indien dit niet zo is dan moet ik al niet verder zoeken naar een oplossingen want dan zal het via die weg niet gaan.

Bedankt in elk geval!
                                  Je kan weldegelijk input velden invullen op die manier, al kan het zijn dat ik ergens een syntax fout maak (of een redeneringsfout). Nu ff geen zin meer in, morgenvroeg eens bekijken.

Comment

• Als ik een file wil openen of saven dan verdwijnt Sketchup gewoon zonder waarschuwing Ik heb Vista en Sketchup 6.

Comment

• HTML Code:
                                      <html>
                                      <head>
                                       <script type="text/javascript">

function bereken() {
                                        var appels = parseInt(document.getElementById('idAppels').value);
                                        var peren = parseInt(document.getElementById('idPeren').value);
                                        var bananen = parseInt(document.getElementById('idBananen').value);

appels = (isNaN(appels)) ? 0 : appels;
                                        peren = (isNaN(peren)) ? 0 : peren;
                                        bananen = (isNaN(bananen)) ? 0 : bananen;

var bericht = "Beste, U bestelde ";

if (appels != 0 || peren != 0 || bananen != 0) {
                                         if (appels != 0) {
                                          bericht += appels + " appels";
                                         }

if (peren != 0) {
                                          if (appels != 0) {
                                           bericht += ", ";
                                          }

bericht += peren + " peren";
                                         }

if (bananen != 0) {
                                          if (appels != 0 || peren != 0) {
                                           bericht += " en ";
                                          }

bericht += bananen + " bananen";
                                         }
                                        } else {
                                         bericht += "niets";
                                        }
                                        bericht += ".";

document.getElementById('idBericht').value = bericht;
                                       }

</script>
                                      </head>
                                      <body>
                                       <form>

<p>Aantal appels: <input id="idAppels" maxlength="3" size="4" type="text" /></p>

<p>Aantal peren: <input id="idPeren" maxlength="3" size="4" type="text" /></p>

<p>Aantal bananen: <input id="idBananen" maxlength="3" size="4" type="text" /></p>

<p><input onclick="bereken()" type="button" value="Bereken" /></p>

<hr />

<p><input id="idBericht" size="50" type="text" /></p>

</form>
                                      </body>
                                      </html>
                                      Dit werkt gewoon bij mij.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk Berichten
                                        Als ik een file wil openen of saven dan verdwijnt Sketchup gewoon zonder waarschuwing Ik heb Vista en Sketchup 6.
                                        Haha, hoe herkenbaar , ik heb dat ook met Maple in Vista. De truc is om je muis niet aan te raken wanneer je iets saved of wil openen en al uw acties met het toetsenbord uitvoert d.m.v. 'enter', 'tab', etc.

OF: altijd een blanco file hebben klaarstaan om mee te starten en dan steeds Ctrl+S om te saven. Als je dan uw file een andere naam wil geven, gewoon in de windows verkenner renamen.

Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                                        *script*

Dit werkt gewoon bij mij.
                                        Eens kijken of ik het gefixed krijg. Merci in elk geval voor je tijd die je er in gestoken hebt!

Comment

• Als ik mij niet vergis was het gisteren: huisje tekenen > ctrl-S > *floep* weg

Gelukkig was't maar een voorlopige schets waar niets van werk in stak, backupt sketchup automatisch en heb ik nu sketchup opnieuw geinstalleerd.

Kan je trouwens niets als power-dimension gebruiken? Een vierkant tekenen van exact 2 op 2m bvb.

Comment

Working...
                                          X