Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kruip in de huid van de BMW marketeer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Zonder bovenstaande argumenten te lezen:

    Ik zou argumenteren dat de X6 perfect is voor gezinnen waar mijnheer wel iets ziet in de 6-reeks, doch waar madam liever een hoge wagen (SUV) wil. Verder ook dat de X6 een perfecte kruising is tussen twee erg gewilde soorten wagens, zijnde de coupé en de SUV.
    De X6 zou ik dan voorstellen als een nieuwe hype (geen al te grote, maar toch).
    Tenslotte zou ik aangeven dat Mercedes BMW al voor was op vlak van vierdeurscoupés, en dat de X6 een minstens even slimme zet is op de markt van crossovers.
    Niet te vergeten ook: BMW heeft zowat een monopolie op vlak van dit soort wagens (OK, SsanYong was ze dan wel al voor, maar wie denkt er in godsnaam aan dat merk?). En de sportieve reputatie van BMW maakt de X6 geloofwaardig.

    OK, allemaal pure marketingpraat van een niet-professioneel. Niet dat ik zelf een X6 zou kopen hoor.

    Edit:
    Nog een argumentje: zoveel mogelijk gemeenschappelijke onderdelen met de X5. Het dashboard zou evenwel gewijzigd mogen worden, kwestie van verschil te creëren. Een X6-klant zou het immers niet appreciëren als zijn wagen er binnenin net hetzelfde uitziet als een X5. Tenslotte is een 6' op dat vlak ook verschillend van de 5-reeks.
    Last edited by Beta; 14/01/2008, 16:37.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • #22
      Je maakt eigenlijk een fundamentele fout:
      als marketeer moet je jezelf niet afvragen of er iemand het product nodig heeft, maar of het gaat verkopen.

      Niemand heeft een X6 écht nodig, maar hij gaat wel goed verkopen, dat staat nu al vast.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
        Zonder bovenstaande argumenten te lezen:

        Ik zou argumenteren dat de X6 perfect is voor gezinnen waar mijnheer wel iets ziet in de 6-reeks, doch waar madam liever een hoge wagen (SUV) wil. Verder ook dat de X6 een perfecte kruising is tussen twee erg gewilde soorten wagens, zijnde de coupé en de SUV.
        De X6 zou ik dan voorstellen als een nieuwe hype (geen al te grote, maar toch).
        Tenslotte zou ik aangeven dat Mercedes BMW al voor was op vlak van vierdeurscoupés, en dat de X6 een minstens even slimme zet is op de markt van crossovers.
        Niet te vergeten ook: BMW heeft zowat een monopolie op vlak van dit soort wagens (OK, SsanYong was ze dan wel al voor, maar wie denkt er in godsnaam aan dat merk?). En de sportieve reputatie van BMW maakt de X6 geloofwaardig.

        OK, allemaal pure marketingpraat van een niet-professioneel. Niet dat ik zelf een X6 zou kopen hoor.

        Edit:
        Nog een argumentje: zoveel mogelijk gemeenschappelijke onderdelen met de X5. Het dashboard zou evenwel gewijzigd mogen worden, kwestie van verschil te creëren. Een X6-klant zou het immers niet appreciëren als zijn wagen er binnenin net hetzelfde uitziet als een X5. Tenslotte is een 6' op dat vlak ook verschillend van de 5-reeks.
        Interessant argument.

        Als ik het goed begrijp, zijn er mensen die zowel de SUV als de coupe-hype willen volgen en gezien het ook nog eens een waarschijnlijk vrij zeldzame verschijning zal zijn met BMW logo erop, zo het moeten lukken.

        Op gebied van 'gemeenschappelijke onderdelen', dient er op geduid te worden dat gemeenschappelijke platformen voor gelijk welk product het makkelijk maken iets nieuws te maken en het marktaandeel uit te breiden zonder grote investering.

        In geval van een auto benodigt een geheel nieuw model niet alleen een geheel nieuwe ontwikkeling die jaren in beslag neemt en financiele risiko's inhoudt, maar ook het opbouwen van een productielijn, het ontwikkelen van onderdelen met bevoorraders, opzetten van contracts, etcetc.
        Indien je al een platform hebt en de benodigde mechanische onderdelen, dan is het eerder een probleem van de nieuwe variante te testen of het nog werkt, en als je snugger bent de supply chain zo op te zetten dat de configuratie naar product x of y zo laat mogelijk kan gebeuren in het process en met zo weinig mogelijk extra stappen.
        Een ander dashboard en koetswerk rond het ding kladden is bij wijze van spreken niet meer complex dan een zilverkleurige mobilofoon morgen in het zwart uitbrengen.

        Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo Bekijk Berichten
        Je maakt eigenlijk een fundamentele fout:
        als marketeer moet je jezelf niet afvragen of er iemand het product nodig heeft, maar of het gaat verkopen.

        Niemand heeft een X6 écht nodig, maar hij gaat wel goed verkopen, dat staat nu al vast.
        Ik stel niet in vraag zelf of het ding zal verkopen.

        Maar ik zou graag de BMW marketing case-study eens zien om te weten wat ze juist in gedachte hadden en wie ze denken die er geld zal aan geven.

        Een paar leden hier zullen weten wie ik citeer als ik zeg dat waarde niet eigen is aan de kwaliteit van een product, maar "value is what a damn fool will pay for is"... Sasse ?
        Last edited by The Swede; 14/01/2008, 18:44.
        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo Bekijk Berichten
          Je maakt eigenlijk een fundamentele fout:
          als marketeer moet je jezelf niet afvragen of er iemand het product nodig heeft, maar of het gaat verkopen.

          Niemand heeft een X6 écht nodig, maar hij gaat wel goed verkopen, dat staat nu al vast.
          Waar zeg ik dat iemand de X6 nodig zou hebben?
          Ik zou hem meer als lifestyle-product aanprijzen, net zoals een coupé en een SUV ook lifestyleproducten zijn.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
            Interessant argument.

            Als ik het goed begrijp, zijn er mensen die zowel de SUV als de coupe-hype willen volgen en gezien het ook nog eens een waarschijnlijk vrij zeldzame verschijning zal zijn met BMW logo erop, zo het moeten lukken.

            Op gebied van 'gemeenschappelijke onderdelen', dient er op geduid te worden dat gemeenschappelijke platformen voor gelijk welk product het makkelijk maken iets nieuws te maken en het marktaandeel uit te breiden zonder grote investering.

            In geval van een auto benodigd een geheel nieuw model niet alleen een geheel nieuwe ontwikkeling die jaren in beslag neemt en financiele risiko's inhoudt, maar ook het opbouwen van een productielijn, het ontwikkelen van onderdelen met bevoorraders, opzetten van contracts, etcetc.
            Indien je al een platform hebt en de benodigde mechanische onderdelen, dan is het eerder een probleem van de nieuwe variante te testen of het nog werkt, en als je snugger bent de supply chain zo op te zetten dat de configuratie naar product x of y zo laat mogelijk kan gebeuren in het process en met zo weinig mogelijk extra stappen.
            Een ander dashboard en koetswerk rond het ding kladden is bij wijze van spreken niet meer complex dan een zilverkleurige mobilofoon morgen in het zwart uitbrengen.
            Ik zou wel stellen dat de wagen er compleet anders moet uitzien hoor, maar dan voornamelijk qua looks. In feite is een dashboard alleen idd niet genoeg.

            Hoe je echter aan de top uitgelegd krijgt dat ze in een dergelijke wagen moeten investeren? Het is sowieso een risico, en zelfs opiniepeilingen kunnen nooit weergeven of het zou verkopen. Zeker niet als je enkel over een concept praat en/of enkel met een paar tekeningen komt aanzeulen.

            Enfin, nogmaals: ik ken er in feite niets van. Ik gebruik gewoon mijn gezond verstand.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • #26
              Suv's zijn vooral voor mensen met redelijk wat geld die die dingen kopen vaak ipv een sportwagen of coupe of iets dergelijks. Deze mensen hebben zeker niet altijd de ruimte van een x5 of xc90 nodig. Wel houden ze van exclusief, mooi, uitstraling en dergelijke dingen die de x6 biedt. Bovendien heeft bmw de x5 die bekend staat als de meest sportief rijdende suv. Een suv die de styling en het imago van een coupe heeft is gewoon een gat in de markt omdat die het suv-publiek perfect aanspreekt. Die mensen willen gewoon een suv en zullen bij hun aankoop alleen kijken naar suv's al hebben ze geen ruimte en dergelijken nodig. Voor velen zal een x6 dan ook ideaal zijn. Hij zal dan ook vooral gekocht worden als wagen voor mensen zonder kinderen of als 2e wagen. De x6 neemt een deel van de ruimte weg die de meeste suv's bieden en geeft in de plaats looks en prestaties. Iets wat veel suv-kopers een goede ruil zullen vinden en wat tot de x6 nog door niemand aangeboden werd. Bovendien zijn suv's ook gewoon populair, dus echt floppen zal het niet, zeker niet met een bmw badge erop.
              Last edited by GeeZer; 14/01/2008, 18:56.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                Suv's zijn vooral voor mensen met redelijk wat geld die die dingen kopen vaak ipv een sportwagen of coupe of iets dergelijks. Deze mensen hebben zeker niet altijd de ruimte van een x5 of xc90 nodig. Wel houden ze van exclusief, mooi, uitstraling en dergelijke dingen die de x6 biedt. Bovendien heeft bmw de x5 die bekend staat als de meest sportief rijdende suv. Een suv die de styling en het imago van een coupe heeft is gewoon een gat in de markt omdat die het suv-publiek perfect aanspreekt. Die mensen willen gewoon een suv en zullen bij hun aankoop alleen kijken naar suv's al hebben ze geen ruimte en dergelijken nodig. Voor velen zal een x6 dan ook ideaal zijn. Hij zal dan ook vooral gekocht worden als wagen voor mensen zonder kinderen of als 2e wagen. De x6 neemt een deel van de ruimte weg die de meeste suv's bieden en geeft in de plaats looks en prestaties. Iets wat veel suv-kopers een goede ruil zullen vinden en wat tot de x6 nog door niemand aangeboden werd. Bovendien zijn suv's ook gewoon populair, dus echt floppen zal het niet, zeker niet met een bmw badge erop.
                Dit lijkt me het meest 'stabiele' argument dat ik tot zover hoorde: er zijn mensen die 'irrationeel' kopen en er een pak geld voor over hebben en dit (i.e. een SUV met looks) bestond nog niet.

                De vraag is dan: Is dit de bestaansreden die we zien voor de X6 of gaan we hier binnenkort een kerel zien opduiken in "mijn auto" die ons probeert te overtuigen dat er wel degelijk een gebruiksreden is waarom hij in zijn gebruiksomstandigheden een te hoge en logge coupe of een te onpractische 4x4 rationeel nodig heeft ?
                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                Comment


                • #28
                  wat een zever
                  leve aw

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                    Suv's zijn vooral voor mensen met redelijk wat geld die die dingen kopen vaak ipv een sportwagen of coupe of iets dergelijks.

                    Dit argument is wat belgië betreft dan weer makkelijk te weerleggen: de best verkochtte SUV in 2007 is hier opnieuw, voor het 3e jaar op rij, de Huyndai Tucson.

                    Een basismodel Tucson kost ongeveer evenveel als een basismodel Golf...dus om 't geld is't in dat geval zeker niet te doen.

                    Bij de duurdere SUV's kan ik het al beter volgen, alhoewel, ook daar is de Santa Fe de best verkochtte 'grotere'.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                      Dit argument is wat belgië betreft dan weer makkelijk te weerleggen: de best verkochtte SUV in 2007 is hier opnieuw, voor het 3e jaar op rij, de Huyndai Tucson.

                      Een basismodel Tucson kost ongeveer evenveel als een basismodel Golf...dus om 't geld is't in dat geval zeker niet te doen.

                      Bij de duurdere SUV's kan ik het al beter volgen, alhoewel, ook daar is de Santa Fe de best verkochtte 'grotere'.


                      Ik zie de marketingmannen van BMW al hun powerpoint presentatie bovenhalen: "In Belgien gibt er der Hyundai Tuscon und..."

                      Ik ben niet helemaal zeker dat dit de finance mannen over de lijn heeft getrokken.
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • #31
                        Waar zeg ik dat?

                        Enkel is 't argument dat SUV kopers mensen met veel poen zijn moeilijk te staven als de cijfers al 3 jaar na mekaar een budgetmerk aan de top hebben staan he

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                          Dit lijkt me het meest 'stabiele' argument dat ik tot zover hoorde: er zijn mensen die 'irrationeel' kopen en er een pak geld voor over hebben en dit (i.e. een SUV met looks) bestond nog niet.

                          De vraag is dan: Is dit de bestaansreden die we zien voor de X6 of gaan we hier binnenkort een kerel zien opduiken in "mijn auto" die ons probeert te overtuigen dat er wel degelijk een gebruiksreden is waarom hij in zijn gebruiksomstandigheden een te hoge en logge coupe of een te onpractische 4x4 rationeel nodig heeft ?
                          Louter rationeel heeft ook niemand behoefte aan een SUV. Zelfs een Coupé is zelfs voor niemand nodig, want het komt er dan toch altijd weer op neer dat je nog een tweede wagen ook nodig hebt, al was het maar om eens iets te kunnen vervoeren.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • #33
                            Met alle respect, maar wat een onnozel topic. Ik snap je bedoeling wel... you don't like the X6 at all en je snapt er de bedoeling niet van. Maar er zijn zo veel auto's die noch X, noch Y zijn.

                            Ik ben ook niet meteen fan van de X6, maar ik snap wel dat er zeker een markt voor is. 't Gaat hier allemaal om diversificatie. Zoveel mogelijk modellen om zoveel mogelijk klanten te lokken. En daar mee is de kous ook af!

                            Er zijn zoveel merken die een "meer-van't-zelfde-strategie" voeren. Denk maar aan VW met al zijn Golf-derivaten bijvoorbeeld. Dat bij dergelijk beleid soms auto's worden gemaakt waar men het nuttige niet van inziet, is niet meer dan normaal. Een coupé is ook niet handig, een SUV is vaak te groot, een berline te gewoon... en zo kan je van iedere auto wel iets vinden!
                            Last edited by ; 15/01/2008, 10:22.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
                              Met alle respect, maar wat een onnozel topic.
                              Maar het zorgt wel voor entertainment, en redelijk wat replies, en iedereen doet zo toch zijn zegje en geeft toch zijn mening, en da's waar een forum voor dient


                              Ik vind het trouwens wel grappig om te lezen allemaal.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten
                                Maar het zorgt wel voor entertainment, en redelijk wat replies, en iedereen doet zo toch zijn zegje en geeft toch zijn mening, en da's waar een forum voor dient


                                Ik vind het trouwens wel grappig om te lezen allemaal.
                                Dat is inderdaad wel waar. Beter is: "ik vind de opzet van dit topic onnozel"

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                  Waar zeg ik dat?

                                  Enkel is 't argument dat SUV kopers mensen met veel poen zijn moeilijk te staven als de cijfers al 3 jaar na mekaar een budgetmerk aan de top hebben staan he
                                  je hebt suv's en brol suv's. No offence

                                  Comment


                                  • #37
                                    Het is inderdaad een vrij belachelijk topic.

                                    De X6 is een X5 met een dynamischer koetswerklijn. Waarom zou daar geen markt voor zijn? Niet iedereen die een X5 wil, heeft ook "al" de plaats die een X5 biedt, nodig, en blijkbaar zouden toch een pak mensen dan kiezen voor een ietwat specialer koetswerk. Wat is daar zo fout aan?

                                    Het is toegestaan om in het segment van de roadster met een speciaal design op de proppen te komen, om de kopers te proberen verleiden. Het is toegestaan om in het segment van de berlines met een speciaal design op de proppen te komen, om de kopers te proberen verleiden. Het is toegestaan om in het segment van de hatchbacks met een speciaal design op de proppen te komen, om de kopers te proberen verleiden. Het is toegestaan om in het segment van de sportwagens met een speciaal design op de proppen te komen, om de kopers te proberen verleiden.

                                    En nou, in het segment van de SUV's, mag dat plots niet? Omdat meneer het een belachelijke auto vindt? Hey, laat 't ons een beetje in een serieus klinkend "stel je in de plaats van de BMW-marketeer"-topic gooien, en we hebben een gans topic om ons ongenoegen over een bepaald model te uiten, schijt-smileys inclusief. Bravooooo!

                                    Wat men ook vindt van de SUV-trend: er zit geld in. En dat bedrijven met 'n gezonde visie daar munt uit proberen te slaan, is niet meer dan normaal. Dat, en niks anders, is het énige argument pro die X6. Of je 'm nu mooi vindt of niet. En de marketeers van BMW zullen het 1.000 keer zo grondig hebben bestudeerd dan wie dan ook hier, laat staan dat iemand hier méér zou afweten van product placement en marketing in de automotive sector dan die mannetjes daar in München (of Stuttgart, of Wolfsburg, of Russelsheim, of ...).

                                    Dat vind ik ervan.



                                    En wat ik van de X6 vind, staat in 't desbetreffend topic te lezen.

                                    Comment


                                    • #38
                                      En dat de topicopener het wel 'es vaker compleet verkeerd heeft broeden in z'n onderbuik, bewijzen z'n vele posts waarin de dieselmotor en de dieselrijder, wars van elke vorm van begrip voor de valabele budgettaire redenen voor aankoop van een auto met dieselmotor (zélfs voor autofanaten), op de korrel genomen worden. Als je zijn posts daarover leest, lijkt het wel alsof de dieselrijders aan een soort van collectieve waanzin lijden. De markt, op wereldvlak, bewijst naar mijn mening toch mooi dat 'ie het grondig bij 't verkeerde eind heeft.

                                      Voor de rest: even goeie vrienden.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo Bekijk Berichten
                                        Omdat de X6 goed gaat verkopen en je er veel geld voor kan vragen.
                                        En daarvoor moet er een markt zijn. Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat ie goed verkoopt ..

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          Wat men ook vindt van de SUV-trend: er zit geld in.
                                          dat vraag ik me eigelijk af of dat echt zo is
                                          er worden er veel van verkocht

                                          een suv kost ongeveer even-veel als zijn overkomstige break 4*4-variant
                                          maar moet steviger worden gebouwd om zware slepen te sleuren en kost volgens mij meer om bouwen dan die break

                                          dit slaat niet alleen op de x6 maar bedoeld in het algemeen

                                          (aloewel het voor bmw niet zo veel uitmaakt wan,t hun suv worden in is gebouwd dus die hebben het voordeel van de dollar al)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X