Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote onderhoudsprijzen-topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Inderdaad, om verschillende redenen. Beroep op coulance bij een panne hoef ik helemaal niet meer op te rekenen. Een auto van 9 jaar oud, daar 'durf' ik al meer wat zelf aan doen en de onderhoudsprijzen zijn redelijk prijzig tegenwoordig. Een oliewissel kost bij BMW zo'n 250 euro, ik heb het zelf gedaan voor 80 euro.
    Begrijp ik volledig. Ik ga ondertussen bij een gepensioneerde Mercedes werknemer, die kerel kent er meer van dan zo'n volledig 'dikke nekken paleis' samen en dat ook nog allemaal aan eerlijke prijzen.

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

En toch blijf je er niet op onderhoud gaan?
    Inderdaad, om verschillende redenen. Beroep op coulance bij een panne hoef ik helemaal niet meer op te rekenen. Een auto van 9 jaar oud, daar 'durf' ik al meer wat zelf aan doen en de onderhoudsprijzen zijn redelijk prijzig tegenwoordig. Een oliewissel kost bij BMW zo'n 250 euro, ik heb het zelf gedaan voor 80 euro.

Leave a comment:

• Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Pas op, ik ben erg tevreden van m'n dealer. Ze hebben verschillende keren buiten de garantieperiode, (deels) kosteloos, herstellingen uitgevoerd. Ook nooit te klagen gehad over nalatigheden of iets dergelijks.
    En toch blijf je er niet op onderhoud gaan?

Nee, dat kan ik helaas niet zeggen in de MB stealer world van incompetentie en oplichting. Bij een ander merk ook nooit meegemaakt hoor

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Ja de particulier die nu nog bij een 'stealer' van de grote Duitse 3 een onderhoud laat doen moet wel goed zot zijn en dan moet je bij de nieuwste generaties nog aan de peperdure abo's beginnen wil je het ding wat deftig functionerend blijven houden
    Pas op, ik ben erg tevreden van m'n dealer. Ze hebben verschillende keren buiten de garantieperiode, (deels) kosteloos, herstellingen uitgevoerd. Ook nooit te klagen gehad over nalatigheden of iets dergelijks.

Leave a comment:

• Jocar
    replied
    Ja de particulier die nu nog bij een 'stealer' van de grote Duitse 3 een onderhoud laat doen moet wel goed zot zijn en dan moet je bij de nieuwste generaties nog aan de peperdure abo's beginnen wil je het ding wat deftig functionerend blijven houden

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
    Onderhoud Dacia Logan MCV, 6 jaar oud, 85.000 km (officiële garage)

Olie - Filter 77,86 euro (exclusief btw)
    Interieurfilter 24,79 euro
    Pakking 1,57 euro
    Ruitensproei 2,37 euro
    Koelvloeistof 2,12 euro

Multiriem vervangen (was aanbevolen termijn om te vervangen) 168,25 euro
    Koplamp ampule vervangen (was stuk) 8,45 euro
    Ruitenwissers vooraan (op mijn vraag) 41,32 euro

Anderhalf uur werk (aan 75 euro per uur) 97,50 euro

530,14 euro inclusief btw

Tegenwoordig allicht niets abnormaal meer bij een officiële, al vind ik het best stevig, voor uiteindelijk maar basis onderhoud, op de alternator riem na dan... (al is dat een bij de oren getrokken prijs voor een riempje dat op mijne ford 14 euro kostte )

OK, je mag of kan dat misschien niet zeggen, maar heimwee naar de prijzen van vroeger. Gewoon kleinste onderhoud bij Dacia was voor de corona 75 euro, vorig jaar 202 euro. Ik denk dat er in de toekomst veel slecht onderhouden of niet onderhouden auto's gaan rondbollen op de baan met dergelijke prijzen ...

Maar goed, het zonnetje schijnt ... ik zal wel mee m'n 36 jarig Fordje blijven rondbollen, beste koop ever

edit: ik was de milieu bijdrage van 5,90 euro exclusief btw nog vergeten te vermelden
    Onderhoudsprijzen zijn niet meer normaal. De 320d is nu 9 jaar oud. Ik ga niet meer bij BMW op onderhoud. Onlangs de olie en filter zelf vervangen en de BC gereset. Airco moest bijgevuld worden, naar een plaatselijke alle merken garage (met een goede reputatie), kostte me 30 euro. Ik heb hier nog een 2008 Toyota Aygo en een 2013 Suzuki Swift van de dochters staan. Doe ik zoveel mogelijk alles zelf aan (remschijven, -blokken, olie, filters, bougies,...) ik heb de plaats en ik heb een smeerput.

Leave a comment:

• bobo
    replied

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Leave a comment:

• Tommie1
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    lijkt me dat in ons geval cardoen cheaper is als het garage'ke op de hoek (dat maar een fractie goedkoper is als de - in dit geval - renault verdeler)...neem aan dat ketens hun generische stukken voordeliger kunnen aankopen als licentieloze allemerkers
    Ik denk dat het vooral gaat over de werkuren.
    Maar ja, 140€ voor een riem is ook stevig.

Leave a comment:

• bobo
    replied
    lijkt me dat in ons geval cardoen cheaper is als het garage'ke op de hoek (dat maar een fractie goedkoper is als de - in dit geval - renault verdeler)...neem aan dat ketens hun generische stukken voordeliger kunnen aankopen als licentieloze allemerkers

Leave a comment:

• Tommie1
    replied

Voor de onze ga ik tegen volgende keer ook op zoek naar iets goedkopere alternatieven... want de échte slijtage kosten moeten nog komen !
    Voor simpele dingen: Auto5, Cardoen, Midas.
    Maar in elke regio heb je wel ergens een kleine vakgarage die zijn ‘merklicentie’ kwijt is omdat ze geen glazen huis als toonzaal wouden bouwen, en dan onderhoud doen aan ‘alle merken’.
    Er zitten wat prutsers tussen natuurlijk, maar er zijn er ook die aan redelijke prijzen echt goed werk af leveren.

Leave a comment:

• Jocar
    replied

Voor de onze ga ik tegen volgende keer ook op zoek naar iets goedkopere alternatieven... want de échte slijtage kosten moeten nog komen !
    Bij Dacia heb ik vorige keer ook al gemerkt dat ze tegenwoordig gewoon de Renault prijzen toepassen. Vroeger hadden ze vaste eerlijke tarieven voor een klein en een groot onderhoud maar die vind ik nergens meer terug. Het onderhoud voor een Duster kost hetzelfde als voor een Captur, dus weg democratische onderhoudsprijzen van Dacia

Leave a comment:

• Tigra
    replied
    Hier gaat onze 5 jarige Duster met meer dan 100k km eens binnen bij Midas

Leave a comment:

• Jocar
    replied
    Hier gaat onze 5 jarige Duster met meer dan 100k km eens binnen bij Midas binnenkort en mijn A-tje wordt ondertussen verzorgd door een 'echte technical expert' die thuis een autobrug heeft. Tevreden en cheap!

Wat prijzen uit de States, dezelfde als hier staan daar ook al onderaan de lijst

Een auto gaat onvermijdelijk gepaard met onderhoudskosten, die eigenaars zo laag mogelijk hopen te houden. Een Amerikaanse enquête onthult welke auto’s de laagste onderhoudskosten hebben op een periode van 10 jaar.

Leave a comment:

• Tommie1
    replied
    VW Polo 1.2 TSI DSG
    5 jaar - 30.000km:
    Ik heb geen details meer, maar olie, oliefilter, luchtfilter en een paar prutsen bij Cardoen : 234€ incl BTW
    Redelijke prijs vind ik, en voor gewone dingen is Cardoen niet slecht.

Leave a comment:

• Tigra
    replied
    Onderhoud Dacia Logan MCV, 6 jaar oud, 85.000 km (officiële garage)

Olie - Filter 77,86 euro (exclusief btw)
    Interieurfilter 24,79 euro
    Pakking 1,57 euro
    Ruitensproei 2,37 euro
    Koelvloeistof 2,12 euro

Multiriem vervangen (was aanbevolen termijn om te vervangen) 168,25 euro
    Koplamp ampule vervangen (was stuk) 8,45 euro
    Ruitenwissers vooraan (op mijn vraag) 41,32 euro

Anderhalf uur werk (aan 75 euro per uur) 97,50 euro

530,14 euro inclusief btw

Tegenwoordig allicht niets abnormaal meer bij een officiële, al vind ik het best stevig, voor uiteindelijk maar basis onderhoud, op de alternator riem na dan... (al is dat een bij de oren getrokken prijs voor een riempje dat op mijne ford 14 euro kostte )

OK, je mag of kan dat misschien niet zeggen, maar heimwee naar de prijzen van vroeger. Gewoon kleinste onderhoud bij Dacia was voor de corona 75 euro, vorig jaar 202 euro. Ik denk dat er in de toekomst veel slecht onderhouden of niet onderhouden auto's gaan rondbollen op de baan met dergelijke prijzen ...

Maar goed, het zonnetje schijnt ... ik zal wel mee m'n 36 jarig Fordje blijven rondbollen, beste koop ever

edit: ik was de milieu bijdrage van 5,90 euro exclusief btw nog vergeten te vermelden
    Last edited by Tigra; 29/04/2024, 14:25.

Leave a comment:

• sunking
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
    Kan je makkelijk checken. In operationele lease is een id3 in de prijsklasse van een golf.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

laatste post onderaan pagina, dik 1000 euro voor een groot onderhoud golf gti... amai.

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Onderhoud Suzuki Swift.

Vervangen voorste remschijven en -blokken (Bosch)
    Vervangen voorste ruitenwissers (Bosch aero)
    Oliewissel (0w20 Eurol Evolence) en -filter (Bosch)
    Bougies (NKG iridium) vervangen
    Luchtfilter vervangen (Bosch)
    Versnellingsbakolie (Kroon oil 75W 80) bijgevuld (kleine lekkage aan aftapplug)

263 euro, wel alles zelf uitgevoerd.

Leave a comment:

• CaliforniaDream
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
    Bedankt voor de reacties, maar dat is toch twee keer geen antwoord op mijn vraag. Zo moeilijk is die toch niet geformuleerd ? :-)

"Low: gewoon onderhoud, kleine dingen
    High: complexe herstellingen."

Wat is gewoon en wat is complex ? Een vijs uitdraaien is gewoon en 2 is complex ?
    Ja, een onderhoud is gewoon, en een complexe herstelling is complex, maar vanaf welk punt tussen simpel en moeilijk is die meerprijs tussen low en high dan gerechtvaardigd ? Ik vind dat vreemd en onduidelijk. Dus mijn vraag was of dat ook vastligt, of kan je garagist gewoon zeggen 't was complex punt ?
    motor vervangen, ketting vervangen, egr systeem vervangen, navigatiesysteem vervangen,.. items waar het allemaal wat nauwer steekt.
    MAW grote, complexe werken, niet een olieverversing/inspectie.

Leave a comment:

• josenjef
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Ik vraag me ook af wat je zou willen onderhouden bij een EV...

- olie + oliefilter is meestal een klassiek eerste onderhoudje. Niet dus, bij een EV
    - Op langere termijn: dingen als bougies, riemen, waterpomp, ... allemaal niet nodig
    - remmen slijten véél minder door het regeneratief remmen van de elektromotor
    - Geen uitlaat, geen brandstofinspuitsysteem, geen versnellingsbak, ...

Het enige dat ik nog zien, zijn banden (die zouden wel eens rapper kunnen slijten door het plezante en altijd aanwezig koppel op elk toerental - dat maakt rijden met een EV zo leuk). En, in mindere mate, de remmen. En af en toe eens een pollenfilter voor het interieur/airco-onderhoud.

Ik zou graag eens een vergelijk zien op een auto die 5 jaar/150.000 geleased wordt ofzo, qua onderhoudskosten. Volgens mij scheelt dat gigantisch veel. Zelfs al zeggen ze dan dat je elk jaar eens binnen moet gaan op controle, veel meer dan een werkuur kunnen ze niet aanrekenen denk ik dan.
    Kan je makkelijk checken. In operationele lease is een id3 in de prijsklasse van een golf.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Leave a comment:

• sunking
    replied

Moeten die EV's voor garantie doeleinden niet binnen dan? Kan me niet voorstellen dat de geldwolven bij pakweg Mercedes zoiets zouden goedkeuren.
    Ik heb het even opgezocht.
    jaarlijks onderhoud is niet nodig, en ook geen kilometerstand gebaseerd onderhoud.
    Wel om de 2 jaar interieurfilter vervangen en remvloeistof controleren.
    Om de 6 jaar airco onderhoud.
    En voor de rest gewoon banden als ze versleten zijn.
    That’s it.

Leave a comment:

Working...
X