Hallo iedereen,
Milieubewust rijden en een milieubewuste auto hebben is een zeer actueel thema. AutoGids helpt ons bij de keuze van een nieuwe wagen door de CO2 uitstoot van de geteste wagens te vermelden en de Belgische staat heeft ook al duidelijk laten verstaan dat men het belastingssysteem voor wagens zal aanpassen door zich te baseren op die CO2 uitstoot.
Dit zou al en grote stap zijn in de richting van "de vervuiler betaald" wat iedereen natuurlijk alleen maar kan toejuichen.
Toch heb ik bij deze catalogering van alle voertuigen volgens hun CO2 uitstoot een bedenking.
Een hybride wagen scoort in die tabel zeer goed tov bijvoorbeeld een Range Rover, dit is op het eerste gezicht zeer logisch. Maar zouden we niet beter een totaal beeld van alle wagens vergelijken: rekening houdend met het constructieproces (gebruikte materialen, milieu vriendelijke fabrieken, ...), milieuvriendelijkheid tijdens het gebruik, de verwachte levensduur en de recyclage van de wagen op het einde van zijn leven.
Dan vrees ik dat het verschil tussen een Range Rover (70% van de geproduceerde Land Rovers rijden nog steeds rond) en een hybride wagen met zijn niet echt milieuvriendelijke batterijen en niet echt lange levensduur al een heel ander resultaat zal opleveren.
Natuurlijk zal een Range Rover niet milieuvriendelijker zijn dan een Prius maar het extreme verschil wat de overheid ons nu van probeert te overtuigen is er niet echt.
(Ik weet niet of jullie de studie kennen van "CNW Research" "Dust to Dust", die ook deze denkpiste volgt en onderzocht heeft)
http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/
http://clubs.ccsu.edu/recorder/pdfs/S07issue21.pdf (page 5)
Dan is er nog het verschil tussen een nieuwe SUV met de nodige katalysatoren en roetfilters en een wagen van meer dan 10 jaar oud soms nog zonder katalysator.
Soms komen we wagens tegen op de openbare weg met zo een enorme rookpluim achter zich dat we ons toch kunnen afvragen hoe die nog ooit door de jaarlijkse keuring geraken.
Moeten mensen die met zo een oude wagen rijden dan ook een extreem hoge belasting betalen net zoals een SUV rijder? En zo dus bijna verplicht worden om een nieuwe wagen te kopen? Dit is dan alvast 1 goede maatregel van onze overheid om de auto industrie te steunen!
Om de CO2 uitstoot (en andere gevaarlijke gassen) van oude wagens te kennen zou dit moeten gecontroleerd worden op de keuring en aan de hand van de gemeten waarde zou dan de jaarlijkse belasting moeten worden bepaald. Dit is natuurlijk ook niet echt perfect vermits er voldoende trucs bestaan om die CO2 tijdelijk te verlagen.
Dino
Milieubewust rijden en een milieubewuste auto hebben is een zeer actueel thema. AutoGids helpt ons bij de keuze van een nieuwe wagen door de CO2 uitstoot van de geteste wagens te vermelden en de Belgische staat heeft ook al duidelijk laten verstaan dat men het belastingssysteem voor wagens zal aanpassen door zich te baseren op die CO2 uitstoot.
Dit zou al en grote stap zijn in de richting van "de vervuiler betaald" wat iedereen natuurlijk alleen maar kan toejuichen.
Toch heb ik bij deze catalogering van alle voertuigen volgens hun CO2 uitstoot een bedenking.
Een hybride wagen scoort in die tabel zeer goed tov bijvoorbeeld een Range Rover, dit is op het eerste gezicht zeer logisch. Maar zouden we niet beter een totaal beeld van alle wagens vergelijken: rekening houdend met het constructieproces (gebruikte materialen, milieu vriendelijke fabrieken, ...), milieuvriendelijkheid tijdens het gebruik, de verwachte levensduur en de recyclage van de wagen op het einde van zijn leven.
Dan vrees ik dat het verschil tussen een Range Rover (70% van de geproduceerde Land Rovers rijden nog steeds rond) en een hybride wagen met zijn niet echt milieuvriendelijke batterijen en niet echt lange levensduur al een heel ander resultaat zal opleveren.
Natuurlijk zal een Range Rover niet milieuvriendelijker zijn dan een Prius maar het extreme verschil wat de overheid ons nu van probeert te overtuigen is er niet echt.
(Ik weet niet of jullie de studie kennen van "CNW Research" "Dust to Dust", die ook deze denkpiste volgt en onderzocht heeft)
http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/
http://clubs.ccsu.edu/recorder/pdfs/S07issue21.pdf (page 5)
Dan is er nog het verschil tussen een nieuwe SUV met de nodige katalysatoren en roetfilters en een wagen van meer dan 10 jaar oud soms nog zonder katalysator.
Soms komen we wagens tegen op de openbare weg met zo een enorme rookpluim achter zich dat we ons toch kunnen afvragen hoe die nog ooit door de jaarlijkse keuring geraken.
Moeten mensen die met zo een oude wagen rijden dan ook een extreem hoge belasting betalen net zoals een SUV rijder? En zo dus bijna verplicht worden om een nieuwe wagen te kopen? Dit is dan alvast 1 goede maatregel van onze overheid om de auto industrie te steunen!
Om de CO2 uitstoot (en andere gevaarlijke gassen) van oude wagens te kennen zou dit moeten gecontroleerd worden op de keuring en aan de hand van de gemeten waarde zou dan de jaarlijkse belasting moeten worden bepaald. Dit is natuurlijk ook niet echt perfect vermits er voldoende trucs bestaan om die CO2 tijdelijk te verlagen.
Dino
Comment