Mededeling

Collapse
No announcement yet.

MILIEU: is CO2 uitstoot het enigste?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• MILIEU: is CO2 uitstoot het enigste?

Hallo iedereen,

Milieubewust rijden en een milieubewuste auto hebben is een zeer actueel thema. AutoGids helpt ons bij de keuze van een nieuwe wagen door de CO2 uitstoot van de geteste wagens te vermelden en de Belgische staat heeft ook al duidelijk laten verstaan dat men het belastingssysteem voor wagens zal aanpassen door zich te baseren op die CO2 uitstoot.
    Dit zou al en grote stap zijn in de richting van "de vervuiler betaald" wat iedereen natuurlijk alleen maar kan toejuichen.
    Toch heb ik bij deze catalogering van alle voertuigen volgens hun CO2 uitstoot een bedenking.
    Een hybride wagen scoort in die tabel zeer goed tov bijvoorbeeld een Range Rover, dit is op het eerste gezicht zeer logisch. Maar zouden we niet beter een totaal beeld van alle wagens vergelijken: rekening houdend met het constructieproces (gebruikte materialen, milieu vriendelijke fabrieken, ...), milieuvriendelijkheid tijdens het gebruik, de verwachte levensduur en de recyclage van de wagen op het einde van zijn leven.
    Dan vrees ik dat het verschil tussen een Range Rover (70% van de geproduceerde Land Rovers rijden nog steeds rond) en een hybride wagen met zijn niet echt milieuvriendelijke batterijen en niet echt lange levensduur al een heel ander resultaat zal opleveren.
    Natuurlijk zal een Range Rover niet milieuvriendelijker zijn dan een Prius maar het extreme verschil wat de overheid ons nu van probeert te overtuigen is er niet echt.
    (Ik weet niet of jullie de studie kennen van "CNW Research" "Dust to Dust", die ook deze denkpiste volgt en onderzocht heeft)
    http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/
    http://clubs.ccsu.edu/recorder/pdfs/S07issue21.pdf (page 5)

Dan is er nog het verschil tussen een nieuwe SUV met de nodige katalysatoren en roetfilters en een wagen van meer dan 10 jaar oud soms nog zonder katalysator.
    Soms komen we wagens tegen op de openbare weg met zo een enorme rookpluim achter zich dat we ons toch kunnen afvragen hoe die nog ooit door de jaarlijkse keuring geraken.
    Moeten mensen die met zo een oude wagen rijden dan ook een extreem hoge belasting betalen net zoals een SUV rijder? En zo dus bijna verplicht worden om een nieuwe wagen te kopen? Dit is dan alvast 1 goede maatregel van onze overheid om de auto industrie te steunen!
    Om de CO2 uitstoot (en andere gevaarlijke gassen) van oude wagens te kennen zou dit moeten gecontroleerd worden op de keuring en aan de hand van de gemeten waarde zou dan de jaarlijkse belasting moeten worden bepaald. Dit is natuurlijk ook niet echt perfect vermits er voldoende trucs bestaan om die CO2 tijdelijk te verlagen.

Dino

Mensen, koeien, bomen, fabrieken en de rest ademt ook CO2 uit.
    Zoiets word natuurlijk niet echt in de pers vermeld, brengt niks op.
    Ook niet dat explosief groeiend China meer dan 50% de lucht inblaast
    Ook niet dat als alle (ECHT ALLE) auto's in HEEL DE WERELD morgen stoppen met rijden, het Co2 gehalte zakt met amper 2 %

Dus zie die taksen maar als verdoken belastingen...
    www.perfectshine.be

Comment

Als je weet dat de grootste uitstoot van Co2 gerealiseerd wordt door de natuur zelf... meer bepaald de oceanen (algen etc...)
      Co2 uitstoot is dus niet het grote probleem , of toch nooit het grote probleem geweest...
      Wat wel een probleem is, is dat we vroeger boompjes genoeg hadden om die natuurlijke co2 uitstoot op te vangen...
      Milieu problematiek is meer dan Co2 alleen.

Bij ons op BASF hebben ze een tijd geleden op een bepaalde installatie (salpeterzuur) een "filter/katalysator" geplaatst, met betrekking tot de uitstoot van Lachgas... Lachas is een broeikas-gas met een effect 300* sterker dan bv co...
      Wel dat filtertje (wel enkele miljoenen euro's :p) scheelde hem 30% op de gehele uitstoot van broeikasgassen van belgie...
      Dus als elk bedrijf nu de zelfde initiatieven zou nemen als basf, en dan bedoel ik voornamelijk in de landen met weinig of geen milieuvoorschriften (knipoog china, afrika etc), dan zou er heel wat minder gekakt worden op de co2 uitstoot...

Comment

als basf dat filtertje in een rijk land en economie nu nog maar net heeft geplaatst, kun je van china of afrika, arme, pas startende economieen moeilijk verwachten dat ze eerst daarin investeren, al zou dat natuurlijk wel het beste zijn

Comment

de overheid moet er dan ook niet investeren he, basf in belgie is dezelfde basf als in china hoor !
          En Amerikaka is niet arm hoor... en die doen het ook niet...
          china is trouwens ook niet arm ...

Daar is zo een filter zelfs sneller gezet denk ik....
          Als je weet dat een gewone shiftoperator daar 250euro verdient, en wij hier voor dezelfde functie bijna 8 keer zoveel .... En het product dat ze daar produceren verkopen ze even duur als het "europese" hoor ....

Comment

The Worst CO2 Polluters in the World:

The top 10 emitters, on a per capita basis, are:
            1. Qatar 53.1 metric tonnes per person per year
            2. Trinidad and Tobago 31.9
            3. Bahrain 30.6
            4. United Arab Emirates 25.1
            5. Kuwait 24.6
            6. Luxembourg 21.1
            7. United States 20.1
            8. Australia 18.3
            9. Brunei Darussalam 17.7
            10. Canada 16.5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
              Als je weet dat de grootste uitstoot van Co2 gerealiseerd wordt door de natuur zelf... meer bepaald de oceanen (algen etc...)
              Co2 uitstoot is dus niet het grote probleem , of toch nooit het grote probleem geweest...
              Wat wel een probleem is, is dat we vroeger boompjes genoeg hadden om die natuurlijke co2 uitstoot op te vangen...
              Milieu problematiek is meer dan Co2 alleen.

Bij ons op BASF hebben ze een tijd geleden op een bepaalde installatie (salpeterzuur) een "filter/katalysator" geplaatst, met betrekking tot de uitstoot van Lachgas... Lachas is een broeikas-gas met een effect 300* sterker dan bv co...
              Wel dat filtertje (wel enkele miljoenen euro's :p) scheelde hem 30% op de gehele uitstoot van broeikasgassen van belgie...
              Dus als elk bedrijf nu de zelfde initiatieven zou nemen als basf, en dan bedoel ik voornamelijk in de landen met weinig of geen milieuvoorschriften (knipoog china, afrika etc), dan zou er heel wat minder gekakt worden op de co2 uitstoot...
              Dit is een prachtig wetenschappelijk antwoord op al diegene die de automobilisten wensen te straffen omdat zij bijvoorbeeld met een zwaardere wagen rijden. Ik heb ook kennissen in de chemie/petrochemie en wat ik daar allemaal van hoor ... je moest eens weten wat zo'n fabrieken de lucht bevuilen als het donker is. Hilarisch gewoon.

Het is daarom gewoonweg krankzinnig om op uw achterste poten te staan wanneer Jantje een 12 liter verbruikt tov Peter 8 liter. Akkoord in de portemonnee maakt dit (voor sommigen) een verschil uit maar verder heeft dit NIKS invloed op het milieu. Je kunt dan wel denken; "alle beetjes helpen" maar ... eigenlijk is die moeite een druppel op een hete plaat. Ik denk dat de meeste wagens een verbruik hebben van gemiddeld 7à8 liter ... punt andere lijn en daar is niets aan te doen. De uitzonderingen (waaronder ikzelf) waarvan de wagen 50% meer verbruikt zijn in het straatbeeld sowieso nihil en die dan nog meer belasten (naast BIV, rijtaxen, enz.) is enkel goed voor wat snoepgeld voor de staatskas en verder niks anders.

Wat mij wel opvalt is dat men zwijgt over de grootste vervuilers, de vrachtwagens, met verbruiken van 35 tot 55 liter verbruik.

Wat ondertussen denk ik iedereen al weet is gebleken dat in het verleden, toen er nog geen auto's waren, er op geregelde periodes zeer hoge concentraties CO2 aanwezig was (veel hoger dan nu het geval is). Het is gewoonweg een natuurfenomeen die telkens terugkomt.

Wanneer we echt iets willen doen aan het milieu kan dit met wat meer autoloze zondagen te organizeren. Daar ben ik voorstander van.
              AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.

Comment

wees maar zeker dat de petrochemie in belgie enorm zuiver is, in hun sector waarschijnlijk bij de besten...ook al omdat de mensen die er werken in de geburen wonen en geen vuiligheid willen uitstoten

dat het belastend is hemaal akkoord, maar het moet wel gemaakt worden of uwen q7 heeft geen banden of een interieur

Comment

Ik vind CO2-uitstoot enig!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    wees maar zeker dat de petrochemie in belgie enorm zuiver is, in hun sector waarschijnlijk bij de besten...ook al omdat de mensen die er werken in de geburen wonen en geen vuiligheid willen uitstoten

dat het belastend is hemaal akkoord, maar het moet wel gemaakt worden of uwen q7 heeft geen banden of een interieur

Enorm zuiver !!!??? Ja, ze hebben strenge normen en ja t'zal meer gecontroleerd zijn dan in andere apenlanden maar ... (alleszins van één chemiebedrijf weet ik het via mijn neef) die bedrijv(en) hebben een interne keuken die alles behalve smakelijk is. En nogmaals, het tijdstip van uitstoot is er op een moment dat iedereen rustig aan het slapen is en aan t'dromen over ons zalig/zuiver België.

Comment

tja als uwe neef dat zegt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wally Bekijk Berichten

Ook niet dat als alle (ECHT ALLE) auto's in HEEL DE WERELD morgen stoppen met rijden, het Co2 gehalte zakt met amper 2 %
                        Kan er iemand dit bevestigen of mij een url bezorgen van een artikel daarover?

THX!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dino737 Bekijk Berichten

THX!
                          Als ik dat artikel heb, stuur ik het direkt naar de (hopelijk) volgende minister van verkeer. Dan kan hij een ander foefke uitvinden om ons geld af te pakken.

Comment

Al Gore, het hoofd van de Global Marketing.... euhm Warming.

Binnenkort: Global Dimming

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichten
                              Dit is een prachtig wetenschappelijk antwoord op al diegene die de automobilisten wensen te straffen omdat zij bijvoorbeeld met een zwaardere wagen rijden. Ik heb ook kennissen in de chemie/petrochemie en wat ik daar allemaal van hoor ... je moest eens weten wat zo'n fabrieken de lucht bevuilen als het donker is. Hilarisch gewoon.

Het is daarom gewoonweg krankzinnig om op uw achterste poten te staan wanneer Jantje een 12 liter verbruikt tov Peter 8 liter. Akkoord in de portemonnee maakt dit (voor sommigen) een verschil uit maar verder heeft dit NIKS invloed op het milieu. Je kunt dan wel denken; "alle beetjes helpen" maar ... eigenlijk is die moeite een druppel op een hete plaat. Ik denk dat de meeste wagens een verbruik hebben van gemiddeld 7à8 liter ... punt andere lijn en daar is niets aan te doen. De uitzonderingen (waaronder ikzelf) waarvan de wagen 50% meer verbruikt zijn in het straatbeeld sowieso nihil en die dan nog meer belasten (naast BIV, rijtaxen, enz.) is enkel goed voor wat snoepgeld voor de staatskas en verder niks anders.

Wat mij wel opvalt is dat men zwijgt over de grootste vervuilers, de vrachtwagens, met verbruiken van 35 tot 55 liter verbruik.

Wat ondertussen denk ik iedereen al weet is gebleken dat in het verleden, toen er nog geen auto's waren, er op geregelde periodes zeer hoge concentraties CO2 aanwezig was (veel hoger dan nu het geval is). Het is gewoonweg een natuurfenomeen die telkens terugkomt.

Wanneer we echt iets willen doen aan het milieu kan dit met wat meer autoloze zondagen te organizeren. Daar ben ik voorstander van.
                              Dan rijst de vraag van wat nuttig is en niet. Vrachtwagens zorgen voor de import/export van producten die wij en andere landen vragen/vereisen.
                              De industrie zorgt dan weer voor arbeidsplaatsen en het zou me verbazen moesten die 's nachts ineens iets anders door de schouwen laten knallen dan overdag...Maar of mensen die rondrijden in wagens die meer verbruiken dan een andere werkelijk iets bijbrengen. Ik beweer hier niet dat iedereen in Priussen, Smartjes en andere eco-positieve wagens moet gaan rondrijden maar er is dus wel degelijk een fundamenteel verschil tussen het aangehaalde.

Of er nu vroeger al hoge CO² waarden waren betwijfel ik niet alleen zullen we het nu wel wat versnellen. Maar zoals je zegt of je als individu er iets aan kan doen? Ban Ki Moon zet het toch op zijn prioriteitenlijstje, hopelijk leidt dit tot iets.

Autoloze zondagen organiseren, IMO is dat ook de meest ridicule actie die er bestaat. Een hoop mensen die in de week de wagen nemen gaan dan met zijn allen eens gezellig rondrijden in de stad op hun fiets. Maar de dag erna zitten ze terug in hun wagen en dan moest het nog eens regenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                                Dan rijst de vraag van wat nuttig is en niet. Vrachtwagens zorgen voor de import/export van producten die wij en andere landen vragen/vereisen.
                                De industrie zorgt dan weer voor arbeidsplaatsen en het zou me verbazen moesten die 's nachts ineens iets anders door de schouwen laten knallen dan overdag...Maar of mensen die rondrijden in wagens die meer verbruiken dan een andere werkelijk iets bijbrengen. Ik beweer hier niet dat iedereen in Priussen, Smartjes en andere eco-positieve wagens moet gaan rondrijden maar er is dus wel degelijk een fundamenteel verschil tussen het aangehaalde.
                                Ik begrijp je volledig. Maar wij mogen niet overdrijven. Die 3 à 4 liter meerverbruik van "zwaardere" motoren heeft een 0-effect op het milieu. Procentueel betekenen auto's met een cyl.inhoud van 3 liter niks in het straatbeeld. Diezelfde "zwaardere" motoren zijn sowieso al heel zwaar belast en nog is dit volgens sommigen onvoldoende.
                                Gelukkig zal de toekomst meer gaan naar de motoren zoals de MB diesotto. Veel PK's en klein verbruik. Alleen zal onze gulzige regering geen rekening houden met zijn zuinigheid maar wel het aantal PK's. En vervolgens kunnen de extreem-groenen gaan beginnen te vitten over het teveel aan kunstof, staal, aluminium, te zware batterij enz. er zit in een pakweg MB S-klasse ... de jaloerse sukkels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                                  Dat wij als consument vragende partij zijn voor al dat transport is duidelijk, maar als het vervoer per vrachtwagen duurder zou worden dan zou de industrie mss op zoek gaan naar andere manieren om onze goederen ter plaatse te krijgen (boot, trein).
                                  Mss zijn opslagplaatsen terug de toekomst ipv al de vrachtwagens die nodig zijn voor het "just in time" principe.

Moesten er minder vrachtwagens zijn zou dit goed zijn voor het milieu, voor de verkeersveiligheid en voor het fileprobleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichten

Die autoloze zondagen zouden ook maar "een druppel op een hete plaat zijn"
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

THX!
                                      Ik heb geen url, maar heb het ooit eens gehoord in een documentaire op NGC!
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

Dat wij als consument vragende partij zijn voor al dat transport is duidelijk, maar als het vervoer per vrachtwagen duurder zou worden dan zou de industrie mss op zoek gaan naar andere manieren om onze goederen ter plaatse te krijgen (boot, trein).
                                        Mss zijn opslagplaatsen terug de toekomst ipv al de vrachtwagens die nodig zijn voor het "just in time" principe.

Moesten er minder vrachtwagens zijn zou dit goed zijn voor het milieu, voor de verkeersveiligheid en voor het fileprobleem.
                                        Als het vervoer per vrachtwagen duurder word rekenen ze dat gewoon door aan de klanten zoals ze dat nu ook al doen

Comment

Working...
                                        X