Lagere olieprijzen helpen anderzijds dan wel om de economie niet helemaal de dieperik in te duwen, dus nu niet beginnen klagen over details hé !
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenLagere olieprijzen helpen anderzijds dan wel om de economie niet helemaal de dieperik in te duwen, dus nu niet beginnen klagen over details hé !
De economie aanzwengelen is 1 ding. De drang om onafhankelijk te worden van olie mag echter niet verdwijnen, nu ze net zo ingeburgerd geraakt was.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenIk heb nog geen medailles gezien met één of drie kanten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenLagere olieprijzen helpen anderzijds dan wel om de economie niet helemaal de dieperik in te duwen, dus nu niet beginnen klagen over details hé !
Ik betaal liever 1,75 EUR liter terwijl ik in een actieve markt kan werken, dan 1 ,00 EUR liter terwij ik in een dooie markt zit
Ik kan dus momenteel niet echt "blij" zijn over lagere benzineprijzen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenIk betaal liever 1,75 EUR liter terwijl ik in een actieve markt kan werken, dan 1 ,00 EUR liter terwij ik in een dooie markt zit
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door cimonium Bekijk Berichtenals de maximum prijs 1,20 is voor nafte.Wa kost dadan in nen express en zo van die toestanden?Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenMee eens. Te hoog vind ik dan ook weer niet positief. Een prijs zoals we de laatste maanden gekend hebben (1.20 a 1.30 voor diesel, om en bij 1 euro voor mazout) is mooi, nog betaalbaar maar zet de bevolking toch aan tot bezuinigen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenAls de diesel een jaar geleden pakweg 60 cent zou hebben gekost, zou je hetzelfde hebben gezegd van de huidige prijzen. Alles is relatief.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenIk blijf erbij dat de medaille zoals heel vaak twee kanten heeft.
't Is aangenaam de naftbak opnieuw te kunnen vullen voor een 'aanvaardbaar' bedrag zonder dat je een week droog brood moet eten, bij wijze van spreken.
Maar anderzijds zullen lagere olieprijzen, in combinatie met de huidige crisis, ervoor zorgen dat men investeringen in zuinige wagens, huizen of aanpassingen langer zal uitstellen. Daar waar men bij prijzen van 2 maand geleden zou gespaard hebben om een zuinige stookketel zal men vandaag al opnieuw sneller de reactie hebben van 'de mazout is serieus gezakt, we zullen nog maar een jaartje verderdoen'.
En zo heeft alles voor- en nadelen.
Dat het milieu nu dan even als argument moet wijken is dan ook relevant. Mensen moet immers nog het loon vinden uit arbeid om die zuinige wagen te kunnen kopen of de condensatieketel en PV panelen.
Je moet even blijven stilstaan bij deze economische crisis waarbij er maatregelen nodig zijn hic et nunc op korte termijn. Als we met miljoenen extra werklozen zitten in Amerika en Europa en al die faillissementen, daar zal de natuur volgens mij evenmin wel bij varen.
De grote olie industrie zal wel steekpenningen toegestopt krijgen om niet te reageren op de bearmarket.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenIk betaal liever 1,75 EUR liter terwijl ik in een actieve markt kan werken, dan 1 ,00 EUR liter terwij ik in een dooie markt zit
Edit : ik zie dat de bomma ong hetzelfde post...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk BerichtenWe zijn op een punt gekomen dat de wereld zich in een recessie huldigt en Amerika gaat volledig af op een depressie die pijn gaat doen. De olieprijs MOET mee omlaag om de economie terug op gang te brengen. Er zullen massa investeringen volgen van de overheden in de economie en overheidsopdrachten met gaten in de begroting tot gevolg. Deze werkwijze is echter ABSOLUUT NOODZAKELIJK.
Dat het milieu nu dan even als argument moet wijken is dan ook relevant. Mensen moet immers nog het loon vinden uit arbeid om die zuinige wagen te kunnen kopen of de condensatieketel en PV panelen.
Je moet even blijven stilstaan bij deze economische crisis waarbij er maatregelen nodig zijn hic et nunc op korte termijn. Als we met miljoenen extra werklozen zitten in Amerika en Europa en al die faillissementen, daar zal de natuur volgens mij evenmin wel bij varen.
De grote olie industrie zal wel steekpenningen toegestopt krijgen om niet te reageren op de bearmarket.
Ja akkoord en ik betwist dat ook niet. Ik haal enkel even het feit aan dat door de, procentueel gezien, bijzonder sterke prijsstijgingen die we de laatste 4 jaar op oliegebied gekend hebben er een mentaliteitswijziging op gang gebracht is, bijlange nog niet zo sterk als nodig, maar ze is er wel.
Dat de economie ademruimte moet krijgen, en dat dat kan gebeuren door lagere olieprijzen staat buiten kijf.
Maar het is een gemiste kans de intenties die nu losgeweekt zijn bij de bevolking de mist te laten ingaan. Lagere olieprijzen, allemaal oké, maar laat ons de besparingsmaatregelen in het achterhoofd houden en niet verbannen.
Tenslotte, het milieu is geen argument, of toch niet relevant genoeg om de bevolking tot inzicht te keren. Loskomen van de invloed van de olieproducenten des te meer.
Maar economie aanzwengelen blijft primair.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenIk klaag niet. Ik stel enkel dat de medaille 2 kanten heeft.
De economie aanzwengelen is 1 ding. De drang om onafhankelijk te worden van olie mag echter niet verdwijnen, nu ze net zo ingeburgerd geraakt was.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichtenik kies mijn verwarmingsinstallatie thuis en het isolatiemateriaal niet in functie van deze tijdelijke daling. Kmoet nog vele jaartjes slijten in dat huis.
Iemand die vandaag benzine kan tanken, 40% goedkoper dan 4 maand geleden gaat z'n aankoop van een zuinige wagen uitstellen.
Niet iedereen, niet op alle vlakken. Maar door de combinatie van goedkope olie en crisis worden plannen de koelkast in gestopt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenAls mensen die het niet breed hebben vandaag stookolie kunnen inkopen aan bijna 50% minder dan 3 maanden geleden zullen die dat doen, boven het sparen voor een zuinige ketel.
Iemand die vandaag benzine kan tanken, 40% goedkoper dan 4 maand geleden gaat z'n aankoop van een zuinige wagen uitstellen.
Laat het ons ergens hopen dat zij verder kijken dan hun neus lang is!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenAkkoord, maar je zal het toch met me eens zijn dat die dooie markt maar mede kan vermeden worden door bvb lage olieprijzen. Maakt bvb de verwerkingskost van staal toch wel lager ?
Edit : ik zie dat de bomma ong hetzelfde post...
De prijzen van staal, olie en andere grondstoffen waren irreëel gestegen, en niet fundamenteel. Met als gevolg dat een groot deel van de verwerkende industrie nu met een enorm dure stock zit en, toch al zeker voor 2008, een complete inkoopstop hebben ingevoerd.
Ook op de export is, buiten enkele speculanten met veel lef, de markt compleet stil gevallen.
Olie is niet echt een enorm grote factor bij de productie van staal: eerder "Kokskohle". Maar goed, dat is een vrij vergelijkbare grondstof.
Voor de staalindustrie verwacht men een stabilisering in 2009-2010 en een nieuwe stijging in 2011.
Ik verwacht dat de boel in februari weer aan het rollen gaat. Een moment waarop andere bedrijven pas de sting gaan voelen..ik zit vooraan in de rij wat betreft klappen uitdelen aangezien de gronstof waarin ik handel een van de belangrijkste plaatsen inneemt als basis voor het gros van de beschikbare producten op aarde.
Bedrijven krijgen het immers pas sedert enkele maanden moeilijk, ontslaan eventueel in 2009 pas personeel, dat personeel kan niet die nieuwe wasmachine gaan halen bij vandenborre, en zo voort en zo verder..
Waarom verwacht ik dan wél dat de prijzen van staal zullen stabiliseren? Omdat de staalindustrie, met name in Europa, als een soort monopolie gestuurd wordt: men zal eerder minder gaan produceren om de prijzen hoog te houden. Lakschmi Mittal volgt ook die denkpiste.
Daarenboven ben ik veelal actief in groeimarkten: de risico's zijn groter, maar de opportuniteiten en groeimarges ook.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk BerichtenDat weet ik eigenlijk niet ze. Bij oudere mensen misschien wel. Bij jongere is de klik toch gemaakt. Nu beetje meer investeren om er later van te profiteren. Trouwens met al die premies en belastingvoordelen tegenwoordig kan je er eigenlijk niet omheen als je het niet breed hebt. Kijk maar naar de renovatiepremie tot 10.000 euro voor arme gezinnen! Of de nieuwe dakisolatiepremie 2009 tot 1000 euro.
Laat het ons ergens hopen dat zij verder kijken dan hun neus lang is!
Niet vergeten dat die generaties jarenlang is hoogconjuctuur geleefd hebben, en moeilijk te overtuigen zijn van het nut en voordeel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenIemand die vandaag benzine kan tanken, 40% goedkoper dan 4 maand geleden ...
Juli : super 98 staat 1,65
Nu : 1,23
= 25% lager. 40% lager betekent 1,00 per liter en zover zal het niet komen denk ik...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenDat nieuwe regeltje van de overheid, hetgeen besproken was bij de begrotingssamenstelling, namelijk dat dalingen slechts voor de helft doorgerekend worden..
Dat is al actief?
Want dan zouden we nu toch richting 1 EUR per liter gaan hoor TB
Ja.
Comment
Comment