Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Gregggie Bekijk Berichten
    Gelieve uw berekeningen nogmaals te controleren.
    Als ik het uittel is de diesel nog steeds gestegen; wel niet enorm veel (hoewel u ook weet dat het verschil tss benzine en diesel reeds vele kleiner is dan het was)
    Maar tel dus nog eens opnieuw, hij is wel degelijk gestegen
    Van 1.469 naar 1.427 lijkt me toch een daling. Ge moet toch al die berekeningskes daar tussen niet bekijken... A - B = C.
    Die eerste 'stijging van 0.048' in het lijstje telt niet mee omdat het geen betrekking heeft op de periode van 27/5 tot 24/6 maar van net daarvoor.

Comment

• Ah ja das waar, ze leveren maar diesel sinds 27/05/2008 in België

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dodo Bekijk Berichten
        Van 1.469 naar 1.427 lijkt me toch een daling. Ge moet toch al die berekeningskes daar tussen niet bekijken... A - B = C.
        Die eerste 'stijging van 0.048' in het lijstje telt niet mee omdat het geen betrekking heeft op de periode van 27/5 tot 24/6 maar van net daarvoor.
        We zullen 'es wat offiële cijfertjes posten, daarmee is alle onzekerheid de wereld uit geholpen, bron: Belgische Petroliumfederatie.

DIESEL
        * gemiddelde prijs 2003: €0.769
        * gemiddelde prijs 2004: €0.877
        * gemiddelde prijs 2005: €1.040
        * gemiddelde prijs 2006: €1.046
        * gemiddelde prijs 2007: €1.094
        * gemiddelde prijs 2008 (tot vandaag): €1.31
        ***hoogste maximumprijs tot vandaag: €1.469

BENZINE 95
        * gemiddelde prijs 2003: €1.029
        * gemiddelde prijs 2004: €1.127
        * gemiddelde prijs 2005: €1.275
        * gemiddelde prijs 2006: €1,291
        * gemiddelde prijs 2007: €1.385
        * gemiddelde prijs 2008 (tot vandaag): €1.502

BENZINE 98
        * gemiddelde prijs 2003: €1.067
        * gemiddelde prijs 2004: €1.155
        * gemiddelde prijs 2005: €1.309
        * gemiddelde prijs 2006: €1.304
        * gemiddelde prijs 2007: €1.402
        * gemiddelde prijs 2008 (tot vandaag): €1.519

Comment

• tov 2003 is diesel dus zowaar in prijs verdubbeld.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
            Ergens begrijp ik wel dat de benzine die nog steeds duurder is dan diesel frustraties opwekt bij vele benzinerijders. Maar denk je dat jij of iemand anders werkelijk baat gaat hebben bij een dieselprijs die hoger dan de benzineprijs komt te liggen?

Voor 't milieu misschien. Al is er tot vandaag geen enkele studie die bewijst dat, wanneer iedere dieselrijder op naft gaan karren, we met z'n allen kerngezond gaan worden. Dat wordt gezegd maar is nog niet bewezen.

Voor 't overige zal iedereen, ook jij, alleen maar negatieve effecten ervaren van astronomisch hoge dieselprijzen. De logistieke sector rekent ze gewoon door aan de klant, de warenhuizen dus ook en uiteindelijk betalen jij en ik de kost.

De fabel dat het verkeer zou afgeremd worden door hogere dieselprijzen is ondertussen ook al doorprikt. Er wordt in België ivm vorig jaar niet minder gereden, integendeel zelfs...
            Het is voor mij niet frustrerend dat de diesel nog steeds gioedkoper is dan de benzine.
            Maar wel dat de diesel de laatste maand in prijs is gedaald, terwijl de benzine NIET is prijs is gedaald, integendeel zelfs de prijs is enkel gestegen!
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gregggie Bekijk Berichten
              Gelieve uw berekeningen nogmaals te controleren.
              Als ik het uittel is de diesel nog steeds gestegen; wel niet enorm veel (hoewel u ook weet dat het verschil tss benzine en diesel reeds vele kleiner is dan het was)
              Maar tel dus nog eens opnieuw, hij is wel degelijk gestegen
              Mijn berekening is juist hoor, beter zelf nog eens opnieuw tellen!

>>>
              Oorspronkelijk geplaatst door dodo Bekijk Berichten
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Het is voor mij niet frustrerend dat de diesel nog steeds gioedkoper is dan de benzine.
                Maar wel dat de diesel de laatste maand in prijs is gedaald, terwijl de benzine NIET is prijs is gedaald, integendeel zelfs de prijs is enkel gestegen!
                check mijn posts over de prijzen. De laatste maand is niet bepalend voor een jaargemiddelde.
                Sinds 2003 is de dieselprijs met ongeveer 70 cent gestegen. De benzineprijs met maximum 50 cent, das toch een verschil, ondanks de ene nog steeds (en maar goed ook voor onze economie, goedkoper is dan de andere)

Comment

check mijn posts over de prijzen. De laatste maand is niet bepalend voor een jaargemiddelde.
                  Dat zeg ik ook niet, maar voor wat je vandaag betaald maakt het wel degelijk iets uit! Aan de pomp betalen we immers geen gemiddelde prijzen he.

Comment

Dat zeg ik ook niet, maar voor wat je vandaag betaald maakt het wel degelijk iets uit! Aan de pomp betalen we immers geen gemiddelde prijzen he.
                    De markt stopt toch niet vandaag? De prijzen worden vandaag toch niet bevroren?

Het is het afgelopen jaar al vaak 't omgekeerde geweest, namelijk dat diesel enkele keren op rij sterk gestegen was (nog niet zolang geleden op anderhalve week maar liefst 14 cent!!). Wat dan?

Comment

• Toen ik op Benzine reed werd de kloof tussen Benzine en Diesel alsmaar groter. Sinds ik op Diesel rijd wordt de kloof tussen Benzine en Diesel alsmaar kleiner...

Ik weet niet hoe moderne drukgevoede benzines rijden, maar in atmosferische versie moet je toch al tegen de 3l hebben om een beetje koppel te hebben. Dan is een 2l diesel toch aangenamer...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
                        Toen ik op Benzine reed werd de kloof tussen Benzine en Diesel alsmaar groter. Sinds ik op Diesel rijd wordt de kloof tussen Benzine en Diesel alsmaar kleiner...

Ik weet niet hoe moderne drukgevoede benzines rijden, maar in atmosferische versie moet je toch al tegen de 3l hebben om een beetje koppel te hebben. Dan is een 2l diesel toch aangenamer...
                        appelen met appelen vergelijken.

Als ge ten turbo van uwe diesel gaat schroeven zalt ook maar "platte kak" zijn
                        vice versa, nen 2 liter naft met nen turbo ... das andere koek

Comment

Dat heb ik niet gezegd. Maar pleiten voor een dieselprijs die hoger ligt dan de benzineprijs, wat hier wel is gedaan wordt, zal ons in eerste instantie veel geld kosten. Heel ons logistiek systeem draait immers op diesel.

Ik pleit voor een zuiniger wagenpark, daar mag gerust diesel blijven inzitten.
                          In de meeste andere europese landen is de dieselprijs gelijkgesteld aan die van benzine of zelfs hoger, hetgeen maar normaal is, belgie is het enige land waar die smerige roetbrandstof hard gepromoot wordt, zelfs nu nog in tijden dat milieu een hot item is.
                          Ik kan daar uit concluderen dat de belgische regering oneindig achterlijk en hardleers is, maar de prijs zal betaald worden, en hard zelfs!

Kijk naar Nederland, verhouding wagenpark is 30% diesel en 70% benzine, in dit achergesteld land is de vehouding maar liefst 85% diesel en 15% benzine.
                          Maar voor mij geen probleem hoor,blijf allemaal maar lekker dieselen,de kankergevalletjes veroorzaakt door dieselroet zullen niet min zijn binnen dit en 10 a 20 jaar in belgie, ik zal er geen last van hebben want den dezen verlaat het landje vol frustro's.

Comment

• Wacht 's ff... wié is hier volgens u de frustro ?

Btw, meer dan de helft van de roetuitstoot in Vlaamse steden veroorzaakt door het verkeer is afkomstig van vrachtwagens en bussen. En procentueel zijn die in de steden in de minderheid... zoveel gezonder kan de lucht in een stad als Amsterdam of Rotterdam dan toch niet zijn, denk ik dan.
                            Life's too short. Not to. Live it.
                            1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                            2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                            2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                            2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                              Wacht 's ff... wié is hier volgens u de frustro ?

Btw, meer dan de helft van de roetuitstoot in Vlaamse steden veroorzaakt door het verkeer is afkomstig van vrachtwagens en bussen. En procentueel zijn die in de steden in de minderheid... zoveel gezonder kan de lucht in een stad als Amsterdam of Rotterdam dan toch niet zijn, denk ik dan.
                              Jaja ik weet het, ik klink ook wel als een frustro, maar met reden he.

Akkoord dat een groot deel van de roetuitstoot veroorzaakt wordt door bussen en vrachtwagens, en dan zwijgen we nog van de vele industrie in belgie, maar dat wil dan toch niet zeggen dat iedereen dan maar nog extra moet vervuilen met dieselwagens, want 'dat beetje extra' kan toch gene kwaad meer is de redenering van de meesten onder ons.

Ik rij op LPG en mijn CO2 uitstoot ligt dan wel niet zo laag, roetuitstoot is nul komma nul.
                              Maar als het weer eens smogalarm is mag den dezen wel ook tegen 90 per uur tuffen tussen al die onnozele roetmopkes op autostrade.
                              Waar ligt de logika?
                              Enfin ik ga stoppen en mijn pillekes pakken en een extra prozakske en het komt wel goed

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                                Enfin ik ga stoppen en mijn pillekes pakken en een extra prozakske en het komt wel goed
                                Niet teveel pillekes pakken he, das ook niet gezond

Comment

Niet teveel pillekes pakken he, das ook niet gezond
                                  En slecht voor mijne portemonnee ook nog

Comment

We zullen 'es wat offiële cijfertjes posten, daarmee is alle onzekerheid de wereld uit geholpen, bron: Belgische Petroliumfederatie.

DIESEL
                                    * gemiddelde prijs 2003: €0.769
                                    * gemiddelde prijs 2004: €0.877
                                    * gemiddelde prijs 2005: €1.040
                                    * gemiddelde prijs 2006: €1.046
                                    * gemiddelde prijs 2007: €1.094
                                    * gemiddelde prijs 2008 (tot vandaag): €1.31
                                    ***hoogste maximumprijs tot vandaag: €1.469

BENZINE 95
                                    * gemiddelde prijs 2003: €1.029
                                    * gemiddelde prijs 2004: €1.127
                                    * gemiddelde prijs 2005: €1.275
                                    * gemiddelde prijs 2006: €1,291
                                    * gemiddelde prijs 2007: €1.385
                                    * gemiddelde prijs 2008 (tot vandaag): €1.502

BENZINE 98
                                    * gemiddelde prijs 2003: €1.067
                                    * gemiddelde prijs 2004: €1.155
                                    * gemiddelde prijs 2005: €1.309
                                    * gemiddelde prijs 2006: €1.304
                                    * gemiddelde prijs 2007: €1.402
                                    * gemiddelde prijs 2008 (tot vandaag): €1.519
                                    jawadde... als je het zo ziet dan is die dieselprijs echt niet normaal gestegen. In vijf jaar tijd. Hoe lang zal het nog duren voor diesel duurder wordt dan benzine?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                                      In de meeste andere europese landen is de dieselprijs gelijkgesteld aan die van benzine of zelfs hoger, hetgeen maar normaal is, belgie is het enige land waar die smerige roetbrandstof hard gepromoot wordt, zelfs nu nog in tijden dat milieu een hot item is.
                                      Ik kan daar uit concluderen dat de belgische regering oneindig achterlijk en hardleers is, maar de prijs zal betaald worden, en hard zelfs!

Kijk naar Nederland, verhouding wagenpark is 30% diesel en 70% benzine, in dit achergesteld land is de vehouding maar liefst 85% diesel en 15% benzine.
                                      Maar voor mij geen probleem hoor,blijf allemaal maar lekker dieselen,de kankergevalletjes veroorzaakt door dieselroet zullen niet min zijn binnen dit en 10 a 20 jaar in belgie, ik zal er geen last van hebben want den dezen verlaat het landje vol frustro's.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                                      Akkoord dat een groot deel van de roetuitstoot veroorzaakt wordt door bussen en vrachtwagens, en dan zwijgen we nog van de vele industrie in belgie, maar dat wil dan toch niet zeggen dat iedereen dan maar nog extra moet vervuilen met dieselwagens, want 'dat beetje extra' kan toch gene kwaad meer is de redenering van de meesten onder ons.
                                      Magnum, bekijk effe de brandstofprijzen die ik hier enkele posts hoger gepost had. Diesel is op 5 jaar tijd verdubbeld in prijs, 100% duurder geworden dus. Benzine is op die 5 jaar tijd amper (als ik dat woord mag gebruiken...) 40% duurder geworden...dus "promoten", zoals jij dat noemt, is dat volgens mij zeker en vast niet.

Een vergelijking met bvb Nederland gaat dan ook niet echt op. Net omdat heel onze industrie & logistiek systeem in België op diesel draait. Dat we in de toekomst het dieselverbruik drastisch naar beneden moeten halen is duidelijk, maar net omwille van onze economie is het gevaarlijk dat in één keer hard aan te pakken. Maar nogmaals, diesel promoten, zoals jij het noemt, is zeker niet het geval, afgaande van de prijzen over 5 jaar!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dodo Bekijk Berichten

+ 0,048
                                        - 0,022
                                        - 0,045
                                        + 0,042
                                        - 0,032
                                        + 0,015
                                        -----------
                                        + 0,006

U zei dus???

Comment

• Dat ge die eerste 0,048 niet moet meetellen voor de periode waar het over gaat

Comment

Working...
                                          X