Oorspronkelijk geplaatst door ddk
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichtenmaar ondertussen is 't nog niet zover.dus ze hebben nog tijd
edit: verder niemand die fouten vind in mijn berekening? (ik kom het liever nu te weten dan volgend jaar).
edit2: daarnet even de PB simulatie gedaan, en als ik kijk naar wat ik vorig jaar verdiend heb en het werkelijk bedrag toevoegen van vendejaar heb ik een extra teruggave van 1500 euro = 125 euro per maand. We kunnen dat wel nog verder optimaliseren, maar al bij al zit mijn berkening er niet zo ver naast denk ik.
Comment
-
Om u in te dekken tegen de stijgende levensduurte en inflatie zou iedereen nu olie aandelen moeten kopen en vooral ook aandelen in alternatieve energie, tevens zullen de grondstoffen het ook goed blijven doen , tenminste de aandelen ervan wegens de schaarste van die grondstoffen, goud en zilver zijn ook goede dekmantels.
Op deze manier blijft je koopkracht bewaard of zal ze zelfs stijgen waardoor de levenskwaliteit er dus op vooruit gaat.
Conclusie, hoge olieprijzen = meer geld en meer koopkracht!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk BerichtenEn terecht. Voedsel in ruil voor brandstof is gewoon dom.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk BerichtenOm u in te dekken tegen de stijgende levensduurte en inflatie zou iedereen nu olie aandelen moeten kopen en vooral ook aandelen in alternatieve energie, tevens zullen de grondstoffen het ook goed blijven doen , tenminste de aandelen ervan wegens de schaarste van die grondstoffen, goud en zilver zijn ook goede dekmantels.
Op deze manier blijft je koopkracht bewaard of zal ze zelfs stijgen waardoor de levenskwaliteit er dus op vooruit gaat.
Conclusie, hoge olieprijzen = meer geld en meer koopkracht!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenHet is voor Reynders of Leterme een kleintje de accijnzen te verlagen ipv te verhogen. Maar de rekening moet kloppen, das goed bestuur weet je wel.
De accijnzen op diesel zijn nu ca. 30%, die op benzine ca. 50%
Ik zie het eerder gebeuren dat de accijnzen op diesel en benzine gelijkgetrokken worden. En dan zal het heus niet de benzine zijn die daalt naar 30%
Dus eigenlijk is Diesel veeeeel duurder dan benzine, maar door het gunsttarief op diesel blijft de prijs nog redelijk op hetzelfde niveau.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 914 Bekijk BerichtenDe accijnzen op diesel nog verlagen? Lijkt me onmogelijk.
De accijnzen op diesel zijn nu ca. 30%, die op benzine ca. 50%
Ik zie het eerder gebeuren dat de accijnzen op diesel en benzine gelijkgetrokken worden. En dan zal het heus niet de benzine zijn die daalt naar 30%
Dus eigenlijk is Diesel veeeeel duurder dan benzine, maar door het gunsttarief op diesel blijft de prijs nog redelijk op hetzelfde niveau.) maar wél de BTW (tijdelijk) verlagen. Koud kunstje.
Comment
-
a. goederen en diensten onderworpen aan het tarief van 6%:
Het verlaagd BTW-tarief voor de zogenaamde arbeidsintensieve diensten werd verlengd tot minstens 31 december 201043.
- renovatiewerken onder bepaalde voorwaarden aan gebouwen die minstens vijf jaar geleden voor het eerst in gebruik werden genomen (sedert 1 januari 2000 tot minstens 31 december 2010). Let wel! Voor woningen die minstens 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik werden genomen, geldt de verlaging onbeperkt in de tijd44. De materialen die een beduidend deel vertegenwoordigen van de verstrekte dienst (met name de gemeenschappelijke verwarmingsketels in appartementsgebouwen en de liftinstallaties), zijn uitgesloten voor de gebouwen van 5 tot 15 jaar. Het deel van de prijs dat betrekking heeft op de andere gebruikte materialen is niet uitgesloten van de tariefverlaging;
- eveneens sedert 1 januari 2000 en tot minstens 31 december 2010:
- de herstelling van fietsen;
- de herstelling van schoeisel en lederwaren;
- de herstelling en het vermaken van kleding en huishoudlinnen;
- vanaf 1 januari 2003 tot en met minstens 31 december 2010 de levering met plaatsing van kachels, radiators of individuele convectors op hout, kolen, olie, gas of op elektriciteitonderworpen is aan het tarief van 6 % voor zover;
- die apparaten door een vast verbindingsstuk verbonden zijn met de schoorsteenpijp (in voorkomend geval, met een andere afvoer voor gassen of rook naar buiten) en/of aangesloten op leidingen nodig voor de aanvoer van de energie,
- en daarenboven de voorwaarden vervuld zijn van artikel 1bis van het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de BTW-tarieven en tot indeling van de goederen en diensten bij die tarieven.
- onder bepaalde voorwaarden, de omvorming van een gebouw tot een privé-woning, ongeacht de aanwending van het gebouw vóór de omvorming;
- bepaalde levensnoodzakelijke goederen en diensten;
- bepaalde sierteeltproducten (sedert 1 oktober 1996); bloemstukken, bloemmanden, kransen en dergelijke artikelen zijn eveneens onderworpen aan het tarief van 6 %, wanneer de kostprijs van de daarbij gebruikte plantaardige producten die op zich beschouwd in aanmerking komen voor het verlaagd tarief van 6 %, ten minste 80 % - en niet langer 90% ingevolge een commentaar van de Administratie - bedraagt van de totale kostprijs van alle verwerkte goederen. Om de totale waarde te bepalen wordt rekening gehouden met de aankoopprijs exclusief BTW van de verschillende goederen. Het betreft de loutere levering van deze goederen. Het aanleggen van tuinen en/of het onderhoud ervan, is voor het geheel d.w.z. met inbegrip van de daarbij gebruikte materialen en planten, een werk in onroerende staat en derhalve een dienstverrichting die onderworpen is aan het normale BTW-tarief van 21%.
- fruit en bereidingen van fruit
- bepaalde plantaardige producten
- bepaalde producten van de meelindustrie; mout; zetmeel
- bepaalde vetten en oliën
- vis-, schaal, schelp- en weekdieren die voldoen aan de criteria voor menselijke consumptie, met uitzondering van kaviaar, langoesten, zeekreeften, krabben, rivierkreeften, oesters en bereidingen van deze producten
- koffiebonen of -poeder, theebuiltjes, specerijen, suiker, mosterd, sausen, soepen, tafelazijn, gewoon natuurlijk leidingwater
- landbouwdiensten
- personenvervoer
- hotels, campings (nl. verschaffen van gemeubeld logies met of zonder ontbijt en terbeschikkingstelling van plaats om te kamperen)
- kalkmeststoffen en meststoffen op basis van calcium en/ of magnesium enz.
- invoer van bepaalde kunstvoorwerpen, verzamelobjecten en antiquiteiten en levering van een dergelijk kunst voorwerp door de kunstenaar.
- bepaalde handelingen met betrekking tot privé-woningen voor gehandicapten en met betrekking tot instellingen voor gehandicapten;
- sedert 1 april 1998 voor bepaalde diensten van uitvoerende artiesten
- eveneens sedert 1 april 1998 voor bepaalde goederen en diensten voor de behandeling van chronische zieken (bepaald materiaal voor stomapatiënten en voor mensen die lijden aan incontinentie, materiaal dat het doorliggen van patiënten moet voorkomen, hulpmiddelen speciaal ontworpen voor blinden en slechtzienden, met uitzondering van brillen en contactlenzen, infuuspompen voor pijnbestrijding, aërosolapparatuur en toebehoren en glucometers).
Het verlaagd BTW-tarief van 6 % is onder bepaalde voorwaarden met ingang van 1 oktober 2000 ook van toepassing op leveringen van goederen die door instellingen met sociaal oogmerk gebeuren en voor diensten die door dezelfde instellingen worden verricht.
Vanaf 1 juli 2003 zijn dranken onderworpen aan het 6% BTW-tarief (in plaats van 21 %°. Het verlaagd tarief geldt niet voor bieren met een effectief alcoholvolumegehalte van meer dan 0,5 % vol. en andere dranken met een effectief alcoholvolumegehalte van meer dan 1,2 % vol.
b. goederen en diensten onderworpen aan het tarief van 12 %:
- bepaalde bestrijdingsmiddelen voor landbouwkundig gebruik;
- margarine
- bepaalde banden en binnenbanden voor landbouwmachines en tractoren
- steenkool
- abonnementen op betaaltelevisie
- bepaalde handelingen betreffende de sector van de sociale huisvesting
- kaviaar, langoesten, zeekreeften, krabben, rivierkreeften, oesters en bereidingen van deze producten;
- wagens
- benzine en gasolie
- fototoestellen en camera's
- platen en cassettes
- elektrische huishoudtoestellen
- kappers, persoonsverzorging
- radio- en televisietoestellen
- parfumerie, toiletartikelen, cosmetische producten
- café's en restaurants
- brandstoffen en energie, met uitzondering van bepaalde brandstoffen zoals steenkool die onderworpen zijn aan het tarief van 12 pct.
- schoeisel
- reiniging en onderhoud van kleding (vanaf 1 januari 2000 tot 31 december 2005): herstellingswerken een kleding en huishoudlinnen - ook herstellen en vermaken: 6%);
- zeep en wasmiddelen
- schoenherstellingen (vanaf 1 januari 2000 tot 31 december 2005: herstellingswerken aan schoeisel en lederwaren: 6%);
- autorijscholen
- dierenartsen (behalve wanneer landbouwdiensten van 6 pct.), tabak en tabaksfabrikaten
- recuperatiematerialen (zie evenwel "0-tarief" hierboven)
- leveringen en intracommunautaire verwervingen van verzamelobjecten en antiquiteiten (met uitzondering dus van de invoer van bepaalde van deze goederen en de levering van een kunstvoorwerp door de kunstenaar).
- diensten van artiesten met betrekking tot reclame (b.v. reclameclips en -video's);
- het verschaffen van krantennieuws via internet is geen levering maar een dienstverlening en is als dusdanig onderworpen aan het tarief van 21 %.
Diensten van Sociale Bureaus voor Kunstenaars zijn in principe onderworpen aan het BTW-tarief van 21%, omdat diensten van uitzendbureaus beschouwd worden als terbeschikkingstelling van personeel. Toch aanvaardt de Administratie dat de overeenkomst tussen het uitzendbureau en de afnemer wordt voorgesteld als een werkaannemingscontract. De dienst die door het uitzendbureau aan de afnemer wordt verstrekt, wordt over het totale bedrag belast tegen het tarief dat geldt volgens de aard van het door de uitzendkracht verrichte werk.45
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenHet is voor Reynders of Leterme een kleintje de accijnzen te verlagen ipv te verhogen. Maar de rekening moet kloppen, das goed bestuur weet je wel.
Dus autorijden gaan promoten door accijnzen te verlagen is in deze tijd van de ecohype zeker geen goed bestuur. We hebben nu al de goedkoopste brandstof in vergelijking met onze buurlanden. Wat ze wel kunnen doen is belasting op bedrijfswagen optrekken, investeren in openbaar vervoer, brandstofkortingen voor transportbedrijven geven ...
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk BerichtenIs dat zo? De in België geproduceerde biobrandstoffen hebben niks maar dan ook niks te maken met velden vol gewassen voor voedsel. En laat dat nu net de biobrandstof zijn die men hier wil gebruiken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenAls ge het dan toch moet weten:
Ik ben daar gaan wonen omdat ik dicht bij mijn werk wou wonen. Ik heb dan ook bijna 8 jaar gewerkt op ongeveer 800 meter van mijn deur.
... en toen liep het goed mis ...
En dan moet ne mens ander werk zoeken...
En ik weet ni voor u maar ik woon in iets da gekocht is, en da verkopen om dan dichter bij mijn nieuw werk te gaan wonen, waar ik dan 3 keer zoveel moet betalen voor een woning is niet echt een optie. Zo dik is mijne portemonnee ook niet.
Vaak wonen mensen ook niet alleen he. Moeten dan beide partners maar zien dat ze een interessante job vinden op minder dan 10km van de deur?
Ik ga wel met de trein werken hoor
Ikzelf heb gebouwd, gewoon in de buurt van mijn familie. Niks work related, dat verandert toch af en toe.
In de buurt van een school, een dorpskern, een winkelcentrum...Om op die manier toch al minder te moeten verplaatsen. Vrouwke werkt ook vlak bij huis.
Voor mijn werk moet ik het halve land door, dus maakt de vertrekplaats weinig uit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk BerichtenHet heeft te maken met efficentie, met duurzaamheid, met milieuvriendelijkheid. Alles dus wat biodiesel niet heeft.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk BerichtenGeloof je dat nu werkelijk zelf??
Ontbossing, land bewerken, zaaien, bemesten/meststoffen, water geven, pesticiden, oogsten, vervoer, verwerking, verpakking, afval, ... De energiebalans is gewoon negatief. De CO2 uitstoot van deze stappen plus deze van de verbranding in de motor is vele malen groter dan met fossiele diesel.
En wat nu goedkoper lijkt zal bij de volgende voedselcrisis drastisch veranderen. Het is gewoon een slechte lange termijn optie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk BerichtenJa inderdaad, maar waarom zouden ze dat doen? De wegen zitten overvol, er is teveel fijn stof, te veel CO2. Auto rijden is geen basisbehoefte, mobiliteit is dat wel.
Dus autorijden gaan promoten door accijnzen te verlagen is in deze tijd van de ecohype zeker geen goed bestuur. We hebben nu al de goedkoopste brandstof in vergelijking met onze buurlanden. Wat ze wel kunnen doen is belasting op bedrijfswagen optrekken, investeren in openbaar vervoer, brandstofkortingen voor transportbedrijven geven ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk BerichtenJa en in plaats dan zulke nietszeggende uitspraken te doen zou je beter wat argumenten geven.
Ontbossing, land bewerken, zaaien, bemesten/meststoffen, water geven, pesticiden, oogsten, vervoer, verwerking, verpakking, afval, ... De energiebalans is gewoon negatief. De CO2 uitstoot van deze stappen plus deze van de verbranding in de motor is vele malen groter dan met fossiele diesel.
En wat nu goedkoper lijkt zal bij de volgende voedselcrisis drastisch veranderen. Het is gewoon een slechte lange termijn optie.
De vrije Europese markt voor biodiesel dreigt te imploderen. Europese bedrijven kunnen niet langer opboksen tegen de concurrentie van goedkope biodiesel die gesubsidieerd uit de Verenigde Staten naar Europa wordt verscheept. In Duitsland is de productie van biodiesel al gehalveerd. Enkel in een gereglementeerde markt met productiequota kunnen de Europese bedrijven nog overleven zoals in België en in Frankrijk. Maar ook hier is de marge klein.
In Duitsland en Nederland is de markt voor biobrandstoffen vrij en kan iedereen leveren. Maar België en Frankrijk hebben gekozen voor een gereglementeerde markt. Wie in Frankrijk of in ons land biobrandstoffen wil leveren, moet een quotum krijgen van de regering. Het staat die bedrijven vrij boven het toegestane quotum te produceren en de resterende hoeveelheden in de vrije landen af te zetten. In België hebben alle biodieselfabrieken een productiecapaciteit die dubbel zo groot is als hun quotum.
Voldoende schaalgrootte maakt zo'n project rendabel. Oleon in het Oost-Vlaamse Ertvelde mag in ons land jaarlijks 63.000 ton biodiesel leveren, terwijl het 100.000 ton kan produceren. "Maar het is economisch niet langer mogelijk die extra capaciteit op de vrije Europese markt af te zetten", zegt Eddy Feyen, de commercieel directeur van Oleon. "Gelukkig hebben we ook een beperkt quotum op de Franse markt".
Oleon produceert biodiesel uit koolzaad. De prijs voor 1 ton koolzaad is in twee jaar met de helft gestegen, van 450 tot 715 euro per ton. "We overleven dankzij ons quotum in België, maar veel winst komt er niet bij kijken", zegt Feyen. Neochim produceert biodiesel in het Waalse Feluy en zit in dezelfde situatie. "We produceren op de helft van onze productiecapaciteit. Het is al moeilijk in België klanten te vinden en in de vrije markt zijn onze producten veel te duur", bevestigt Giorgio Spinelli, de gedelegeerd bestuurder van Neochim.
De vrije markt in Europa wordt verziekt door de oneerlijke concurrentie van biodiesel op basis van soja uit de VS. Daar worden productiesubsidies toegekend, wat in Europa verboden is. "Het is oneerlijke concurrentie", zegt Spinelli. De Duitse producenten van biodiesel werken nog slechts op halve capaciteit. Vele bedrijven zijn failliet, anderen stoppen zoals BKN BiokraftNord, dat vrijdag een project voor 150.000 ton biodiesel schrapte en overschakelt op biogas op basis van maïs en mest.
Die situatie zal nog erger worden, vreest Eddy Feyen van Oleon. Maleisië heeft een vijftigtal vergunningen afgeleverd voor fabrieken om in eigen land biodiesel te produceren op basis van de plaatselijke palmolie. Het land hoopt die biodiesel in Europa af te zetten. "De druk op de prijzen van biodiesel zal daardoor nog toenemen en prijst Europa uit de markt", zegt Feyen.
Voor bio-ethanol, dat in de benzines wordt bijgemengd, doemt eenzelfde scenario op. De prijzen voor graan zijn fors gestegen. Enkel de suikerbieten als grondstof blijven relatief goedkoop. België verhoogde het quotum voor bio-ethanol van 192 naar 250 miljoen liter. In 2010 zou 5,75 procent van alle brandstof van biologische oorsprong moeten zijn, maar over de herkomst is niets bepaald.(KS)
Bron: De Tijd
Europa zal ongetwijfeld een marktonderzoek gedaan hebben naar de impact op de voedselmarkt hier. Het probleem ligt dus bij de buitenlandse invoer. Dat het een langetermijn oplossing is, heb ik ook nooit beweerd. Maar op korte van 10 jaar kunnen we er maar wel bij varen.
Ik zou graag ook eens zo'n studie inkijken die hier de nadelen ervan bewijst tegenover uit de aard opgepomte diesel?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk BerichtenDe laatste maanden zijn er verschillende berichten geweest over nieuw gevonden olievelden of olievelden die toch groter blijken te zijn dan gedacht.
Maar anderszijds, aan die hoge prijzen verdienen ze natuurlijk veel geld he, dus zolang de mensen niet masaal gaan ingaan tegen deze prijzen, dan zullen er wel iets aan doen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
Comment