Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenDit kan dus ook geïnterpreteerd worden in de zin van: nu stijgen de prijzen omwille van de lage dollar-euro verhouding maar eens de dollar weer op peil komt zal de stijging 'minder' snel gaan ipv zal er een daling komen?
Goh...ik weet het, het klinkt raar, maar ik denk dat de olieprijs toch ook gestegen is door de zwakke dollar, en niet enkel puur door vraag-aanbod.
Je ziet doorgaans toch dat goud en olie stijgt als de dollar zakt.
Daarom maak ik me niet zo'n enorme zorgen als de dollar weer wat sterker wordt, richting max. 1.3 vs de euro zeg maar. Er zijn tal van economievertragingen/recessies op til, en de olieprijs zal dat toch licht volgen. Het zou me m.a.w. niet verbazen als de olieprijs binnenkort eens met 5% of meer zakt op 1 dag. Het is gewoon té hard gegaan in 1 keer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenGoh...ik weet het, het klinkt raar, maar ik denk dat de olieprijs toch ook gestegen is door de zwakke dollar, en niet enkel puur door vraag-aanbod.
Je ziet doorgaans toch dat goud en olie stijgt als de dollar zakt.
Daarom maak ik me niet zo'n enorme zorgen als de dollar weer wat sterker wordt, richting max. 1.3 vs de euro zeg maar. Er zijn tal van economievertragingen/recessies op til, en de olieprijs zal dat toch licht volgen. Het zou me m.a.w. niet verbazen als de olieprijs binnenkort eens met 5% of meer zakt op 1 dag. Het is gewoon té hard gegaan in 1 keer.
Comment
-
Leftlane, ik hoop dat je gelijk hebt, want de huidige prijzen vind ik echt wel te!Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenLeftlane, ik hoop dat je gelijk hebt, want de huidige prijzen vind ik echt wel te!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenAls de dieselprijs op korte termijn weer zakt naar bvb 80cnt/liter zie ik de overheid daar nog een aardig stokje voor steken.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenDus jij ziet verdere stijgingen (op de manier waarop we 't nu meemaken, ttz bijna 20 dollar/barrel op een maand tijd bvb) niet zitten?
Maar te snel is nooit goed...kijk naar de tech bubble, kijk naar de grondstoffen bubble, kijk naar de amerikaanse huizenmarkt.
20 USD kan wel eens een tussentijdse piek zijn. Op een gegeven moment zijn de reserves die bedrijven en consumenten aankunnen op.
Ik zie dit momenteel beroepsmatig met de staalprijzen: op dit moment zitten we aan een schrootprijs van pakweg 350 EUR per ton. De laatste maand alleen al is er zo'n 90 EUR per ton bijgekomen!
Voor 350 EUR (ca. 700 Dmark) , daar kreeg je 15 jaar geleden nog 1ste keus materiaal voor in perfecte staat.
Neem nu een bedrijf dat schroeven produceert: die gaat op geen enkele wijze die huidige prijsverhoging kunnen doorrekenen aan de consument. Zeker niet als je er rekening mee houdt dat de staalprijzen de maanden daarvoor ook al flink gestegen zijn.
Trouwens, veel bedrijven werken met halfjaar-catalogussen, die kunnen helemaal niks veranderen. Sommigen hebben de boel ondertussen gesloten en kijken binnen een maand of 4 nog eens hoe de situatie is, het heeft gewoon geen zin.
En àls ze het dan kunnen doorrekenen, is het uiteindelijk de consument die de prijs betaalt. De consument, die overigens al te lijden heeft onder de stijgende voedsel- en energieprijzen.
Zo gesteld zou je dus kunnen gaan denken dat de olieprijs op termijn slachtoffer wordt van zijn eigen succes.
Gesteld dat er op termijn ook voldoende alternatieven komen, uiteraard. Stel je maar eens voor dat er morgen iemand een betaalbaar soort H20 splitsapparaatje uitvindt ofzo, ik zeg maar iets. Dat zou fenomenale gevolgen kunnen hebben.
Maar goed, dat is verre toekomstmuziek, in zoverre het al niet utopisch is natuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenAls de dieselprijs op korte termijn weer zakt naar bvb 80cnt/liter zie ik de overheid daar nog een aardig stokje voor steken.
Comment
-
Als je vergelijkt lijkt dat enorm veel.
Maar als je dan bv gaat vergelijken met openbaar vervoer, en daarbij de vrijheid neemt die je hebt, valt dat uiteindelijk als effectieve kost nog mee.
Dat klinkt degoutant, want ik vind het ook duur hoor. Maar op zich valt zo'n 10 EUR voor een vrije actieradius van 100km nog mee, vind ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenAls je vergelijkt lijkt dat enorm veel.
Maar als je dan bv gaat vergelijken met openbaar vervoer, en daarbij de vrijheid neemt die je hebt, valt dat uiteindelijk als effectieve kost nog mee.
Dat klinkt degoutant, want ik vind het ook duur hoor. Maar op zich valt zo'n 10 EUR voor een vrije actieradius van 100km nog mee, vind ik.
Maar anderzijds, 100km is niets. Als ik de kinderen van en naar de school breng en ondertussen nog even wat boodschappen doe ben ik snel 30km ver...
Comment
-
Héél gevaarlijk, prognoses maken
Ik schat een stagnatie tot daling de komende maanden, tot max. augustus-september. Daarna zouden we best weer eens hoger kunnen gaan. Het zal alleszins volatiel blijven volgens mij, ik put geen enkel vertrouwen meer uit de dollar. Naar mijn mening zijn de V.S. zo goed als failliet, alleen beseft de wereld dat nog niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten't Goh, ja en nee. In vergelijking met het openbaar vervoer geef ik je inderdaad gelijk. Ook dat kost aardig wat geld en je bent gebonden aan hun horaire.
Maar anderzijds, 100km is niets. Als ik de kinderen van en naar de school breng en ondertussen nog even wat boodschappen doe ben ik snel 30km ver...
Dat heeft je dan een goeie 3 EUR gekost, zeg maar. Misschien leef ik boven men stand, maar ik vind pakweg een euro per 10 kilometer niet overdreven.
We vergeten natuurlijk wel rekening te houden met aankoop kost van de wagen, taksen, verzekering,... ( boetes)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenHéél gevaarlijk, prognoses maken
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenIk schat een stagnatie tot daling de komende maanden, tot max. augustus-september. Daarna zouden we best weer eens hoger kunnen gaan. Het zal alleszins volatiel blijven volgens mij, ik put geen enkel vertrouwen meer uit de dollar. Naar mijn mening zijn de V.S. zo goed als failliet, alleen beseft de wereld dat nog niet.
Je moet maar 'es aan de pomp kijken hoeveel er vandaag tanken tot nét 20.00 euro bvb...tankje volledig vullen is er bij bijna de helft van de pompen niet meer bij blijkbaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenDat heeft je dan een goeie 3 EUR gekost, zeg maar. Misschien leef ik boven men stand, maar ik vind pakweg een euro per 10 kilometer niet overdreven.
We vergeten natuurlijk wel rekening te houden met aankoop kost van de wagen, taksen, verzekering,... ( boetes)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenIk ben benieuwd hoe lang de Belg dat gaat slikken. 't Is nu eenmaal een feit dat alles went (we zijn hier ooit gestart met een topic over de dieselprijs die toen nét over €1/liter ging en de hemel leek naar beneden te storten...) maar de laatste maanden merk je toch dat het voor velen wat begint te wegen.
Je moet maar 'es aan de pomp kijken hoeveel er vandaag tanken tot nét 20.00 euro bvb...tankje volledig vullen is er bij bijna de helft van de pompen niet meer bij blijkbaar.
Jup, da's waar. Ik had het er daarnet nog over met iemand uit Duitsland. Die beweerde zelfs dat de files zullen stagneren als het huidige verhaal doorgaat.
Je ziet dat in het Ruhrgebied heel goed op de baan vind ik, veel mensen rijden in (ietwat) aftandse auto's, en ik denk dat sommige van die mensen écht op het tandvlees zitten. En eens de grens bereikt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenDe olieprijs stond bij 120 USD/vat, wat wil je
Maar de dollar schijnt nu weer ietwat sterker te worden, waardoor normaalgesproken ook de olieprijs wat zou moeten inboeten.
Die effecten zijn we echter pas veel later aan de pomp.
Das maar ooit. Maar altijd als ie stijgt dan duurt het geen week
Comment
Comment