Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Transportsector rekent stijgende dieselprijs door aan klanten
    De Belgische transporteurs gaan de stijgende dieselprijs doorrekenen aan hun klanten.

Dat hebben de transportorganisaties SAV en Febetra dinsdag gemeld. Vanaf woensdag gaat de dieselprijs weer omhoog, tot maximum 1,2520 euro per liter (+0,0680) voor diesel 10 PPM.

Volgens SAV en Febetra is het doorrekenen van de stijgende dieselprijs de enige mogelijke oplossing voor de transporteurs op korte termijn. Dat is volgens hen de les die ze getrokken hebben uit de dieselcrisis van 2000.

"Voor de transporteurs is het sowieso moeilijk om verhogingen snel door te rekenen wanneer er gewerkt wordt met langetermijncontracten", zegt Lode Verkinderen, secretaris-generaal bij SAV. Hij benadrukt dat in acht jaar tijd de brandstofprijzen vervijfvoudigd zijn en steeds zwaarder wegen op de transportsector.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
      Daarnet op Radio 1:

Per tankbeurt betalen we...
      ...voor diesel 7 euro....
      ...voor benzine 10 euro

meer accijnzen tov 5 jaar geleden.

De dieselprijs zal de komende dagen trouwens nog meer stijgen, de prijs voor ruwe olie heeft vandaag opnieuw een recordhoogte bereikt.
      Regering Verhofstadt heeft inderdaad gezorgd voor een accijnsstijging van een goeie 10 cent per liter voor benzine en 5 cent per liter voor diesel.

Basisprijs benzine RON95 bedraagt op dit moment : 0,4238.
      Last edited by Caesar2; 06/11/2007, 18:47.
      BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

• Ik begin het in elk geval goed zat te worden. Vanaf morgen ga ik met de fiets naar mijn werk en probeer ik mijn auto tijdens de weekdagen zoveel mogelijk te laten staan. Enkel in het weekend blijf ik rijden zoals vroeger. Ik krijg het moeilijker en moeilijker om al dat geld aan wat brandstof te geven ... jammer
        Mini Cooper D & Citroën Berlingo (LV)

Comment

• Deze avond iets meegemaakt !

Ik heb een tankkaart bij octa+ voor de firmawagen

Ik moet morgen de baan op en mijn teller staat in het rood. Dus ik denk, ik ga vanavond nog gaan tanken, dan spaar ik de firma nog een kleine 5 euro uit.

Ik kom toe aan de octa+ en de terminal werkt niet ...
          Hmm, het is toch bijna 5 euro, ik ga maar even bellen om het te melden, stel dat er meer mensen zijn die vanavond nog willen komen tanken.
          Ik bel het enige nummer dat ik vind (het hangt in 4 voud op verschillende plaatsten aan het station)

Ik leg het probleem uit: "de bankterminal werkt niet, hij staat zonder stroom denk ik"

Uitleg van de vrouw aan de andere zijde: "dat is mijn probleem niet, contacteer de pompeigenaar"

Ik: "het enige nummer dat ik kon vinden is hetgeen ik nu bel, ik had het graag gemeld, eventueel kan het nu opgelost worden of toch binnen korte tijd zodat ik nog kan tanken"

Zij: "meneer, dat is mijn probleem niet, daar zit een waarschuwingssysteem achter, dat komt wel in orde"

Ik: "ja, maar zal het morgen in orde zijn ? Morgen is het natuurlijk wel bijna 5 euro duurder !"

Zij: "MENEER, ik vind het wel ERG dat u DAARVOOR belt !"

IK: SCHOCK "bedankt ! goeie avond !" KLIK !

Ik ben er nu echt niet goed van dat iemand zo kan reageren ! Het is nu zelf mijn eigen kost niet (tankkaart) maar toch ben ik van die opmerking heftig geschrokken !
          Als ik in mijn beroepsleven zo een opmerking durft te geven aan een van mijn klanten dan ben ik die kwijt ! Niet alleen dat, het is gewoon een kwestie van respect !

Achteraf nog gedacht van: had ik die nu maar een goed haar vet gegeven, maar wat maakt dat uit ...

Wat vinden jullie van dit verhaal ?
          Ik meen zelf te denken dat ze opzettelijk kunnen gedaan hebben, omdat ze morgen veel meer verdienen aan die tank !

Comment

• Tja er zijn verschillende oorzaken. Er is de olieprijs die op een paar jaar van 25 naar 95 USD/vat is gegaan. Maar het grootste probleem zijn onze accijnzen, die gestegen zijn en het kliksysteem dat nu niet werkt.

Momenteel betalen ze in de VS 0,80 USD per liter (Benzine). Op CNN zei iemand dat dit "outrageous" was, een paar jaar geleden was het nog 0,40. En wij maar betalen aan vadertje staat

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
              jep ik hoorde het ook op de radio toen ik ging tanken.En dat ze niks van dat geld investeren in de wegennet
              In 4 jaar tijd €1.5 miljard aan accijnzen.

En ondertussen rijden we op wegen met blutsen en builen. En nog altijd geen enige oplossing om files te vermijden...

Comment

• Oja, het sarcastische is ook dat de overheid BTW heft op de accijnzen. Dus een belasting op een belasting. Bij elke aangekondigde (of meestal niet aangekondigde) accijnsstijging mag je dus nogmaals 21 % BTW bijtellen.
                BMW E46 318d '05

Comment

• Net op het nieuws op de VRT. Een tank benzine van 50l kost je nu ongeveer € 73, waarvan € 44 accijnzen

Dus zonder belasting heb je voor nog geen € 30 je tank vol. In de VS gaat dat blijkbaar zonder accijnzen. En ik denk niet dat onze wegen zoveel beter zijn door heel die belasting, integendeel...

Comment

• Daarnet met de 406 gaan tanken. Een tankstation met 4 pompen, ik nam diegene met de minst lange file...ik stond als 5e in de rij

Daarnet nogmaals gehoord op de radio dat de olieprijs opnieuw stijgt vanwege 'een aangekondigde storm die eventueel de installatie's zou kunnen berschadigen". Morgen dus richting 98 dollar per vat.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Darks Bekijk Berichten
                      Net op het nieuws op de VRT. Een tank benzine van 50l kost je nu ongeveer € 73, waarvan € 44 accijnzen

Dus zonder belasting heb je voor nog geen € 30 je tank vol. In de VS gaat dat blijkbaar zonder accijnzen. En ik denk niet dat onze wegen zoveel beter zijn door heel die belasting, integendeel...
                      Langs de andere kant, wanneer ze in de VS op je 45e kanker vaststellen heb je je leven wel gehad. Geen ziekenkas, geen OCMW-rustoorden en geen ziekteverzekering, geen pensioen.
                      Huisje verkopen voor de ziekenhuiskosten te betalen en daarna onder de brug gaan wonen.

Met wat geluk geraak je er hier, zonder veel problemen en zware kosten vanaf.
                      Last edited by ; 06/11/2007, 19:41.

Comment

Langs de andere kant, wanneer ze in de VS op je 45e kanker vaststellen heb je je leven wel gehad. Geen ziekenkas, geen OCMW-rustoorden en geen ziekteverzekering. Geen RSZ, geen pensioen.
                        Huisje verkopen voor de ziekenhuiskosten te betalen en daarna onder de brug gaan wonen.

Met wat geluk geraak je er hier, zonder veel problemen en zware kosten vanaf.
                        Wat heeft dat te maken met de accijnzen op brandstof?

De RSZ is een heel ander verhaal.

Comment

• Ik ben tevreden dat ik nu minder dan 5l verbruik, dat compenseert toch iets

Comment

• HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

Artikel HLN.BE

Comment

Wat heeft dat te maken met de accijnzen op brandstof?

De RSZ is een heel ander verhaal.
                              de RSZ was inderaad een fout voorbeeld. Maar al de rest klopt als een bus. Ik betaal liever wat meer taksen maar zeker zijn dat, wanneer er iets gebeurd, ik een sociaal vangnet heb.
                              Jij niet?

Comment

• Zo volgen er nog wel meer crisissituaties

Hoeveel betalen we feitelijk aan de staat op één liter benzine ?

Is dat meer dan 21 pct?

Comment

de RSZ was inderaad een fout voorbeeld. Maar al de rest klopt als een bus. Ik betaal liever wat meer taksen maar zeker zijn dat, wanneer er iets gebeurd, ik een sociaal vangnet heb.
                                  Jij niet?
                                  Die accijnzen zijn 0,5% van ons BBP.

Als ze daar in Brussel wat minder kwistig met ons geld omspringen hadden we goedkope brandstof, moesten werknemer en werkgever minder belastingen betalen en had iedereen een deftig pensioen...

Comment

Jij niet?
                                    Tuurlijk. Maar in België gaan ze gewoon zeer slecht om met het geld. Het gaat hier over accijnzen. Ik vind ze 1) te hoog en 2) we krijgen er weinig voor terug. Vergelijk de staat van onze wegen maar eens met die in Nederland.

Oorspronkelijk geplaatst door a123456789b Bekijk Berichten
                                    Zo volgen er nog wel meer crisissituaties

Hoeveel betalen we feitelijk aan de staat op één liter benzine ?

Is dat meer dan 21 pct?
                                    Zoals ik zei, € 44 op 73€ voor 50l. Ik geloof dat de raffinaderijprijs van naft op dit moment ongeveer € 0,73 is.

Accijnzen zijn goed om verkwisting te vermijden (zoals die dikke SUV's in de VS) en om bv. de wegen mee te onderhouden. Maar onze wegen zijn slecht onderhouden, en op dit moment zijn de prijzen zo hoog dat het gewoonweg pijn doet aan de consument, het gaat niet meer om zuinigheid, met een verbruik van 5l/100km ben je ook al veel geld kwijt. Een maximumprijs van 1,00 EUR op Naft en Diesel lijkt me eigenlijk rechtvaardiger. Naft zo laag omdat het een stuk minder schadelijk is.

Comment

Tuurlijk. Maar in België gaan ze gewoon zeer slecht om met het geld. Het gaat hier over accijnzen. Ik vind ze 1) te hoog en 2) we krijgen er weinig voor terug. Vergelijk de staat van onze wegen maar eens met die in Nederland.

Zoals ik zei, € 44 op 73€ voor 50l. Ik geloof dat de raffinaderijprijs van naft op dit moment ongeveer € 0,73 is.

Accijnzen zijn goed om verkwisting te vermijden (zoals die dikke SUV's in de VS) en om bv. de wegen mee te onderhouden. Maar onze wegen zijn slecht onderhouden, en op dit moment zijn de prijzen zo hoog dat het gewoonweg pijn doet aan de consument, het gaat niet meer om zuinigheid, met een verbruik van 5l/100km ben je ook al veel geld kwijt. Een maximumprijs van 1,00 EUR op Naft en Diesel lijkt me eigenlijk rechtvaardiger. Naft zo laag omdat het een stuk minder schadelijk is.

Dat is enorm veel geld
                                      Ja als ze dat er eens zouden doorkrijgen... dat zal wel nooit lukken...
                                      Binnenkort komen we nog op €1,5 voor een literke benzine.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                                        Die accijnzen zijn 0,5% van ons BBP.

Als ze daar in Brussel wat minder kwistig met ons geld omspringen hadden we goedkope brandstof, moesten werknemer en werkgever minder belastingen betalen en had iedereen een deftig pensioen...
                                        Daarin heb je ook gelijk.

Comment

Ik geloof dat de raffinaderijprijs van naft op dit moment ongeveer € 0,73 is.

Nog veel minder. Zoals reeds gezegd, bedraagt de raffinaderijprijs voor RON 95 op dit moment 0,4238 euro/liter.
                                          BMW E46 318d '05

Comment

Working...
                                          X