In Zwitserland stond de diesel aan 2,34 per liter...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten2.34 eur of 2.34 chf
Zal zo'n € 1,45 de liter zijn.
Ik ken iemand die net terug is van Noorwegen met zijn mobilhome... diesel moet daar toch 't duurste zijn van heel Europa als ik hem mag geloven.
€ 1,8 de liter toen hij daar was. En dat in een land dat zelf olie oppompt.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
alé den diesel weer maar eens omlaag terwijl de benzine aan zen hoge prijs blijft staan
Dat de naft toch nog maar een beetje zakt tegen dat ik nog eens moet gaan tankenOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk BerichtenHet laatste natuurlijk.
Zal zo'n € 1,45 de liter zijn.
Comment
-
Heb er in alle landen op gelet (bij doorreis) :
- België was ongeveer overal hetzelfde
- Luxemburg gisterenavond getankt (loodvrij 95) aan 1,263.
- Zwitserland iets van een 2 Zwitserse frank en een klets (benzine tanken is in Zwitserland voordeliger dan Luxemburg!)
- Italië was het duurste met de auto (ik vermoed dat het rond 1,70 lag).
- Frankrijk waren er grote verschillen gaande van 1,59 op de autoroute du soleil tot 1,449 in Nice zelf.
- Kroatië (Dubrovnik) was 1,49
- Turkije is 2 euro en daarboven (volgens de taxichauffeur want ik wist de omrekenkoers niet) hij stond aan 3,79 of zoiets.
- In Santorini ben ik geen pomp tegengekomen
- In Corfu was het ongeveer ook 1,5 euro en de taxichauffeur beweerde dat de prijs van diesel daar in twee maanden met 0,50 euro was opgeslagen.
Oh ja, heenreis via Zwitserland tot in Venetië was iets van een 30 euro péage. Terugreis via Frankrijk was ongeveer een 100 euro péage ruw geschat want je kan de tel niet bijhouden. Ik ben wel altijd slecht in rijen kiezen, want één keer op drie stond ik een rij met een auto die iets voorhad (kredietkaart verloren of geen geld bij of betaalautomaat dat blokkeerde of...) en moesten we achteruit om te verhuizen naar een andere rij.
Als je alles optelt is het in België zonder de péage dus eigenlijk nog niet zo duur. Maar de wegen zijn hier wel een verschil van dag en nacht tegenover het buitenland.
Comment
-
Diesel tank je in België
BRUSSEL - Ons land maakt naam met zijn goedkope diesel. Dat gaat zelfs ten koste van Luxemburg, is te horen bij de brandstofverdelers
Voor heel wat vrachtwagenchauffeurs weegt de nog iets goedkopere diesel in Luxemburg zelfs niet meer op tegen de lange wachttijden in de tankstations, stelt Gaëtan van de Werve van de Belgische Petroleumfederatie vast. Door een rist accijnsverlagingen in België, de zogenaamde 'omgekeerde cliquet', is het prijsverschil met het Groothertogdom de jongste jaren heel wat kleiner geworden. De maximumprijs voor diesel in ons land ligt slechts elf eurocent per liter hoger dan in Luxemburg. Vandaag wordt diesel bij ons overigens 3,7 eurocent goedkoper, tot 1,358 euro per liter.
Benzinerijders worden geconfronteerd met een veel groter prijsverschil. Super95 en 98 zijn in ons land ruim 26eurocent per liter duurder dan in Luxemburg.
De almaar grotere populariteit van België onder de dieselrijders zorgt ervoor dat het brandstofverbruik in ons land amper daalt, ook al is de olieprijs de voorbije maanden almaar gestegen. Dat is overigens ook goed nieuws voor de Belgische Staat. Een groot deel van de diesel- en benzineprijs bestaat immers uit accijnzen en btw.
De situatie in België contrasteert sterk met de spectaculaire daling van het brandstofverbruik in Frankrijk. Eind vorige week bleek dat bij onze zuiderburen in juni tien procent minder brandstof werd getankt. In de Verenigde Staten zijn er eveneens duidelijke aanwijzingen dat de automobilisten hun rijgedrag aan het aanpassen zijn. Een grote onafhankelijke Belgische brandstoffenverdeler maakt uit zijn eigen verkoopcijfers op dat ook in België beduidend minder getankt wordt voor particuliere verplaatsingen.
Grenstankers en de vrachtwagenchauffeurs op doortocht in België maken echter het verschil. Buitenlandse truckers worden door hun werkgever zelfs verplicht om in ons land te tanken, zegt Gaëtan van de Werve van de Petroleumfederatie. Van de Werve heeft zelfs al geluiden opgevangen dat truckers die niet in ons land tanken, een boete riskeren. Diesel kost in ons land een pak minder dan in Frankrijk, Nederland en Duitsland. Dat verklaart waarom het dieselverbruik tijdens de eerste vier maanden van dit jaar hoger lag vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, voegt hij er nog aan toe. Het benzineverbruik daalde in die periode wel.
De directeur-generaal van de Petroleumfederatie gelooft bovendien niet dat het brandstofverbruik in ons land, zoals in Frankrijk, sinds mei zwaar zou zijn teruggevallen.
Globale verbruikscijfers voor ons land zijn er nog niet, maar de vaststellingen van een grote brandstoffenverdeler geven toch al een aanwijzing. Het benzineverbruik in juni 2008 lag drie procent lager dan in juni 2007, voor diesel bleef de terugval beperkt tot 1,5 procent.
'Dat is niet noodzakelijk te wijten aan besparingen op het verbruik. In juni had het weer een grote impact op de verbruikscijfers. Enkele zonnige weekends, waarbij een uittocht naar de Kust op gang komt, maken in deze maanden vaak het verschil', luidt het. (pse)
De Amerikanen hebben in mei 15 miljard kilometer minder gereden dan in dezelfde maand vorig jaar door de hoge brandstofprijzen.
(belga) - Dat blijkt uit officiële statistieken die maandag werden gepubliceerd. De eerste vijf maanden van dit jaar ligt het aantal kilometers dat Amerikaanse automobilisten hebben afgelegd op het laagste peil sinds begin 2003. "Het gaat om een sterke achteruitgang voor de maand mei, die normaal gezien een maand is met veel verkeer aangezien Memorial Day en het begin van de zomer erin vallen", zegt de Federal Highway Administration in een mededeling. De val van het aantal afgelegde kilometers staat op de derde plaats wat betreft maandelijkse achteruitgang sinds 1966, datum van het begin van de metingen. In mei reden de automobilisten 407 miljard kilometer, vorig jaar was dat in dezelfde maand nog 422 miljard kilometer. De eerste vijf maanden van het jaar legden de Amerikanen bijna 48 miljard kilometer minder af in vergelijking met dezelfde periode in 2007. Tussen 1983 en 2004, uitgezonderd tijdens de eerste Golfoorlog in 1990 en 1991, nam het aantal kilometers dat de Amerikanen aflegden sterk toe. Sinds 2004 is er een stabilisering en gingen de cijfers zelfs licht achteruit door de stijging van de brandstofprijzen.
Copyright © De Tijd http://www.tijd.be/nieuws/buitenland...889154-439.art
Comment
-
Op woensdag 30 juli wordt Super 95 & Super 98+ goedkoper.
* Voor Super 95 betaalt men vanaf woensdag maximum 1,529 €/l (een DALING van 0,026 €/l)
* Voor Super 98+ betaalt men vanaf woensdag maximum 1,564 €/l (een DALING van 0,027 €/l)
* Voor Diesel betaalt men maximum 1,358 €/l (onveranderd)
* Voor LPG betaalt men maximum 0,626 €/l (onveranderd)
Comment
-
Ale, de naft gaat toch ook af.
Maar wat weer opvalt is dat de prijs van de naft minder daalt dan die van de diesel gedaald isOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenAle, de naft gaat toch ook af.
Maar wat weer opvalt is dat de prijs van de naft minder daalt dan die van de diesel gedaald is
Dalingen van de internationale olieprijzen laten zich dus sterker voelen bij diesel dan bij benzine.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
OPEC-voorzitter vindt olieprijs boven de 120 dollar 'abnormaal'
Meer dan 120 dollar per vat ruwe olie is "abnormaal", maar de prijs zou onder de juiste omstandigheden kunnen zakken naar plus minus 78 dollar, zei de voorzitter van de OPEC dinsdag.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenLike that's ever gonna happen...
Comment
-
30-jul: Olieprijs steunt op $120 – Wall Street vormt bodem
Dit is de opinie van: Hendrik Jan Davids CMT, 30-7-2008
De olieprijs speelt een belangrijke rol in de aandacht voor de aandelenmarkten. De vrije val van $ 147 naar $ 122 heeft Wall Street een zetje in de rug gegeven. Het kortetermijn koersverloop van de Dow Jones wijst op bodemvorming. Toch is het maar de vraag of de olieprijs hulp kan bieden aan een verdere opmars. Het zwarte goud bevindt zich namelijk rond het stevige steunniveau op $ 120.
Olieprijs steunt op $ 120
De koersdaling van de olieprijs in de laatste weken is indrukwekkend. Vanzelfsprekend roept dat geluiden op dat het hoogtepunt achter ons ligt en een verdere daling in het verschiet ligt. Dat is nog maar de vraag. Binnen de stijgende langetermijntrend is de koersdaling van de laatste weken slechts een correctie. De weekgrafiek in grafiek 1 laat dat zien. Vanaf begin 2007 kent de olieprijs een structurele stijgende tendens. Het kenmerk daarvan is de opeenvolging van hogere toppen en hogere bodems. Ook het opwaartse karakter van de onderliggende steunlijn onderschrijft de stijgende tendens. Na de vorming van een nieuwe top op $ 147 is een correctie niet vreemd. Deze correctie heeft ruimte tot de onderliggende steunlijn op $ 110 voordat de langetermijntrend echt in gevaar komt. Wel is het zo dat de onderliggende MACD-indicator al neerwaarts is gekruist. Mogelijk is dit een aanwijzing op verdere zwakte maar ook begin 2008 bleek een negatief gekruiste MACD-indicator geen einde te maken aan de stijgende trend. Of het überhaupt tot een test van de steunlijn op $ 110 komt is nog maar de vraag. Een blik op de daggrafiek (grafiek 2) leert dat ook op $ 120 een logisch draaipunt aanwezig is. Het horizontale steunniveau is in ieder geval een serieuze kandidaat om de verkoopdruk van de laatste weken op te vangen. Of dit een tijdelijke opvang is moet nog blijken maar in ieder geval heeft de olieprijs nog steeds het stuwende karakter van de stijgende langetermijntrend achter zich.
Grafiek 1
Grafiek 2
http://www.quoteweb.nl/c.aspx?c=C&id=6294
Hier een betere grafiek waarbij je de voorlopige bodem ziet. Herstel zit er nog niet in. Als het door de 120 dollar gaat, fasten your seatbelts, we're going down! Blijven we boven de 120 dan wordt dit een serieuze steun die niet snel zal doorbroken worden :
http://www.boursorama.com/graphiques...symbole=CLSP08
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten30-jul: Olieprijs steunt op $120 – Wall Street vormt bodem
Dit is de opinie van: Hendrik Jan Davids CMT, 30-7-2008
De olieprijs speelt een belangrijke rol in de aandacht voor de aandelenmarkten. De vrije val van $ 147 naar $ 122 heeft Wall Street een zetje in de rug gegeven. Het kortetermijn koersverloop van de Dow Jones wijst op bodemvorming. Toch is het maar de vraag of de olieprijs hulp kan bieden aan een verdere opmars. Het zwarte goud bevindt zich namelijk rond het stevige steunniveau op $ 120.
Olieprijs steunt op $ 120
De koersdaling van de olieprijs in de laatste weken is indrukwekkend. Vanzelfsprekend roept dat geluiden op dat het hoogtepunt achter ons ligt en een verdere daling in het verschiet ligt. Dat is nog maar de vraag. Binnen de stijgende langetermijntrend is de koersdaling van de laatste weken slechts een correctie. De weekgrafiek in grafiek 1 laat dat zien. Vanaf begin 2007 kent de olieprijs een structurele stijgende tendens. Het kenmerk daarvan is de opeenvolging van hogere toppen en hogere bodems. Ook het opwaartse karakter van de onderliggende steunlijn onderschrijft de stijgende tendens. Na de vorming van een nieuwe top op $ 147 is een correctie niet vreemd. Deze correctie heeft ruimte tot de onderliggende steunlijn op $ 110 voordat de langetermijntrend echt in gevaar komt. Wel is het zo dat de onderliggende MACD-indicator al neerwaarts is gekruist. Mogelijk is dit een aanwijzing op verdere zwakte maar ook begin 2008 bleek een negatief gekruiste MACD-indicator geen einde te maken aan de stijgende trend. Of het überhaupt tot een test van de steunlijn op $ 110 komt is nog maar de vraag. Een blik op de daggrafiek (grafiek 2) leert dat ook op $ 120 een logisch draaipunt aanwezig is. Het horizontale steunniveau is in ieder geval een serieuze kandidaat om de verkoopdruk van de laatste weken op te vangen. Of dit een tijdelijke opvang is moet nog blijken maar in ieder geval heeft de olieprijs nog steeds het stuwende karakter van de stijgende langetermijntrend achter zich.
Grafiek 1
Grafiek 2
http://www.quoteweb.nl/c.aspx?c=C&id=6294
Hier een betere grafiek waarbij je de voorlopige bodem ziet. Herstel zit er nog niet in. Als het door de 120 dollar gaat, fasten your seatbelts, we're going down! Blijven we boven de 120 dan wordt dit een serieuze steun die niet snel zal doorbroken worden :
http://www.boursorama.com/graphiques...symbole=CLSP08
Hoeveel de dollar over een maand kost gaat afhangen van hoe de economie de volgende maanden zal boeren en nog een aantal geopolitieke evenementen die niemand kan voorspellen ...zeker niet op basis van het verleden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk BerichtenDit is dus allemaal met een flinke korrel zout te nemen. Onwaarschijnlijk dat zoveel mensen zicht nog steeds laten vangen en zich met dit soort voorspellingen op basis van het verleden laten leiden. Ik geloof in efficiënte markt : de waarde van vandaag is de gemiddelde positie van de huidige verwachtingen van de mensen die actief zijn in de petroleumhandel
Hoeveel de dollar over een maand kost gaat afhangen van hoe de economie de volgende maanden zal boeren en nog een aantal geopolitieke evenementen die niemand kan voorspellen ...zeker niet op basis van het verleden
Comment
-
Op vrijdag 1 augustus wordt LPG & Propaan goedkoper.
* Voor Super 95 betaalt men maximum 1,529 €/l (onveranderd)
* Voor Super 98+ betaalt men maximum 1,564 €/l (onveranderd)
* Voor Diesel betaalt men maximum 1,358 €/l (onveranderd)
* Voor LPG betaalt men vanaf vrijdag maximum 0,614 €/l (een DALING van 0,012 €/l)
Comment
Comment