Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste auto. Is dit een buitenkans? Een SAAB 9-3 Turbo LPG.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Mijn eerste auto. Is dit een buitenkans? Een SAAB 9-3 Turbo LPG.

Dag Allen,

Ik zoek een eerste auto en plots komt dit op m'n weg:

Een kennis met een gezin had de kans een nieuwe grotere Volvo
    te kopen en verkoopt zijn Saab 9-3 Turbo SE (LPG) uit 2001.

Het is een oude bak, met 330.000km op de teller.
    MAAR hij hield van deze auto. Hij is de 2e eigenaar.
    Hij is heel mooi onderhouden.
    De auto is nog in orde gezet om er normaal nog mee op vakantie te gaan deze zomer.
    Hij rijdt op benzine en lpg, is altijd bij Saab onderhouden geweest en bij de laatste keuring is de LPG installatie terug gekeurd.
    Vorig jaar heeft hij nog een nieuwe koppeling en druklager gekregen.
    (toch een kost van 1300 euro)

Hij wil hem mij voor ongeveer 800 euro verkopen.

Wat denken jullie? Is dit een goeie deal?

Ik zou het niet erg vinden als ik er maar een jaar of twee mee rijdt.

alvast bedankt!

j

Zou ik direct kopen voor 800€ , aandachtpunt is wel black sludge, maar saabs op lpg hebben hier minder kans op.
    Is t de 185pk versie?
    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

lijkt me idd ook geen slechte deal.
      RIP Den borre!

Comment

Ik ken niet zoveel van auto's... Wat is black sludge?
        Tis een 110kw/150 PK.
        4 cillinder, Cillinderinhoud 1985cm, 2.0 motor.

Ben gewoon echt gecharmeerd door de omstandigheden. De man hield echt van deze auto.
        En tis gewoon zo'n mooi ding.

gewoon hopen dat ik er niet direct kosten aan heb.
        Ik weet ook echt niet hoe duur die verzekering, taks etc zal worden...
        Last edited by ; 16/07/2015, 23:42.

Comment

Black sludge is de olie die stroperig wordt in t carter en alles verstropt.
          Biv en wegentaks samen schat ik op een 700€ in Brussel is t een andere berekening dacht ik.
          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Ik zou hem kopen. Heb zelf nog met een 9-3 coupé gereden met dezelfde motor en was daar zeer tevreden van. De elektronica liet het al is afweten (airco en schermpje dashboard) maar het gaspedaal indrukken was een feest. Het is een zware wagen maar desondanks had je het gevoel met veel meer pk's onderweg te zijn. Verbruik was er ook wel naar (met moeite onder de 10 liter bij gewone rijstijl, eerder naar de 12 en hoger bij sportieve rijstijl) maar als je op LPG rijdt is dat allemaal beter te verteren aan de pomp.

Comment

Kopen!
              Hij zal z'n wagen wel goed onderhouden hebben kan je navragen ook he als het een kennis is.
              Polo 6n 1.4

Comment

Ik zou dat niet kopen. Er is al €1300 kosten aan geweest, stel dat er binnenkort weer een kost van meer dan €1000 aan is, dat is zo'n auto gewoonweg niet waard. Mocht je na het vaststellen van een eventuele grote herstelling beslissen om er niet meer verder te rijden dan ben je de BIV ook nog kwijt. En laat je vooral niet (mis)leiden door iemand die zijn auto graag ziet, dat is een zeer foute leidraad om een auto te kopen.

Comment

ik vind dat een redelijke aankoop. koppeling en drukgroep is een slijtage onderdeel die bij elke auto eens gaan moeten uitgevoerd worden. normaal gaat zoiets gemiddeld 150 000-180 000km mee. dit zou dan al de 2de zijn op 330 000km en is volledig normale slijtage.
                  wanneer is de distributieriem/ketting te vervangen? dit is ook een dure kost.

stel nu dat de koppeling 200k km meegaat en de distributieriem elke 100k vervangen moet worden. dan ben je met zo een auto die 410 000km heeft en alles net nieuw heeft gekregen beter af, dan wanneer je er ene koopt met 170 000km (want daar gaan de kosten ineens sameenvallen binnen 30k km).
                  als die kerel er tot 330k km mee heeft gereden, wil zeggen dat die er het volste vertrouwen in had en dan nog 1300€ investering in heeft gedaan. die was dus van plan er nog ff mee te rijden. had die auto een probleem auto geweest, had hij die allang voor dat die 200k km verkocht (en had de auto 10eigenaars gehad ipv 2)
                  800€ voor zo een aankoop lijkt mij een koopje.

ik heb bijna allemaal hoge km's autos, omdat die hun eigen al hebben bewezen, en ook eigenaars heeft gehad die van plan waren er lang mee te rijden. hoge km's wil absoluut niet zeggen dat die versleten is. je kan een auto op minder dan 100 000km omzeep rijden. je moet alleen opletten wanneer de grote kosten gaan samenvallen zoals ik hierboven in dat voorbeeld al aanhaalde. de dure kost van koppeling is achter de rug, dus daar hoef je al geen zorgen meer over te hebben.

heb je echter een auto waar ze al 3000€ kosten aan hebben gehad met aandrijfassen die sneuvelen, koppelingen die kapot gaan, ophangingsdelen die kapot gaan, stuurhuizen met speling, problemen met de motor/versnellingsbak... dan heb je mogelijks een ongevalswagen waar iets goed scheef zit. daar moet je van wegblijven. ik heb zo ene gekend en daar blijf je stukken aan veranderen. je zag ook dat 1wiel dichter bij de vleugel zat dan de andere kant
                  Last edited by ; 17/07/2015, 07:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jonathanve Bekijk Berichten
                    Dag Allen,

Ik zoek een eerste auto en plots komt dit op m'n weg:

Een kennis met een gezin had de kans een nieuwe grotere Volvo
                    te kopen en verkoopt zijn Saab 9-3 Turbo SE (LPG) uit 2001.

Het is een oude bak, met 330.000km op de teller.
                    MAAR hij hield van deze auto. Hij is de 2e eigenaar.
                    Hij is heel mooi onderhouden.
                    De auto is nog in orde gezet om er normaal nog mee op vakantie te gaan deze zomer.
                    Hij rijdt op benzine en lpg, is altijd bij Saab onderhouden geweest en bij de laatste keuring is de LPG installatie terug gekeurd.
                    Vorig jaar heeft hij nog een nieuwe koppeling en druklager gekregen.
                    (toch een kost van 1300 euro)

Hij wil hem mij voor ongeveer 800 euro verkopen.

Wat denken jullie? Is dit een goeie deal?

Ik zou het niet erg vinden als ik er maar een jaar of twee mee rijdt.

alvast bedankt!

j
                    Als je er maar 1 jaar mee kan rijden en verkoopt hem dan aan €400. Je goedkoopste auto ooit...

Comment

Voor deze prijs zal je vermoedelijk een aantal jaren met een deftige wagen kunnen bollen, héél veilig en met een zeer goede rijgedrag. Probleem is dat er niets ergs aan de mechaniek mag gebeuren, anders zal je portemonnaie het wel voelen. Ik rij met Saabs sinds 1982, het zijn geen goedkope wagens om te gebruiken, de wisselstukken zijn voorradig maar duur tenzij je bereid bent recup-onderdelen te gebruiken. Het is een keuze...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                        Als je er maar 1 jaar mee kan rijden en verkoopt hem dan aan €400. Je goedkoopste auto ooit...
                        oprijden en dan als oud ijzer verkopen is nog goedkoper.
                        ik rijd al 5jaar met een golfke die ik 200€ betaalde. al 2ongelukken in mijn recht gehad en 2x bijna 700€ gekregen. ik maak al winst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                          oprijden en dan als oud ijzer verkopen is nog goedkoper.
                          ik rijd al 5jaar met een golfke die ik 200€ betaalde. al 2ongelukken in mijn recht gehad en 2x bijna 700€ gekregen. ik maak al winst
                          Binnen die context gewoon doen. Kan je moeilijk je broek aan scheuren, voor die prijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                            Ik zou dat niet kopen. Er is al €1300 kosten aan geweest, stel dat er binnenkort weer een kost van meer dan €1000 aan is, dat is zo'n auto gewoonweg niet waard. Mocht je na het vaststellen van een eventuele grote herstelling beslissen om er niet meer verder te rijden dan ben je de BIV ook nog kwijt. En laat je vooral niet (mis)leiden door iemand die zijn auto graag ziet, dat is een zeer foute leidraad om een auto te kopen.
                            Ghoh, laten we eerlijk zijn, een auto die 800 euro kost zal altijd redelijk wat kilometers gedaan hebben en een zekere leeftijd hebben. En daarbij hoort dus het risico dat er iets aan kapot zal gaan. Maar dat risico heb je ook als je een tweedehands van 8000 euro koopt. En bij deze heb je tenminste de zekerheid dat de koppeling nog een eindje meekan.

Slechtste geval duiken er op korte termijn grote problemen op. Dan verkoop je hem als oud ijzer, heb je een paar honderd euro verlies, en ben je de BIV kwijt. Koop je een tweedehands van 5000 euro heb je zo goed als hetzelfde risico, alleen heb je daar dan geen paar honderd euro verlies op de wagen maar een paar duizend.
                            Beste geval rijdt hij een paar jaar verder met deze wagen, heeft hij er heel wat rijplezier aan, en voor zo goed als geen geld.

Comment

Leeftijd van de topicopener lijkt me vrij jong.
                              Al eens nagedacht hoe je die gaat verzekeren met zoveel pk's?

Comment

moest ik deze kans krijgen ik zou het zeker doen. 150pk in een saab moet wel te verzekeren zijn. Kan je ook naar je toe praten. Tis veel vermogen maar het is geen auto die uitnodigt om onnozel me te doe. Is ook niet gemaakt om hart mee te rijden. Neem een vergelijkbare BMW 3 die is door zijn imago niet te verzekeren. Voor mij toch niet. Moest het mij aan geboden worden zou ik toch eens naar de verzekering stappen om eens te horen wat mogelijk is.
                                RIP Den borre!

Comment

volgens mij(zonder de auto te zien) doen, 800€ is niet veel, biv valt in de regel mee als de auto op lpg staat en uit 't verhaal blijkt dat de huidige eigenaar de auto wegdoet wegens nood aan iets groter en bovendien een kennis is
                                  aangezien de Saab onderdelen redelijk duur zijn: kopen, met rijden tot er grote kosten aankomen en dan in onderdelen verlappen...

zoals hierboven aangestipt:na 1 jaar bollen:je goedkoopste auto ooit...
                                  mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

tegenwoordig heeft elke auto al vlot 120-140pk. de tijd dat 90% van de autos rond de 50pk zaten is ook al gedaan. je moet al goed zoeken daarvoor.
                                    daarbij waren de autos 30jaar terug minder dan 1000kg en die saab zal er wel over gaan.

het moet wel te verzekeren zijn. ik ben beginnen rijden met een opel ascona 1.6SV van 82pk en iets later kocht ik een capri 2.0S. die autos staan bij de verzekering gekend als sportcoupé/risicowagen door de RWD, lichte gewicht en veel vermogen. en ik kreeg die ook verzekerd op men 22-23jaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                      Binnen die context gewoon doen. Kan je moeilijk je broek aan scheuren, voor die prijs.
                                      Zou't ook doen.

Maar mss wel eerst eens informeren bij de verzekeraar etc.

E30SHOP.be
                                      - Alles voor uw BMW E30.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

mijn vorige Saab (900T16) heb ik na 17 jaar afgestaan aan mijn garagist voor 2500euros; hij had 175,0000km op de teller, maar was eigenlijk optisch als nieuw en mechanisch volledig in orde. Het was wel nog een Classic Saab, maar dit zegt wel iets over de duurzaamheid van deze modellen. Natuurlijk heeft deze wagen op deze periode wat gekost, maar niet meer dan de Audi A4 die ik tegelijkertijd heb gehad. Nu het merk niet meer bestaat, zijn er nog mooie opportuniteiten, vooral bij oudere eigenaars die hun wagen letterlijk niet hebben kunnen opdoen

Comment

Working...
                                        X