Mededeling

Collapse
No announcement yet.

In de markt voor een VW Caddy, advies aub :)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• In de markt voor een VW Caddy, advies aub :)

Forummers, ik heb advies nodig!

Ik ben aan het rondkijken om dagelijks met een VW Caddy te beginnen bollen. Misschien eerst en vooral eens vragen, weet er iemand toevallig eentje te koop staan?

Vereisten:
    - Lichte vracht
    - Caddy Mk3
    - TDI
    - Km +- 150k of minder
    - Gekeurd voor verkoop

Semi-vereiste:
    - jaar garantie, dus bij een handelaar of bij voorkeur een garage
    - onderhoudshistoriek
    - geen schade
    - 90pk of meer

Pluspunten:
    - Trekhaak
    - Niet-opvallend kleurtje

Waarom een camionette? Omdat het praktisch is, maar vooral omdat ik dan niet de neiging ga hebben om me te laten gaan in performance tuning, stijvere ophanging etc. Dat spel moet gewoon rijden en werken. Waarom een Caddy? Persoonlijke voorkeur. Ik heb het niet zo voor de bekende Franse merken. Een Ford zou ik eventueel ook nog durven overwegen.

Aan wat voor prijs mag ik me verwachten?
    Wat is het onderhoudsinterval voor de distributieriem?
    Bekende zwakke punten?

Alvast bedankt!

Distributie bij de 1.9 : 120/150 k, bij de 1.6 : 180/210 k
    Maar best checken via chassisnummer bij de dealer.

Vrij robuuste en betrouwbare km.vreter

Prijs tweedehands : geen idee, check eens op kapaza etc.

Opletten met lv tweedehands, sommige hebben al een zwaar beladen leven achter de rug.
    Last edited by taiko; 05/01/2015, 10:56.

Comment

Ik had de korte 7zitter 1.9tdi met 75pk. Nu de lange met 102pk.
      Over de 75pk kan ik kort zijn... voldoende om ook beladen en met remorque boven te raken. 105pk versie zal het wel beter doen, maar heeft maar beetje meer koppel. Je kan de 75pk ook goed chippen.
      Distributieriem (1.9)op 90000 of 6jaar( kan ook 7 zijn). Bij de nieuwere 1.6jes rond de 200-240dkm, volgens interval of 10jaar.
      1.9tdi hoor ik regelmatig 2-massavliegwiel...
      Prijzen hangen samen met km-stand...

Comment

1.9 TDI zijn goede motoren maar beetje rumoerig vind ik, distributieriem interval is zoals hier al gezegd beter te checken via chassisnummer. Dubbelmassa vliegwiel wil inderdaad falen alsook de verstuivers.
        1.6 TDI zijn ook wel goed, nieuwe neus vind ik dan ook persoonlijk mooier.
        over echte gebreken is mij tot nu toe nog niets bekend.

over het algemeen zijn de korte caddy's nogal springerig achteraan door de bladveren, draagarmrubbers scheuren snel, stabilisatorstangrubbers achteraan slijten ook snel. Ook zien dat je geen te zachte banden onder de caddy hebt want dan ga je niet plezier hebben van je banden.

voor prijzen kijk je best op internet.
        2004 VOLKSWAGEN CADDY people 2.0SDI
        2011 VOLKSWAGEN GOLF 6 variant highline 1.6TDI bluemotion
        1983 VOLKSWAGEN KEVER 1200
        (o\_!_/o)

Comment

Bedankt voor de info zover! Ik heb wat naar Caddy prijzen zitten kijken en voor eentje met weinig kilometers valt mij dat eigenlijk wel tegen..
          Nu heb ik vandaag wat garages in de buurt afgedaan en zo stootte ik toevallig toch op een Partner 2010, 77k km, lichte vracht, trekhaak, jaar garantie, 90pk, gekeurd voor verkoop, airco etc => 8500 euro..
          Als ik de prijzen online bekijk voor eentje met die kms en garantie is dat wel correct. Een Caddy met die kmstand kost al snel een paar k meer. Wat denken jullie? Moet dat weinig of veel onderdoen? En is dat uberhaupt zijn geld waard?

Comment

Ik rijd nu zelf wel met een Caddy lv maar vind dat je zeker Partner, Berlingo etc ook in overweging moet nemen.

Google eens naar autoreview.nl , hier vind je veel verslagen van eigenaars van wagens allerhande.

Vooral belangrijk : kijk echt uit dat je geen teruggedraaide, afgebeulde brol koopt.
            Je komt iets tegen bij tweedehands lv's.

Comment

het is je vraag niet echt maar naar mijn beperkte ondervinding!:

die Fordjes zijn wellicht nog het best in de bochten, die Caddy's ook vrij goed,
              de Franse zijn het traagst in de bochten en mogelijks het meest comfortabel

zou toch eerst s testen als je kan (huren?), toch redelijk veel verschil, zeker als je een beetje van autorijden houdt heb je altijd voorkeuren...

Comment

goeie deal!

Comment

de fransen het traagst in de bochten... lol, waar haalt men het toch? De achteras van de partner is een doorontwikkeling van de achteras van een 405 break... en laat nu net de 405 een auto zijn die lang als DE referentie werd aanzien als het ging om wegligging.
                  Ga wel voor de 90 pk variant of als het kan zelfs iets meer. De 75pk varianten, of het nu VW, opel of PSA is, zijn tergend traag. Daar ga je weinig plezier aan beleven.
                  Let ook wel op dat de LV anders zijn afgesteld dan de personenvervoer varianten. De LV's rijden het beste met gewicht in de laadruimte anders gaat de ophanging achteraan nogal hard kunnen reageren bij oneffenheden. Ga je veel leeg rondrijden, investeer dan in 2 zakken cement of rijnzand die dan permanent in de laadruimte liggen. Lijkt onnozel maar je gaat zien dat dit wel degelijk een verschil maakt qua rijgedrag.
                  www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    de fransen het traagst in de bochten... lol, waar haalt men het toch? De achteras van de partner is een doorontwikkeling van de achteras van een 405 break... en laat nu net de 405 een auto zijn die lang als DE referentie werd aanzien als het ging om wegligging.
                    Ga wel voor de 90 pk variant of als het kan zelfs iets meer. De 75pk varianten, of het nu VW, opel of PSA is, zijn tergend traag. Daar ga je weinig plezier aan beleven.
                    Let ook wel op dat de LV anders zijn afgesteld dan de personenvervoer varianten. De LV's rijden het beste met gewicht in de laadruimte anders gaat de ophanging achteraan nogal hard kunnen reageren bij oneffenheden. Ga je veel leeg rondrijden, investeer dan in 2 zakken cement of rijnzand die dan permanent in de laadruimte liggen. Lijkt onnozel maar je gaat zien dat dit wel degelijk een verschil maakt qua rijgedrag.
                    Ik ga niet over de fransen beginnen, want heb daar simpelweg geen ervaring mee.
                    Ik zeg u dat de 1.9tdi met 75pk in de caddy wél voldoende is. Ik kan dat zeggen na 6j ervaring hiermee. 120 naar boven in 5de, met 7inzittenden en aanhang wagen van ong500kg, lijkt mij krachtig genoeg. Zelden dat ik heb moeten terugschakelen voor een inhaalmanoeuvre.
                    Ik had de 7zit die een steviger ophanging had dan de 5zitter, dus ik kan dan alleen maar vermoeden dat de 5-zit minder springerig zal zijn dan de 7zit, wat ook al heel goed meeviel.
                    Vrienden van ons hebben de partner 1.6tdi 110pk. Zijn er na 80dkm ook tevreden over, maar al 30dkm een slepende riem waarvan garage zegt dat het normaal is...

Comment

uw vrienden moeten dan blijkbaar eens langsgaan bij een andere dealer want dingen die blijven slepen zijn nooit normaal

ik verwees ook naar de personenvarianten dat die hun achteras anders geijkt is dan die van de LV varianten. Die laatste hebben gewoon hardere veren/torsiebaren om het extra gewicht van hun laadcapaciteit op te vangen. Leeg rijden doen ze dan vaak springerig op de achteras.

Wat is de optrektijd van uw auto van 0 tot 100 km/h? Ik vind die waarde niet op de site van volkswagen, wel een topsnelheid van 150 km/h wat er op lijkt dat vw die een kortere brugverhouding heeft gegeven om het lagere vermogen te compenseren. De partner heeft een iets hogere topsnelheid (zijnde 153 km/h) en zit aan iets meer dan 17 seconden van 0 tot 100 km/h. Vanuit mijn standpunt is dit tergend traag. Voor de 90 pk variant zit je aan 165 km/h en 14.3 seconden van 0 tot 100 km/h. Verbruik van de 90 pk is zelfs lager dan dat van de 75 pk variant.
                      www.peugeotforum.be

Comment

uw vrienden moeten dan blijkbaar eens langsgaan bij een andere dealer want dingen die blijven slepen zijn nooit normaal

ik verwees ook naar de personenvarianten dat die hun achteras anders geijkt is dan die van de LV varianten. Die laatste hebben gewoon hardere veren/torsiebaren om het extra gewicht van hun laadcapaciteit op te vangen. Leeg rijden doen ze dan vaak springerig op de achteras.

Wat is de optrektijd van uw auto van 0 tot 100 km/h? Ik vind die waarde niet op de site van volkswagen, wel een topsnelheid van 150 km/h wat er op lijkt dat vw die een kortere brugverhouding heeft gegeven om het lagere vermogen te compenseren. De partner heeft een iets hogere topsnelheid (zijnde 153 km/h) en zit aan iets meer dan 17 seconden van 0 tot 100 km/h. Vanuit mijn standpunt is dit tergend traag. Voor de 90 pk variant zit je aan 165 km/h en 14.3 seconden van 0 tot 100 km/h. Verbruik van de 90 pk is zelfs lager dan dat van de 75 pk variant.
                        Ik zeg hen dat ook dat het slepen niet normaal kan zijn. Enfin, ik heb hen erop gewezen en verder bekijken zij het maar.
                        Ik kwam daarvoor van een passat 96model en ik vond toen dat de caddy een goed, maar natuurlijk geen sport- bochtengedrag had. Nu met mijn lange versie voel je het verschil van ophanging voor een achter veel meer.
                        Ik denk dat ik ook iets van 16-17sec nodig had, maar zoals het bij dat soort motoren betaamt, ging dit met of zonder lading. Ook de versnellingsbakverhoudingen waren afgestemd op het minder vermogen. Korter tov de 105pk versie.
                        Ik kreeg hem op teller 168, gps 156.
                        Mijn gedacht is dat de 1.6, ondanks het hogere koppel, minder ooomph heeft dan de 1.9. En dat je daardoor meer gaat schakelen, wat dus bij de 1.9 van mij echt niet nodig was. Vanaf 60 kon je hem in 5 zetten en deze trok zich overal door.

Comment

het belangrijkste voordeel van de 1.6 tov van de 1.9 tdi is de veeel langere versnellingsbak waardoor hij zuiniger en een pak stiller is, al trekt de 1.9 zich idd overal door..hij gaat toch hoog in de toeren bij 120

we hebben ook eens berlingo's gehad en de meeste collega's vinden die zeker niet onderdoen, de starre achteras van de caddy reageert toch wat anders op dwarse richels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            het belangrijkste voordeel van de 1.6 tov van de 1.9 tdi is de veeel langere versnellingsbak waardoor hij zuiniger en een pak stiller is, al trekt de 1.9 zich idd overal door..hij gaat toch hoog in de toeren bij 120

we hebben ook eens berlingo's gehad en de meeste collega's vinden die zeker niet onderdoen, de starre achteras van de caddy reageert toch wat anders op dwarse richels
                            Idd. 3000 toeren tov 2500 nu. Nu is dit met 7bak dsg. In de ex-touran van josenjef was dit nog lager, wat volgens mij ook weer het utilitaire karakter van de caddy benadrukt.
                            Bij de korte was de achteras zeker en vast te doen, maar het franse comfort zal het wel halen tov de caddy...

Comment

405 was inderdaad vree goed qua wegligging, daar nog een maand mee gereden als jobstudent

vorig jaar nog zo'n Berlingo gehuurd, en was toch echt traag in de bochten, ok ik geef toe het is geen wetensch. test, eerder een indruk!

Comment

Ik heb dit opgevangen met een zware rubberen mat op de laadvloer.
                                Demping achtervering is dan idd beter.
                                Geeft bijkomend ook extra geluidsisolatie.

Wel opletten, mijn vorige Caddy Life (personen) had dezelfde bladvering als de lv nu. Ook gelijkaardig rijgedrag.
                                Bij lv kan je wel in optie extra laadvermogen verkrijgen, die veringen zijn dan menens hard vanachter.
                                Last edited by taiko; 06/01/2015, 18:13. Reden: Life

Comment

Ik rij al 10 jaar met een Partner 2.0 hdi 90 pk en heb daar nog geen fluit kosten aan gehad. Super betrouwbaar. Zelfs ritten van 1.000km vind ik goed doenbaar.

Topsnelheid is een goeie 160, 0-100 zal 13-14 seconden zijn. Klinkt trager dan het voelt.

Over de 1.6 motor kan ik niet meespreken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                                    Ik rij al 10 jaar met een Partner 2.0 hdi 90 pk en heb daar nog geen fluit kosten aan gehad. Super betrouwbaar. Zelfs ritten van 1.000km vind ik goed doenbaar.

Topsnelheid is een goeie 160, 0-100 zal 13-14 seconden zijn. Klinkt trager dan het voelt.

Over de 1.6 motor kan ik niet meespreken.
                                    Idd. Denk daar ook juist aan. Maat zijn vader heeft de berlingo 2.0hdi en is er ook nog steeds tevreden over. Heb ook vroeger veel positiefs gehoord over deze motorisatie in andere modellen.

Comment

de 2 liters zijn niet kapot te krijgen. In de partner wel altijd zonder intercooler.

de 1.6 in principe ook niet indien juist onderhouden. Dwz tijdig onderhoud, nakijken dat de injectoren juist zijn aangedraaid. Distributieriem is met de 1.6 langer dan de 2 liter. 1.6 is pas op 240K. Demper voor polie multiriem is ook een punt van onderhoud want die moet na x-aantal km's vervangen worden (begint dan lawaai te maken).
                                      www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                      X