Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot
Bekijk Berichten
Je mag toch wat nuanceren en vooral relativeren vind ik. Je hebt gelijk dat velen NIET de wagen zouden willen of kunnen rijden mochten ze dit prive moeten bekostigen. Maar daar gaat het hier dus niet over.
Ikzelf bv was zoveel jaren terug eens gaan onderhandelen over een herziening van het loon (na 4 jaar werken). Het enige wat op dat moment mogelijk was: 'hier een wagen'. Je krijgt x budget per maand en daarmee trekt ge uw plan. Ik had dat natuurlijk veel liever bij mijn loon gezien, maar dat was onmogelijk. Als ge uw job dan graag doet, je hebt zelf een wagen te onderhouden etc dan ga je eens rekenen. Het alternatief is: zoek een andere job.
Om die discussie premium merk vs gewoner merk (what's in a name) wat toe te lichten: hier wat prijzen die ik de afgelopen weken vergaard heb voor een nieuwe leasslet. Allemaal break versies (60maanden/100Kkm), met min of meer dezelfde basis opties (winterbanden, lederen zetels, gps pro, "degelijke" hifi, maar in de gewone merken zit daar dan wel pano dak in bv en nog wat tierlantijntjes.) Absoluut geen kale wagens.
Opel Insignia 140pk - 839,92€ - VAA 202,56€
Opel Insignia 163pk - 918,92€ - VAA 259€
Skoda Octavia RS 184pk - 811,75€ - VAA 224€
Skoda Superb 170pk- 819,04€ - VAA 262,60€
Audi A4 163pk - 854,25€ - VAA 250,18€
Audi A6 163pk - 896,97€ - VAA 358,37€
BMW 318d 136pk - 777,47€ - VAA 235,07€ (-> sensatec, geen "echt" leder!)
BMW 320d 163pk - 899,06€ - VAA 306€
BMW 518d 150pk - 877,93€ - VAA 293,41€
Citroen C5 tourer 160pk - 815,18€ - VAA 259,78€
Citroen DS5 180pk - 933,15€ - VAA 232,71€
Ik ben met alle (136/140/160pk) modellen gaan rijden. Eerste maal ooit ook met die zgn premium merken. De slak van de bende is de Opel Insignia. Deze heb ik nu ook en ja, als je vergelijkt met de rest is dat om te "wenen" eigenlijk. De 140 pk versie van de andere merken zijn doorgaans veel snediger, reageren sneller (wellicht normaal gezien ze minder wegen ook). Ik blijf het wel een knappe wagen vinden.
Qua rijcomfort is er eentje die boven al de rest uitsteekt: de 518d, tenzij comfort op de achterbank OOK van belang is (dan is de Skoda Superb de winnaar qua rijcomfort wegens veel meer plek achteraan - maar qua afwerking geen vergelijk met Audi/BMW). De RS voldeed qua praktische wagen, maar 7-8 maanden levertijd..buhhh
De DS5 beviel ook redelijk goed qua rijcomfort, maar dat is een pokke kleine wagen én... check die leaseprijs eens uiteindelijk ivg met de rest?
Mijn conclusie nav de ritjes: Audi en BMW rijden stukken beter dan al de rest (ik ben geen wagenkenner, gewoon wat ik opmerkte tijdens rijden -> zachter bollen en eens gas geven en ge gaat vooruit (zelf vanaf 136pk), dat wou ik deze keer + wat meer beenruimte). Maar het is afwegen: waar hecht je belang aan en is het verschil in prijs te verantwoorden, heb ik er dat voor over?
Als je door dat lijstje gaat, in die prijscategorie bladert en de equivalenten naast mekaar zet, dan vind ik dat we niet spreken over wereldschokkende prijsverschillen. bv. Superb vs 518: je spreekt over 370€/jaar waar je meer op belast zal worden? Ik bedoel, die premiums zijn vermoed ik hun meerprijs wel degelijk waard.
Met dit in het achterhoofd kan ik dus zeer goed begrijpen dat een groot deel van de mensen zo'n premium merk kiest boven een ander merk? Ook na leasing zijn die premiums meer waard dan de rest van de merken. Dat maakt natuurlijk dat zo'n bak "toegankelijker" wordt als je leaseprijzen opvraagt. Als je het zelf moet bekostigen is dat natuurlijk andere koek!
Voor mij mogen ze gerust de 518d badge vastlaseren en een heleboel reclame van het bedrijf op de wagen plakken.
En ja, voor vele particulieren is een wagen nog steeds een statussymbool. Dat vind ik persoonlijk ook een zielig pre-historische mentaliteit, maar jaloezie (opwekken) zit in het aard van het beestje, den mensch.
Dat Big 5 kantoren hun mensen een 518d onder hun kont schuiven vind ik ook maar normaal. Alleen een "kenner" ziet het verschil en in dat soort bedrijven heeft de wagen toch ook een uitstraling van 'het gaat hier goed', clienten vinden het 'normaal' dat je met zoiets toekomt ipv met een DS5 (ook al kost deze laatste uiteindelijk meer in leasing).
Ik begrijp nu wél waarover het gaat, het verschil bij/in dat soort wagens en begrijp nog meer dat iemand echt veel wil sparen bv om zo'n wagen aan te schaffen. Het IS gewoon een andere manier van rijden. Als je er zelf nog niet mee gereden hebt (zoals ik tot voor kort) dan weet je dat niet en is het makkelijk zeggen " t' is te doen om de badge". Als je dan een leasebudget krijgt en zo'n ding past daar in terwijl het verschil niet zoveel bedraagt dan met de rest, tjah...
"Koeken naar geld" zeggen ze bij ons, dat geldt blijkbaar ook voor wagens
Of je er dat geld voor overhebt, dat is een subjectief gegeven. Als men het zelf moet bekostigen is het antwoord meestal 'neen'.
Ikzelf bv was zoveel jaren terug eens gaan onderhandelen over een herziening van het loon (na 4 jaar werken). Het enige wat op dat moment mogelijk was: 'hier een wagen'. Je krijgt x budget per maand en daarmee trekt ge uw plan. Ik had dat natuurlijk veel liever bij mijn loon gezien, maar dat was onmogelijk. Als ge uw job dan graag doet, je hebt zelf een wagen te onderhouden etc dan ga je eens rekenen. Het alternatief is: zoek een andere job.
Om die discussie premium merk vs gewoner merk (what's in a name) wat toe te lichten: hier wat prijzen die ik de afgelopen weken vergaard heb voor een nieuwe leasslet. Allemaal break versies (60maanden/100Kkm), met min of meer dezelfde basis opties (winterbanden, lederen zetels, gps pro, "degelijke" hifi, maar in de gewone merken zit daar dan wel pano dak in bv en nog wat tierlantijntjes.) Absoluut geen kale wagens.
Opel Insignia 140pk - 839,92€ - VAA 202,56€
Opel Insignia 163pk - 918,92€ - VAA 259€
Skoda Octavia RS 184pk - 811,75€ - VAA 224€
Skoda Superb 170pk- 819,04€ - VAA 262,60€
Audi A4 163pk - 854,25€ - VAA 250,18€
Audi A6 163pk - 896,97€ - VAA 358,37€
BMW 318d 136pk - 777,47€ - VAA 235,07€ (-> sensatec, geen "echt" leder!)
BMW 320d 163pk - 899,06€ - VAA 306€
BMW 518d 150pk - 877,93€ - VAA 293,41€
Citroen C5 tourer 160pk - 815,18€ - VAA 259,78€
Citroen DS5 180pk - 933,15€ - VAA 232,71€
Ik ben met alle (136/140/160pk) modellen gaan rijden. Eerste maal ooit ook met die zgn premium merken. De slak van de bende is de Opel Insignia. Deze heb ik nu ook en ja, als je vergelijkt met de rest is dat om te "wenen" eigenlijk. De 140 pk versie van de andere merken zijn doorgaans veel snediger, reageren sneller (wellicht normaal gezien ze minder wegen ook). Ik blijf het wel een knappe wagen vinden.
Qua rijcomfort is er eentje die boven al de rest uitsteekt: de 518d, tenzij comfort op de achterbank OOK van belang is (dan is de Skoda Superb de winnaar qua rijcomfort wegens veel meer plek achteraan - maar qua afwerking geen vergelijk met Audi/BMW). De RS voldeed qua praktische wagen, maar 7-8 maanden levertijd..buhhh
De DS5 beviel ook redelijk goed qua rijcomfort, maar dat is een pokke kleine wagen én... check die leaseprijs eens uiteindelijk ivg met de rest?
Mijn conclusie nav de ritjes: Audi en BMW rijden stukken beter dan al de rest (ik ben geen wagenkenner, gewoon wat ik opmerkte tijdens rijden -> zachter bollen en eens gas geven en ge gaat vooruit (zelf vanaf 136pk), dat wou ik deze keer + wat meer beenruimte). Maar het is afwegen: waar hecht je belang aan en is het verschil in prijs te verantwoorden, heb ik er dat voor over?
Als je door dat lijstje gaat, in die prijscategorie bladert en de equivalenten naast mekaar zet, dan vind ik dat we niet spreken over wereldschokkende prijsverschillen. bv. Superb vs 518: je spreekt over 370€/jaar waar je meer op belast zal worden? Ik bedoel, die premiums zijn vermoed ik hun meerprijs wel degelijk waard.
Met dit in het achterhoofd kan ik dus zeer goed begrijpen dat een groot deel van de mensen zo'n premium merk kiest boven een ander merk? Ook na leasing zijn die premiums meer waard dan de rest van de merken. Dat maakt natuurlijk dat zo'n bak "toegankelijker" wordt als je leaseprijzen opvraagt. Als je het zelf moet bekostigen is dat natuurlijk andere koek!
Voor mij mogen ze gerust de 518d badge vastlaseren en een heleboel reclame van het bedrijf op de wagen plakken.
En ja, voor vele particulieren is een wagen nog steeds een statussymbool. Dat vind ik persoonlijk ook een zielig pre-historische mentaliteit, maar jaloezie (opwekken) zit in het aard van het beestje, den mensch.
Dat Big 5 kantoren hun mensen een 518d onder hun kont schuiven vind ik ook maar normaal. Alleen een "kenner" ziet het verschil en in dat soort bedrijven heeft de wagen toch ook een uitstraling van 'het gaat hier goed', clienten vinden het 'normaal' dat je met zoiets toekomt ipv met een DS5 (ook al kost deze laatste uiteindelijk meer in leasing).
Ik begrijp nu wél waarover het gaat, het verschil bij/in dat soort wagens en begrijp nog meer dat iemand echt veel wil sparen bv om zo'n wagen aan te schaffen. Het IS gewoon een andere manier van rijden. Als je er zelf nog niet mee gereden hebt (zoals ik tot voor kort) dan weet je dat niet en is het makkelijk zeggen " t' is te doen om de badge". Als je dan een leasebudget krijgt en zo'n ding past daar in terwijl het verschil niet zoveel bedraagt dan met de rest, tjah...
"Koeken naar geld" zeggen ze bij ons, dat geldt blijkbaar ook voor wagens

Het totale voordeel van die leasebak weegt zwaarder door dan de habbekrats loon die je anders in de plaats zou krijgen.
Comment