Mededeling

Collapse
No announcement yet.

aankoop wagen hogere prijsklasse

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Keuzes, keuzes, keuzes,...

Wil je op jongere leeftijd al met een "dikke" wagen rijden ?
    Wil je eerst bouwen en wonen en wil je dan pas met een je ideale wagen rijden ?

Heb je een goed inkomen of is dat eerder beperkt ?
    Is je wagen een hobby en is dat je enige dure hobby ?
    Heb je het er voor over om er voor te sparen ?
    Heb je het er voor over om bij te klussen ?

Gaan beider partners werken en zijn het huis en de kinderen de grote kosten en/of heeft iemand van de ouders bijvoorbeeld een erfenis gekregen ?
    Of is er één partner werkloos of langdurig ziek ?

Maar zoals hier nog staat : kijk naar jezelf, leef jouw leven. Wil je iets, dan moet je d'er wellicht iets voor over hebben.
    Maar je blind staren op buren of collega's, maakt je alleen maar ziek...

En als je de leeftijd van enkele forummers bekijkt, die zijn wel enkele jaartjes ouders dan jij bent, staan iets verder in het leven, zullen misschien iets meer verdienen of moeten minder afbetalen aan hun huis, kinderen het huis uit,...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door x3driver Bekijk Berichten
      Maar op mijn 43 jaar heb ik ondertussen de ervaring dat je niet gelukkiger ben van met een premium A3, A5 2x X3 te rijden.
      Binnen 3 jaar is de lening van het huis gedaan en dan ga ik gewoon 60% werken dat is een andere manier om van het leven te genieten zeker nu je niet meer moet dromen om op 55 met pensioen te gaan.

Dus iedereen kiest waar hij zijn geld aan geeft of niet en dat is maar goed.
      Dat ja...
      Iemand die geen dikke wagen heeft droomt er vaak over.
      Veel mensen die dag en nacht werken en die prachtige x5 hebben, zijn zo gestresseerd en moeten zulke lange dagen werken dat ze hun wagen gewoon maar gebruiken om van a naar te gaan. Zonder te genieten zoals jij of ik dat zou doen, want er is stress en tijd te kort.

Op enkele uitzonderingen na zijn er twee soorten mensn: zij met veel geld, maar te weinig vrije tijd om ervan te genieten, en zij met weinig (alleszins, minder) geld maar veel vrije tijd

Ik lees in dit topic trouwens erg veel waarheden ivm visies, prioriteiten etc, en zo is het maar net.

Ik weet niet of ik, als ik morgen de lotto win en een auto van 90 000euro koop (de mijne kostte er 30k), bij elke rit ook echt 3x zo veel plezier heb en 3x zo hard geniet.. ik twijfel er eigenlijk aan. Je moet ook kunnen dromen.

En die jonge occasies zijn zeker haalbaar. Bedenk dan wel dat je dan een wagen koopt die al 80 000 km gereden heeft. Ook de banden, remblokken, distr. Riem etc. Het is altijd afwegen.

Ik rij persoonlijk liever met een nieuwe monovolume dan met een 4 jaar oude premium, omdat ik redelijk wat kms maak en dus liever niks koop met 'al' 80k. Als ik binnen een paar jaar minder ruimte nodig heb (geen kinderwagens meer) en mss minder kms maak, waag ik misschien ook wel eens de sprong naar een junge stern of een logo in blauw wit... ik heb geen haast en wil mezelf niks, maar dan ook niks que reizen of wat dan ook, ontzeggen voor een auto, die elke dag in waarde daalt.

Comment

Ts: je geeft uit aan een wagen wat je zelf wil! Ik ken er ook genoeg die evenveel afbetalen aan hun auto als aan hun huis.
        Je hebt wss echt wel pech gehad aan je auto , voor ik de psa liefhebbers op mijn dak krijg...
        Maar om u te zeggen dat je dit niet zou voorhebben met een duitser?
        Wat kan je nog doen? Koop u bv een vag produkt met de wecare garantie en onderhoudscontracten... andere merken zullen wel gelijkwaardig formules hebben...
        Ik hou wel de voorkeur voor nieuw, vanaf je budget boven de 10k rijkt..
        Wil je met die 350 per maand 'dik' gaan rijden, kijk dan eens bij nnc, bmw premium select en andere die er goed aan doen hun reputatie hoog te houden... maar nogmaals, voor mij liever nieuw!
        Voorstel: kijk eens naar de superb of octavia .... voor dat soort wagen... kost geen drol! Neem er wecare bij en zorgeloos rijden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Helspie Bekijk Berichten
          Maar jullie reacties stemmen me op zich wel optimistisch. We doen het nog zo slecht niet.
          Ik zou gelukkig zijn dat je gezin gezond is, dat is immers de basis van geluk en kan je met geen geld van de wereld vervangen!

Ik mis hier in dit topic één voorname verklaring waarom sommigen met zo'n auto's rijden, ze namen risico's, ze zijn niet in hun comfortzone blijven steken en/of hadden een dosis geluk. Er zijn genoeg idioten die veel rijker zijn dan mij, gewoon door lef & een 'just do it'-mentaliteit. Anderen zijn dan weer zo berekend, dat ze nooit een stap durven zetten. In elk geval, ik ken er weinigen die het zomaar in de schoot geworpen kregen. Accepteer nooit een uitleg als "het zal een leasewagen zijn", "het is een drugsdealer", "hij zal alleen maar boterhammen met choco eten", "hij woont nog thuis",... dat soort reacties komt van mensen die niet begrijpen hoe je anders met zo'n wagen kan rijden. De Belg blijkt zeer rijk te zijn, als je dat zelf niet bent, is het iemand anders die het gemiddelde omhoog trekt... en niet door boterhammen met choco te eten. De enigste waarheid is dat je moet ondernemen (entrepreneur/intrapreneur), want met een gewone job ga je ze niet verdienen (misschien de leasewagen, maar daar stopt het dan). Dat zou ik m'n kinderen vooral meegeven, want bedenk dat je met Chinese zetels te verkopen meer kan verdienen dan met eender welk diploma. Doe wat je graag doet maar verwacht niet dat de rest vanzelf komt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gregory.declercq Bekijk Berichten
            Inderdaad. En ik denk dat die kerel zelf nog thuis woont.

Het is niet omdat uw gezamelijk inkomen €3800 is en dat uw huis €1100 kost aan maandelijkse aflossingen dat je daarom nog €2700 over hebt hé... Of betaald de elektriciteit, water en gas zichzelf bij U? En nog niet van eten en drinken gehoord? Of doet U de boodschappen niet thuis?

Er zijn zoveel factoren die hierin meespelen. De enige tip dat ik U kan geven is : geef nooit te veel geld uit aan iets die je niet echt nodig hebt. U kan bijv perfect een Hyundai I30, I40 kopen die betrouwbaar is en veel wagen is voor z'n geld. Dan hoeft U echt niet persé een BMW 3 of Audi A4 aan te schaffen. Vergeet ook niet dat onderhoud bij die merken ook veel duurder is...
            Ik had het dus over de persoon die reageerde op TS niet over TS zelf hé

Comment

Hou er best rekening mee dat, buiten de aankoopprijs, ook kosten naderhand bij luxewagens een flink stuk hoger zullen liggen.
              Onderhoud, bandenwissels, stukken, werkuren kunnen onverwacht een flinke hap uit uw budget nemen.

In m'n omgeving toch regelmatig situaties meegemaakt dat de aankoopprijs van een wagen nog ergens te verantwoorden was, maar die dan door veel mankementen hun wagen moesten wegdoen omdat die bijkomende kosten niet meer te dragen waren. Daar komt dan ook nog eens een fors verlies bij verkoop bij kijken.

Comment

Mijn huidige wagen was in aankoop 10% van de vorige en ik heb niks aan comfort moeten inboeten :-) integendeel op het totaalplaatje als ik verder kijk dan de auto ben ik er op vooruit gegaan.
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

Comment

aankoop wagen hogere prijsklasse

Enkele bedenkingen/tips

1 - financieel de belangrijkste

koop U tweedehands ( kijk naar mij, auto - BMW 330D -was 10 maanden oud met 24.000 km op de teller en gekocht voor 36k, catalogusprijs was 66k)

2 - staar U niet blind op de badge ( daarenboven een leuke 508 kost bv meer dan een kale 3 serie)

Laat ons eerlijk blijven een BMW, Mercedes koop je NIET voor de rijkwaliteiten, maar voor de badge en misschien voor bepaalde features die andere merken (nog) niet hebben. De gemiddelde Peugeot rijdt immers evengoed als een BMW om van A naar B te gaan. De meeste mensen gaan auto-shoppen op basis van budget en niet op basis van rijkwaliteiten, bijvoorbeeld iemand die bij Skoda binnenstapt zal nadien niet bij Land Rover gaan kijken om te vergelijken.

Hoe je het ook draait of keert een auto is nog steeds een geliefd status-symbool.

De enige reden dat ik een BMW gekocht heb is eenvoudig: Peugeot, Skoda, Renault, ... hebben geen 6 cilinder diesel met 260pk.

3
                  Zorg dat je een job hebt waar je een lease krijgt of nog beter zorg dat je als zelfstandige kan werken ( op die manier kan je een auto betalen met BRUTO inkomsten.)

3 - een auto moet meer opbrengen dan hij kost

Moest ik beroepsmatig geen 50k / jaar rijden dan zou ik mij een heel goedkoop autoke rijden ( zoals mijn Peugeot 207) Ik rijd bovendien bijna even graag met de 95pk Astra Tourer van vriendin. Is nu ook wel een lease maar goed. Een auto moet mij financieel meet opbrengen dan hij kost, anders heb je geld teveel
                  Last edited by germinal; 24/09/2014, 20:45.
                  previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                  current : BMW 330D F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gregory.declercq Bekijk Berichten
                    Ik had het dus over de persoon die reageerde op TS niet over TS zelf hé
                    Well good for you..

Neen ik woon niet thuis, ja ik doe mijn eigen boodschappen, ja ik betaal alle nutsvoorzieningen.

Maar als je met 2 bent en 2700€ te besteden hebt na betaling van je lening dan is dat best wel ok. Best veel zelfs durf ik te zeggen.
                    Zeker als je "normaal" leeft en er nog een beetje van spaart zoals de TS eerst zegt.
                    Nadien blijkt dat ie ook kindjes heeft en een hond. Dan is het een heel ander verhaal.
                    Die kosten een hoop per maand en dat komt er nog bij.

Dus get of your high horse.
                    2012 Volkswagen Golf R

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Helspie Bekijk Berichten
                      Ik ben op zoek naar een nieuwe wagen, maar mijn voorkeur vind ik eigenlijk bij wagens zoals BMW 3touring of Volvo XC60, V60, Audi A6... wagens uit een 'hogere' prijsklasse. Je krijgt natuurlijk wel iets voor dat geld.
                      En het is niet dat ik boven mijn stand wil leven, maar ben zo in het zak gezet met mijn 'middenklasse' Peugeot, dat ik het even niet meer weet.
                      Bovenstaande merken staan toch voor kwaliteit?

Dit zijn wagen uit de hogere prijsklasse en ik vraag me af hoe mensen van mijn leeftijd deze betalen.
                      Tijd om de sparen is voor mij jammer genoeg niet, omdat mijn huidige wagen (Peugeot 207) stilaan aan vervanging toe is. Op 1-2 jaar spaar ik dit bedrag niet bij elkaar.

Maar toch zie ik dit type wagen veel rijden, vaak door mensen van mijn leeftijd, jonge 30'ers. Deze mensen hebben, vermoed ik, ook een huis af te betalen en kinderen groot te brengen. Of zijn dat allemaal leasing wagens? Waar ik jammer genoeg (nog) niet van kan genieten.

Zijn de VW Passat's, Opel insignia's, Citroën grand Picaso's, Ford S-maxen ook van een goede kwaliteit? Maar een beetje goed uitgerust komen zijn ook in de buurt van 30.000€.
                      Even mijn input zonder al het vorige gelezen te hebben :
                      - Ik begrijp dat je iets anders zoekt na een tegenvaller. Heb hetzelfde 10 jaar geleden meegemaakt...
                      - Veel van de wagens in je lijstje zullen inderdaad bedrijfsleasing zijn.
                      - Zelf heb ik in 2004 een Mondeo gekocht: steeds heel tevreden van geweest, en nog steeds, ook al staat hij even aan de kant nu tot er binnenkort iemand daarmee met een "L" begint. Dus ja, volgens mij kan je ook buiten de zogenaamde "premium"-merken uitstekende auto's vinden, zowel qua techniek als comfort en rijplezier.
                      - Een jonge tweedehands is wat mij betreft de ideale aankoop, bij voorkeur uit een dealernetwerk en dus meestal ook met garantie. Dat geldt niet enkel voor de duurdere prijsklasse trouwens. Een Mondeo (- of de S-Max die je vermeldt -) kost tweedehands ook een heel pak minder dan nieuw hoor. Mijn laatste aankoop vorig jaar is een tweedehands van 2 jaar met 49.000 km. geworden. Uiterst tevreden van moet ik zeggen.

Succes !

Comment

Ik zou er enkel aan toevoegen dat je ook een goede zaak kan doen bij particulieren. Zeker in de periode rond het autosalon komen er veel te koop. Als je dan een wagen koopt die nog in fabrieksgarantie is, riskeer je niet echt veel.

Comment

Persoonlijk ga ik uit van het idee dat je voor een wagen mag lenen als je een eigen huis hebt....kan mss gek klinken maar van al het materialistische is een huis nog altijd het belangrijkste en niets mag dat in de weg staan,zeker geen consumptiegoed als een wagen. Vastgoed is en blijft bovendien ook het enige juiste om met het gros van je geld te doen. Heb je dat vind ik dat je de auto van je hart moet kopen,die zal even snel devalueren als een spaarrekening maar je hebt er (hopelijk) dan toch van genoten!
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Dat een spaarboekje even hard devalueert als een auto klopt niet echt he. De devaluatie is ong 1 procent en je hebt 0.4 intrest. Ok, je spaargeld zakt in waarde, maar niet zo enorm.
                            Je hebt groot gelijk, eerst een huis kopen. Maar ik zou toch aanraden om ook nog te sparen. Je weet nooit wat de toekomst brengt. En ook als er kinderen komen kan je je spaargeld wel eens nodig hebben als die willen gaan studeren of als je ze een beetje wil sponseren voor hun latere leven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                              Laat ons eerlijk blijven een BMW, Mercedes koop je NIET voor de rijkwaliteiten, maar voor de badge en misschien voor bepaalde features die andere merken (nog) niet hebben. De gemiddelde Peugeot rijdt immers evengoed als een BMW om van A naar B te gaan. De meeste mensen gaan auto-shoppen op basis van budget en niet op basis van rijkwaliteiten, bijvoorbeeld iemand die bij Skoda binnenstapt zal nadien niet bij Land Rover gaan kijken om te vergelijken.
                              Dit is er toch wel wat over, 't is te zeggen: scheer iedereen es niet over eenzelfde kam aub?
                              Elke wagen kan u van A tot B brengen, maar de ene wagen is zeker de andere niet. Ik zie het nu zelf bij de keuze van een nieuwe wagen. Tot vandaag stapte ik gewoon de garage binnen, ging er eens inzitten en als het goed zat en het model/prijs stond mij aan, dan was het ding verkocht. Zonder testrit dus te maken. Dat is dus eigenlijk "achterlijk", -i know-, want nu ik een nieuwe zoektocht begonnen ben en al met redelijk wat modelletjes ben gaan rijden die mijn interesse opwekten, schrik ik zeer van hoe verschillend die wagens zitten en bollen, rammelen of niet rammelen.
                              Testritjes binnen de merken probeer ik te doen met eenzelfde motorisatie: bv, nen Opel van 140pk, ne Citroen/Skoda etc van 't zelfde. Om toch ongeveer een idee te kunnen hebben. Liefst dan nog op eenzelfde dag, want een ervaring ben je snel vergeten (tenzij het wow wereld van verschil is).
                              Wat heb ik nu geleerd bv: de Opel (Insignia, ook huidige wagen)) is een pokke "harde" wagen en slak tegenover een skoda (superb), citroen (c5/ds), VW (golf variant/passat), mazda6 met een gelijkaardige motorisatie... Van alle ritjes bleef de 140pk van de Superb mij dik bij: zachte zetels, redelijk goed reageren als je de gaspedaal induwt. Bon, dan voor het eerst ooit ook eens gaan piepen bij Audi en BMW (a4/a6 - 3/5 reeks). En ik was toch wel ferm verrast hoor. In eerste instantie waren dat de eerste wagens waar ik mijn stoel niet helemaal naar achter moest zetten: bij het induwen van de ontkoppeling leek het of ik te ver zat! Maw, dichter schuiven was de boodschap (= meer plek op de achterbank - ok geen vergelijk met de superb, dat is uitzonderlijk). Ten tweede, eens gas geven: zjoef en weg, ook al zit er 'maar' 136pk in. De afwerking binnenin is duidelijk van een ander niveau dan de andere wagens. Ze bollen ook zachter, minder geluid - dan vooral A6/5-reeks is echt super om in te zitten, met een lichte voorkeur voor de 5 reeks wegens ruimtelijker (lijken?) én toch nog iets zachter bollen dan de A6.
                              Dan komt de vraag of die extra ruimte en rijgedrag u die prijs waard is. Dat moet ieder voor zich uitmaken. Maar er is wel duidelijk een verschil. Ik wist dat ook niet, want nooit interesse voor gehad...

En in leasing vind ik dat het allemaal niet veel scheelt - een full option insignia met winterbanden (163pk) vs 518 tourer (150pk) (exclusive pack, winterbanden en nog wat kleine opties) - das een peulschil verschil. Wel, met de korte "ervaring" dat ik nu opgedaan heb zou ik de 518 kiezen -> veel meer plek vooraan en dik zachter bollen. Dat zijn voor mij zgn "rijkwaliteiten" - een labelke doet hier niets ter zake. Maar de echte bmw fans, vinden natuurlijk niet dat een 518 een bmw is :-) Ten opzichte van al die andere wagens rijdt dat toch nog beter. Maar soit, je hebt OOK gelijk als je zegt dat voor vele mensen de wagen een statussymbool is - ik vind dat ook een kindermentaliteit, maar zulke dingen zitten soms ingebakken bij een deel van de mensen.
                              Last edited by Clicquot; 25/09/2014, 16:15.

Comment

Er zit inderdaad enorm veel verschil tussen de merken onderling. Testrijden is dan ook erg belangrijk want een wagen die je niet ligt wordt een dure aankoop. Of je rijdt er een hele tijd tegen je zin mee. Velen gaan eerst af op het uiterlijk. Dat is ook belangrijk, maar het rijden zelf is toch belangrijker. Daar heb je zelf plezier van.

Comment

Ik lees hier vaak als aanbeveling een jonge tweedehandse te kopen...
                                  Eerlijk gezegd, in deze groep vindt men de meeste ( kort of lang ) huurautos en leasebakken, die in het algemeen weinig gerespekteerd werden... Wie verkoopt trouwens -met een aanzienlijk verlies- na 2 of 3 jaren zijn "goede" wagen die nieuw werd gekocht ? Ook de probleemwagens ( ja dat bestaat nog...) worden uit ellende vervroegd vernieuwd.
                                  Ik heb altijd als vuistregel gehad wagens nieuw te kopen die mijn budget zeker niet in gevaar brachten, en ik stelde mij hiermee tevreden. Ik vind het redelijker een kleinere wagen nieuw te kopen dat een zwaardere te financieren. Natuurlijk begint je dan eerder met een Polo dan met een oude A6, maar dit is toch geen schande ?
                                  Voordeel is dan dat niemand zich afvraagt hoe je dat hebt kunnen betalen ;-))

Comment

Mijn maat heeft me altijd de goede raad gegeven om als particulier geen dure wagen te kopen.
                                    Want dat is de slechtste investering die je kan doen.

Maar zelf rijdt hij als zelfstandig vennoot wel rond met een BMW GT twv 55000 euro.

Het leven is niet altijd even simpel

Comment

Je kan tweedehands wel goede zaken doen hoor. Maar je moet je een beetje flexibel opstellen en openstaan voor meerdere mogelijkheden. Begin altijd met te vragen of ze eerste eigenaar zijn en of er een onderhoudsboekje bijzit. Vraag naar de garage waar onderhoud gedaan werd en informeer daar eventueel eens. En luister naar het verhaal waarom de wagen verkocht wordt. De auto van mijn vrouw bvb was onderhouden door de garage waar ik zelf klant ben. Dus die info was zeker betrouwbaar. De vorige eigenares vertelde me dat ze promotie gekregen had en nu over een firmawagen beschikte. Inderdaad, er stonden daar 3 wagens. 1 voor de man, een nieuwe lease voor de vrouw en de Scenic. Was een koppel met twee jonge kinderen en woonden in een mooi huis. Dat zijn zaken waar je moet op letten. Na een eerste contact met een particuliere verkoper weet je al veel. Zo zag ik onlangs een Scenic met 30 k gereden, 1400 cc turbomotor en veel opties aan een aantrekkelijke prijs. Auto had nog 2 jaar garantie. Bleek dat het op die korte tijd wel al de tweede eigenaar was. Dan pas ik.

Comment

Mijn vorige auto was ook een jonge occassie, een leon van 1jr oud met 18k km.
                                        Full, maar dan ook echt full option. nieuwprijs was dik 27k euro, heb er met moeite 16k voor betaald.

Voor hetzelfde geld kan je wel een premijum A3 of golf kopen maar dan had je 0 opties. Volgens vele mensen wat dat een betere keuze want audi is toch zo betrouwbaar.

Als ik mijn motorkap opentrok, of mijn wielen eraf haalde stond er toch overal een mooi VW/audi stickerke op

Ik zou ook nooit een nieuwe kar kopen, het waarde verlies dat je daar mee hebt is gewoon te groot.

Ik ben alleen stom geweest en had weinig spaargeld want ik had alles "opgeleefd" als jeugdige mens. Had een spaarboekje van amper +- 25k, schiet jammer genoeg niet al te veel meer over na aankoop van een eigendom.
                                        Nu rustig terug aan het opbouwen, juiste connecties leggen.
                                        Hebben nog een hond in huis gepakt, de madam is zwanger,...

Ik wil de mensen geen eten geven die alles aan hun auto hangen met veel uiterlijke show maar op het einde van de maand wel 0€ op de rekening hebben staan.
                                        Last edited by kefkie; 25/09/2014, 17:26.
                                        BMW X5 45e

Comment

Heel verstandig om eerst aan je huis te denken. Een 'dikke' auto kopen kan nog als je ouder bent. Als je huis afbetaald is zal er meer budget zijn.
                                          Iedereen heeft in zijn leven eens een moment waarop je minder geld hebt. Meestal direct na het kopen van een huis, hetgene je kan betalen moet je immers niet gaan lenen.
                                          Ikzelf zou wel altijd bij particulieren kopen (alhoewel ikzelf handelaar was). Voor de eenvoudige reden dat het vele goedkoper is. Veel mensen die hun wagen willen overlaten aan de garage zetten die zelf te koop in afwachting van de levering. Soms zijn die al content met 250 euro meer dan wat de garage geeft. Je moet rekenen dat diezelfde wagen bij een handelaar wel wat moet opbrengen. En dan betaal je de volle pot natuurlijk. Je krijgt dan wel garantie, maar bij een wagen in fabrieksgarantie speelt dit toch geen enkele rol...

Comment

Working...
                                          X