Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginnend autohandelaar op zoek naar advies van ervaren autoverkoper :-)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Beginnend autohandelaar op zoek naar advies van ervaren autoverkoper :-)

    Ik ben startende in de autosector en had graag eens wat advies en tips willen inwinnen bij mensen die al een tijdje in het vak zitten.

    Ben of ken jij iemand die dit ziet zitten? liefst omgeving Antwerpen.

    Let me Know

    thnx

  • #2
    Ik ben alvast geen handelaar/verkoper oid van die aard maar ik weet wel dat de "koopjes" binnen de paar uren tot dag(en) verdwenen zijn ( verkocht dus ) je moet maw erg snel zijn met het zoeken op internet .
    (ik ga er vanuit dat je 2ehandsauto's wil in- en verkopen )

    Zie je soms in advertenties : een beller is sneller

    Verder gebruiken handelaars als jij alle mogelijke "foefjes" die gaan van :

    " mijn vriendin heeft dringend een goede/goedkope wagen nodig"

    tot het zelfs wijsmaken aan de verkopers dat de wagen voor jezelf is en dat ge speciaal met de bus bent gekomen terwijl je aanhangwagen achter het hoekje staat.....

    Met cash geld staan zwaaien ( om een auto te kopen ) helpt ook soms , zeker als je erbij zegt dat jij dat geld NU kan geven en dat de volgende kandidaat-koper misschien wel (nog) lager biedt dan jij .


    Wat testritjes betreft : zorg dat je zeker weet wie er aan je deur staat ( identiteitskaart ) ..........een ex-collega van mij is zo eens een wagen kwijtgespeeld aan enkele gasten die er vandoor reden zonder dat ie daar eigenlijk besef van had .

    ( de auto was gespot in 't stad en hij had geluk, de politie heeft die gasten tegen kunnen houden )

    Comment


    • #3
      Waarom zou een handelaar jouw advies geven . Je bent concurrentie.

      Comment


      • #4
        ik denk als jeje deze vraag moet stellen, je beter geen zaak in auto's opstart...

        Comment


        • #5
          Voer nieuwe auto's, op maat van je klanten , in uit goedkopere EU landen en verkoop ze met een flinke korting tov. de Belgische prijzen . Een soort Cardoen a la carte dus. Voor Volkswagen kan je bv in CZ gaan shoppen. Wat bv www.neuwagenkauf.de en Juetten-Koolen.de met veel succes in Duitsland doen moet toch ook in Belgie kunnen ? Veel Belgische klanten zien ten onrechte op tegen de adminstratieve rompslomp die bij zelf importeren komt kijken. Als je hen die uit handen neemt kan je mijns inziens gouden zaken doen.

          Comment


          • #6
            Ben heel lang zelfstandig geweest in tweedehandswagens. Wat ik weet is dat het tegenwoordig vele moeilijker is dan vroeger. Verplichte garantie, ook op goedkope wagens, exportmarkt die krimpt, klanten die veeleisender worden,...Wil je overleven moet je beetje cowboy durven zijn.

            Comment


            • #7
              Ben je er omwille van die reden mee gestopt? Deed je enkel aan en verkoop of ook herstellingen? Ik speel eerlijk gezegd al lang met het idee om een garage op te starten met een werkplaats erbij. Maar ik vrees dat de markt kapot is. Het is een grote investering en ik weet niet of dit de juiste tijd is om zo iets te riskeren.
              The shark is BACK! BMW 635csi

              BMW E24 635csi 1985
              BMW F10 520da 2012
              MINI Clubman Cooper 2017


              2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
                ik denk als jeje deze vraag moet stellen, je beter geen zaak in auto's opstart...
                Dat was ook mijn eerste gedacht toen ik het las...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Wil je overleven moet je beetje cowboy durven zijn.

                  Wat bedoel je daar juist mee?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                    Ben je er omwille van die reden mee gestopt? Deed je enkel aan en verkoop of ook herstellingen? Ik speel eerlijk gezegd al lang met het idee om een garage op te starten met een werkplaats erbij. Maar ik vrees dat de markt kapot is. Het is een grote investering en ik weet niet of dit de juiste tijd is om zo iets te riskeren.
                    Maat van mij is een 2tal jaar geleden gestart met een garage,vooral de 2 grote franse automerken,waar ie vroeger de kennis heeft opgedaan bij een off.dealer van die merken,zaken gaan toch goed ,althans ik hoor hem niet klagen...maar,werkt wel alleen,en is naar de toekomst toe ook niet van plan om personeel aan te werven..

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                      Maat van mij is een 2tal jaar geleden gestart met een garage,vooral de 2 grote franse automerken,waar ie vroeger de kennis heeft opgedaan bij een off.dealer van die merken,zaken gaan toch goed ,althans ik hoor hem niet klagen...maar,werkt wel alleen,en is naar de toekomst toe ook niet van plan om personeel aan te werven..
                      En dat is meer en meer een realiteit aan worden in ons land: door de hoge loonkosten doet de zelfstandige het zo lang mogelijk zonder personeel. En wanneer je alleen voor jezelf werkt, maakt dat op het einde van de maand een heel andere afrekening.

                      Comment


                      • #12
                        Begin als zelfstandige in bijberoep. nu mag je toch al 15.000 euro omzet draaien...

                        Comment


                        • #13
                          Ik stopte enkele jaren terug wegens ziekte. Maar het was toen al niet zo makkelijk meer om auto's te verkopen zoals dat ging enkele jaren ervoor. Moest echt veel meer moeite doen, reclame maken enz.
                          Beetje cowboy zijn, ik bedoel hiermee dat je risico's moet durven nemen. Bvb als je wagens gaat kopen en van particulieren koopt. Kans bestaat dat er een financiering op zit. Als dit zo is en de verkoper stopt met betalen, verhalen ze dit op de handelaar. Zelfs al laat je een document tekenen waarin staat dat de wagen 'vrij en onbelast' is. En dit kan je echt veel geld kosten. Het niet betaalde deel + gerechtskosten+ intresten...
                          Is maar een voorbeeldje van de vele zaken die je kan en zal tegenkomen als handelaar.

                          Comment


                          • #14
                            Ah ja, nog even meegeven dat als je het niet kan combineren met een atelier, je er tegenwoordig beter niet meer aan begint... Voor veel redenen.

                            Comment


                            • #15
                              15000 euro omzet ? Als je auto's verkoopt is dat niet zoveel, lijkt me ? Een recente VW Golf gaat al meer dan dat. Omzet is toch puur je verkoop, los van je aankopen ?
                              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                              Comment


                              • #16
                                Mijnen (ex) collega zou er mee gestopt zijn omdat "de goeien tijd" voorbij zou zijn......hij heeft nog wel zijn aanhangwagen...

                                Maar niets belet je om af en toe eens te "veranderen" van auto en die terug door te verkopen......

                                Als je een plaats hebt om te stockeren moet je natuurlijk niet op elke auto een andere nrplaat hangen. ( al zullen de klanten wel een proefrit willen maken en dan heb je sowiso een Z-plaat van doen en dat kost +- 700€ ?? ( dacht ik toch )

                                Garantie is idd verplicht en als je goed selecteert dan komt dit uiterst zelden voor ( dat jij de kosten moet betalen van de "reparatie/garantie )

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                  Mijnen (ex) collega zou er mee gestopt zijn omdat "de goeien tijd" voorbij zou zijn......hij heeft nog wel zijn aanhangwagen...

                                  Maar niets belet je om af en toe eens te "veranderen" van auto en die terug door te verkopen......

                                  Als je een plaats hebt om te stockeren moet je natuurlijk niet op elke auto een andere nrplaat hangen. ( al zullen de klanten wel een proefrit willen maken en dan heb je sowiso een Z-plaat van doen en dat kost +- 700€ ?? ( dacht ik toch )

                                  Garantie is idd verplicht en als je goed selecteert dan komt dit uiterst zelden voor ( dat jij de kosten moet betalen van de "reparatie/garantie )
                                  Je hebt testrit plaat deze zijn goedkoper maar voor prive gebruik moet je dat zeker niet nemen. Ergens bij een carrefour parking stoppen voor effe te winkelen en je hebt prijs als ze dat zien . Een volwaardig Z plaat is iets van een +2000euro per jaar en deze kun je ook prive gebruiken voor u eigen wagen niet te moeten inschrijven .

                                  Comment


                                  • #18
                                    Misschien moest ik iets duidelijker omschrijven wat de situatie is maar eerst een paar antwoorden.

                                    Waarom zou een collega mij helpen?
                                    Omdat ik ervan uitga dat er nog steeds mensen zijn die behulpzaam zijn en verder durven kijken naar mogelijke positieve evoluties ook voor henzelf. Elk positief contact dat je kan leggen geeft mijn inziens meer kansen. Bv. samenwerking, uitwisselen van info, mekaar helpen, ...
                                    ook het feit dat je samen toch dezelfde interesses en passies kan delen lijkt me hiervoor een mogelijke reden.
                                    Mijn vermoeden is trouwens bevestigd want ik heb meerdere Prive reacties ontvangen. En zoals je verder zal kunnen lezen zal ik ook geen echte concurrent zijn.

                                    Waarom starten in de autosector als ik toch info moet vragen?
                                    Ik heb een basis en ben ook geslaagd in de nodige examens. Dit wil nog niet zeggen dat ik alles ken, en ik vind het steeds leuk om bij te leren van collega's. Ook de weg vinden in de administratieve rompslomp is niet simpel en mensen met ervaring hierin kunnen handig zijn.

                                    Nu iets concreter over mezelf en mijn bedoelingen.

                                    Ik ik ben sinds jongs af gepassioneerd door auto's net zoals de meeste hier vermoed ik. Echter heb ik nog de eigenschap dat ik een heel energiek beestje ben en niet kan stilzitten. Ik heb een hoofdberoep (wegenonderhoud) maar heb daarna nog steeds energie over. Dit resulteerde in het feit dat ik een 6 tal jaar geleden gestart ben als Elektro installateur wat mijn schoolopleiding was. Nu wil ik dus kleinschalig overschakelen naar de autosector en dit uitbouwen afhankelijk hoe dit loopt. De intentie om een gewone garage op te starten met 1 merk heb ik helemaal niet. Ik wil eerder kunnen bezig zijn met de specialekes.

                                    Autosector zie ik heel ruim: herstellingen, verkoop, vervoer, car detailing, plaatsen van lichtbakken, ombouwen naar LV, import, ...

                                    De droom is om ooit een auto liefhebbers centrum te kunnen opstarten maar zolang ik niet de juiste cijfertjes op de lotto heb ......

                                    zo dit was misschien wat duidelijker. En Thnks aan de mensen die positief en opbouwende kritiek of info geven ;-p
                                    Last edited by ; 10/02/2014, 12:29.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                      Een volwaardig Z plaat is iets van een +2000euro per jaar en deze kun je ook prive gebruiken voor u eigen wagen niet te moeten inschrijven .
                                      Shock,kga mij ook een Z-plaat aanvragen,komt me goedkoper uit dan die kl*tetax ieder jaar

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zorg dat je 'anders' bent dan de rest.

                                        Specialiseer U in bepaalde modellen of merken, en creëer een imago van totale betrouwbaarheid.

                                        En kijk eens bij de einde-leasings als bron van auto's. Als je ze 'langs de weg' moet aankopen, dan gaat daar veel tijd en moeite in zitten, en je komt van alles tegen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X