Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chassis vervangen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Chassis vervangen?

Hoi, ik ben een complete auto-leek. En heb een 2de paardenvrachtwagen gezien die ik graag zou kopen. Motorisch zou het volledig in orde moeten zijn. (Ik laat het wel sowieso eens nakijken). Maar hij heeft geen groen keuringsbewijs en als opmerking: 'staat sub-chassis'. Er is roestvorming voornamelijk aan de kant van de bestuurder. De prijs is meer dan degelijk dus kan gerust wel een herstelling ervan af. Dus mijn vraag is nu. Hoeveel kost het om dit te laten herstellen, of volledig te vervangen? Is het mogelijk om dit te herstellen? mvg

alles is te herstellen, t is alleen de vraag of het wettelijk ook nog mag.
    chassisbalken enzo die weg zijn mogen in belgie normaal niet vervangen worden. in NL halen ze de oude balken er gewoon af en zetten ze er nieuwe in.

veel hangt dus ook vanaf hoeveel roestschade er is en of de keuring deze dan ook op dit heeft afgekeurd. ik las mijn autos altijd op VOOR ik naar de keuring ga. dan kijken ze gewoon of alles stevig is en hup, de deur uit.
    word een auto afgekeurd op roest en laat je dan oplassen, dan moet deze naar een herkeuring en kijken ze alles extra na. 1 laske die niet naar hun goesting is en t wordt afgekeurd

Comment

Heb het inderdaad gelezen dat er veel onduidelijkheid is rond die chassis vervangen. Nu lassen is natuurlijk ook goed. Het is een paardenwagen dus dat zal maar sporadisch gebruikt worden, max 2x per maand, geen al te grote afstanden. Maar het moet natuurlijk wel stevig zijn met een dier van rond de 700 kilo die niet stilstaat erop. Alhoewel dat de roest zich onder de bestuurder bevind. Enig idee hoeveel het ongeveer kost om het te laten oplassen? Want de prijs die ik ervoor wil betalen zal hier wel van afhangen natuurlijk.

Comment

Hoe wil je nu dat iemand dat hier kan inschatten zonder enige extra info.
        Bovendien is het hier een autoforum en geen vrachtwagen forum.

Als die vrachtwagen je echt interesseert, ga dan eens kijken samen met iemand van een vrachtwagenwerkplaats zodat je een bestek kan krijgen om die vrachtwagen terug gekeurd te krijgen.
        Verder maakt het voor de keuring geen bal uit of die 100.000km per jaar zal rijden of 5000km...

Comment

Er staat toch ook dat ik een volledige leek ben. En dus ook totaal niet weet welke info jullie zouden nodig hebben om op mijn vragen te kunnen antwoorden. Dit mag je me ook gewoon vragen hoor. Het is een paardenvrachtwagen/camionet voor rijbewijs B. Ook weet ik niet indien dit zoveel verschil maakt met een gewone auto. Ik weet wel dat het voor de keuring niets uitmaakt als ik er nu wel of niet veel mee rij. Maar dit kon misschien wel uitmaken voor welke methode (vervangen of oplassen) ik kies. Als ik elke dag meer dan 100 kilometer zou doen ermee zou ik toch misschien eerder kiezen om gans de chassis ervanonderuit te halen ofzo. In plaats van telkens wat op te lappen waar nodig. Toch bedankt voor je inbreng, maar veel ben ik er niet mee...

Comment

Post dan op zijn minst eens wat foto's, type voertuig, ouderdom etc.

En anders blijft mijn advies geldig. Ga er met een ervaren garagist naar toe en laat die bestek op maken.

Ik vergelijk het met de aankoop van een huis.

Als je weet dat je alleen moet verven en behangen, dan kan je dat zelf wel inschatten.
            Maar als het dak er af moet, en je wil muren uitbreken, dan bekijk je dat met een architect, en die kan een inschatting maken.
            Wil je het nog nauwkeuriger, dan ga je nadien nog eens met een aannemer kijken.

Als ik een auto koop met een kapotte ruit, dan hoef ik maar naar Carglass te bellen om te weten wat dat kost.
            Als er een deftige ombouw moet gebeuren, en je kent er niks van, dan vraag je experts mee.

Comment

Tommie heeft gelijk hoor. Aan de hand van uw info kan er niemand je helpen. Is het oppervlakkige roest of zijn er chassisbalken aangetast. Voor een carrosserier is het vaak zelfs moeilijk om een bestek te maken omdat die op voorhand niet altijd kan inschatten hoever de roest reeds gevorderd is. Is het voor u geen optie om gewoon een paardentrailer te kopen?
              The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
              BMW F10 520da 2012
              MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Trek om te beginnen ééns wat fotos .

Comment

Tommy zal best wel gelijk hebben hoor, maar ik kan als volledig onwetend mens niet weten dat er meer info nodig was :-) Ik ga zaterdag terug gaan kijken en zal proberen foto's te trekken van aangetaste plaatsen. Kan natuurlijk een paardentrailer kopen, maar dan moet ik eerst nog een ander rijbewijs en een andere auto waarmee ik paard en trailer mag mee trekken. En een zwaardere auto zou ik liever niet hebben in het dagelijks leven. Heb een prima auto die perfect bij me past :-). Dus een 2dehands camionet leek me een beter idee. Andere info kan ik jullie wel al geven. En de foto's volgen later - Iveco Daily 1
                  - Rijbewijs B
                  - 268.000km
                  - Datum eerste inschrijving 13/11/1990
                  - Dubbele banden achteraan
                  - 3 zitplaatsen
                  - Remleidingen zijn volledig vernieuwd in 2011
                  - Gegalvaniseerde laadbak (verplaatsbaar naar ander chassis)

Comment

En als we dan aangeven welke info nodig is, dan wil je het niet horen....

Comment

Zeg, ik antwoord wat ik weet. Dus heb alles gecopy pasted wat ik doorgekregen heb.
                      je vraagt type. Antwoord: iverco daily 1, of begrijp ik hier iets verkeerd?
                      je vraagt ouderdom. Antwoord: 1990
                      je vraagt foto's. Antwoord: die volgen zaterdag.
                      Oppervlakkige roest of geen oppervlakkige roest, daar ben ik allemaal niet zeker van. Hopelijk bij foto's meer duidelijkheid.
                      Ik dacht dat ik een simpele vraag stelde. Vind niet dat ik onbereidwillig ben om op de vragen te antwoorden.

Comment

probleem is dat je nooit weet hoeveel roest erin zit.
                        ik werd op de keuring 2jaar terug afgekeurd op dit gaatje:

dit was onderaan de auto in de bodemplaat waar de passagier zijn voeten zitten (gekende plaatsen bij veel autos).

nadat ik met de hamer en slijfschijfbezig geweest ben schoot er van de bodemplaat niks over dan gatenkaas. uiteindelijk heb ik dat krikpunt ook gewoon verwijderd en daarna op de vaste plaats weer terug gezet

van dit kleine gaatje bovenaan, komt ik ineens een GAT tegen die 10-15keer groter was dan het originele. en ook dit probleem stelt zicht bij u auto. als dit gewoon plaat is, is het plaat uitslijpen, andere in vorm slaan en er weer inlassen. als er ook chassisbalken zijn aangetast, zit je met een probleem die volgens de wetgeving niet meer mag hersteld worden omdat dit ten koste gaat van de veiligheid.
                        bovenstaande zit er 4uur later ongeveer zo uit dan, en voor de keuring was het ok na de herstelling.
                        .
                        voor bovenstaande herstelling ben je al vlot 400-500€ kwijt bij een carossier. bij een beunhaas kan je het voor 150-200€ misschien hersteld krijgen. dit is dan opgelast om misschien 2-3jaar door de keuring te geraken voor die alweer doorgeroest is (zoals bij mij het geval was op de eerste foto, dus was een plaat overgelast zonder op te lossen hoe de plaat verroest gekomen is, dit was binnenkomend water aan de voorruit).

ik neem nu een klein roestplekje van een andere auto die gewoon afgebroken werd wegens NIET meer te herstellen
                        waar die bladveer vastzit met die vijs, was de CHASSISbalk gewoon weggeroest. dit is een herstelling die ik NIET meer uitvoer. ook al was het een 2.0V6 van eerste eigenaar.

aan de buitenkant zag die er veel beter uit. oorzaak van die rotte chassisbalk: een roestgat onder de achteruit, het water liep in de koffer, kon niet weg en sijpelde langzaam in de chassisbalk. daar liep het naar beneden tot het laagste punt, die knik dus en rotte door de balk heen.

als je mij dus wat duidelijk fotos kan tonen, eerst een algemene waar de roestplek gesitueerd wordt op de auto, daarna closeup van het roestig deel en liefst ook van de 'geprobeerde' herstellingen.
                        ik vermoed dat die iveco er eentje is met vaste chassisbalken tot achteraan (ladderschassis) met de cabine en laadbak er los op? dan mag het plaatwerk aan de cabine serieus ver gevorderd zijn, ze keuren die niet af omdat het niet dragend is. als het de balken zelf zijn...

oja, neem ook eens een foto van het laatste keuringsbewijs. de manier waarop het omschreven is, geeft ook al een idee van de ernst van de zaak
                        Last edited by ; 11/12/2013, 20:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bels Bekijk Berichten
                          Tommy zal best wel gelijk hebben hoor, maar ik kan als volledig onwetend mens niet weten dat er meer info nodig was :-) Ik ga zaterdag terug gaan kijken en zal proberen foto's te trekken van aangetaste plaatsen. Kan natuurlijk een paardentrailer kopen, maar dan moet ik eerst nog een ander rijbewijs en een andere auto waarmee ik paard en trailer mag mee trekken. En een zwaardere auto zou ik liever niet hebben in het dagelijks leven. Heb een prima auto die perfect bij me past :-). Dus een 2dehands camionet leek me een beter idee.
                          De vraag is wat komt op lange termijn het goedkoopst uit? Mss is een 4x4 genre patrol wel de betere keuze voor je dan een vrachtwagen die je mss nauwelijks zal gebruiken. Verder de raad van capri volgen. Die weet wel waar hij mee bezig is .

@ capri: heb jij een opleiding van carrossier gehad? Ik moet ook dringend een roestblaas op de 525 laten herstellen. net boven de achterbumper . Typische plek waar ze allemaal last van hebben.
                          The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                          BMW F10 520da 2012
                          MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Dat ding is 23 jaar oud.

Meer dan 1000-2000€ zou ik daar nooit voor geven.

Comment

Fcapri Bedankt voor de uitleg met illustratie!! Mijn vraag is eigenlijk grotendeels beantwoord! Dat het moeilijk te zeggen is hoeveel zo'n herstelling zou kosten, zonder er aan te beginnen.

Beemer, ik zal er nog eens over nadenken. Maar er zijn verschillende redenen waarom ik liever een camion koop dan een trailer. Paarden gaan er gemakkelijker op, bij slecht weer is het veiliger, is ook steviger voor wat minder makke paarden... En ook in het dagelijks leven doe ik nogal veel lange kilometers, naar midden Nederland en terug meerdere keren per week, dus wil wel een zuinige wagen hebben.

Nu het hoeft natuurlijk geen camion met een gebrek te zijn, liever niet natuurlijk. Maar deze kwam zo precies op mijn weg, is ook van een kennis. Nieuw betaal je gemiddeld 40 000 euro voor zo'n camion. Dus zelfs als ze 23 jaar oud zijn verkopen ze die niet aan 1000 euro. In perfecte staat kosten ze ,zelfs al zijn ze ouder dan 20j, toch nog bijna 10 000euro. Als je er 1 voor 1000-2000 weet staan laat het mij weten zou ik zeggen!

Comment

Tweedehands of nieuwe Bestelwagens kopen of gratis verkopen? Het meest diverse gebruikte aanbod van België. Eenvoudig, persoonlijk en relevant. Occasies te koop: van diesel, break tot SUV

Deze is gekeurd, en kost maar 3250€. Wel 25 jaar oud...., en de biedingen blijven onder de 2000€
                                Maar ik vraag me wel af of je daarmee met een B mag rijden.
                                Die weegt leeg al 2950 km. Doe daar nog een paard en een chauffeur bij, en je zit toch over de 3500kg?

Comment

Deze is zeker ook een optie. Zal hen even contacteren! Bedankt hoor.

Comment

je mag gerust de fotos doorsturen van de roestplaat, het is misschien een heel pak minder erg, of misschien zelf op een plaats waar het voor de keuring gewoon niet boeit ( niet dragend deel). onderaan is redelijk makkelijk op te lassen omdat het ook zo piekfijn niet afgewerkt moet worden (deftige anti roest laag is voldoende).
                                    die van hierboven lijkt idd wel een mooie zaak. of die nu 25jaar oud is of niet maakt toch niks uit (vrachtwagens worden NIET belastingsvrij na 25 of 30jaar, juist ter info)

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                    @ capri: heb jij een opleiding van carrossier gehad? Ik moet ook dringend een roestblaas op de 525 laten herstellen. net boven de achterbumper . Typische plek waar ze allemaal last van hebben.
                                    avondschool carosserie van 2jaar, daarbovenop nog een opleiding plaat/constructielasser omdat ik de lessen 'lassen' bij de carosserieopleiding maar magertjes vond.
                                    lassen kan ik wel, spuiten enzo niet (vochtige werkplaats)

Comment

http://www.2dehands.be/autos/bestelb....html?qq=paard

Is maar 1 nadeel aan deze en dat is de multiplex platen. Als je aan paard hebt dat wat krabt en stampt zit je er snel door. Ja kan de zijwanden natuurlijk wel beschermen door rubber matten aan te brengen die grotendeels van het stampen opvangen.
                                      2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
                                      2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
                                      2014 Opel Astra OPC
                                      2015 Audi TT TDI S-Line

Comment

Fredje deze wordt het inderdaad niet. Bak niet stevig genoeg.De andere heb ik dus zaterdag gaan bezichtigen.

Bak is heel stevig. Starte wel niet meteen (stond wel al een dikke maand stil )2de keer lukte wel. Dan direct uitgelegt en opnieuw gestart en toen starte hij wel direct. En tja die roest... Heb foto's proberen te trekken, maar was wel erg moeilijk want was niet echt goed te zien. Zal deze later uploaden. Maar het was mij echt niet duidelijk waar de roest zich zou moeten bevinden. Zag nergens geen gaten of iets dergelijks. Wel 1 of andere constructie (vraag me niet wat) die roestkleurig was. Maar hij was er wel op afgekeurd. En nog enkele kleine opmerkingen over roest aan de deur enzovoort. Volgens haar garage zou het tussen de 500 en 1000 euro kosten om hem keurklaar te krijgen.
                                        De prijs van het camionske zelf was wel heel interessant. In de richting wat Tommy er voor zou geven. :-) Dus ik twijfel nog even voort...

Comment

Working...
                                        X