Mededeling

Collapse
No announcement yet.

van 100 pk naar 75 pk?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• van 100 pk naar 75 pk?

Hallo

momenteel rij ik een opel vectra (16v 16s 1999), heel tevreden over, maar ik heb meer ruimte nodig.

Sta op het punt een opel meriva 17 dth dti 16 v aan te schaffen. blijkbaar heeft die maar 75 pk? kan dit? kom ik hier wel mee vooruit want kan me inbeelden dat de prestaties niet gelijk zullen zijn aan die van mijn oude vectra....

iemand raad?

groetjes

De meriva zal meer koppel hebben en volgens mij niet onderdoen. Vrij gelijk dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chica Bekijk Berichten
      Hallo

momenteel rij ik een opel vectra (16v 16s 1999), heel tevreden over, maar ik heb meer ruimte nodig.

Sta op het punt een opel meriva 17 dth dti 16 v aan te schaffen. blijkbaar heeft die maar 75 pk? kan dit? kom ik hier wel mee vooruit want kan me inbeelden dat de prestaties niet gelijk zullen zijn aan die van mijn oude vectra....

iemand raad?

groetjes
      100pk aan kleine 6000 toeren
      75pk aan 4000 toeren

100pk * 4/6 = 66pk

en trekkracht loopt op bij een atmo naft, terwijl een turbodiesel dat juist piekt op de helft van zijn toeren.
      De 75pk turbodiesel zal dus zeker kracht genoeg hebben en meer dan de naft bij gewone toerentallen.

Comment

forumlid the swede heeft juist de turbodiesels ontdekt, hij kan je vast ook verderhelpen in deze kwestie

Comment

ok alvast bedankt, technische uitleg snap ik ni zo goed maar de zinnen eronder wel

en naar verbruik toe, die vectra verbruikt enorm (durf dan ook nogal eens sportief rijden ermee), heb meestal alleen honden bij me in de auto, sporadisch eens andere mensen (naar gewicht bedoel ik)
          zal die meriva een grootverbruiker zijn met die motor

sorry voor mijn amateuristische vragen maar van auto's ken ik werkelijk niks, heb wel geen zin om een miskoop te doen....

Comment

Wat wij willen zeggen is dat je bij de vectra 100pk hebt wanneer je 6000toeren draait, terwijl de meriva 'maar' 75pk heeft, maar dit wel bij wel al bij 4000toeren.

Dus je zal minder pk's hebben bij hoog doortrekken in toeren, maar bij 99% van je gebruik zal je er evenveel of meer hebben in je nieuwe.

Ik heb al eens met zo'n meriva gereden, en dat kan zeker mee met een oudere naft...

En kwa verbruik, het is een diesel, daar moet je je geen zorgen over maken.

Comment

Heb eens achter een astra met dit blok gereden (1.7 met de 75 pk)
              Ik had toen een vectra 1.6 8 klepper ook met 75 pk.
              Moet zeggen, bij gewone snelheden kon ik deze niet bijhouden,ik moest idd al serieus in toeren gaan deze bij te houden wat normaal is.
              Enorm veel verschil zal je niet merken, door dat je NM omhoog gaan ten opzichte van je vectra.
              Enkel als je eens wil doortrekken, kan je natuurlijk wel verschil voelen maar dat is opzich wel normaal.

Comment

Dat is wellicht nog de oudere DTI en niet de CDTI (common-rail)?
                Qua trekkracht zal je niet inboeten, maar loopcultuur en souplesse daarentegen..
                Als je die 1.7 DTI gaat 'pushen' mag je ook rekenen op 7L gem. alhoewel die Isuzu's bekend staan als zuinige beestjes.

Comment

Een late reactie, maar volgens autowereld.nl is er toch een groot verschil in acceleratie:
                  - Vectra: 13 seconden voor 0 - 100 km/u (en tests in die tijd raakten daar zelfs nog onder)
                  - Meriva: 17 seconden voor 0 - 100 km/u

Ergens lijkt me dat ook wel logisch: het leeggewicht is vrijwel gelijk, iets minder dan 1300 kg, terwijl die Meriva 25% minder vermogen heeft.
                  VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                    Een late reactie, maar volgens autowereld.nl is er toch een groot verschil in acceleratie:
                    - Vectra: 13 seconden voor 0 - 100 km/u (en tests in die tijd raakten daar zelfs nog onder)
                    - Meriva: 17 seconden voor 0 - 100 km/u

Ergens lijkt me dat ook wel logisch: het leeggewicht is vrijwel gelijk, iets minder dan 1300 kg, terwijl die Meriva 25% minder vermogen heeft.

0 -100 km/u is een leuke indicatie maar is voor dit soort auto's ook totaal niet van belang. Koppel zegt veel meer, want dat is wat je ook veel meer gebruikt om bv te versnellen van 70-90 of van 100-120 -> soepelheid van het motorblok.

Comment

Ik heb een 1.7dti motor gehad in mijn corsa. Onder 2000 toeren heeft hij een groot turbogat, daarna blijft wel trekken tot 4500 toeren. De motor is eigenlijk wel verouderd en maakt flink wat kabaal. Mijn corsa deed 0-100 in 12 à 13 sec en dat voelde best wel vlot aan in de corsa. Als je hoofdzakelijk alleen met de auto rijdt, zou ik de motor nemen maar niet als gezinswagen waarbij je telkens met 4 man op stap bent. Dan komt de motor écht wel adem te kort. Qua zuinigheid scoort de auto vrij goed. 5 à 6 liter zal hij verbruiken. Ik heb ook met de vectra met 1.6 benzine motor gereden en die motor is véél aangenamer. Draait erg stil en klinkt best niet slecht bij het optrekken. Maak toch maar eens een testrit! De 1.3cdti is in verhouding een blok dat veel minder kabaal maakt dan de 1.7dti.
                      The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                      BMW F10 520da 2012
                      MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Heb ooit een paar keer met de Corsa dti 1.7 75 pk gereden en hoe meer km's erop kwamen, hoe sportiever dit blok werd. Het befaamde turbogat was ook onder de 2000toeren en na een jaar of 2 afgevlakt (lees; nog maar weing merkbaar). Later heb ik verschillende keren met een Meriva 1.7(c)dti 100pk gereden en deze had dit net hetzelfde... Waren alletwee leaswagens van een neef over een periode van 8jaar en 150000km per wagen... Dus rijstijl lijkt hierbij bepalend te zijn hoe het blok adapteert.
                        Heb 2X met een oude vectra 1.6 gereden met iets van 75pk (kan dit wel?) en moet idd zeggen dat dit soepel ging, maar niets speciaals.
                        Koppel (bruikbaar) is zeer belangrijk: Met mijn 2006 caddy 7zit 75 pk/ 210nm reed ik door de Ardennen en Duitsland met 7 man id auto en een volle aanhangwegen van 500kg goed tegen 120/130 kmu... Had ik zelf eigenlijk nooit verwacht.
                        Ik zou niet teveel schrik hebben dat je met een 75pk turbodiesel misdeeld gaat worden. Een bom zal het ook niet zijn... Hoewel ik tegen het einde van de bewuste Corsa toch wel er zeer graag mee reed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                          Heb ooit een paar keer met de Corsa dti 1.7 75 pk gereden en hoe meer km's erop kwamen, hoe sportiever dit blok werd. Het befaamde turbogat was ook onder de 2000toeren en na een jaar of 2 afgevlakt (lees; nog maar weing merkbaar). Later heb ik verschillende keren met een Meriva 1.7(c)dti 100pk gereden en deze had dit net hetzelfde... Waren alletwee leaswagens van een neef over een periode van 8jaar en 150000km per wagen... Dus rijstijl lijkt hierbij bepalend te zijn hoe het blok adapteert.
                          Heb 2X met een oude vectra 1.6 gereden met iets van 75pk (kan dit wel?) en moet idd zeggen dat dit soepel ging, maar niets speciaals.
                          Koppel (bruikbaar) is zeer belangrijk: Met mijn 2006 caddy 7zit 75 pk/ 210nm reed ik door de Ardennen en Duitsland met 7 man id auto en een volle aanhangwegen van 500kg goed tegen 120/130 kmu... Had ik zelf eigenlijk nooit verwacht.
                          Ik zou niet teveel schrik hebben dat je met een 75pk turbodiesel misdeeld gaat worden. Een bom zal het ook niet zijn... Hoewel ik tegen het einde van de bewuste Corsa toch wel er zeer graag mee reed.
                          Jep dat kan zeker,heb deze ook nog gehad, een opel vectra c16nz 8 klepper vrijloop motor met 75 pk

Comment

Heel simpel... kom eens testrijden zou ik zeggen

Comment

Heb ooit een paar keer met de Corsa dti 1.7 75 pk gereden en hoe meer km's erop kwamen, hoe sportiever dit blok werd. Het befaamde turbogat was ook onder de 2000toeren en na een jaar of 2 afgevlakt (lees; nog maar weing merkbaar).
                              Na 4 jaar rijden was mijn turbogat niet verdwenen. Maar je leert er wel mee om te gaan zodat je er u eigenlijk niet zo aan stoort.

BMW E24 635csi 1985
                              BMW F10 520da 2012
                              MINI Clubman Cooper 2017

VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                Jep dat kan zeker,heb deze ook nog gehad, een opel vectra c16nz 8 klepper vrijloop motor met 75 pk
                                Voor mijn handicap was het de ongesproken regel dat iedereen in onze familie die een nieuwe (andere) wagen kocht, deze op bepaald moment toch nog even aan mij moest uitlenen. Ik heb nooit de kans gehad met luxe wagens te rijden (tenzij je een Cherokee luxe noemt), maar er zijn er wel zeer veel de revue gepasseerd. En domweg de leukste waar ik mee gereden heb was een Ford Focus 1.6 16v. Op een eervolle 2de plaats kwam de Corsa die ik eerder vernoemde nadat hij volledig los gereden was (iets van 140000km op die moment). Maar ik vond die Corsa bij de maagdelijke km-standen door dat gigantisch turbogat echt onaangenaam bij lage snelheden (bv links afslaan en dood vallen door het turbogat )

Comment

Enigste oplossing was om iets hoger in de toeren te gaan vooralleer op te schakelen. Daar had het blok opzich wel weinig moeite mee. Stapvoets in 2de hernemen was écht een ramp . Qua onderhoud moest de dti ook alle 7500kms binnenkomen. Omdat ik 25000kms op jaarbasis deed, stelde men mij voor om pas alle 15000kms binnen te komen.

BMW E24 635csi 1985
                                  BMW F10 520da 2012
                                  MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Voor mijn handicap was het de ongesproken regel dat iedereen in onze familie die een nieuwe (andere) wagen kocht, deze op bepaald moment toch nog even aan mij moest uitlenen. Ik heb nooit de kans gehad met luxe wagens te rijden (tenzij je een Cherokee luxe noemt), maar er zijn er wel zeer veel de revue gepasseerd. En domweg de leukste waar ik mee gereden heb was een Ford Focus 1.6 16v. Op een eervolle 2de plaats kwam de Corsa die ik eerder vernoemde nadat hij volledig los gereden was (iets van 140000km op die moment). Maar ik vond die Corsa bij de maagdelijke km-standen door dat gigantisch turbogat echt onaangenaam bij lage snelheden (bv links afslaan en dood vallen door het turbogat )
                                    Eerlijkshalve heb ik met bovenstaande vec van 94 met 75 pk prachtige tijden gehad,was een echte km vreter, toen 40.000 km in een jaar mee gedaan.
                                    En voor zijn leeftijd een luxe car kan ik wel zeggen en lekker ruim ! als ze als oldtimer in te schrijven zijn met de tijd,staat er 1 op de stoep !
                                    Mis die car nog altijd (harder dan mijn c4 coupe uit 2006 die me tenslotte ook niet in de steek heeft gelaten) .
                                    Gelukkig kan mijn astra j mij terug die opel kwaliteit geven die ik gewend was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                      Eerlijkshalve heb ik met bovenstaande vec van 94 met 75 pk prachtige tijden gehad,was een echte km vreter, toen 40.000 km in een jaar mee gedaan.
                                      En voor zijn leeftijd een luxe car kan ik wel zeggen en lekker ruim ! als ze als oldtimer in te schrijven zijn met de tijd,staat er 1 op de stoep !
                                      Mis die car nog altijd (harder dan mijn c4 coupe uit 2006 die me tenslotte ook niet in de steek heeft gelaten) .
                                      Gelukkig kan mijn astra j mij terug die opel kwaliteit geven die ik gewend was.
                                      De énige Opel die ikzelf heb gehad was een Kadett 1.6D met 54pk... Robuuste wagen en als hij warm stond ging het gaspedaal ook helemaal tot tegen de vloer bij het accelereren zonder meer dan 6liter te verbruiken.
                                      En om Beemer bij te staan; Dat is exact wat ik bedoelde, het hernemen in 2de bij lage snelheden... Was ronduit gevaarlijk als je het niet gewoon was. Maar bij die eerder vermelde hogere km-standen was dit bij de beide wagens zo goed als volledig weg. De chauffeur in kwestie heeft wel een stevige rechtervoet... Misschien dat hij daardoor zo responsief werd na verloop van tijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chica Bekijk Berichten
                                        Hallo

iemand raad?

groetjes
                                        Ik jaren terug nog een Opel Astra gehad 1.7 dti die wagen was zeer storingsgevoelig en reed constant in noodloop. onder de 2000 toeren
                                        is er niks in huis en boven de 3500 is het afgelopen. het is zeker geen strepentrekker en maakt ook veel kabaal. je moet er gewoon rustig mee rijden. ik heb hem weg gedaan omdat er teveel problemen mee waren.
                                        wil je een auto met meer fun koop een golf 4 tdi met een ALH blok zal je geen spijt van hebben rijdt stukken vlotter dan de Opel.

Comment

Working...
                                        X